DROPS / 160 / 23

Peach Macaroon by DROPS Design

Gebreid DROPS vest met kantpatroon en raglan van ”Muskat”. Wordt van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. r-668
Garengroep B
----------------------------------------------------------
550-600-650-700-800-850 gr. kleur nr. 10, perzik

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (60 of 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (60 of 80 cm) 3,5 mm - voor de randen in ribbelst.
DROPS PARELMOERKNOOP: rond (lichtroze), nr. 618: 7-7-7-8-8-8 stuks
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (67)
Help ons bij het maken van een nieuwe DROPS collectie! Kies hier je favoriete ontwerpen!

100% katoen
vanaf 1.85 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 1.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 22.55€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.6. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st voor de markeerder als volgt: brei tot er 2 st over zijn voor de markeerder, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder 1 st na de markeerder als volgt: 2 r samen.

VOORBIES ST:
Brei de voorbies (= 6 st) als volgt:
NLD 1 (= goede kant): 6 r.
NLD 2: 6 r.
Herhaal 1e-2e nld 5 keer in totaal (= 5 ribbels).
NLD 11 (= goede kant): * 2 r samen, 1 omsl *, herhaal van *-* 3 keer in totaal, brei in spiegelbeeld aan de andere kant van het werk, dus: 1 omsl, 2 gedraaid r samen (= gaatjesrand).
NLD 12: brei alle st recht, brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan.

RAGLAN:
Meerder verschillend voor de raglan in de verschillende maten:
MAAT S-M:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd) als volgt: 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan. Herhaal dit meerderen om de nld nog 17-19 meer keer.
MAAT L-XL-XXL-XXXL:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder 2 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 16 st gemeerderd in totaal) als volgt: 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl (brei de eerste en laatste omsl gedraaid r in de volgende nld, er moet geen gaatje komen, maar de twee middelste omslagen worden r gebreid, er moet hier wel een gaatje komen). Herhaal dit meerderen elke nld aan de goede kant nog 1-1-1-3 keer.
Meerder dan elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder dan elke nld aan de goede kant (=nog steeds om de nld) als volgt:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd in totaal) als volgt: 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes komen. Herhaal dit meerderen om de nld nog 19-20-22-21 keer in totaal.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door een omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid av (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET BREIEN:
De foto wijkt af van het patroon, er is geen naad op de mouw in het patroon.
----------------------------------------------------------

PAS:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld, van boven naar beneden. Zet 147-147-153-157-157-161 st op (incl. 6 voorbies st aan elke kant van het werk) met rondbreinld 3,5 mm en Muskat. Brei 6 VOORBIES ST - zie uitleg boven, A.1 (= 2 st) tot er 7 st over zijn, 1 r en eindig met 6 voorbies st. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met rondbreinld 4 mm. Brei de 6 voorbies st zo tot het werk klaar is. Brei in de volgende nld aan de goede kant: 6 voorbies st, A.2 (= 7 st), r tot er 13 st over zijn - meerder TEGELIJKERTIJD 14-18-12-20-40-44 st gelijkmatig over deze st, A.3 (= 7 st) en eindig met 6 voorbies st = 161-165-165-177-197-205 st.
Plaats in de volgende nld (= aan de verkeerde kant) 4 markeerders in het werk als volgt: 6 voorbies st, A.3, 15-16-17-20-25-28 st av (= voorpand), 1 st av en plaats de 1e markeerder in deze st, 28-28-26-26-26-24 st av (= eerste mouw), 1 st av en plaats de 2e markeerder in deze st, 45-47-49-55-65-71 st av (= achterpand), brei 1 st av en plaats de 3e markeerder in deze st, 28-28-26-26-26-24 st av (= tweede mouw), 1 st av en plaats de 4e markeerder in deze st, 15-16-17-20-25-28 st av (= voorpand), A.2 en eindig met 6 voorbies st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! A.2-A.3 worden zo gebreid tot het werk klaar is.

Brei dan als volgt (aan de goede kant) - meerder TEGELIJKERTIJD voor de RAGLAN - zie uitleg boven. Brei 6 voorbies st, A.2, r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 1e markeerder, brei de RAGLAN - zie uitleg boven, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 2e markeerder, brei de raglan, 1-2-3-6-11-14 r, A.4 (= 43 st), r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 3e markeerder, , brei raglan, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 4e markeerder, brei de raglan, brei in tricotst tot er 13 st over zijn, A.3 (= 7 st) en eindig met 6 voorbies st. Brei de gemeerderde st in tricotst tot ze in het patroon passen volgens A.4.

Als A.4 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.5 (= 57 st) boven A.4.
Na alle meerderingen staan er 305-325-349-369-405-437 st op de nld. Het werk meet ongeveer 14-15-16-17-18-19 cm. Ga verder in patroon en tricotst als hiervoor en brei TEGELIJKERTIJD als volgt in de volgende nld aan de goede kant:
Brei 6 voorbies st, A.2 als hiervoor, 33-36-40-44-51-57 st in tricotst (= voorpand), zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen deze nieuwe st), brei de volgende 81-87-95-103-117-129 st (= achterpand) als hiervoor, zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder mouw (plaats een markeerder in het midden tussen deze nieuwe st), 33-36-40-44-51-57 st in tricotst (= voorpand), A.3 als hiervoor en eindig met 6 voorbies st = 185-197-213-233-261-285 st over op de nld.

Plaats 1 markeerder in het werk, MEET NU HET WERK VANAF HIER. Ga verder in patroon en tricotst over de overgebleven st. Minder bij een hoogte van 3 cm 1 st aan elke kant van de markeerders aan de zijkant (= 4 st geminderd) - LEES TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 2½-4-4-4-4-4 cm nog 5-3-3-3-3-3 keer = 161-181-197-217-245-269 st. Brei als hiervoor tot het werk 18-19-20-21-22-23 cm meet. Als A.5 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan in tricotst over alle st. Meerder dan 1 st aan elke kant van de markeerders aan de zijkanten (= 4 st gemeerderd) - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN! Herhaal dit meerderen elke 2 cm nog 8-7-7-7-7-7 keer = 197-213-229-249-277-301 st. Ga bij een hoogte van 40-41-42-43-44-45 cm (pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is) verder met rondbreinld 3,5 mm. Brei dan als volgt: 6 voorbies st, brei A.6 (= 2 st) tot er 7 st over zijn, 1 st in tricotst en 6 voorbies st. Als A.6 een keer in de hoogte is gebreid, kant dan alle st af.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Plaats 1 markeerder in het werk, MEET NU HET WERK VANAF HIER. Zet de st van de hulpdraad terug op de breinld zonder knop 4 mm en zet 6-6-6-8-8-8 nieuwe st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen de nieuwe st) = 72-76-80-84-88-92 st - zie TIP VOOR HET BREIEN.
Brei in tricotst. Minder bij een hoogte van 3 cm 1 st aan elke kant van de markeerder midden onder de mouw (= 2 st geminderd), herhaal dit minderen elke 2-1½-1½-1½-1-1 cm nog 12-13-14-15-17-18 keer = 46-48-50-52-52-54 st. Ga bij een hoogte van 32-32-32-31-31-31 cm (minder cm voor de grotere maten, want deze hebben bredere schouders) verder met breinld zonder knop 3,5 mm. Brei A.6. Kant af als A.6 een keer in de hoogte is gebreid. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen dicht. Naai de knopen aan, knoop het vest dicht in de gaatjesranden op de andere voorbies. Plaats de bovenste knoop op de hals van de linkervoorbies, in de gaatjesrand, sla dan 2 gaatjesranden over, plaats de volgende knoop en sla vervolgens steeds 1 gaatjesrand over voor elke volgende knoop.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Correctie: RAGLAN en PAS zijn herschreven.
Gewijzigd online: 01.06.2015
PAS: 28 st av voor elk voorpand in maat XXXL ipv. 29
Gewijzigd online: 12.10.2016

Opmerkingen (67)

Plaats uw opmerking!

Joana 29.03.2017 - 21:38:

Olá... mais outra vez 😶 Finalmente consegui dar com o erro! Fiz uma laçada a mais na parte das costas.😜 Felizmente, foi mesmo na última carreira terminada, por isso não tive que desfazer muito! ☺ Assunto resolvido! Ufa! Obrigada,de qualquer forma, pela vossa disponibilidade! Bom trabalho! ☺

DROPS Design 30.03.2017 kl. 12:29:

Ficamos contentes por saber que conseguiu dar com o erro! E quando terminar este bonito casaco pode sempre partilhar uma foto no grupo DROPS do Facebook! Bom tricô!

Joana 29.03.2017 - 12:11:

Continuando... Esta é a contagem que fiz logo após ter terminado os aumentos do Ragan, pode ser que consigam detectar algum erro: 6 (orla) + 7 (A2) + 35 (frente) + 3* (*correspondem à malha meia torcida+malha marcador+malha meia torcida do Raglan) + 66 (manga) + 3* + 86 (costas) + 3* + 66 (manga) + 3* + 35 (frente) + 7 (A3) + 6 (orla). Obrigada!

DROPS Design 03.04.2017 kl. 13:06:

Deverá continuar e seguir as explicações do modelo para verificar o número final de malhas, após os aumentos do raglan. Bom tricô!

Joana 29.03.2017 - 11:44:

Olá outra vez! Preciso novamente da vossa ajuda. Já terminei os aumentos do Raglan e, de acordo com as instruções, deveria ter 325 malhas (8 aumentos x 20 repetições = 160 + 165 = 325), mas terminei com 326. Já contei os aumentos iniciais e deu certo (165), contei os ajours do Raglan e estão certos, por isso não sei o que fiz de errado.

DROPS Design 30.03.2017 kl. 12:29:

Ficamos contentes por saber que conseguiu dar com o erro! E quando terminar este bonito casaco pode sempre partilhar uma foto no grupo DROPS do Facebook! Bom tricô!

Sabine Coleman 29.03.2017 - 05:28:

In diagram A 5 28th row from top the pattern has k6 on one side of the symetry line and k7 on the other side. Is that correct? Thank you very much for yr help. Have a nice day Sabine

DROPS Design 29.03.2017 kl. 09:54:

Dear Mrs Coleman, you will have on the right side K7 between 2 YOs (... K2 tog, YO, K7, YO ...) and on the left side you will also have K7 between both YOs: (... YO, K6, K2 tog, YO). Happy knitting!

Joana 23.03.2017 - 18:51:

Olá! Estou a fazer o tam. M e tenho dúvidas em relação ao Raglan. Será que podem esclarecer o seguinte: 1°- ao fazer a malha meia torcida pelo direito, tenho de fazer uma malha liga torcida pelo avesso; 2°- a malha que tem o marcador é para fazer sempre em ponto meia, quer seja pelo direito como pelo avesso (fazendo assim ponto jarreteira). Obrigada!

DROPS Design 27.03.2017 kl. 16:11:

Boa tarde, 1.º - deve fazer a malha em liga, pelo avesso, sem a torcer, para formar um ajour (ou buraco). 2.º. sim, a malha com o marcador deve ser sempre tricotada em ponto jarreteira (em meia pelo direito e pelo avesso). Bom tricô!

Else 13.11.2016 - 23:06:

Frustreret! Min "pæne" strikjakke er ubrugelig! Maskeantal og strikkefasthed passede, vidden passer fra ærmegab og ned. Lukkede af næsten før ind- og udtagning færdig, men den blev alligevel noget længere end på fotoet. Værst: Ser ud, som om, jeg skulle være startet med en del færre masker ved halsen og derefter have taget hurtigere ud, så jeg nåede samme maskeantal efter raglanudtagning. Ingen * til den opskrift.

Sandra 11.06.2016 - 18:36:

Tere! Oskaksite te mulle öelda, mitme cm tagant tuleb esiliistule kolm auku kududa (ühtlasi siis nööpaugud) nagu 11. real?

DROPS Design 15.06.2016 kl. 16:00:

Tere Sandra! Nööpaukudena kasutatakse mustri auke paremal hõlmal. Õmmelge nööbid vasakule hõlmale kohakuti iga teise augureaga. Head kudumist!

Margreet 17.05.2016 - 14:45:

Het aantal steken is symmetrisch maar bij markeerder 1 en 3 loopt dit mijns inziens fout of ik doe toch iets verkeerd. Bij 1 "loop"'ik richting A2 aan en bij 3 loop ik tegen het patroon A4 aan....

DROPS Design 18.05.2016 kl. 16:11:

Hoi Margreet. Ik denk dat er iets fout gaat. Je zal nieuwe st nodig hebben aan het eind van A.4, maar pas na 20 nld, en je meerdert tegelijkertijd voor de raglan (ik weet niet welke maat je maakt, maar bijvoorbeeld de kleinste maat meerder je 1 st in elke 2e nld, dwz, ca. 10 nieuwe st bij markeerder 3 voordat je komt bij de nld waar het motief breder wordt (= +7 totaal aan de linkerkant). Ik hoop dat dit duidelijk is zo.

Margreet 15.05.2016 - 20:46:

Ik kom niet uit met mijn ene raglan mouw.bij markeerder 3 loopt de raglan tegen de ruit van patroon dus hij moet de andere kant op. Hoe moet ik nu verder

DROPS Design 17.05.2016 kl. 12:02:

Hoi Margreet. Het aantal st voor de raglan moet symmetrisch zijn - ik bedoel hiermee dat je hetzelfde aantal st moet hebbene op beide voorpanden / mouwen. Ik denk dat je iets verkeerd heb gedaan bij markeerder 3 (overgang achterpand - linker mouw). Vergelijk met overgang markeerder 2 (overgang rechter mouw - achterpand).

Tina 11.02.2016 - 18:51:

You list bust sizes "32 1/4"-34½"-37 3/4"-41 3/4"-47 1/4"-51½" but there is no 36" listed. Does this pattern work with negative ease and therefore I am to use a 34 1/2 for 36" ? Or is the 36" left out of the pattern? Please advise.

DROPS Design 12.02.2016 kl. 12:05:

Dear Tina, you will find at the end of the pattern a measurement chart with all measurements for each size in cm (convert here into inch) taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size - read more here. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 160-23