DROPS / 163 / 13

Arctic by DROPS Design

Virkatut DROPS tohvelit ”Eskimo”-langasta. Koot 35 - 43.

DROPS Design: Malli nro ee-547
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm
Varren korkeus: 26 - 27 - 28 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
250-250-300 g nro 53, vaaleanharmaa

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 7 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 10 ks x 11 krs koukulla nro 7 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), muoto: kärjestä ylös, ohjetyyppi: sukat, tohvelit,

Suljettu virkkaus:
Jokaisen ks-kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
Tasovirkkaus:
Jokaisen ks-kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla, krs:n lopuksi virkataan 1 ks krs:n ensimmäiseen kjs:aan.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 ks virkkaamalla samaan silmukkaan 2 ks.

KAVENNUSVINKKI:
Virkkaa 1 ks, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava ks ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi. Työstä kapeni 1 ks.

MALLIVIRKKAUS:
1.KRS: 1 p jokaisen ks:n takareunaan.
2.KRS: 1 ks jokaisen p:ään takareunaan.
3.KRS: 1 kp jokaisen ks:n takareunaan.
4.KRS: 1 ks jokaisen kp:ään takareunaan.
----------------------------------------------------------

TOHVELI:
Virkataan suljettuna virkkauksena kärjestä nilkkaan, sitten virkataan tasovirkkausta kantapään keskelle asti. Lopuksi varsi virkataan suljettuna virkkauksena.

JALKAOSA:
Kerroksen vaihtumiskohta on keskellä jalan alla.
1.KRS: Virkkaa 3 kjs koukulla nro 7 ja Eskimo-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
2.KRS: Virkkaa 5-5-6 ks renkaaseen (LUE VIRKKAUSINFO).
3.KRS: 2 ks jokaiseen ks:aan = 10-10-12 ks.
4.KRS: Virkkaa *1 ks ensimmäiseen ks:aan, 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 15-15-18 ks.
5.KRS: Virkkaa *1 ks ensimmäiseen ks:aan, 1 ks seuraavaan ks:aan ja 2 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 20-20-24 ks.
6.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja lisää SAMALLA tasavälein 0-2-0 ks (LUE LISÄYSVINKKI) = 20-22-24 ks. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
Virkkaa sitten 1 ks jokaiseen ks:aan, kunnes työn pituus on n. 14-16-18 cm. Kiinnitä 1 merkki krs:n 13.-14.-15. ks:aan, jatka virkkaamista tästä.

Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Jatka nyt virkkaamista tasona. Aloita virkkaaminen jalan päältä. Ensimmäinen ks virkataan merkittyyn s:aan, virkkaa 1 ks jokaiseen 13-15-17 seuraavaan ks:aan, käännä työ. Jätä viimeiset 6 ks pois työstä. Virkkaa jatkossa 1 ks jokaiseen 14-16-18 ks:aan. Kun tohvelin pituus on 20-22-25 cm (eli n. 6-6-7 cm jakokohdasta mitattuna), kiinnitä 1 merkki työn keskelle (= 7-8-9 ks merkin kummallakin puolella). Kavenna seuraavalla krs:lla merkin molemmin puolin 1 ks, eli aloita 2 s:n päässä merkistä ja virkkaa seuraavat 4 ks pareittain yhteen (LUE KAVENNUSVINKKI) = 12-14-16 ks (työstä kapeni 2 s). Virkkaa 1 krs ilman kavennuksia. Tohvelin pituus kärjestä kantapäähän mitattuna on nyt n. 22-24-27 cm.

VIIMEISTELY:
Käännä tohveli nurja puoli ulospäin ja virkkaa takaosa yhteen työn nurjalta puolelta piilosilmukoin molempien kerrosten läpi. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VARSI:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskellä takana olevasta saumasta alkaen. 1. krs = oikea puoli. Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Virkkaa nyt jalkaosan ks-kerrokseen seuraavasti: Virkkaa tasavälein 9-11-12 ks ks-kerrokseen, kunnes olet päällisosan ks:iden kohdalla, virkkaa 1 ks päällisosan jokaiseen ks:aan (= 6 ks), virkkaa tasavälein 9-11-12 ks ks-kerrokseen, kunnes olet keskellä takana = 24-28-30 ks. Virkkaa sitten MALLIVIRKKAUSTA (kts. selitys yllä), kunnes varren pituus on 25-26-27 cm. Virkkaa vielä 1 ks jokaiseen s:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen tohveli samoin.

NYÖRIT JA TUPSUT:
Virkkaa n. 90 cm:n pituinen kjs-ketju koukulla nro 7 ja Eskimo-langalla. Pujota nyöri tohvelin varren toiseksi ylimmän kerroksen joka toisen s:n läpi (aloita keskeltä edestä).
Tee Eskimo-langasta 2 tiheää tupsua, joiden halkaisija on n. 5 cm. Kiinnitä 1 tupsu nyörin kumpaankin päähän. Solmi rusetti keskelle eteen. Tee samanlainen tupsunyöri myös toiseen tohveliin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 163-13 alkuperäisohjeeseen.