DROPS / 159 / 21

After Eight by DROPS Design

Stickad kofta i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med hålmönster, moss-stickning och sjalkrage. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-009
Garngrupp E eller C+C
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS CLOUD från Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g nr 02, vete

Eller använd: DROPS AIR från Garnstudio
450-500-550-600-650-700 g nr 02, vete

DROPS RUNDST (80 cm) NR 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Rund (välvd) NR 522, 3 st i alla stl
----------------------------------------------------------

MOSS-ST:
VARV 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
VARV 2: rm över am och am över rm.
Upprepa v 2.

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. I diag A.1 se till att det inte stickas fler omslag än m som stickas tillsammans, annars kommer inte maskantalet att stämma.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant: 1 knapphål = sticka 3:e och 4:e m räta tills och gör ett omslag, omslaget stickas rätt på nästa v. Det avm för knapphål i alla stl när arb mäter: ca 26, 32 och 38 cm.

ÖKNINGSTIPS (gäller kragen):
Det ökas innanför 1 framkantsm så här:
Gör 1 omslag på st, på nästa v stickas omslaget vridet rätt (m stickas vriden genom att sticka i bakre maskbågen i stället för i främre). Alla de ökade m stickas i rätst.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 109-119-129-139-149-169 m (inkl 5 framkantsm i varje sida) på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka diag A.1 med 5 RÄTST kantm- se förkl ovan, i varje sida, sticka diag 1 gång på höjden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det slätst, men de yttersta 5 m i varje sida (= framkant) stickas i rätst till färdigt mått. SAMTIDIGT sätts det 2 markörer i arb så här: 1 markör efter 30-32-35-37-40-45 m (= 1:a framst) och 1 efter ytterligare 49-55-59-65-67-79 m (= bakst), det är 30-32-35-37-40-45 m kvar till 2:a framst. När arb mäter 15 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör, upprepa minskn när arb mäter 22 cm = 101-111-121-131-141-161 m. När arb mäter ca 26 cm stickas det efter diag A.2 med 5 rätst framkantsm som förut, SAMTIDIGT börjar avm för KNAPPHÅL - se förkl ovan. Efter diag A2 stickas diag A.1. Sedan stickas det MOSS-ST - se förkl ovan - framkanten fortsätts i RÄTST - SAMTIDIGT minskas det på första v från rätsidan 3-5-7-5-3-5 m jämnt fördelat = 98-106-114-126-138-156 m. Flytta markörerna i sidan så att det är 27-29-31-34-37-41 m på varje framst och 44-48-52-58-64-74 m på bakst. LÄS HELA AVSNITTET INNAN DU STICKAR VIDARE!

KRAGÖKNING:
När arb mäter 34-35-36-37-38-39 cm ökas det till krage -
läs ÖKNINGSTIPS - i varje sida, öka 1 m med 7-10-10-18-18-18 cm mellanrum totalt 4-3-3-2-2-2 ggr. Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37-38-39 cm stickas 1 rätst m in i framkanten (dvs att maskantalet är det samma, men antalet rätst m på framkanten ökar medan antalet moss-st m minskar) med 7-6-6-5-5-5 cm mellanrum totalt 5-6-6-7-7-7 ggr.

SIDÖKNING:
När arb mäter 37 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör med 5-3-3-3-3-3 cm mellanrum totalt 2-3-3-3-3-3 ggr. När arb mäter 48-49-50-51-52-53 cm maskas det av 3 m på varje sida av varje markör till ärmål och varje del stickas sedan för sig.

BAKST:
= 42-48-52-58-64-74 m. Maska av för ärmhål i varje sida på vartannat v så här: 2 m 0-1-1-2-3-5 ggr och 1 m 1-1-3-3-4-4 ggr = 40-42-42-44-44-46 m. När arb mäter 65-67-69-71-73-75 cm maskas de mittersta 8-10-10-12-12-14 m av till hals. Sedan maskas det av 1 m på nästa v mot halsen = 15 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 67-69-71-73-75-77 cm.

HÖGER FRAMST:
Fortsätt ökningen till krage. Maska av för ärmhål som på bakst. Efter alla ökningar och avm är det 29 m kvar på st. När arb mäter 67-69-71-73-75-77 cm maskas de 15 yttersta m av till axel = 14 m till krage. Sätt 1 markör. Fortsätt att sticka rätst över kragen så här: * 2 v rätst över alla m, 2 v rätst över de yttersta 7 m mot mitt fram *, upprepa *-* tills kragen mäter 4½-5½-5½-6½-6½-7½ cm från markören på den kortaste sidan. Maska av löst.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger, men motsatt.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 30-30-32-32-34-34 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka diag A.1 1 gång på höjden. Sticka sedan i moss-st. LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
SAMTIDIGT när arb mäter 6 cm ökas det 1 m i varje sida med 8-5½-4½-3½-3-2½ cm mellanrum totalt 4-5-6-7-8-9 ggr = 38-40-44-46-50-52 m. När arb mäter 34-33-33-32-31-30 cm maskas det av för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1 gång, 1 m 1-2-3-4-5-6 ggr, sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter ca 40-40-41-41-42-42 cm, sedan maskas det av 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 41-41-42-42-43-43 cm.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ärmsömmen och sy i ärmarna. Sy ihop kragen mitt bak. Sy kragen till halsringningen bak i nacken - sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm. Sy i knapparna på vänster framst.

= lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 2 m räta tills, drag den lyfta m över

Lonca Mireille 07.11.2018 - 16:25:

Vous donnez le début du dos uniquement , , \r\nle devant est il fait avec la moitié des mailles exactement ?

DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:30:

Bonjour Mme Lonca, pour cette veste, on tricote le dos et les 2 devants en même temps du bas jusqu'aux emmanchures (en augmentant en même temps pour le col de chaque côté), quand les mailles des emmanchures sont rabattues, on termine le dos et chaque devant séparément. Bon tricot!

Maj-Britt Höckert Notini 24.04.2018 - 12:25:

Tacksam för att få mönstret till After Eight koftan

Frank 06.01.2018 - 19:21:

Im confused about how to work the diagram A.1 going across the body, because the number of cast-on stitches is odd, and the side bands in garter stitch make up 10 stitches, leaving an odd number. Diagram A.1 is 4 stitches across (an even number), which leaves one stitch left before the band section, and the pattern does not explain how to work this stitch. Will someone please advise what to do with this extra stitch? Thanks.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:04:

Dear Frank, just work the last st before front band sts as the first st in A.1, but on 7th round, knit this stitch to keep correct number of sts (no YO at the end of 7th row). Happy knitting!

Caroline Muylle 07.12.2017 - 17:44:

Jammer dat al jullie patronen met een rondbreinaald zijn. Ik heb dat nooit leren gebruiken, heb het 1 maal geprobeerd en lukte totaal niet.

Julia Adam 01.11.2016 - 01:43:

Do I bind off 3 STS on each side of marker for armhole, continue across to next marker, repeat BO then finish the row? Then how do I get to the back piece to work it? On the BACK PIECE, do I BO 2 sts, work across the row then BO 2 sts for every other row? Please help as I would like to finish this project.

DROPS Design 01.11.2016 kl. 12:30:

Dear Mrs Adam, after you have bound off sts for armhole, you can cut the yarn (or put it aside for next piece), slip sts on both front pieces on a thread or a st holder, then join yarn to work back piece, starting with 1 row from WS, then at the beg of next row from RS bind off 2 sts at the beg of next 2 rows (1-5 times in total depending on size). Happy knitting!

Ilaria Crestani 29.12.2015 - 13:58:

Tanto bello molto raffinato

Lena 07.11.2015 - 08:05:

Kan ikke få dette til at passe: Man skal have 106 masker, 29 masker forstykker og 48 masker til ryg, men hvis jeg tager 2 x 3 Masker ud på hver side af mærketråden, har jeg 51 masker på ryggen. Rygstk står der, at man har 48 masker til at starte med, hvor jeg så har 51?

DROPS Design 11.11.2015 kl. 11:32:

Hej. Du börjar med 119 m (32+55+32). Sen tages det in 1 m på var sida av var märketråd 2 gånger, dvs 8 m totalt tages in = 111 m (30+51+30). Sen tages det in 5 maskor jämt fördelat = 106 m som då sen fördelas 29+48+29. Lycka till!

Sarah 27.08.2015 - 14:02:

What are the size measurements for this pattern? S, M, L etc.

DROPS Design 27.08.2015 kl. 16:17:

Hi Sarah. Look at the bottom of the pattern, here you find all measurements per size in cm's

Lineke Siteur Den Houdijker 18.08.2015 - 12:40:

Een mooi patroon en heerlijk garen om mee te breien, in een woord geweldig.👍🏻

Birgit Platz Platz 09.06.2015 - 08:39:

Hvordan læser jeg A.1 (0/0) får en maske for meget :1omslag mellem 2 masker det forstår jeg ikke m.v.h. Birgit Platz

DROPS Design 29.06.2015 kl. 13:52:

Hej. På p 7 i A.1 stickar du: kast, 1 m løst av p, 1 m rett og løft den løse over, kast, 1 m løst av p, 1 m rett og løft den løse over... osv pinnen ut. Lycka till!

Kommentér oppskrift DROPS 159-21