DROPS / 163 / 18

Dreams of Snow by DROPS Design

Settet består av: Rätstickad filt och kudde i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med dominorutor.

Tags: domino, filtar, kuddar, ruta,

DROPS Design: Modell nr co-011
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
FILT:
Mått: ca 100 x 150 cm
Garnåtgång:
DROPS CLOUD från Garnstudio
450 g nr 01, natur
450 g nr 03, pärlgrå

Eller använd: DROPS AIR från Garnstudio
500 g nr 01, natur
500 g nr 03, pärlgrå

DROPS ST NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 22 v rätst på 10 x 10 cm.

KUDDE:
Mått: ca 45 x 45 cm – överdraget passar till en innerkudde på 50 x 50 cm då det ska sträckas lite för att sitta fint på.
Garnåtgång:
DROPS CLOUD från Garnstudio
150 g nr 01, natur
150 g nr 03, pärlgrå

Eller använd: DROPS AIR från Garnstudio
200 g nr 01, natur
200 g nr 03, pärlgrå

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 22 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

* 2 v RÄTST – se förkl ovan med natur, 2 v rätst med pärlgrå *, upprepa *-*.

DOMINORUTA:
Sätt 1 markör i den mittersta m på st.
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rm tills det återstår 1 m före markören, lyft 2 m som om de skulle stickas räta tills, 1 rm, drag de 2 lyfta m över, sticka rm v ut.
Upprepa v 1 och 2 - det minskas då 2 m mitt på rutan på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) till det är 1 m kvar på st, klipp av tråden och drag den genom m.
----------------------------------------------------------

FILT:
Filten består av 24 dominorutor. 1 dominoruta mäter ca 25 x 25 cm.
Lägg upp 55 m på st 8 med natur. Sticka DOMINORUTA – se förkl ovan, i RÄNDER – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka totalt 24 dominorutor.

MONTERING:
Placera 4 rutor på bredden och 6 rutor på höjden – alla rutorna skal ligga åt samma håll. Sy ihop rutorna kant i kant i yttersta rätst/m med natur. Sy först ihop alla på längden och sedan på tvären. Klipp av och fäst trådarna.
----------------------------------------------------------

KUDDE:
Ett kuddöverdrag består av 2 dominorutor som sys ihop. 1 dominoruta mäter ca 45 x 45 cm.
Pga maskantalet stickas arb fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 99 m på rundst 8 med natur. Sticka DOMINORUTA –
se förkl ovan, i RÄNDER – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka 1 dominoruta till.

MONTERING:
Lägg de 2 dominorutorna uppepå varandra, sy ihop kant i kant längs tre av sidorna med natur. Fyll kudden med en innerkudde och sy sedan ihop längs den sista sidan.

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar här!

Bente Madsen 29.10.2018 - 08:39:

Kan jeg få svar på mit spørgsmål fra den 24. Oktober

DROPS Design 29.10.2018 kl. 08:45:

Hu kan sy sammen fra rettsiden, med en usynlig søm. Her er en video som viser hvordan dette gjøres. God fornøyelse.

Bente Madsen 24.10.2018 - 14:20:

Er det syet sammen fra ret eller vrang siden kan man evt. Hækle det sammen og med hvilke masker?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:10:

Hej Bente, Ja og vi har flere videoer som forslag til hvordan du kan gøre. Gå ind på Instruktionsvideoer - Montering - Hækle sammen (om det er det du vil) God fornøjelse!

B. Weber 23.10.2018 - 17:37:

Ich kann leider nur die erste Seite ausdrucken. Gibt es einen Tipp wie ich alle Seiten ausdrucken kann?

DROPS Design 24.10.2018 kl. 08:03:

Liebe Frau Weber, wir könnten dieses Modell komplett ausdrucken, prüfen Sie die Einstellungen von Ihrem Drucker damit alle Seiten ausgedruckt werden - vielleicht sollen Sie auch den Cache von Ihrem Browser leeren. Sollte alle dies nicht funktionieren, bitte uns mitteilen welches Browser Sie benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Bente Madsen 13.09.2018 - 08:31:

Er det rigtigt at tæppet strikkes med 2tråde air pind 8

DROPS Design 13.09.2018 kl. 09:53:

Hei Bente. Ja det stemmer. Eller på de pinnenene du må bruke for å få den angitte strikkefastheten. God fornøyelse.

Lena 24.08.2018 - 18:18:

Hej. Jag undrar vilket garn som man kan använda med ca 55 maskor på stickor 8 och få samma mått ? Det får gärna vara i ett Alpacka garn eller annat lika mjukt och lent garn,

Carol 16.12.2017 - 06:40:

Hello. I would like to make this as a blanket for a California King size bed. The dimension would be apx. 114" x 120". To make a pillow also, I will need about 6 times the yarn for the blanket. Can you tell me how much of each yarn color I will need? Thank you

DROPS Design 18.12.2017 kl. 08:21:

Dear Carol, we are unfortunately not able to adadpt each our pattern to every individual request, you can calculate from the measurements of the finished blanket. Do not hesitate to contact your DROPS store even per mail or telephone for any further personnal assistance. Happy knitting!

Florence 27.11.2016 - 11:37:

Merci pour votre réponse rapide.

Florence 14.11.2016 - 12:05:

Bonjour, pour l'assemblage j'ai 2 bords blancs et 2 bords rayures blanches rayures grises pour 1 domino. Est-ce que je dois placer bords blancs contre bords blancs ou croiser et assembler 1 bord blanc avec un bord rayé. Merci. Je suis perdue.

DROPS Design 14.11.2016 kl. 13:22:

Bonjour Florence, effectivement, vous aurez un bord rayé contre un bord blanc lors de l'assemblage - cf 2ème photo où on voit mieux la disposition des dominos. Bon assemblage!

Kerstin Klemz 24.05.2016 - 12:44:

Hallo, wie kann ich das Muster "von unten" stricken, will meinen mit Zunahmen, damit ich variabel in der Größe der Quadrate bleibe? Viele Grüße und Danke im voraus

DROPS Design 24.05.2016 kl. 14:07:

Liebe Kerstin, Sie können in unserer Musterdatenbank nach anderen Quadraten stöbern, wir haben auch viele verschiedene Strickquadrate zur Auswahl.

Maine Bergman 22.10.2015 - 15:12:

Angående mönster 163-18, det gäller filten, där stämmer inte bilden som visas med mönstret. Rutorna på bilden måste vara större än 25x25 mest troligt 45x45. Mycket missvisande för jag vill ju sticka filten som den ser ut på bilden. Nu räcker mest troligt inte garnet jag köpt. Om jag måste köpa mer garn blir det ju annat färgbad.

DROPS Design 23.10.2015 kl. 13:27:

Hej. Filten på bilden ska stämma med måtten på mönstret. Om du räknar antalet varv på rutan på bilden och jämför med stickfastheten i mönstret så ser du att rutorna då är ca 25 cm. På bilden är filten lite utdragen och det kan hända att filten blir lite större med tiden eftersom den är i rätstickning och då kan "dra ut sig" lite. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 163-18