DROPS / 165 / 41

Frozen Rose by DROPS Design

Settet består av: Stickad DROPS halsduk i 1 tråd ”Kid-Silk” med vågmönster och mössa i 2 trådar ”Kid-Silk” med rätstickning.

DROPS Design: Modell nr ks-106
Garngrupp A (= sjal) och A + A eller C (= mössa)
----------------------------------------------------------
HALSDUK:
Mått: Bredd: ca 34 cm. Längd: ca 154 cm.
Garnåtgång:
DROPS KID-SILK från Garnstudio
100 g nr 04, mellanrosa

DROPS ST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm, A.2 mäter ca 6,5 cm på bredden.

MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar huvudmått: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS KID-SILK från Garnstudio
50-50-75 g nr 04, mellanrosa

DROPS ST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 20 m x 42 v rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 150kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.2. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Halsduken stickas fram och tillbaka i 2 delar och sys ihop till slut. Lägg upp 111 m på st 3,5 med Kid-Silk. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Sticka 3 m rätst, A.1 (= 21 m) totalt 5 ggr, avsluta med 3 m rätst. När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 91 m på v. Nu stickas A.2 (= 17 m) över A.1 och 3 m rätst i varje sida. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 77 cm - anpassa efter en hel rapport på höjden - sticka 4 v rätst över alla m SAMTIDIGT som det på 1:a v minskas 10 m jämnt fördelat = 81 m. Maska av.
Sticka 1 del till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop 2 delarna fint i avmaskningskanten, sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 98-102-106 m på st 3,5 med 2 trådar Kid-Silk. Sticka 2 v slätst. Sedan stickas det RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 25-27-29 cm klipps tråden av och dras genom alla m, drag åt och fäst ordentligt.
Sy ihop mössan mitt bak - sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm.

Anastasia 08.03.2019 - 23:38:

Hallo, wenn die A1 gestrickt habe, stricke ich nun A2 weiter. Kommt dann wieder A1 oder stricke ich nur A2 weiter? Wechseln sich A1 und A 2 in die Höhe ab? Vielen Dank und liebe Grüsse

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:25:

Liebe Anastasia, A.1 wird nur einmal (= am Anfang) gestrickt, dann stricken Sie nur A.2, und A.2 wird bis zur Ende wiederholt. Viel Spaß beim stricken!

Sandra 13.02.2019 - 20:17:

Hallo, ik heb nog nooit iets in ajout gebreid, en dit motief leek mij niet te moeilijk.Maar ik vroeg me af waarom deze sjaal in 2 delen wordt gebreid? Is het niet mogelijk om dezelfde lengte te breien aan een stuk?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 13:55:

Dag Sandra,

De sjaal wordt in 2 delen gebreid om ervoor te zorgen dat de twee uiteinden er hetzelfde uitzien. Je zou hem ook aan één stuk kunnen breien, maar dan is het golfpatroon aan de ene kant naar beneden gericht en aan de andere kant omhoog gericht.

Heidi 23.11.2018 - 16:11:

Hvorfor sier oppskrift at stolaen/skjerfet skal strikkes i 2 deler for så og syes isammen? Har strikket mange slike i én lengde, så lurer bare på hva grunnen er?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 13:05:

Hei Heidi. Når du strikker den i 2 deler og syr den sammen i avfellingskanten vil mønsteret bli likt på begge sider av halsen når du har den på deg. Om du hadde strikket alt i 1 del ville hullmønster-buene vendt samme vei hele lengden, og de ville da buet nedover på den ene siden av halsen, og oppover på den andre siden. God fornøyelse.

Michelle 21.01.2016 - 21:31:

Me confirmer vous : 2 fils pour le bonnet (que je viens de terminer et qui a un succès fou) mais un seul fil pour l'étole ? L'ouvrage me semble trop fin. Merci

DROPS Design 22.01.2016 kl. 10:34:

Bonjour Michelle, c'est tout à fait exact, l'étole ne se tricote qu'avec 1 seul fil Kid-Silk sur la base de 23 m x 30 rangs jersey = 10 x10 cm. Bon tricot!

Lada 07.12.2015 - 12:38:

It is offered to knit the hat as a rectangle without any decreasing. I suppose there will be not very beautiful hole on the top when all 98 sts will be tighten together.

Dounia 12.11.2015 - 12:11:

Bonjour, merci pour tous ces efforts… ma question sera différente: en ayant jamais tricoté ce genre de béret, je me demandais s'il n y avait pas de diminutions sur ce modèle?

Joan 08.11.2015 - 20:41:

A nice lacy pattern, I have made it in white, looks very nice.

Lion 08.11.2015 - 10:22:

Bonjour , tout d'abord : merci pour votre site ! Pour TOUT votre site ! Ceci étant dit , j'ai une question quant à l'étole : faut-il tricoter alternativement A1 puis A2 ou bien faire A1 et continuer A2 jusqu'au bout ? Cordialement , V Lion .

DROPS Design 09.11.2015 kl. 10:20:

Bonjour Mme Lion et merci. On tricote d'abord 1 fois A.1 en hauteur (= 4 rangs, on commence par 21 m par motif et on termine par 17 m par motif), puis on tricote A.2 (= 17 m x 4 rangs) jusqu'à ce que votre ouvrage mesure 77 cm (ajustez la hauteur après un motif complet de A.2). Bon tricot!

Irina Halbostad 02.09.2015 - 16:32:

Jeg har strikket med mønster A1 1 gang i høyde og stikket A.2 en gang. og det står at man fortsette mønsteret slik.?? A1 og A2 eller kun A2 videre til arb. målet 77 cm? takk for veiledning

DROPS Design 02.09.2015 kl. 16:46:

Hei Irina. Du gentager kun A.2 til arbejdet maaler 77 cm.

Irma 19.06.2015 - 13:54:

Wow, sieht toll aus, da freue ich mich schon darauf.

Kommentér oppskrift DROPS 165-41