DROPS / 166 / 29

Twist & Shout by DROPS Design

Strikkede og filtede DROPS tøfler i ”Eskimo” med frynser. Str 35 - 44.

Tags: filtet, tøfler,

DROPS Design: Model nr ee-546
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42 - 42/44
Fodens længde efter filtning: ca 22 - 24 - 26 - 28 cm
Tøflens højde efter filtning: ca 19 cm i alle str
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
250-250-300-300 g f.nr 47, lys beige

DROPS PINDE nr 9 - eller det p.nr du skal bruge for at få 10 m x 14 p glatstrik på 10 x 10 cm før filtning (ca 13 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm efter filtning).
DROPS HÆKLENÅL nr 7 - til løkker.
TILBEHØR: Nylonstrømpe til filtning.
----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 95kr. Læs mere.
ANKELFORHØJNING:
Fra retsiden: * Strik 6-6-7-7 m, vend - læs STRIKKETIPS - og strik 6-6-7-7 m tilbage. Strik 10-10-12-12 m, vend og strik 10-10-12-12 m tilbage. Strik 6-6-7-7 m, vend og strik 6-6-7-7 m tilbage *. Strik 1 p over alle m, gentag fra *-* i modsat side med start fra vrangen. Strik derefter 1 p tilbage fra vrangen over alle m.

STRIKKETIPS:
For hver gang man har vendt midt på p tages første m løs af. Stram tråden og strik videre som før. Der vil blive et hul i arb, men det forsvinder efter filtning.

FRYNSETIPS:
For at frynserne skal hænge pænt bør de fugtes, rystes og tørres før de bindes på.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøflen strikkes frem og tilbage på p.
Der startes øverst på foden og afsluttes med tåen. Slå 38-42-44-44 m op på p 9 med Eskimo. Strik 1 p ret fra vrangen (1.p = fra vrangen), 7 p glatstrik, 1 p ret fra vrangen (der hækles løkker i denne p senere). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Arb strikkes i glatstrik til færdig mål. Strik således (næste p = fra retsiden): 2 ret sammen, 34-38-40-40 m ret, 2 ret sammen = 36-40-42-42 m. Næste p strikkes således (= fra vrangen): 2 vrang sammen, 32-36-38-38 m vrang, 2 vrang sammen = 34-38-40-40 m. Næste p strikkes således (= fra retsiden): Strik ANKELFORHØJNING over de yderste m i hver side - se forkl over!
Strik 6 p glatstrik over alle m, SAMTIDIG på 1.p tages der 4-4-4-2 m ind jævnt fordelt = 30-34-36-38 m.
Nu tages der ud til HÆL således:
Fra retsiden: * Strik 10-10-11-12 m, vend og strik 9-9-10-11 m tilbage, strik 2 m i sidste m på p. Strik 6-6-7-7 m, vend og strik 5-5-6-6 m tilbage, strik 2 m i sidste m på p. Strik 1 p over alle m *, gentag fra *-* i modsat side, med start fra vrangen. Gentag fra *-* 2 gange til i hver side (= totalt 3 gange i hver side) = 42-46-48-50 m.
NU TAGES DER IND TIL HÆL SÅLEDES:
Fra retsiden: * Strik 10-10-11-12 m, vend og strik 8-8-9-10 m tilbage, strik de 2 sidste m sammen. Strik 6-6-7-7 m, vend og strik 4-4-5-5 m tilbage, strik de 2 sidste m sammen. Strik 1 p over alle m *, gentag fra *-* i modsat side, med start fra vrangen. Gentag fra *-* 2 gange til i hver side (= totalt 3 gange i hver side) = 30-34-36-38 m.
NU STRIKKES FODEN SÅLEDES:
Sæt 1 mærketråd i den yderste m i den ene side, ARB MÅLES VIDERE HERFRA. Videre tages der ind fra retsiden ovenpå foden således: Strik 8-8-9-10 m, strik de næste 2 m ret sammen, strik til der er 10-10-11-12 m tilbage, strik de næste 2 m ret sammen, strik p ud, gentag indtagningen på hver p fra retsiden totalt 3-3-4-4 gange = 24-28-28-30 m. Strik glatstrik uden indtagning til arb måler ca 18-21-25-29 cm, målt fra mærketråden.
TAG IND TIL TÅ SÅLEDES:
Tag 3-4-4-4 m ind jævnt fordelt på næste p fra retsiden, gentag indtagningen på hver p fra retsiden totalt 4-4-4-4 gange = 12-12-12-14 m på p. På næste p fra retsiden strikkes alle m ret sammen 2 og 2 = 6-6-6-7 m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

LØKKER:
Der hækles løkker til at sætte frynserne i. Der hækles i vrang-m (dvs 9.p fra opslåningskanten). Hækl på nål 7 med Eskimo således fra retsiden: Hækl 1 fm i første m, * 2 lm (= løkke), spring over 1 m, 1 fm i næste vrang-m *, gentag fra *-* rækken ud. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy sammen midt under foden og op til opslåningskanten, sy yderst i kanten i yderste led af yderste m så der ikke bliver en tyk søm. Strik 1 tøffel til.

FILTNING:
Klip 1 ben af en nylonstrømpe, del det i 2 (på langs). Træk strømpen op og ned gennem løkkerne så de ikke filter sammen, bind enderne af strømpen sammen. Læg tøflerne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering uden forvask. Efter vask formes tøflerne til rigtige mål mens de stadigvæk er våde. Fremover vaskes tøflerne på uldprogram.

FRYNSER:
Der sættes 1 frynse i hver løkke efter filtning - læs FRYNSETIPS. 1 frynse = klip 2 tråde à 20 cm. Buk dem dobbelt, træk øjet gennem løkken og træk enderne igennem øjet. Klip frynserne så de bliver ca 7 cm lange.

Kommentarer (16)

Skriv din kommentar her!

Aksoy 17.03.2018 - 14:00:

Kann man die Hausschuhe nicht wie "normale" Socken stricken und dann filzen.?

DROPS Design 19.03.2018 kl. 09:31:

Liebe Frau Aksoy, dafür haben wir keine Erfahrung, am besten folgen Sie die Anleitung dieser Hausschuhen wie sie erklärt wurde. Leider können wir keine individuellen Umrechnungen vornehmen, wenden Sie sich mit diesem Wunsch bitte an den Laden, in dem Sie die Wolle kaufen. Vielen Dank für Ihr Verständnis.

Irena 20.10.2017 - 12:39:

Czy przerabiając piętę, również należy po przerobieniu pierwszych oczek i obróceniu pierwsze oczko zdjąć z drutu i zacisnąć nitkę (jak wg WSKAZÓWKI przy robieniu kostki)?

DROPS Design 20.10.2017 kl. 18:01:

Witaj Ireno, dokładnie tak: zawsze gdy zawracamy w środku rzędu, zdjąć 1-sze o., zacisnąć nitkę i dalej przer. jak wcześniej. Może pojawić się dziurka, która zniknie po filcowaniu. Miłej pracy!

Heidi Breinlinger 21.08.2017 - 16:23:

Ich habe Grösse 40/42 gestrickt (brauche Grösse 37). Nach dem Waschen habe ich eine Fusslänge von 20 cm!

DROPS Design 29.08.2017 kl. 12:10:

Liebe Frau Breinlinger, hatten Sie die richtige Maschenprobe? Gerne können Sie Ihre Erfahrung Ihrem DROPS Laden mitteilen.

Jenny 13.11.2016 - 11:56:

Hvorfor er den kategoriserer under hækling? Det gør det sværere at finde den igen

DROPS Design 14.11.2016 kl. 14:32:

Hej Jenny. Der var en lille fejl i vores side her, men vi arbejder paa sagen, saa det burde vaere löst indenfor et par dage :)

Jenny 15.10.2016 - 08:42:

Hei! Ohjeessa lukee, että "neulo sitten sileää neuletta lopulliseen mittaan asti", mikä tämä lopullinen mitta on? :) Kiitos vastauksestanne jo etukäteen!

DROPS Design 18.10.2016 kl. 16:03:

Neulot sileää neuletta, kunnes tohveli on valmis. Tohvelin mitat huovutuksen jälkeen ovat seuraavat: Jalkapohjan pituus: 22-24-26-28 cm ja tohvelin korkeus: n. 19 cm.

Elizabeth-Anne 25.01.2016 - 14:33:

Bonjour, J'ai un doute. Après le dernier rang de diminution talon (30 mailles), je dois placer un marqueur dans la maille la plus au bord de l'un des cotés. Ce marqueur je le pose donc à l'endroit extérieur le plus large du talon et non pas sur la maille extérieure du dernier rang de diminution ? C'est bien cela ? Merci.

DROPS Design 25.01.2016 kl. 17:06:

Bonjour Elizabeth-Anne, le marqueur se place dans une des m lis, après les diminutions du talon, quand on commence le pied. Bon tricot!

Helle Lagermand 29.12.2015 - 22:58:

Kan jeg købet et par i str 36/37 færdig-lavet ? Åhhh det håber jeg da jeg har sclerose og ønsker mig så endelig et par at hygge mig i 🙏🏼 Mvh Helle Godt nytår

DROPS Design 06.01.2016 kl. 16:47:

Hej Helle. Vi saelger ikke faerdiglavede sokker, men kontakt en garnbutik, de kender sikkert nogen der kan strikke dem til dig mod betaling.

Marion 02.11.2015 - 12:19:

Bij welke beenhoogte wordt gestart met het meerderen voor de hiel?

DROPS Design 02.11.2015 kl. 14:28:

Hoi Marion. We geven geen hoogte aan. Maar je begint na de 6 nld tricotst en het minderen van de steken: "Brei 6 nld in tricotst over alle st, minder TEGELIJKERTIJD in de 1e nld 4-4-4-2 st gelijkmatig = 30-34-36-38 st."

Lone 26.10.2015 - 22:34:

Kan det virkelig passe, at foden - i str 35/37 - kun skal være 24 m bred? Det er ca 18,5 cm ... Jeg har strikket den nu og filtet dem - de er meget lange, men utroligt smalle (det var de også FØR filtningen!) - har trukket dem på en læst str 36/37, men de er nærmest ved at sprække under bunden, der hvor sammensyningen er... ?!?!

DROPS Design 30.10.2015 kl. 09:02:

Hej Lone, jo det stemmer, har de filtet lidt for meget sammen, så lave dem våde igen inden du trækker dem ud i den rigtige størrelse! God fornøjelse!

Christine Willwoldt 09.10.2015 - 13:22:

Gibt es dazu auch eine Graphik? Bitte, bitte .... Do you have a drawing for these instructions? Pleeeease ... Thanks ;-)

DROPS Design 13.10.2015 kl. 13:10:

Leider haben wir hierzu keine Skizze. Aber wenn Sie sich genau an die Anleitung halten, sollte es funktionieren, die Anleitung ist recht ausführlich. Bei Fragen melden Sie sich einfach.

Kommentere opskrift DROPS 166-29