DROPS / 165 / 20

Southwest by DROPS Design

Strikket DROPS poncho i ”Nepal” med grafisk mønster, frynser og høj ribhals, strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr ne-177
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
PONCHO:
Str: S/M - L /XL - XXL/XXXL
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
600-650-700 g f.nr 8903, sort
100 g i alle str i f.nr 0206, lys beige
100 g i alle str i f.nr 0300, beige
50 g i alle str i f.nr 0618, kamel

DROPS RUNDP (60 og 80 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 4,5 - til Rib og retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 374kr. Læs mere.

Se diag A.1-A.3. Alle m i mønster strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arb. Gå evt et p nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud på hver side af hvert mærke ved at slå om.
På næste omg strikkes omslagen midt foran og midt bagpå ret, så der bliver hul.
Omslagen på hver side af mærket på skuldrene strikkes drejet ret (strik i bagerste led af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes rundt på rundp ovenfra og ned i glatstrik. Halsen strikkes i Rib. Omg start = midt bagpå.

Slå 120-132-144 m op på rundp 4,5 med sort. Strik Rib (= 3 r/3 vr) i 12 cm. Skift til rundp 5. Strik 2 omg glatstrik hvor der på første omg tages 32-36-40 m ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 88-96-104 m. Sæt et mærke her! ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Nu sættes der 4 mærker i arb således: Sæt et mærke i første m (= midt bagpå), strik 21-23-25 m, sæt et mærke i næste m (= højre skulder), strik 21-23-25 m, sæt et mærke i næste m, (= midt foran), strik 21-23-25 m, sæt et mærke i næste m (= venstre skulder), strik de resterende 21-23-25 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På næste omg starter udtagningen (ialt 8 udtagninger på omgangen). OBS: Der tages ud forskellig mod midt foran/midt bagpå og på hver skulder - læs UDTAGNINGSTIPS!

UDTAGNING MIDT FORAN OG MIDT BAGPÅ:
Gentag udtagningen på hver side af m med mærke på hver 4.omg 16-18-19 gange til.(Ialt 17-19-20 gange)
UDTAGNING PÅ HVER SKUDLER:
Gentag udtagningen på hver side af m med mærke på hver 2.omg 18-25-34 gange til. (Ialt 19-26-35 gange)

Når alle udtagninger er færdige er der 232-276-324 m på omg og arb måler ca 31-35-37 cm fra mærket i halsen (mål langs udtagningen midt bagpå) strikkes der således: Strik 1 omg glatstrik hvor der tages 0-4-4 m ud (dvs 0-2-2 m på hver side mellem mærket midt foran og midt bagpå) = 232-280-328 m.
Udtagningen fortsætter som før midt foran og midt bagpå på hver 4.omg til færdig mål, SAMTIDIG strikkes der mønster - læs STRIKKETIPS! OBS: Omslagen og m med mærke midt foran og midt bagpå strikkes i bundfarven i mønsteret på hver omg til færdig mål.
Strik 1 m r (= midt bagpå), strik A.1 (= 12 m) 9-11-13 gange i bredden, strik de første 7 m i A.1, strik næste m r (= midt foran), strik A.1 9-11-13 gange i bredden, strik de første 7 m i A.1. Fortsæt således rundt. De nye m strikkes løbende ind i mønster, dvs m før m med mærke i strikkes løbende i mønster fra 8.m i A.1. M efter m med mærke i strikkes så mønsteret bliver spejlvendt på hver side af m med mærket. På næst sidste omg i A.1 tages der 4 m ud jævnt fordelt i alle str (dvs 2 m i hvert parti mellem m med mærke foran og bagpå). Når hele A.1 er strikket færdig i højden er der 260-308-356 m på omg. Nu strikkes der således: Strik 1 m r (= midt bagpå), strik A.2 (= 24 m) 5-6-7 gange i bredden, strik de første 9 m i A.2, strik 1 m r (= midt foran), strik A.2 5-6-7 gange i bredden, strik de første 9 m i A.2. Fortsæt rund således. De nye m strikkes løbende ind i mønster, dvs m før m med mærke i strikkes løbende i mønster fra 10.m i A.2. M efter m med mærke i strikkes så mønsteret bliver spejlvendt på hver side af m med mærket. På sidste omg i A.2 tages der 16 m ud jævnt fordelt i alle str (dvs 8 m i hvert parti mellem m med mærke foran og bagpå). Når hele A.2 er strikket færdig i højden er der 296-344-392 m på omg.
Nu fortsættes der med mønster således: Strik 1 m r (= midt bagpå), strik A.3 (= 8 m) 18-21-24 gange i bredden, strik de første 3 m i A.3, strik næste m r (= midt foran), strik A.3 18-21-24 gange i bredden, strik de første 3 m i A.3. Fortsæt rundt således. De nye m strikkes løbende ind i mønsteret, dvs m før m med mærke i strikkes løbende i mønster fra 4.m i A.3. M efter m med mærke i strikkes så mønsteret bliver spejlvendt på hver side af m med mærket. Når hele A.3 er strikket færdig i højden er der 320-368-416 m på omg. Skift til rundp 4,5 (brug evt 2 stk rundp om nødvendigt) og strik 6 omg retstrik - se forkl over, med sort, SAMTIDIG på første pind tages der 18-21-23 m ud jævnt fordelt = 338-389-439 m. Luk af. Klip og hæft trådene.

FRYNSER:
Der sættes frynser langs hele kanten nederst således: 1 frynse = Klip 2 tråde à 35 cm med sort. Læg dem dobbelt og træk løkken gennem m i aflukningskanten, træk garn enderne gennem løkken. Gentag i ca hver 4 m rundt om hele omg – sørg for at du får en frynse i m midt foran og bagpå. Klip frynserne til så de bliver ca 13 cm lange.
----------------------------------------------------------
Hue og taske:
Se DROPS 165-21 eller ”relaterede mønstre” i opskriften på nettet.
----------------------------------------------------------

= kamel
= udtagningsomg - se forkl i opskrift

Kommentarer (31)

Skriv din kommentar her!

Sonja 27.04.2017 - 13:14:

Hej den 17 april stillede jeg et spørgsmål, mon jeg får et svar? Mvh Sonja

DROPS Design 27.04.2017 kl. 16:07:

Hej Sonja, nu har vi svaret, se dit spørgsmål nedenfor. Og der vil blive lagt en rettelse ud på selve opskriften. God fornøjelse!

Sonja Mortensen-Dissing 17.04.2017 - 16:06:

Hej, jeg har læst kommentarerne og flere steder står der, at der er fejl i denne opskrift. Er den blevet rettet, så jeg kan strikke efter den der ligger her eller skal jeg have tilsendt en ny opskrift? Kh Sonja

DROPS Design 27.04.2017 kl. 16:06:

Hej Sonja, Der hvor der i opskriften står: På næste omgang starter alle udtagninger: her starter du med at tage 1 m ud på hver side af alle mærketråde (8 udtagninger) nu kan du følge udtagningerne ifølge opskriften og da vil antallet masker stemme efter udtagningerne. Vi skal lægge en rettelse ud så hurtigt som muligt. Tak for info!

Comte 16.12.2016 - 20:10:

Je ne comprends pas comment vous calculez le nombre de mailles avec les augmentations. 16*4ça fait64 18*4 ça fait 72 64 +72+88 ça fait 224

DROPS Design 19.12.2016 kl. 09:03:

Bonjour Mme Comte, après la 1ère augmentation, on a 96 m, puis on augmente encore 16x 4 + 18x4 m soit 96 + 64+72 = 232 m. C'est-à-dire que l'on augmente au total 17x4 + 18x4. Bon tricot!

Prevel 04.03.2016 - 18:21:

Je ne comprend pas les augmentations au milieu dos et devant au niveau du jacquard. car cela me deccale le dessin.,

DROPS Design 05.03.2016 kl. 17:54:

Bonjour Mme Prevel, tricotez les diagrammes en effet miroir (en sens inverse) aux pointes et continuez chaque "moitié" en suivant le diagramme. Le motif ne se suivra pas en rond, au niveau des pointes (comme on le voit sur la photo). Bon tricot!

Winnepenninckx 27.01.2016 - 18:29:

Comment savoir quelle taille commencer, je mesure 1.76m et je m habille en general en M / 40/44 j ai peur de d avoir une encolure trop large avec le modele taille L/XL et une longueur trop courte si je fais le modele taille S/M merci de votre aide

DROPS Design 28.01.2016 kl. 13:05:

Bonjour Mme Winnepenninckx, vous pouvez vous aider des mesures du schéma en bas de page (prises à plat, d'un côté à l'autre) pour trouver la taille idéale et ajuster la longueur en fonction de ce que vous préférez. Bon tricot!

Rebecca 23.01.2016 - 21:00:

Nicht undenkbar. ... sondern und. 😉

Rebecca 23.01.2016 - 20:58:

Hi, ich bin jetzt am Ende von A2 undenkbar soll nun 16M gleichmäßig verteilt zunehmen (8M zwischen den Markierern an der vorderen undenkbar hinteren Mitte). Da ist doch dann auf jeder Seite ein Loch von 4 Maschen? ! Ist das tatsächlich so gemeint?Lieben Dank für eine Antwort.

DROPS Design 02.02.2016 kl. 11:08:

Sie nehmen pro Hälfte des Ponchos 8 M zu. Sie haben ja, bevor Sie die letzte Rd von A.2 stricken, 280 M auf der Nadel, pro Hälfte also 140 M. Bei diesen jeweils 140 M nehmen Sie nun 8 M gleichmäßig verteilt zu, indem Sie je 1 Umschlag machen. Diesen stricken Sie dann in der nächsten Rd re verschränkt, damit kein Loch sichtbar wird.

Alice 04.01.2016 - 10:43:

Hallo, deze poncho wil ik voor mijn schoondochter breien in maat M een kleur, zonder inbreipatroon. Kunt u mij vertellen hoeveel materiaal er dan nodig is? En wat voor steekvariant ik dan als alternatief kan gebruiken? Groetjes Alice

DROPS Design 04.01.2016 kl. 14:18:

Hoi Alice. Dat weet ik helaas niet, maar ik gok rond 750-800 gr op basis van andere patronen van één kleur en ongeveer dezelfde maat.

Eva Malling 23.12.2015 - 16:15:

Strikker str. L/XL og maskeantallet passer ikke med de udtagninger der står. Irriterende

Bettina Weiler 02.12.2015 - 13:14:

Hallo, würde gerne diesen tollen Poncho nachstricken. Da ich Anfänger bin möchte ich ihn gerne in uni stricken. Wie viel Wolle benötige ich gesamt? Die Anleitung bis zum Muster ist mir verständlich, da ich aber kein Muster stricken möchte weiss ich nicht wie ich in diesem Bereich zunehmen soll. Es werden doch hier nochmal zusätzlich Maschen zugenommen nach wie viel Reihen wie viel Maschen? Vielen Dank für Ihre Hilfe

DROPS Design 05.12.2015 kl. 18:42:

Es wird zwar etwas weniger Wolle benötigt, wenn Sie nur einfarbig stricken, allerdings lässt sich schwer berechnen, wie viel weniger. Nehmen Sie also am besten die angebene Menge und stricken Sie aus dem Rest vielleicht ein paar Stulpen o.Ä. Für die Zun. müssen Sie ab der Stelle, ab der eig. im Muster gestrickt wird, die Rd mitzählen, bringen Sie am besten einen Markierer an. In der folgenden 23. Rd nehmen Sie gleichmäßig verteilt (zusätzlich zu den Zun. vorne und hinten) 4 M zu, dann in der darauf folgenden 22. Rd zusätzlich 16 M. Dann stricken Sie 24 Rd nur mit den "normalen" Zun., dann kommen die 6 Rd kraus re, hier nehmen Sie in der 1. Rd die genannte Anzahl an M zu.

Kommentere opskrift DROPS 165-20