DROPS / 165 / 25

Flutter by DROPS Design

Sættet består af: Strikket DROPS hue i retstrik og halstørklæde strikket sidelæns i retstrik med flæser i “Fabel”.

DROPS Design: Model nr fa-319
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g i alle str i følgende farver:
f.nr 104, lilla
f.nr 674, lyng

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.

HALSTØRKLÆDE:
Mål: ca 30 x 158 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g i følgende farver:
f.nr 104, lilla
f.nr 674, lyng

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 38 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 95.7kr. Læs mere.

* 4 omg retstrik med lyng, 2 omg retstrik med lilla *, gentag fra *-* til færdigt mål.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages altid ind på omg med ret. Tag 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes rundt på rundp, skift til strømpep efter hånden som der tages ind.
Slå 112-116-120 m op på rundp 3 med lilla og strik RETSTRIK – se forkl over, i 5 cm. Fortsæt med STRIBER – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 14-16-18 cm tages der 10-10-12 m ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 102-106-108 m. Gentag indtagningen når arb måler 18-20-22 cm = 92-96-96 m. Når arb måler 20-22-24 cm tages der 16-18-18 m ind jævnt fordelt = 76-78-78 m. Gentag indtagningen når arb måler 21-23-25 og 22-24-26 cm = 44-42-42 m. Når arb måler 23-25-27 cm strikkes alle m ret sammen 2 og 2. Strik 2 omg retstrik. På næste omg strikkes alle m ret sammen 2 og 2 = 11 m tilbage på p i alle str. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.
----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:

VIFTE:
1.P (= vrangen): Strik 32 m ret, vend arb.
2.P (= retsiden): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik 31 m ret, vend arb.
3.P (= vrangen): Strik 30 m ret, vend arb.
4.P (= retsiden): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik 29 m ret, vend arb.
5.P (= vrangen): Strik 28 m ret, vend arb.
6.P (= retsiden): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik 27 m ret, vend arb.
Fortsæt frem og tilbage således ved at vende når der er 2 m mindre tilbage for hver gang, til der er strikket frem og tilbage over de 2 sidste m.
----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:
Arb strikkes sidelæns. Pga m-antallet strikkes der frem og tilbage på rundp.

Slå 300 m op på rundp 5 med lyng. Sæt 1 mærke 32 m ind fra hver side og strik således:
1.P (= retsiden - strik med lyng): Strik ret.
2.P (= vrangen): Strik ret.
3.P (= retsiden): Strik ret.
4.P (= vrangen): Strik ret.
5.P (= retsiden): Strik ret.
6.P (= vrangen): Strik 3 ret, strik vrang til der er 3 m tilbage på p og afslut med 3 ret.
7.P (= retsiden): Skift til lilla og strik ret p ud.
8.P (= vrangen): Strik VIFTE – se forkl over, frem og tilbage over m før mærket. Når viften er færdig (efter totalt 32 p) strikkes der ret tilbage over alle m – OBS: For at undgå hul i overgangene mellem vendingerne på viften, sættes tråden mellem vendingerne drejet tilbage på p og strikkes ret sammen med m på venstre p.
Vend arb og strik vifte frem og tilbage over m før mærket i den anden side. Der er 1 vifte i hver side af halstørklædet. Viften er færdig og der fortsættes således: - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
9.P (= retsiden): Skift til lyng og strik ret p ud.
10.P (= vrangen): Strik 3 ret, strik vrang til der er 3 m tilbage på p og afslut med 3 ret.
11.P (= retsiden): Strik ret.
12.P (= vrangen): Strik ret.
13.P (= retsiden): Strik ret.
14.P (= vrangen): Strik ret.
15.P (= retsiden): Skift til lilla og strik ret p ud.
16.P (= vrangen): Strik ret.
Gentag 1.-16.p til arb måler ca 30 cm – OBS: Afslut efter 13.p i rapporten så halstørklædet starter og slutter ens i hver side. Luk derefter løst af med ret fra vrangen – OBS: For at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter ca hver 5.m Samtidig med at der lukkes af (omslaget lukkes af som 1 m).

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 165-25) for mål og udregninger.

Mona Tuftedal 29.08.2015 - 11:03:

Hei, hva er strikkefastheten på luen? Finner ikke helt noe sted dette står skrevet! Vennlig hilsen Mona

DROPS Design 01.09.2015 kl. 17:11:

Hei Mona. Det staar överst: DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.

Ingrid 16.08.2015 - 09:34:

Een prachtige set, maar wordt de sjaal met een dubbele draad gebreid ? Dit vraag ik omdat de muts met nld. 3 en de sjaal met nld. 5 wordt gebreid. Ik wil de set graag maken vandaar mijn vraag

DROPS Design 18.08.2015 kl. 17:03:

Hoi Ingrid. De sjaal wordt ook met een enkele draad gebreid, maar dan losser. De stekenverhouding moet 19 st x 38 nld in ribbelsteken = 10 x 10 cm.

Beryl Drake 29.05.2015 - 03:14:

Lovely use of colours and good design.

Henriette 27.05.2015 - 19:26:

Een prachtige lange sjaal,bescheiden en toch apart.

Kommentere opskrift DROPS 165-25