DROPS / 163 / 19

Snowy Field by DROPS Design

Virkad DROPS filt i ”Air” med sicksakk.

DROPS Design: Modell nr ai-025
Garngrupp C + C eller E
----------------------------------------------------------
Mått: ca 105 x 160 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
300 g nr 01, natur
300 g nr 03, pärlgrå
300 g nr 10, dimma
300 g nr 04, mellangrå
300 g nr 06, svart

DROPS VIRKNÅL NR 8 – eller det nålnr du måste ha för att få 9 st på bredden och 5 v på höjden med 2 trådar på 10 x 10 cm. OBS: Mät virkfastheten i stolpriktningen!
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 1410kr. Läs mer.
VIRKINFO: 3 lm i början på v = 1 st.

RÄNDER: Det virkas ränder så här:
3 v natur
2 v dimma
1 v svart
3 v mellangrå
2 v pärlgrå
1 v natur
3 v dimma
2 v svart
1 v mellangrå
3 v pärlgrå
2 v natur
1 v dimma
3 v svart
2 v mellangrå
1 v pärlgrå

Upprepa ränderna 2 ggr på höjden, sedan virkas de första 11 v en gång till = totalt 71 v.
----------------------------------------------------------

FILT:
Filten virkas med 2 trådar Air. LÄS VIRKINFO! Virka 152 LÖSA lm med nål 8 med 2 trådar natur. Det virkas RÄNDER – se förkl ovan.
VARV 1: Virka 1 st i 4:e lm från nålen (= 2 st), 1 st i var och en av de 11 nästa lm, * hoppa över 4 lm, 1 st i var och en av de 13 nästa lm, 3 lm, 1 st i var och en av de 13 nästa lm *, upprepa *-* 4 ggr, hoppa över 4 lm och avsluta med 1 st i var och en av de sista 13 lm = 130 st.

VARV 2: 3 lm, 1 st i första st, 2 st i nästa st, 1 st i var och en av de 9 nästa st, * hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 11 nästa st, 2 st om lm-bågen, 3 lm, 2 st om lm-bågen, 1 st i var och en av de 11 nästa st *, upprepa *-* totalt 4 ggr, hoppa över 4 st, avsluta med 1 st i var och en av de 9 nästa st och 2 st i var och en av de 2 sista st = 130 st.
Upprepa v 2 tills ränderna är färdigvirkade (= 71 v) eller till önskad längd. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Klipp av och fäst trådarna.

Elisabeth Bredeg 05.10.2018 - 11:18:

Hei\r\nJeg har nettopp begynt på teppet, men får ikke målene som er oppgitt til å stemme. Mitt blir bredere, ca 140 cm. Jeg har den heklefastheten som er oppgitt. Når bredden består av 130 st og 10 cm skal være 9 staver, stemmer det ikke med de oppgitte 105 cm?

Tanja 05.02.2018 - 14:19:

Er det ikke feil på mengde av materialer? Jeg har bestilt Air 300 g i hver farge og når teppen er ferdig har jeg 8 nøster til. Hvordan kan jeg returnere de 8 nøster? (brukte den linken som står nederst i oppskriften "bestil garn").

DROPS Design 06.02.2018 kl. 08:53:

Hei Tanja. Det høres veldig merkelig ut. Har du overholdt heklefastheten som er oppgitt i oppskriften? Ta evnt kontakt med den butikken du bestilte ifra (det vil du se på din ordre). Ellers så er DROPS Air utrolig populært om dagen og vanskelig å få tak i. Du kan evnt prøve å høre på noen strikke/hekle nettsider om noen er interessert i garnet. mvh Drops design

Maxine 11.05.2017 - 07:08:

Have just learnt to crotchet and I just want to check...it says to start you use 2 strands of the Air wool in white....do I use 2 strands in chosen colours for the whole blanket? Thank you

DROPS Design 11.05.2017 kl. 09:15:

Dear Maxine, that's correct, you will crochet with 2 strands all the way - see tension info under tab "Materials". Happy crocheting!

Mª Carmen Pinto Barrera 16.11.2016 - 14:48:

¿Todas las vueltas es con doble hilo?¿es la misma cantidad de hilo 300g por color o hay que poner el doble 600g por color para la medida de la manta? Gracias

DROPS Design 18.11.2016 kl. 09:06:

Hola MªCarmen, La manta entera se trabaja con hilo doble. La cantidad de material necesario para hacer la manta que se indica en el patrón es la correcta. No hay que usar el doble.

Trine 27.09.2016 - 17:42:

Stemmer garnmengden i oppskriften dersom man velger et av garna som ligger under garnalternativer i oppskriften?

DROPS Design 28.09.2016 kl. 09:02:

Hej Trine, således regner du garnforbruget ud hvis du vælger et andet garn: Brug et andet garn fra samme garngruppe!

Beth 07.05.2016 - 16:24:

Please please PLEASE someone reply as soon as possible, this is for my baby nephew who is dying and terminally ill, I need to get one of these finished in time to add to his memorial box. I really need to know what multiples that I need to chain up in so I can adjust it to the size of his hospital crib bed and can't find the answer anywhere. Please please answer, this is the only thing we can do for him at the moment to make him comfortable and it's extremely sentimental to us all. x

DROPS Design 09.05.2016 kl. 09:38:

Dear Beth, very sorry for you. When working this pattern, you repeat the part from *-* over 30 sts, ie to adjust the size, substract/add 30 sts to the stated number of sts. Happy crocheting!

Jessica Blankenberg 24.01.2016 - 21:00:

Hei hei. Supert teppe, men jeg ville gjerne hatt det litt bredere og høyere. Hvordan regner jeg ut det. Kunne tenkt meg ett teppe som var nesten 150 bredt og 180 langt.

DROPS Design 26.01.2016 kl. 08:29:

Hej. Design-avdelningen har dessvärre inte möjlighet att hjälpa till med justeringar av mönster så jag vet inte exakt vad som blir riktigt, men eftersom 152 lösa maskor sen ger ett teppe som är ca 105 cm så är det då ca 1,45 m/cm. Utifrån det borde du kunna räkna ut ungefär hur många m som behövs läggas upp till en annan storlek. Lycka till!

Jessica Blankenberg 23.01.2016 - 13:31:

Hei hei. Supert teppe, men jeg ville gjerne hatt det litt bredere og høyere. Hvordan regner jeg ut det. Kunne tenkt meg ett teppe som var nesten 150 bredt og 180 langt.

Mandy 02.11.2015 - 07:31:

I want to make this pattern, but i don't understand the words, do u have any graphic?

DROPS Design 02.11.2015 kl. 09:59:

Dear Mandy, the video below shows how to work a zigzag pattern, but you will have to read written pattern to this blanket to adjust and get same result. For any further individual assistance, remember your DROPS store can give you tips & adives. Happy crocheting!

Margot 02.09.2015 - 18:46:

Man slutar med 2 rader natur.

Kommentér oppskrift DROPS 163-19