DROPS / 163 / 14

Starlet Rose by DROPS Design

Heklet DROPS gulvteppe i ”Eskimo” med striper og sikk-sakk mønster.

DROPS Design: Modell nr ee-540
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål: ca 112 cm i diameter (fra spiss til spiss)
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200 g f.nr 09, lys burgunder
200 g f.nr 48, beige
100 g f.nr 47, lys beige
100 g f.nr 30, pastellrosa
100 g f.nr 21, blåfiolett
100 g f.nr 50, mørk rosa

DROPS HEKLENÅL NR 7 – eller den nålen du må bruke for å få 10 st x 6 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: sikk-sakk, striper, type oppskrift: tepper,

Arb startes med denne teknikken for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garnenden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 3 lm, deretter hekles det 11 st rundt løkken. Dra i garnenden slik at du snører sammen løkken. Fest garnenden på baksiden.

HEKLEINFO:
På beg av hver omg med st, erstattes første st med 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Arb hekles i striper, avpass at hvert fargebytte skjer i en sikk eller sakk eller på starten av omg – LES FARGESKIFTE. Hekle til 2 nøster av hver farger er brukt opp i striper slik:
1.STRIPE: Pastellrosa.
2.STRIPE: Lys burgunder.
3.STRIPE: Beige.
4.STRIPE: Blåfiolett.
5.STRIPE: Lys beige.
6.STRIPE: Mørk rosa.
7.STRIPE: Lys burgunder.
8.STRIPE: Beige.

FARGESKIFTE:
For å få penest fargeskifte når det hekles striper hekles siste st på omg slik: * Lag et kast, stikk nålen inn i siste m, hent tråden og trekk den gjennom m, lag et kast og trekk den gjennom de 2 m på nålen, deretter lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom de 2 m på nålen
----------------------------------------------------------

GULVTEPPE:
Gulvteppet hekles rundt i lys beige før det hekles striper og sikk-sakk.

SIRKEL:
Hekle en MAGISK SIRKEL – se forkl over, med 12 st – LES HEKLEINFO-1, på nål 7 med lys beige. Videre hekles det slik:
1.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
2.OMG: Hekle * 2 st i første st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
3.OMG: Hekle * 2 st i første st, 1 st i hver av de 2 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.
4.OMG: Hekle * 2 st i første st, 1 st i hver av de 3 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 st.
5.OMG: Hekle * 2 st i første st, 1 st i hver av de 4 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 st.
6.OMG: Hekle * 2 st i første st, 1 st i hver av de 3 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 90 st. Deretter hekles det sikk-sakk. Bytt til pastellrosa – LES FARGESKIFTE!

SIKK-SAKK:
Videre hekles det STRIPER – se forkl over – SAMTIDIG som det hekles sikk-sakk slik: Hekle A.1 totalt 5 ganger rundt (= 10 spisser). Når A.1 er heklet 1 gang i høyden, gjentas 3.omg i A.1. Fortsett til stripene er heklet ferdig. Arb måler ca 112 cm i diameter (målt fra spiss til spiss). Klipp og fest trådene.

----------------------------------------------------------
Tøfler:
Se DROPS 163-15 eller “Relaterte mønster” i oppskriften på nett.
----------------------------------------------------------

Diagram

= st i m under
= st om lm-buen under
= 3 lm
= denne raden er forkl i oppskrift