DROPS / 162 / 5

Spring Bliss by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i ”Paris” med hullmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr w-543
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL – XXL - XXXL
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
800-850-950-1050-1150-1250 g f.nr 101, light blue

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få ca 3,5 st-grupper i bredden og 9 omg i høyden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Fell 1 st ved å hekle 2 st sammen slik:
Hekle 1 st i første lm-bue, men vent med siste gjennomtrekkning, hopp over 3 lm, hekle 1 st i neste lm-bue, men ved siste gjennomtrekkning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb hekles rundt fra midt bak på ryggen. Hekle 6 lm med Paris på heklenål 5 og sett dem sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
Hekle etter diag A.1, dvs det hekles slik:
1.OMG: 5 lm (tilsvarer 1 st + 2 lm), * 1 st om ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 8 st med 2 lm mellom hver.
2.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 8 st-grupper med 1 lm mellom hver.
3.OMG: 1 lm, 1 fm i den midterste st i st-gruppen, * 3 lm, 1 fm om lm før neste st-gruppe, 3 lm, 1 fm i midterste st i neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, 3 lm, 1 fm om siste lm, 3 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 16 lm-buer.
4.OMG: Nå hekles sirkelen til en firkant, dvs det hekles slik: 1 kjm om første lm-bue, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * (2 lm, 1 st om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 3 ganger, 2 lm, 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om neste lm-bue (= hjørne) *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 3 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
5.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 5 lm, hopp over 1 lm-bue, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, hopp over 1 lm-bue, om neste lm-bue (= hjørnet) hekles det 3 st + 3 lm + 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 5 lm, hopp over 1 lm-bue, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, hopp over siste lm-bue og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
6.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st),
2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * (6 lm, 1 fm + 2 lm + fm om neste lm-bue), gjenta fra (-) frem til hjørnet, 6 lm, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) frem til hjørnet og avslutt med 6 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
7.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 1 lm, (1 fm om 6-lm-buen, 2 st + 2 lm + 2 st om 2-lm-buen), gjenta fra (-) til det gjenstår èn 6-lm-bue før hjørnet, 1 fm om 6-lm-buen, 1 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 1 lm, gjenta fra (-) til det gjenstår èn 6-lm-bue før hjørnet og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
8.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 2 lm, 1 st om første lm, (3 lm, 1 st + 2 lm + 1 st om lm-buen i st-gruppen), gjenta fra (-) frem til hjørnet, 3 lm, 1 st om lm før hjørnet, 2 lm, 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 2 lm, 1 st om første lm, gjenta fra (-) frem til hjørnet, 3 lm, 1 st om siste lm, 2 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
9.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue (= hjørne), * 5 lm, 1 st om første lm-bue, (5 lm, 1 st om lm-buen i st-gruppen), gjenta fra (-) til det gjenstår 1 lm-bue før st-gruppen i hjørnet, 5 lm, 1 st om siste lm-bue før hjørnet, 5 lm og 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 5 lm, 1 st om første lm-bue, gjenta fra (-) til det gjenstår 1 lm-bue før hjørnet, 5 lm, 1 st om siste lm-bue, 5 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Gjenta 6. til 9.omg (4 omg) videre utover som vist i diag.
Fortsett slik til ruten måler ca 36-38-40-42-44-46 cm x 36-38-40-42-44-46 cm.
Nå hekles det ermhull slik: Hekle som før frem til det første hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet. Nå hekles det lm frem til midten av neste side (dvs midt mellom 1.og 2.hjørne) slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. Deretter hekles mønster som før frem til midt mellom 3. og 4. hjørne. Nå hekles det lm frem til beg av omg slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. På neste omg hekles det mønster og økes som før over alle m, også om lm til ermhullene.
Fortsett slik til ruten måler ca 78-80-82-84-86-88 cm x 78-80-82-84-86-88 cm (dvs ca 21 cm i alle str fra ermhullet) – avpass slik at det avsluttes etter 9.omg (omg med lm-buer og staver). Klipp tråden.

FORSTK:
Start fra vrangen og hekle frem og tilbake mellom første og andre hjørne. NB! Forstk hekles uten økninger. Hekle etter diag A.2 fra første hjørne, dvs det hekles slik:
1.RAD: 3 lm (tilsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm + 2 lm + 1 fm om første lm-bue, * 6 lm, 1 fm + 2 lm + 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 2 lm og 1 fm om lm-buen i hjørnet, snu arb.
2.RAD (= retten): 3 lm (tilsvarer 1 st), * 2 st + 2 lm + 2 st om lm-buen mellom 2 fm, 1 fm om 6-lm-buen *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 1 st i 1.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
3.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), * 1 st + 2 lm + 1 st om lm-buen midt i st-gruppen, 3 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe før hjørnet, 1 st + 2 lm + 1 st om lm-buen i siste st-gruppe, avslutt med 1 lm og 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
4.RAD (= retten): 5 lm (tilsvarer 1 st + 2 lm), * 1 st om lm-buen i st-gruppen, 5 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st-gruppe, 1 st om lm-buen i siste st-gruppe, 2 lm og 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
5.RAD: 7 lm (tilsvarer 1 fm + 6 lm), * 1 fm + 2 lm + 1 fm om 5-lm-buen, 6 lm *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 1 fm i 3.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
6.RAD (= retten): 6 lm (tilsvarer 1 st + 3 lm), * 1 fm om 6-lm-buen, 2 st + 2 lm + 2 st om 2-lm-buen *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 1 fm om siste 6-lm-bue, 3 lm og 1 st i første lm fra beg av forrige rad, snu arb.
7.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), 1 st i samme m, * 3 lm, 1 st + 2 lm + 1 st om lm-buen midt i neste st-gruppe *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 3 lm og 1 st + 1 lm + 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
8.RAD (= retten): 8 lm (tilsvarer 1 st + 5 lm), * 1 st om lm-buen midt i st-gruppen, 5 lm *, gjenta fra *-* raden ut og avslutt med 5 lm og 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad, snu arb.
Gjenta 1. til 8.rad videre utover.
Fortsett slik til det er heklet frem og tilbake i ca 19-20-21-22-23-24 cm, klipp tråden (avpass etter 1. eller 5.rad i mønsteret). Gjenta på andre siden, nå hekles det frem og tilbake fra tredje til fjerde hjørne.

KANT: Til slutt hekles det en omg rundt hele arb med 2. eller 6.rad i mønsteret, men om lm-buen i hvert hjørne hekles det 6 st. Klipp og fest tråden.

ERME:
Ermet hekles frem og tilbake og sys sammen til slutt. Ermet hekles rett ut fra ermhullet på bolen, ovenfra og ned. Start midt under ermhullet, fra rettsiden.
1 fm i første m, videre hekles det lm-buer som på 4. eller 8.rad i A.2. Hekle slik at det blir 12-13-14-15-15-16 lm-buer rundt ermhullet. Deretter fortsettes det med mønster etter diag A.2. Fortsett mønsteret slik til ermet måler 26 cm. Nå hekles det etter A.3. På hver rad med pil hekles 2 st sammen til 1 st akkurat midt oppå ermet (dvs at på hver rad med pil felles det 1 lm-bue) – LES FELLETIPS. Den stiplete linjen viser midt oppå ermet. Mønsteret fortsettes ellers som før. Fell på hver 4.rad totalt 4 ganger, deretter hekles det etter diag A.2 til ermet måler 56 cm i alle str. Klipp og fest tråden. Gjenta i den andre siden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 22.04.2015
Ny garnmengde:
DROPS PARIS fra Garnstudio
800-850-950-1050-1150-1250 g f.nr 101, light blue
Oppdatert online: 28.04.2015
Rettelse: Erme, hekles frem og tilbake og det felles midt oppå.

= fm om lm-buen
= fm i st
= st om lm-buen
= dbl-st om lm-buen
= st

Linda 13.07.2019 - 17:47:

Prosím upravit v českém návodu i druhou část opravy v AJ návodu - Updated online: 28.04.2015 Correction: Sleeve, worked back and forward and make dec mid front/top of sleeve. Středová čára značí půlku PŘEDNÍ ČÁSTI rukávu, nikoli podpaží!

Linda 08.07.2019 - 23:06:

Prosím, doplňte důležitou změnu v českém návodu u rukávu, že se háčkuje ne v kruhových řadách, ale tam a zpět a pak sešít. Prala jsem se s tím strašně dlouho, než jsem si to tu vyhledala a konečně mi to dává smysl.😤 V anglickém bylo upřesněno toto: "Work back and forward and sew togheter at the end. " Clarification needed in Czech pattern!

Hilde 07.07.2019 - 08:22:

Ben bezig met dit patroon. Gaat prima ! Ik ben nieuwsgierig voor het resultaat....

Cajun 27.06.2019 - 11:05:

Hallo, ich bin etwas verwirrt, das Garn Drops Paris betreffend. Auf der Seite "Pflegehinweise" ist folgende Empfehlung zu finden:Maschinenwäsche 60°C / liegend trocknen. Gleichzeitig ist jedoch sowohl dort wie auch auf dem Etikett ein Tumbler-Symbol mit 2 Punkten angegeben, welches besagt, dass das Garn im Trockner sogar ohne Schontrocknung getrocknet werden kann. Man kann Drops Paris ergo bedenkenlos in den Trockner geben? Für eine kurze Info besten Dank!

DROPS Design 28.06.2019 kl. 09:30:

Liebe Frau Cajun, wenn Sie keinen Trockner haben, dann soll die Jacke flach liegen, aber sonnst können Sie im Trockner trocknen - siehe Symbol, Paris ist 100% Baumwolle. Viel Spaß beim häkeln!

Mrs Jones 19.06.2019 - 18:25:

Please tell me there is a video tutorial! I’m so stuck!

DROPS Design 20.06.2019 kl. 08:28:

Dear Mrs Jones, there are not specified video to this pattern, but these informations might help you reading diagrams. Happy crocheting!

Lupo Maria 06.05.2019 - 21:28:

Non riesco a capire come fare gli scalfì è possibile avere un diagramma?

DROPS Design 07.05.2019 kl. 09:03:

Buongiorno Maria. Purtroppo uun diagramma non è disponibile. Una volta lavorato fino al primo angolo compreso, non deve lavorare la prima metà del lato tra il 1° e il 2° angolo, ma avvia 1 catenella per ogni maglia (catenella o m.alta) che non lavora. Riprende a lavorare a metà del lato (tra il 1° e il 2° angolo) e procede come prima fino alla metà del lato tra il 3° e il 4° angolo. Qui avvia di nuovo lo stesso numero di catenelle e chiude il giro. Buon lavoro!

Marta 04.03.2019 - 19:29:

Podrian explicar como se forma el hombro? Se cose? No me queda claro. Gracias

Lieve 26.06.2018 - 11:18:

Ik heb het lijf volledig af maar ik begrijp ff niet hoe het zit met de armsgaten. Daar zit ik wat vast.

DROPS Design 26.06.2018 kl. 14:52:

Dag Lieve, Je haakt tot het midden van de volgende zijkant en dan haak je lossen (een aantal lossen dat overeenkomt met de steken van de vorige toer) om vervolgens op de hoek het patroon weer op te pakken. Op deze manier heb je een armsgat gecreëerd, waar later de mouw aan gehaakt kan worden.

Kewl Potato 21.06.2018 - 12:42:

Heyy, I've just chained for the arms on both sides of the squares and I'm not sure what to do next

DROPS Design 21.06.2018 kl. 15:27:

Dear Mrs Potato, after the round with chains and skipping sts for armholes, work next round in diagram, but now crochet in both chains as there weren't any chain before (= you should crochet the same row as over all other sts on round so that you have the same number of sts after and before the armholes). Happy crocheting!

Noor 09.06.2018 - 21:51:

Jätte svårt att förstå hur man ska gå tillväga :(

Kommentér oppskrift DROPS 162-5