DROPS / 164 / 6

Sweet Winter Poncho by DROPS Design

Strikket DROPS poncho i 2 tråde ”Brushed Alpaca Silk” eller 1 tråd ”Melody” med nordisk mønster, rib og rund hals, strikkes ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr as-041
Garngruppe C + C (eller D)
----------------------------------------------------------

100-150-150-150 g f.nr 03, grå
75-75-75-100 g f.nr 01, natur
50-50-50-50 g f.nr 08, lyng
25-25-25-25 g f.nr 02, lys grå

Eller brug:
DROPS MELODY fra Garnstudio
100-150-150-150 g f.nr 04, grå
100-100-100-100 g f.nr 01, natur
50-50-50-50 g f.nr 10, lyng
50-50-50-50 g f.nr 03, perlegrå

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 6 - eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m x 17 p glatstrik med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 5,5 - til Ribkant.
----------------------------------------------------------

fra 16.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 16.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 169.5kr. Læs mere.

Instruktioner

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arb. Gå evt et p.nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

TIPS VED DOBBELT TRÅD:
Brug tråden fra indersiden og ydersiden af nøglet. Når du skifter til nyt nøgle er det en god ide at ikke skifte begge tråde samtidig – da bliver det ikke så tyk når der hæftes tråde.

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik og med 2 tråde Brushed Alpaca Silk (= BAS) eller med 1 tråd Melody (= M).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud således før mærket: Strik til 1 m før mærket, slå om.
Der tages ud således efter mærket: 1 m glatstrik, slå om.
På næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes rundt på rundp ovenfra og ned - læs TIPS, STRIKKETIPS OG TIPS VED DOBBELT TRÅD! Omg start = midt bagpå.

Slå 76-80-80-84 m op på rundp 5,5 med 2 tråde grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd grå Melody. Strik Rib (2 ret/2 vrang) i 3 cm. Skift til rundp 6 og strik 1 omg glatstrik, SAMTIDIG tages der 8-7-5-6 m ind jævnt fordelt = 68-73-75-78 m. På næste omg tages der 14-15-17-20 m ud jævnt fordelt = 82-88-92-98 m. OBS: Der tages ind og ud på denne måde for at få bedre pasform i halsen. Nu sættes der 8 mærker i arb således: Strik de første 6-6-8-10 m, sæt et mærke, derefter sættes der 7 mærker med 10-11-11-11 m imellem, der er 6-5-7-11 m tilbage på omg efter sidste mærke. På næste omg starter udtagningen - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på skiftevis højre og venstre side af hvert mærke på hver 2.omg 7-8-13-14 gange til, og på hver 4.omg 2-2-0-0 gange = 162-176-204-218 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 18-19-20-21 cm fra opslåningskanten fortsættes der med A.1 (= 12 m) over alle m SAMTIDIG tages der ud således:
På 2.omg tages der 18-16-12-10 m ud jævnt fordelt = 180-192-216-228 m. (Der strikkes 15-16-18-19 rapporter på omg).
På 10.omg tages der 12-12-12-0 m ud jævnt fordelt = 192-204-228-228 m. (Der strikkes 16-17-19-19 rapporter på omg).
På 23.omg tages der 12 m ud jævnt fordelt i alle str = 204-216-240-240 m. (Der strikkes 17-18-20-20 rapporter på omg).
På 36.omg tages der 12 m ud jævnt fordelt i alle str = 216-228-252-252 m. (Der strikkes 18-19-21-21 rapporter på omg).
Når hele A.1 er strikket færdig i højden fortsættes der med A.2. På 1.omg tages der 8-12-4-12 m ud jævnt fordelt = 224-240-256-264 m. (Der strikkes 28-30-32-33 rapporter på omg).
Når hele A.2 er strikket færdig i højden, fortsættes der med grå ( 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd grå Melody) til færdig mål. Strik 0-3-3-5 omg glatstrik. Skift til rundp 5,5, strik 1 omg glatstrik og tag 24-28-40-48 m ud jævnt fordelt = 248-268-296-312 m. Nu strikkes der Rib således: Strik 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik 2 vrang, 1 ret. Når Ribben måler 3-3-4-4 cm strikkes der således: Luk af med ret over ret og vrang over vrang over de første 57-61-69-73 m, strik de næste 20 m før de sættes på en tråd (= manchet), luk af med ret over ret og vrang over vrang over de næste 94-106-118-126 m, strik de næste 20 m før de sættes på en tråd (= manchet), luk af med ret over ret og vrang over vrang over de resterende 57-61-69-73 m.

MANCHETTER:
Manchetterne strikkes rundt på strømpep med 2 tråde grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd grå Melody.
Sæt m fra en af trådene på strømpep 5,5 og slå 12 nye m op på p = 32 m. Fortsæt Ribkanten rundt (= 2 ret/ 2 vrang). Når manchetten måler 10 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik den anden manchet på samme måde.
------------------------------------------------------------------

Hue og hals:
Se DROPS 164-7 eller ”relaterede” mønster under opskriften på nettet
---------------------------------------------------------------------

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 02.11.2015
.

Diagram

= 2 tråde lyng BAS eller 1 tråd lyng M
= 2 tråde lys grå BAS eller 1 tråd perlegrå M
= 2 tråde natur BAS eller 1 tråd natur M
= 2 tråde grå BAS eller 1 tråd grå M
= udtagningsomg - se forkl i opskrift

Paula 13.02.2019 - 19:33:

Hola, me encanta este patrón pero no entiendo como son los aumentos. Tengo que tejer hasta un punto antes del marcapuntos y después aumentar una hebra?? Si lo hago así queda un agujero. No entiendo el tipo de aumento que pide el patrón con el tejido en redondo Y se aumentan 7 puntos cada dos vueltas alternos durante 14 vueltas?? Y otros 7 cada 4 durante 8 vueltas?? Me encanta el patrón pero no lo entiendo :(

DROPS Design 16.02.2019 kl. 20:09:

Hola Paula. Antes del patrón tienes un TIP PARA LOS AUMENTOS, donde te explican cómo trabajar los aumentos. Para que no te queden agujeros, las HEB se trabajan siempre retorcidas. La cantidad de veces que haya que repetir los aumentos dependerá de la talla que estés trabajando, Por ejemplo, repetimos los aumentos cada 2ª vuelta 7 veces en el caso de la talla S, etc.

Chantal DUJARDIN 21.12.2018 - 16:24:

Bonjour, comment dois-je faire et combien de pelotes en plus si je veux que le pancho soit plus long et arrive en bas des fesses? Merci pour votre réponse

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:36:

Bonjour Mme Dujardin, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS pour toute assistance personnalisée - même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kim 19.10.2018 - 18:29:

Jeg strikker str. small/medium og finder teksten en smule uklar på nogle punkter. Ved anden udtagning (8 m. ud på hver 2. omg., 7 gange og 2 gange på hver 4. omg.) skal de 2 udtagninger på hver 4. omg tages ud samtidigt med de udtagninger på hver 2. omg.?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 09:39:

Hej Kim, først tager du ud på hver 2.omgang 7 gange, når du har gjort det tager du ud på hver 4.omgang 2 gange. God fornøjelse!

Kate 19.10.2018 - 13:57:

The picture It is very deceiving it looks as though the poncho has a cowl neck but it actually is a separate cowl. Makes for confusing directions. Got it now thanks

Kate 19.10.2018 - 01:22:

Pattern states k2p2 for 1” picture looks like it’s much longer. Pleas advise

DROPS Design 19.10.2018 kl. 08:42:

Dear Kate, you will work ribbing K2/P2 for 3 cm, ie approx. 1" - see our converter. Happy knitting!

Alejandra López 17.09.2018 - 02:10:

Hola soy de México y es un gusto encontrar tejidos con alta calidad y buen gusto, me gusta tejer he encontrado una actividad apasionante la forma de hacer arte con esta técnica, les mando un fuerte abrazo y mi agradecimiento por poner en mis manos los patrones la técnica y el material para elaborarlo, excelente página.

Cynthia Parianos 29.04.2018 - 22:42:

First of all I love Drops patterns they are beautiful. Im use to USA english, I completed the increase tip before and after PMs. Are these inc done on rd1 or before PM done on rd1, then after PM done on rd 2? rd 3- k all YOs. Or all incs done on rd 1, and k all YOs rd2. Please clarify for me "repeat incs alternate on right and left side of every PM; every 4th rd 2-2-0-0 times. Hence, 218 sts. Thank you for your help in advance.

DROPS Design 30.04.2018 kl. 11:18:

Dear Mrs Parianos, on first round with increase you will increase with a YO before each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes.) On next round with increase you will increase with a YO after each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes). Repeat these 2 increase rounds, ie you will increase alternately before each marker (on right side of markers) and after each marker (on left side of markers). Happy knitting!

Susan Vibeke Hansen 10.01.2018 - 14:13:

Jeg strikker størrelsen smalle og mit udgangspunkt er de 82 masker efter ribkanten. Det sættes 8 mærker og skal tages ud i alt 9 gange på hver side af de 8 mærker. Så ender jeg med 226 masker i stedet for de 162. Hvad har jeg misforstået? Mvh Susan

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:37:

Hej Susan, du tager ud skiftevis på højre og venstre side af mærkerne. God fornøjelse!

Coelestine Sichelschmidt 07.01.2018 - 20:27:

Ich habe diesen wunderschönen Poncho für meine Tochter gestrickt mit dem Melody Garn . Bin jetzt bei der Mütze. Ein Problem ist die starke Flusenbildung der Wolle . Über dunklen Sachen getragen, hat man diese voll Flusen. Gibt es da eine Abhilfe. Eine Nacht im Tiefkühler oder waschen? Ich wäre um einen Rat froh.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:43:

Liebe Frau Sichelschmidt, ja ein so fluffiges und haariges Garn wie Melody neigt zum Fusseln. Vielleicht ist es ein Tipp, dass Sie das Garn vor dem Verarbeiten ein Zeitchen in den Tiefkühler legen. Aber nach und nach werden alle diese "locker" Haaren weg. Viel Spaß beim stricken!

Paola 30.07.2017 - 23:21:

Grazie x il vostro servizio di aiuto sempre prezioso!! Buonaserata

Kommentere opskrift DROPS 164-6