DROPS Extra / 0-1113

Orabel by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Cotton Merino” med variant af falsk patent og hulmønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr cm-020
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-750 g f.nr 09, isblå

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm og 60 eller 80 cm) nr 3,5 – til retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 188.55kr. Læs mere.

Se diag A.1-A.2. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 119-127-137-146-158-173 m op (inkl 1 kantm i hver side af arb) på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift til rundp 4. Strik således fra retsiden: 1 kantm retstrik, 17-21-26-23-29-29 m glatstrik, * A.2 (= 11-11-11-14-14-17 m), A.1 (= 7 m) *, gentag fra *-* 3 gange til, A.2, 17-21-26-23-29-29 m glatstrik, afslut med 1 kantm retstrik. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. Fortsæt dette mønster til færdigt mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm lukkes der af til ærmegab i beg af hver p i hver side af arb således:
Luk 3 m af 1-1-1-1-2-2 gange, 2 m 2-3-4-4-4-6 gange, 1 m 2-2-3-5-5-5 gange = 101-105-109-114-120-127 m på p.
Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm sættes de midterste 35-35-37-38-40-41 m (= 33-35-36-38-40-43 m i hver side) på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. På næste p fra halsen lukkes 1 m af = 32-34-35-37-39-42 m tilbage til skulder. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m. Luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTK:
Slå op og strik som rygstk til arb måler 42-44-45-47-48-50 cm. Nu sættes de midterste 13-13-13-14-16-17 m (= 44-46-48-50-52-55 m på hver side) på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der af på hver p fra halsen således: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange, 1 m 3-3-4-4-4 gange = 32-34-35-37-39-42 m tilbage på skulderen. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m. Luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 46-48-50-52-54-56 m op (inkl 1 kantm i hver side af arb) på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik. Skift til rundp 4. Strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side af arb. Når arb måler 6-10-8-6-10-9 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side af arb, gentag udtagningen på hver 2.-1½.-1½.-1½.-1.-1.cm 15-16-17-18-19-20 gange til = 78-82-86-90-94-98 m. Når arb måler 38-37-36-35-32-31 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel i hver side i beg af hver p således: Luk 3-3-3-3-2-2 m af i hver side af arb til arb måler 42-42-42-42-41-41 cm, derefter lukkes de resterende m af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne til ryg- og forstykke, sy sidesømmene og underærmesømmene i et indenfor 1 kantm retstrik.

HALSKANT:
Halskanten strikkes rundt på rundp.
Strik 105-125 m op rundt i halsen (inkl m på trådene) på kort rundp 3,5 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik - se forkl over. Luk løst af.

= 2 omslag, tag 1 m ret løst af p
= strik første omslag og den løse m vrang sammen (set fra vrangen), slip det andet omslag løst af p
= 2 ret sammen
= tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over
= 1 omslag mellem 2 m

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar her!

Judy Brown 31.10.2017 - 17:45:

Is there a way to print the photo of the sweater?

DROPS Design 01.11.2017 kl. 08:40:

Dear Mrs Brown, click on "Print / Photo" to launch printing. Happy knitting!

Leonore 13.07.2017 - 23:06:

Vraagje over de mouw, ik moet bij 38 cm, afkanten voor de mouwkop, is dat 1 keer 3 steken aan iedere kant (voor maat S) dit is mij niet helemaal duidelijk.

DROPS Design 16.07.2017 kl. 12:21:

Hallo Leonore, Ja, dat klopt; je kant telkens aan elke kant (dus elk begin van de naald) 3 steken af.

Linda Wessel 01.08.2016 - 17:22:

Hei - jeg har strikket modell Orabel i str M i Cotton Merino - hvor oppgitt garnforbruk er 500g. Dette stemmer ikke - jeg er nesten ferdig med erme nr 2 og mangler halskant - men har ikke mer garn igjen. Ingen Drops butikker i Oslo fører dette garnet!

Birgitta 01.06.2016 - 22:06:

Det måste vara något fel på måtten, hur kan vidden vara 112 cm i storl S???

DROPS Design 02.06.2016 kl. 11:09:

Hej Birgitta. Den er ikke feil, omkredsen er 112 cm (56 cm per del) og modellen er vid. Med rette strikkefasthed har du 21 m per 10 cm 119/21 x 10 = ca. 56 cm.

Jeannette Prinsen 21.02.2016 - 12:20:

Ik ben begonnen met het breien van bovenstaand model, maar het valt me op dat het een oversized model gaat worden, en op de foto is dat zeker niet zo. Vergelijking met de afmetingen van andere patronen zijn de panden ook veel breder. Klopt dat wel? Graag uw reactie. Bij voorbaat dank.

DROPS Design 23.02.2016 kl. 16:12:

Hoi Jeannette. Met de juiste stekenverhouding is ieder pand ongeveer 56 tot 81 cm breed afhankelijk van de maat. Dat is inderdaad wat breder dan gewoon, maar het model op de foto is ook breder dan een ander wat meer strak model zoals bijvoorbeeld DROPS 164-14

Maaike 02.02.2016 - 12:18:

Moet ik persee een rondbreinaald gebruikwn of kan het ook gewoon met 2 breinaalden?

DROPS Design 02.02.2016 kl. 13:22:

Hoi Maaike. Deze wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald, dus je kan ook rechte naalden gebruiken.

Gunilla Ottosson 26.07.2015 - 13:29:

Reagerade också över måttet i omkrets. Kan det verkligen stämma att bystmåttet på large är 128 cm? Brukar ju inte vara mer än 100-110 cirka. Behöver nog få klarhet i detta innan jag vågar ge mig på detta mönster som annars är supersöt modell.

DROPS Design 28.07.2015 kl. 11:50:

Hej Gunilla, det är en rak och vid modell, välj storleken med de mått som passar dig, du hittar måtten nederst i mönstret. Lycka till!

Margo Agnew 13.06.2015 - 09:48:

Hi can you tell me the sizes of this sweater?

DROPS Design 13.06.2015 kl. 11:04:

Dear Mrs Agnew, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measures taken flat from side to side (in cm) - compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Happy knitting!

Katarina 19.05.2015 - 11:19:

Skrev fel i min fråga, omkretsen på tröjan kommer att bli 120 cm. En väldig stor tröja i stl M?? Blir glad om ni kan svara på min fråga, ska verkligen tröjan bli så stor??

DROPS Design 19.05.2015 kl. 14:28:

Hej Katarina. Ja, det er korrekt. 60 cm bredde er rigtig for en vidtfaldende tröje i den störrelse

Katarina 18.05.2015 - 21:26:

Stämmer verkligen måtten på modellen? Om jag läser rätt kommer tröjan i stl M ha en omkrets av 60 cm, så stor ser den ju inte ut på bilden? 127 maskor ska läggas upp, vilket ger 60 cm och de verkar inte ska minskas??

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1113