DROPS / 165 / 21

Southwest Bag by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS lue og veske i ”Nepal” med grafisk mønster.

DROPS Design: Modell nr ne-178
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: One-size
Passer hodemål: 56/58 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
50 g i følgende farger:
f.nr 8903, sort
f.nr 0206, lys beige
f.nr 0300, beige
f.nr 0618, kamel

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 4,5 - til vrbord.

VESKE:
Mål: Høyde: 46 cm. Omkrets: 56 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g f.nr 8903, sort
50 g i følgende farger:
f.nr 0206, lys beige
f.nr 0300, beige
f.nr 0618, kamel

DROPS RUNDP (60 cm) NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) NR 4,5 - til rillekant.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: grafisk, luer, sett, vesker,

Se diag A.1-A.3. Alle m i mønster strikkes i glstrikk.

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønsterstrikk er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arb. Gå evt opp på p.nr når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.

FELLETIPS:
Det felles slik før merket: Strikk til det gjenstår 2 m før merket, strikk 2 m rett sammen.
Det felles slik etter merket: 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen strikkes rundt på rundp. Gå over til settp etter hvert som det felles.

Legg opp 93 m på rundp 4,5 med sort. Strikk vrbord (1 rett/2 vrang) i 3 cm. Bytt til rundp 5. Strikk 1 omg glstrikk der det felles 5 m jevnt fordelt = 88 m. På neste omg strikkes diag A.1 (= 8 m) over alle m på omg - LES STRIKKETIPS! På siste omg i A.1 felles det 4 m jevnt fordelt = 84 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Videre strikkes A.2 (= 12 m) over alle m. Når hele A.2 er strikket ferdig i høyden og arb måler 19 cm fortsettes det videre med sort til ferdig mål. Sett 6 merker med 14 m mellomrom. På neste omg starter fellingen på hver side av hvert merke (= 12 m felt på omg) - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 2.omg 5 ganger til = 12 m tilbake. Klipp tråden, tre den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

PONGPONG:
Lag en stor og løs pongpong på ca 8 cm i diameter med sort. Fest den midt oppå luen.
----------------------------------------------------------

VESKE:
Vesken strikkes rundt på rundp. Gå over til settp etter hvert som det felles m.

Legg opp 101 m med sort på rundp 4,5. Strikk 3 RILLER - se forkl over. Bytt til rundp 5. Strikk 2 omg glstrikk og fell 5 m jevnt fordelt = 96 m. Deretter strikkes neste omg slik: * 1 kast, 2 m rett sammen*, gjenta fra *-* rundt hele omg. På neste omg strikkes kastene rett slik at det blir hull! Fortsett videre med glstrikk til arb måler 9 cm. HUSK PÅ STRIKKEFATSHTEN! Deretter strikkes det 2 RILLER rundt - se forkl over. Nå strikkes det glstrikk til arb måler 12 cm. Videre strikkes diag A.3 (= 24 m) 4 ganger på omg - LES STRIKKETIPS! Når hele A.3 er strikket ferdig i høyden måler arb 40 cm. Videre strikkes det med sort til ferdig mål. Strikk 2 riller. Deretter settes det 6 merker i arb med 16 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m på hver side av hvert merke - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 2.omg 6 ganger til = 12 m tilbake. Klipp tråden, tre den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TVUNNET SNOR:
Klipp 8 tråder à 4 meter med kamel. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende slik at du får en dusk på ca 7 cm. Lag en snor til på samme måte.

Sett snoren i vesken ved å føre snoren opp og ned i hullene øverst på vesken. Fordel snoren slik at de to endene blir like lange. Sett i den andre snoren på samme måte, men start i motsatt side av vesken slik at det blir to snorender i hver side og knyt 2 og 2 snorender sammen.

= kamel
= felleomg - se forkl i oppskrift