DROPS / 165 / 19

Winter Melody Set by DROPS Design

Sættet består af: Strikkede DROPS vanter, hue og hals i ”Lima” med nordisk mønster. Str one-size

DROPS Design: Model nr li-066
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
50 g f.nr 9010, lys grå
50 g f.nr 5610, brun

DROPS STRØMPEP nr 3,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 3 – til Rib.

HUE:
Størrelse: One-size
Passer hovedmål: ca 56/58 cm
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio
50 g f.nr 9010, lys grå
50 g f.nr 5610, brun

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3,5 – til Rib

HALS:
Omkreds nederst: ca 63 cm
Omkreds øverst: ca 43 cm
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio
150 g f.nr 9010, lys grå
50 g f.nr 5610, brun

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 124kr. Læs mere.
VANTER:

MØNSTER:
Se diag A.1. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.
--------------------------------------------------------

HØJRE VANTE:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 48 m op på strømpep 3 med lys grå. Strik Rib 2 r / 2 vr i 5 cm. Skift til strømpep 3,5, strik 1 omg hvor der tages 2 m ud jævnt fordelt = 50 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik A.1 over alle m (= 5 rapporter i bredden). Når arb måler 4 cm sættes der 1 mærke i den 2.m på omg (= tommelfinger-m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 6 cm tages der ud til tommelfinger-kile således: Tag 1 m ud på hver side af m med mærket - tag ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul. Gentag udtagningen på hver 2.omg totalt 6 gange (alle de nye m strikkes i lys grå) = 13 tommelfinger-m og 62 m totalt. Når arb måler 10 cm sættes de 13 tommelf-m på 1 tråd. På næste omg slåes der 1 ny m op bag tommelf-m = 50 m totalt. Når A.1 er strikket en gang i højden sættes der 1 mærke i hver side (= 25 m mellem mærkerne) og der strikkes videre med lys grå. På næste omg lukkes der af i hver side således: Strik til der er 3 m tilbage før mærket, 2 r sm, 2 r (mærket sidder midt mellem disse m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 5 gange, derefter på hver omg 4 gange = 14 m. Klip tråden, træk den gennem resterende m og træk sammen og sy godt fast. Hele vanten måler ca 23 cm.

TOMMELFINGER:
Sæt de 13 m over tommelf-kilen på strømpep 3,5 og saml i tillæg 3 m op i kanten på bagsiden af tommelf-m = 16 m. Strik glatstrik rundt med lys grå i ca 6 cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den gennem de resterende 8 m, træk sammen og sy godt fast.

VENSTRE VANTE:
Strik som højre, men tag ud til tommelf-kile på hver side af næst sidste m på omg.
----------------------------------------------------------

HUE:
----------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diag A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes rundt på rundp, skift til strømpep ved behov. Slå 116 m op med lys grå på rundp 3,5. Strik Rib (= 2 r / 2 vr) til Ribben måler 4 cm. Skift til rundp 4. Strik 1 omg ret hvor der tages 6 m ind jævnt fordelt = 110 m. Derefter strikkes der mønster efter diagram A.2 (= 11 rapporter i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.2 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med lys grå og glatstrik. Strik 1 omg ret hvor der sættes 10 mærker i huen med 11 m mellem hvert mærke. På næste omg tages der 1 m ind efter hvert mærke ved at strikke 2 m ret sammen. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 9 gange = 20 m tilbage på omg. På næste omg strikkes alle m ret sammen 2 og 2 = 10 m på omg. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft.
Huen måler ca 25 cm i højden.
----------------------------------------------------------

HALS:
----------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diag A.3-A.5. Hele mønsteret strikkes i glatstrik..
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 266 m op på rundp 4 med lys grå. Strik 1 omg ret, 1 omg vrang og 1 omg ret, derefter strikkes A.3 (= 19 rapporter i bredden). Når A.3 er strikket en gang i højden er der 190 m på omg. Strik A.4 over alle m. Fortsæt med A.5, på første omg i A.5 tages der 10 m ind jævnt fordelt = 180 m. Strik A.5 til arb måler 25 cm. Nu strikkes der Rib (2 r/2 vr) over alle m. Strik Rib i 5 cm, arb måler 30 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

= tag 2 m løs af p som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse m over

Yuliya 02.12.2016 - 06:48:

Hello! When knitting the neck warmer do I need to dec 10 stitches only one time in the 1st row of A5 or on every 1st row of A5? My finished piece has 180 stitches at the end and it looks too wide and almost not functional

DROPS Design 02.12.2016 kl. 08:51:

Dear Yuliya, that's right so, you dec 10 sts on 1st row in A.5 = 180 then work A.5 on these 180 sts and finish with ribbing also over the 180 sts. Happy knitting!

Mette 31.01.2016 - 09:29:

I votteoppskriften burde det stå at man hopper over maske 2 i mønsteret når tommelmaskene strikkes. Ser at Johanna fra Sverige har spurt om dette uten å få et riktig svar. Når man øker til tommelen strikkes maske 1 i mønsteret, økningene, og så maske 3 i mønsteret. (Maske to i mønstret er jo midtmasken på tommelen som skal strikkes i grått uansett). Etter tommelen strikkes mønsteret som i diagrammet. Håper dere retter dette i oppskriften?

Johanna 26.09.2015 - 11:11:

Hur gör jag vid tumkilen med de olika färgerna för att mönstret ska passa även efter? Att omslaget ska stickas i ljusgrått är jag med på, men ska de in i mönstret så maska 1 i mönster stickas, sedan omslag, sedan maska 2 i mönstret, sedan omslag och sedan vidare i mönster? Eller ska det göras på annat sätt? Tack!

DROPS Design 01.10.2015 kl. 16:06:

Hej Johanna, nej de nya m stickas inte in i mönstret, de skall sticka i ljusgrått. Lycka till!

Sophie DROMARD 13.06.2015 - 08:34:

J'espère qu'ils seront retenus pour aller avec le pull!!

Karin 05.06.2015 - 09:57:

Schönes Muster!

Jocelyne 01.06.2015 - 14:06:

Le snood est très réussi. Belle forme, beaux accords de couleur. Superbe !

Johanna Gistvik 01.06.2015 - 09:09:

Lovely pattern! Simple and discreet without being boring, perfect for my taste!

Kommentere opskrift DROPS 165-19