DROPS / 165 / 17

Winter Melody by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Lima” med hulmønster, nordisk mønster og raglan. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr li-064
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-500-550-550-600-650 g f.nr 9010, lys grå
100-100-100-100-100-100 g f.nr 5610, brun

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 242kr. Læs mere.

Der tages 2 m ind i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer.
Tag ind således: Start 3 m før mærket og strik således: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
---------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 210-224-252-266-294-336 m op med lys grå på rundp 4. Strik 2 omg retstrik – se forkl over. Videre strikkes A.1 (15-16-18-19-21-24 rapporter i bredden). Strik A.1 1 gang i højden, på sidste omg i A.1 justeres m-ant til 180-190-210-230-260-290 m. Strik A.2 (= 18-19-21-23-26-29 rapporter i bredden). Strik A.2 1 gang i højden, på sidste omg tages der 12-10-6-2-8-14 m ind jævnt fordelt = 168-180-204-228-252-276 m. Strik A.3 over alle m. Sæt 2 mærketråde i arb, en i beg af omg og en efter 84-90-102-114-126-138 m (= siderne). Fortsæt med A.3, SAMTIDIG når arb måler 12 cm tages der 1 m ind på hver side af hver mærketråd (= 4 m taget ind), gentag indtagningen på hver 2.cm 4 gange til = 148-160-184-208-232-256 m. OBS! Pga indtagningen vil A.3 ikke stemme i siden, men sørg for at hullerne stemmer i forhold til mønsteret. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 26 cm i alle str tages der 1 m ud på hver side af hver mærketråd (= 4 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm 4 gange til, de nye m strikkes løbende ind i A.3 = 168-180-204-228-252-276 m.

Når arb måler 41-42-43-44-45-46 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Luk de første 4 m af på omg, strik til der er 4 m tilbage før anden mærketråd, luk de næste 8 m af, strik til der er 4 m tilbage på omg, luk disse 4 m af. Der er nu 76-82-94-106-118-130 m på rygstk/forstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 48-48-48-48-60-60 m op på strømpep 4 med lys grå. Strik 4 omg retstrik, derefter strikkes der glatstrik til arb måler 8 cm. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. Fortsæt med A.3. Når arb måler 9 cm tages der 2 m ud midt under ærmet, de nye m strikkes løbende ind i A.3. Tag ud på hver 4.-3.-2½.-2.-3.-2½.cm 9-12-14-16-12-14 gange til = 68-74-78-82-86-90 m. Når arb måler ca 49-49-48-48-47-47 cm (sørg for at der afsluttes på samme sted i A.3 som på ryg- og forstykke) lukkes de midterste 8 m under ærmet af til ærmegab = 60-66-70-74-78-82 m tilbage på omg. Læg arb til side og strik et ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 272-296-328-360-392-424 m. Omg begyndelse er nu i overgangen mellem højre ærme og rygstk – klip tråden og start her. Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærker). Fortsæt med A.3 som før, på næste omg starter indtagningen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 2.omg 22-22-22-23-24-25 gange til og derefter på hver omg 0-3-5-6-7-8 gange - SAMTIDIG når det er taget ind til raglan 2-2-3-3-4-4 gange (der er nu 256-280-304-336-360-392 m på omg) strikkes næste omg således (start før raglanindtagningen mellem højre ærme og rygstk): Tag ind til raglan som før – maskerne i raglanovergangen strikkes altid med lys grå, A.4 over de næste 66-72-82-94-104-116 m (= rygstk), tag ind til raglan, A.4 over de næste 50-56-58-62-64-68 m (= venstre ærme), tag ind til raglan, A.4 over de næste 66-72-82-94-104-116 m (= forstk), tag ind til raglan, A.4 over de sidste 50-56-58-62-64-68 m (= højre ærme). OBS! Pilen i diagrammet viser midten på A.4. Tæl ud fra midten når du begynder at strikke mønster på ærmer og rygstk/forstk så mønsteret bliver ens i hver side på hver del. Fortsæt med A.4 og raglan. Når mønsteret er strikket færdig fortsættes der med glatstrik i lys grå og raglan som før. Efter alle indtagninger til raglan er der 88-88-104-120-136-152 m tilbage på omg. Strik 4 omg retstrik over alle m, på første omg tages der 10-10-16-28-40-52 m ind jævnt fordelt = 78-78-88-92-96-100 m. Luk af.

Nyt garnforbrug: DROPS LIMA fra Garnstudio
450-500-550-550-600-650 g f.nr 9010, lys grå
Opdateret online: 25.10.2016

= tag 2 m løs af p som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse m over
= ret med lys grå
= ret med brun

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar her!

Monique Ligtermoet 10.12.2017 - 22:41:

Als je a3 moet breien moet je bij een hoogte van 12 cm minderen. Meet je dan alleen patroon a3 of de totale hoogte?

DROPS Design 11.12.2017 kl. 12:35:

Hallo Monique, Je meet dan de totale hoogte, dus vanaf het opzetten. Veel breiplezier!

Monique Ligtermoet 16.11.2017 - 14:19:

Bij patroon A1 brei je de de omslag gedraaid of niet?

DROPS Design 17.11.2017 kl. 11:40:

Hoi Monique, Nee, je breit de omslagen gewoon recht, zodat er gaatjes ontstaan en dus en kantpatroon.

Susanne 16.10.2017 - 18:01:

Hej, jeg forstår ikke helt A 4. Skal jeg starte fra midten på hver del af bærestykket (altså ærmer, forstk og bagstk), eller skal jeg tælle masker fra midten mod venstre eller højre del af A 4? f.eks 62 masker på ærmet og så tælle 2 masker frem eller tilbage på A 4?

DROPS Design 31.10.2017 kl. 08:21:

Hej, Her ser du hvordan du placerer et diagram i midten.

Christine 05.02.2016 - 15:03:

Sorry, habe vergessen dass es je Teil jeweils 6 Maschen sind, nur zum Verständnis, insgesamt sind es also 24 Maschen.

Christine 05.02.2016 - 14:45:

Hallo, in der Größe XXXL ist ein Fehler in der Anleitung. Ausgehend von den angegebenen Maschen sind bei Ärmeln und Körper nach den 4 Raglanabnahmen jeweils 6 Maschen zu viel übrig. Soll ich nun 3 x mehr die Raglanabnahmen arbeiten (6 Runden mehr also), oder in der 4ten Raglanabnahmerunde die 6 überflüssigen Maschen einfach verteilt abnehmen? Für einen Tip ( und evtl. Berichtigung der Anleitung) wäre ich dankbar. Vielen Dank für das ansonsten sehr schöne Muster!

DROPS Design 06.02.2016 kl. 14:43:

Es ist kein Fehler in der Anleitung. A.4 stricken Sie einfach immer so weit wie möglich, Sie müssen dabei darauf achten, dass die mit dem Pfeil markierte M jeweils in der Mitte liegt. Die Maschenzahl passt am Ende.

Alessandra 18.11.2015 - 23:13:

Salve, non riesco a capire nelle istruzioni come dovrei calare di 34 maglie (per l'XL) alla fine del motivo A1.Le diminuzioni sono di che tipo e in che ordine? Dove devo farle? Dopo il motivo a legaccio (Dal 3'ferro) dove devo mettere i segnapunti per le spalle?Quando le istruzioni chiedono di aumentare, gli aumenti come devono intendersi?A che altezze del lavoro dovrei trovarmi i disegni con il filo contrastante? Grazie!

DROPS Design 19.11.2015 kl. 10:58:

Buongiorno Alessandra, il lavoro inizia dal bordo inferiore, deve lavorare 2 giri a legaccio e iniziare a lavorare A.1. Sull'ultimo giro di A.1 (giro tutto a dir) deve passare da 266 a 230 m per la taglia XL, può diminuire lavorando 2 m insieme a dir. Poi lavorerà A.2 e A.3, in cui si modellerà la vita e il sottoseno e poi inizierà a intrecciare per gli scalfi. Provi a vedere se questa lezione le può essere utile: Come aumentare /diminuire in modo uniforme. Se ha ancora bisogno di altri chiarimenti ci riscriva spiegandoci il problema, molti dubbi vengono risolti procedendo nel lavoro. Buon lavoro!

Maryse 26.10.2015 - 03:50:

Comment faire les 2e jours dans le motif de A3 étant donné qu'après ma 1re dim, j'ai 11 m dans ma 1re section au lieu de 12 m? SVP, me donner l'explication de ceci : ''NOTE: A.3 ne tombe plus juste sur les côtés à cause des diminutions, mais veiller à bien continuer les jours comme avant).'' Gros merci! C'est un si beau patron!

DROPS Design 26.10.2015 kl. 11:41:

Bonjour Maryse, continuez à tricoter A.3 comme avant pour ne pas décaler le motif, mais sur les côtés, tricotez les m en jersey quand vous n'avez plus suffisamment de mailles pour 1 motif de A.3 à cause des diminutions. Bon tricot!

Mieke Baras 01.09.2015 - 10:07:

Hallo, ik heb bijna de 2 mouwen gebreid en vroeg me af of ik de pas misschien beter met naalden 4.5 zou breien, om te voorkomen dat de jacquard niet te veel gaat trekken, waardoor de afmetingen niet meer zouden kloppen

DROPS Design 01.09.2015 kl. 16:36:

Hoi Mieke. Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Als je stekenverhouding voor het patroon past (21 st x 28 nld tricotst) dan zou je afmetingen voor de pas ook moeten passen. Brei je met een dikkere naald en heb je dan meer st en nld op de 10x10 cm dan kan het pas later gaan lubberen.

Julie 18.06.2015 - 04:54:

I love it. Very feminine.

Marion 17.06.2015 - 13:55:

Einfach wunderschön und verspielt!

Kommentere opskrift DROPS 165-17