DROPS / 166 / 44

Viola by DROPS Design

Settet består av: Heklet DROPS sjal, lue og pulsvarmere i ”BabyAlpaca Silk” med viftemønster.

DROPS Design: Modell nr bs-086
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
SJAL:
Mål: Høyde: ca 36 cm. Bredde øverst: ca 160 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
250 g f.nr 4314, grålilla

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.

LUE:
Størrelse: S/M – M/L – L/XL
Passer hodemål: 54/56 – 58/60 – 60/62 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 4314, grålilla

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 st x 13 rader på 10 x 10 cm.

50 g i alle str i f.nr 4314, grålilla

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 st x 13 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 52.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 52.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 416kr. Les mer.
SJAL:

MØNSTER:
Se diag A.1-A.6.

HEKLEINFO:
Hver rad med st starter med 3 lm (regnes ikke som første st). Hver rad med fm starter med 1 lm (regnes ikke som første fm).

ST-GRUPPE I ST:
* Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til i samme st på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hekle 3 lm, gjenta fra *-* 1 gang til i samme st.

VIFTEMØNSTER:
Hekle 2 lm, hopp over 2 lm, hekle 1 st-gruppe om neste lm-bue (dvs om lm-buen midt i st-gruppen) slik: * Hekle 3 st sammen, dvs hekle 1 st om neste lm-bue, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til om samme lm-bue på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hekle 3 lm, gjenta fra *-* 1 gang til om samme lm-bue, 2 lm, hopp over 2 lm.

DIAG A.1:
I A.1 repeteres A.y slik:
2.RAD (= vrangen): * 1 st i hver av de neste 5 st, deretter hekles viftemønster *, gjenta fra *-* totalt 10 ganger.
3.RAD (= retten): * Hekle viftemønster, deretter 1 st i hver av de neste 5 st *, gjenta fra *-* totalt 10 ganger.
Repeter disse 2 radene til ferdig mål.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Hekle 167 LØSE lm (inkl 3 lm til å snu med) på nål 3,5 med BabyAlpaca Silk.

Hekle 3 st i 4.lm fra nålen, * 1 st i hver av de første/neste 5 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 lm, 3 st i siste lm = 141 st – LES HEKLEINFO. Deretter hekles det slik:
1.RAD (= retten): Hekle A.2 slik: Hekle 5 st i første st, 2 lm, hopp over 3 st, i neste st hekles ST-GRUPPE I ST – se forkl over, 2 lm, hopp over 3 st, hekle 1 st i hver av de neste 5 st, hekle A.1 videre slik: * 2 lm, hopp over 3 st, hekle st-gruppe i neste st, 2 lm, hopp over 3 st, 1 st i hver av de neste 5 st *, gjenta fra *-* (= A.1) totalt 10 ganger, hekle A.3 videre slik: 2 lm, hopp over 3 st, 1 st-gruppe i neste st, 2 lm, hopp over 3 st, 5 st i siste st = totalt 12 vifter på raden.
2.RAD (= vrangen): Hekle A.3 slik: Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 st i neste st, hekle VIFTEMØNSTER – se forkl over – 1 gang, hekle DIAG A.1 – se forkl over, hekle A.2 slik: 1 st i hver av de neste 5 st, hekle viftemønster 1 gang, 3 st i neste st, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 st i siste st.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
3.RAD: Hekle A.2 slik: Hekle 3 st i første st, 2 lm, hopp over 3 st, 1 st-gruppe i neste st, 2 lm, hopp over 3 st, 3 st i neste st, hekle viftemønster som før, 1 st i hver av de neste 5 st, hekle A.y (= A.1), hekle A.3 slik: Viftemønster som før, 3 st i neste st, 2 lm, hopp over 3 st, hekle st-gruppe i neste st, 2 lm, hopp over 3 st, 3 st i siste st.

Hekle A.3 og A.2 videre over de ytterste st og A.y (= A.1) over de midterste m som før. Når A.z er heklet 1 gang i høyden repeteres A.z over seg selv til ferdig mål. Dvs det blir 5 st mellom hvert viftemønster. Når A.x er heklet 1 gang i høyden repeteres A.x over de ytterste 3 st til ferdig mål. Fortsett med viftemønster over viftemønster og 1 st i hver st over de resterende m. Dvs det blir 1 viftemønster mer for hver gang A.x repeteres og 1 viftemønster mer når A.z repeteres. Fortsett slik til arb måler ca 35 cm, avpass at det avsluttes med 2.rad i A.z.

KANT:
Hekle en avsluttende kant nederst på sjalet med start fra vrangen: Hekle 1 lm, hekle A.6 slik over A.x: * 1 fm i første/neste st, 2 lm, hopp over 1 st, hekle st-gruppe i st i neste st, 2 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* over A.x. Over viftene som allerede er startet på, hekles det viftemønster som før. NB: Avpass slik at viftemønsteret fortsetter over viftemønsteret! Deretter hekles A.5 over A.z (= A.3), hekle A.6 over A.z (= A.1), A.4 over A.z (= A.2), gjenta A.6 til A.x, fortsett med A.6 over A.x. NB: Avpass slik at viftemønsteret fortsetter over viftemønsteret og at det avsluttes med 1 fm i siste st. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

LUE:

MØNSTER:
Se diag A.7-A.8.

HEKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm (erstatter ikke første st) og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

ST-GRUPPE I ST:
* Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til i samme st på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hopp over 3 st, gjenta fra *-* 1 gang til.

VIFTEMØNSTER:
Hekle 3 lm, * hekle 1 st-gruppe om første/neste lm-bue slik: Hekle 3 st sammen, dvs hekle 1 st om neste lm-bue, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til om samme lm-bue på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, gjenta fra *-* om neste lm-bue, hekle 3 lm.

ØKETIPS:
Øk 1 st ved å hekle 2 st i samme st.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb hekles rundt ovenfra og ned. Hekle 4 lm på nål 3 med BabyAlpaca Silk og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle 12 st om lm-ringen – LES HEKLEINFO. Deretter hekles A.7 totalt 6 ganger slik:
1.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
2.OMG: Hekle * 1 st i første/neste st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 12 ganger = 36 st.
3.OMG: Hekle * 1 st i hver av de første/neste 2 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* totalt 12 ganger = 48 st.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

4.OMG: Hekle * 3 st i første/neste st, hekle 3 lm, hopp over 1 st, hekle ST-GRUPPE I ST – se forkl over, 3 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger.
5.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i neste st, 2 st i neste st, hekle VIFTEMØNSTER – se forkl over (1 gang) *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 30 st.
6.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 3 st, 2 st i neste st, hekle viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 42 st.
7.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 5 st, 2 st i neste st, hekle viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 54 st.
8.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 7 st, 2 st i neste st, hekle viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 66 st. A.7 er nå heklet ferdig i str S/M.

Nå hekles det forskjellig i de ulike str slik:
STR S/M:
9.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 10 st og viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 12 st mellom hvert mønster (= totalt 72 st).

STR M/L:
9.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 9 st, 2 st i neste st, viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 13 st mellom hvert mønster (= totalt 78 st). A.7 er nå heklet ferdig i str M/L.

STR L/XL:
9.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 9 st, 2 st i neste st, viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 78 st. A.7 er nå heklet ferdig i str L/XL.
10.OMG: Hekle * 2 st i første/neste st, 1 st i hver av de neste 12 st og viftemønster som før *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger = 6 viftemønstre og 14 st mellom hvert mønster (= totalt 84 st).

ALLE STR:
= 72-78-84 st. Hekle videre med 1 st i hver st og viftemønster som før. Når arb måler 16-16-18 cm hekles det videre med 1 st i hver st SAMTIDIG som det økes 4-2-2 st jevnt fordelt - LES ØKETIPS og over viftemønsteret hekles A.8 slik: Hekle 3 st om første lm-bue, 1 st i neste vifte, 3 st om neste lm-bue = 118-122-128 st. Deretter hekles det videre med 1 st i hver st til arb måler 24-25-26 cm. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

PULSVARMER:

MØNSTER:
Se diag A.9-A.12.

HEKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm (erstatter ikke første st) og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på omg.
----------------------------------------------------------

PULSVARMER:
Arb hekles rundt. Hekle 48-54 løse lm på nål 3 med BabyAlpaca Silk og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle 3 lm, * 1 st i hver av de første 5 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* rundt omg – LES HEKLEINFO = 40-45 st. Deretter hekles det slik: Hekle 1 st i hver av de første 14-7 st, A.9 over de neste 7 st, A.10 over de neste 5 st, A.9 over de neste 7 st, A.10 over de neste 0-5 st, A.9 over de neste 0-7 st, avslutt med 1 st i hver av de siste 7 st
= 2-3 viftemønstre. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Gjenta A.a i høyden. Fortsett mønsteret slik til arb måler 12 cm. Deretter hekles det slik: Hekle A.11 over de første 7-0 st, hekle A.12 over de neste 7 st, A.b over A.9/A.10, A.11 over de siste 7 st = 6-7 vifter på omg. Hekle A.11-A.12 og A.b 1 gang i høyden. Arb måler ca 16 cm. Klipp og fest tråden. Hekle en kant rundt den første lm raden slik: 1 fm i første lm, * 1 lm, 1 fm i neste lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden. Hekle 1 pulsvarmer til på samme måte.

= 1 st om lm-buen
= ST-GRUPPE OM LM-BUE: * Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st om neste lm-bue, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til om samme lm-bue på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hekle 3 lm, gjenta fra *-* 1 gang til om samme lm-bue.
= ST-GRUPPE I ST: * Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til i samme st på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hekle 3 lm, gjenta fra *-* 1 gang til i samme st.
= Hekle 3 st sammen om samme lm-bue, 3 lm, 3 st sammen om samme lm-bue, 3 lm, 3 st sammen om samme lm-bue
= 5 lm
= 3 st heklet om samme lm-bue
= første rad/omg er forkl i oppskriften
= fm i st
= ST-GRUPPE OM LM-BUE: Hekle 3 st sammen om samme lm-bue slik: * Hekle 1 st om neste lm-bue, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til om samme lm-bue på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, gjenta fra *-* om neste lm-bue.
= ST-GRUPPE I ST: Hopp over 1 st * Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til i samme st på samme måte, dra tråden gjennom alle 4 m på nålen *, hopp over 3 st, gjenta fra *-* 1 gang til.

Valentina 15.01.2019 - 17:25:

Quanto misura lo scialle finito? Grazie!

DROPS Design 15.01.2019 kl. 18:46:

Buonasera Valentina, lo scialle misura 36 cm di larghezza e 160 cm di lunghezza nella parte superiore. Buon lavoro!

Debora 28.12.2018 - 13:04:

Buongiorno, sto realizzando lo scialle, ma il bordo inferiore delle ali laterali non mi viene in linea con quello della parte centrale. Al contrario, mi riesce inclinato verso l'alto in diagonale. Non riesco a capire dove sbaglio: potreste aiutarmi? Grazie

DROPS Design 30.12.2018 kl. 23:10:

Buonasera Debora. Per un aiuto così personalizzato, le consigliamo di mandare una fotografia del suo lavoro, spiegando il problema, al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Helen Holland 03.06.2018 - 16:20:

Hello, I am trying to do viola shawl in baby alpaca silk , I have done the first three rows but can not understand what I am supposed to be doing after that, is there a full written pattern as I do not know how to read a diagram, could you also send a photo of shawl laid out so I can try to work it out myself as I go, love the wool and the pattern so really want to do it correctly , I am fairly new to crochet and I apologise if I am being a bit slow or difficult.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:23:

Dear Mrs Holland, this video will help you to vizualize how to crochet and how to read diagrams at the same time. Happy crocheting!

Bianca 29.10.2017 - 22:26:

Non so se vi è già stato riportato, ma credo ci sia un errore qui: "CAPPELLO: GIRO 5: lavorare * 2 m.a nella 1°/successiva m.a, 1 m.a nella m.a successiva, lavorare il MOTIVO A VENTAGLIO – leggere la spiegazione sopra (1 volta) *, ripetere *-* 6 volte in totale = 6 motivi a ventaglio e 30 m.a." Dopo le 2 m.a. in una m.a. e 1 m.a. nella successiva m.a., dovrebbero esserci altre 2 m.a. nella m.a. rimasta

DROPS Design 30.10.2017 kl. 08:34:

Buongiorno Bianca. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Christine Van Gend 23.10.2015 - 22:39:

De uitlegtekst bij het mutsje is: "STK-GROEP IN STK: * (...) haal de draad dan door alle 4 lussen op de haak, haak 3 l, herhaal van *-* nog 1 keer in hetzelfde stk." En bij het telpatroon staat: "STK-GROEP IN STK: (...) haal dan de draad door alle 4 lussen op haak *, sla 3 stk over, herhaal van *-* nog 1 keer." De tweede tekst klopt beter met het telpatroon en de video. Ik ben er goed uitgekomen, maar het geeft misschien verwarring.

DROPS Design 05.11.2015 kl. 11:09:

Hoi Christine. Ik zie het nu. Je hebt gelijk, dat is een fout in de vertaling. Ik heb het aangepast. Bedankt.

Christine Van Gend 23.10.2015 - 09:17:

Er zit denk ik een fout in de beschrijving van de stokjesgroep bovenaan de tekst. De beschrijving bij het patroon is de juiste. Klopt dat? De fout zit ook in de Noorse originele tekst. Mooi patroon verder! Ik ben met veel plezier bezig met het mutsje.

DROPS Design 23.10.2015 kl. 12:12:

Hoi Christine. Ik zie het niet zomaar, maar het is ook een groot patroon. Kan je misschien wat duidelijker aangeven welke twee teksten je over hebt. De stk-groep in stk bij de sjaal, muts of? en in vergelijking met de tekst in patroon? Of Telpatroon? Bvd

Asli N. 11.10.2015 - 20:47:

Please help! What does this mean? Shawl explanations, first row: * 1 dc in each of the first/next 5 dc". In that row there is no dc yet, it is all chains. Is it "dc in each 5 chain" then skip 1 chain, and repeat until the end? I started and cannot go on... I appreciate your prompt response. Thank you...

DROPS Design 12.10.2015 kl. 10:09:

Dear Asli N. it should have been "ch", pattern will be edited as soon as possible. See below video showing how to work A.1, A.2 and A.3. Happy crocheting!

Emma 14.08.2015 - 19:49:

Hallo, habe schon Rapport Ax und Az (Ecken) einmal in der Höhe gehäkelt. Ax und Az sollen sich jetzt in der Höhe wiederholen, jedoch ist die erste Reihe von Az nicht auf die vierte Reihe von Az übertragbar (Ax ist mir nur ein Mal in der Höhe klar). Ich verstehe nicht, wie die erste Reihe von Az auf dieses Stück : 2Stb-Gruppen, 2Lm, 3Stb, 2Lm, 2Stb- Gruppen, 2 Lm übertragbar ist. Danke

DROPS Design 24.11.2015 kl. 06:21:

Liebe Emma, im Video, in dem wir die Mustersätze A.1, A.2 und A.3 zeigen, kann man auch die Konstruktion des Tuchs sehen. Vielleicht hilft Ihnen das weiter.

Margit Lindblom 29.05.2015 - 21:50:

Verkligt snygg mössa, halsduk och handledsvärmare!.

Rebecca Gibbs 28.05.2015 - 21:35:

Beautiful hat and extras. a friend has cancer and needs some hats they can't wait til this pattern can be made as it doesn't say " I have cancer"

Kommentér oppskrift DROPS 166-44