DROPS / 164 / 10

Winter Poppies Slippers by DROPS Design

Strikkede DROPS tøfler i ”Andes” med nordisk mønster og pomponer. Str 35-43.

Tags: nordisk, tøfler,

DROPS Design: Model nr an-032
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
200-200-200 g f.nr 9020, lys grå
100-100-100 g f.nr 3755, cerise

DROPS PINDE nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 19 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 27.95 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 27.95 kr /100g
YarnLiving
Bestil
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 27.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 132kr. Læs mere.

Se diag A.1. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud på hver side af de 2 midterste m ved at slå om, på næste p strikkes omslagen drejet for at undgå hul.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbage på p fra midt bagpå, der startes øverst og strikkes nedad.
Slå 40-40-52 m op på p 4 med lys grå. Strik 5 p glatstrik (1.p = vrang fra vrangen). Sæt 1 mærke midt i arb og 1 mærke i den ene side af p - ARB MÅLES VIDERE FRA MÆRKET I SIDEN!
Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kantm i RETSTRIK - se forkl over, strik mønster efter diag A.1A til der er 1 m tilbage før mærket midt på p (= 3-3-4 rapporter à 6 m), strik 2 m glatstrik med lys grå (= midt foran på tøflen), strik mønster efter diag A.1B over de næste 18-18-24 m og afslut med 1 kantm i RETSTRIK. Fortsæt mønsteret således (når A.1 er færdig fortsættes der med lys grå til færdig mål). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG når arb måler 3-3-4 cm fra mærket i siden tages der 1 m ud på hver side af de 2 midterste m på p – læs UDTAGNINGSTIPS (= 2 m taget ud). Gentag udtagningen på hver p (dvs både fra retsiden og fra vrangen) totalt 17-19-18 gange = 74-78-88 m – OBS: De nye m strikkes løbende ind i mønsteret. Efter sidste udtagning lukkes der 5 m af på beg af de 2 næste p = 64-68-78 m tilbage på p og arb måler ca 12-13-13 cm fra mærket i siden.
Strik 27-29-34 m, sæt disse m på 1 tråd eller hjælpe-p, strik de næste 10 m (= midt foran på tøflen) og sæt de resterende 27-29-34 m på 1 tråd eller hjælpe-p. Strik retstrik frem og tilbage over de 10 m (= sål) Samtidig med at sidste m på hver p (både fra retsiden og fra vrangen) strikkes ret sammen med første m på tråden/hjælpe-p. Gentag til alle m på tråden/hjælpe-p i hver side er lukket af. Luk de 10 retstrik-m af på sålen.

MONTERING:
Sy sømmen midt bag på tøflen – sy yderst i kanten i yderste led af yderste retstrik-m så sømmen ikke bliver tyk. Sy derefter aflukningskanten på sålen til tøflen midt bagpå hvor der nu er en åbning.

POMPON:
Lav en pompon med cerise på ca 4-5 cm i diameter og sy den fast foran på tøflen.
Strik en tøffel til.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Rettelse:
DROPS ANDES från Garnstudio
200-200-200 g f.nr 9020, ljus grå
100-100-100 g f.nr 3755, cerise
Opdateret online: 13.10.2017

Karina 21.04.2018 - 00:06:

Bonjour, quand j'arrive à l'étape des augmentations, je suis perdue. J'arrive à suivre le motif sans soucis quand il n'y a pas d'augmentations à faire. J'ai réussi à les faire aux rangs 5 et 6 avec les augmentations car cette étape est présente dans le tutoriel vidéo. Mais après c'est le vide... Avez-vous une astuce pour faire les augmentations en jacquard, comment lire le motif dans ce cas là? Merci.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 08:27:

Bonjour Karina, vous augmentez après A.1A et avant A.1B en répétant les diagrammes: pour A.1A, les nouvelles mailles tricotées le seront en reprenant le diagramme à partir de la 1ère m à droite (dès que vous aurez augmenté 6 m = 1 motif complet) et pour A.1B, répétez le diagramme en le commençant par la dernière m de A.1B (puis l'avant-dernière et ainsi de suite jusqu'à ce que les 6 m augmentées vous donnent un motif complet). Bon tricot!

Carole 10.12.2017 - 03:07:

I wrote in French a question but dont get an answer. In the pattern its written to place a marker in the middle and 1 any side... where is that? And also mesure from the side marker... I really dont understand can you please write it more clearly for me please Thanks

DROPS Design 10.12.2017 kl. 06:55:

Hi Carole, The marker in the side is just for measuring purposes, so it doesn't matter which side, so at the start or end of the row and the length of the piece is measured from here. The marker in the middle is mid front of slipper and helps to make the two sides of the slipper match, I hope this helps and happy knitting!

Carole 08.12.2017 - 17:49:

Bonjour Dans le patron ça demande de mettre un marqueur au milieu et sur le côté. Que voulez-vous dire sur le côté ... où exactement pour le côté. Ça dit également de mesurer à partir de ce marqueur à 3 cm je ne comprends vraiment pas comment faire. Pouvez-vous me dire plus clairement svp. Merci de m'aider

DROPS Design 11.12.2017 kl. 08:36:

Bonjour Carole, mettez le marqueur en début ou en fin de rang (= sur le côté de l'ouvrage). On va désormais mesurer la hauteur le long de ce côté (au milieu devant, on va augmenter, la hauteur sera donc différente). Pour vous aider, regardez cette vidéo qui montre comment réaliser les chaussons en 35/37. Bon tricot!

Sara 01.12.2017 - 19:36:

Når man skal strikke de nye masker ind i mønsteret, strikker man så gradvist en ny omgang af A.1A før midtermarkøren og tilføjer en ny omgang gradvist i A.1B når de første 3 omgange er strikket? Er det rigtigt forstået sådan? vh Sara

DROPS Design 05.12.2017 kl. 15:32:

Sara, når du har en ny maske, skal den strikkes i den farve du er kommet til hvis du skulle fortsætte mønsteret. God fornøjelse!

Jenny Bellamy 04.10.2017 - 11:32:

I ordered the yarn for these slippers, but thought there may not be enough to complete two slippers. Sure enough I finished knitting one slipper yesterday, and there is not enough of the light grey. I believe that the quantities at the beginning of the pattern are incorrect, and should read 200grams of grey and 100grams of cerise for the pair of slippers. I love your patterns and yarns and this is the first time in many years that there has been something wrong.

Nataliya Hagen 29.11.2016 - 13:00:

Det er ikke nok 100 gr av hovedfaget å strikke disse.Ikke i det hele tatt.?

Lacrose 21.10.2016 - 21:33:

Bonjour, vous annoncez un no d'aig 4 alors que la laine andes se tricote en 9, il y a erreur? une faute de frappe? merci

DROPS Design 24.10.2016 kl. 09:04:

Bonjour Mme Lacrose, on tricote ici volontairement avec des aiguilles plus petites pour obtenir une texture plus serrée. Pensez à bien vérifier votre échantillon et ajustez la taille des aiguilles si besoin. Bon tricot!

Cecilie 09.12.2015 - 12:04:

Jeg undrer mig over at opskriften siger pinde nr. 4, når der til Andes garn anbefales pinde nr. 9 og de andre garner i garngruppe E også ligger på pinde nr. 8 eller 9. Er dette en fejl?

DROPS Design 09.12.2015 kl. 12:34:

Hej Cecilie. Nej, det er det ikke. Standard anbefales pinde 9 til Andes, men strikkefastheden til disse töfler er fastere (de strikkes strammere), saa du skal bruge en tyndere pind. Strik en pröve og brug den pind du skal bruge til den rette strikkefasthed: 15 m x 19 p glatstrik = 10 x 10 cm

Andreya 09.11.2015 - 11:55:

Can you post a video tutorial please? Thanks, have a nice day!

DROPS Design 09.11.2015 kl. 13:22:

Dear Andreya, here it is below - You can find this video and more under tab "video" on the right side of the picture. Happy knitting!

José 13.06.2015 - 16:55:

Leuk!

Kommentere opskrift DROPS 164-10