DROPS / 160 / 1

Summer Feeling by DROPS Design

Gebreide DROPS jurk met kantpatroon en raglan van ”Muskat” of "Belle". Wordt van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. r-671
Garengroep B
----------------------------------------------------------
650-750-800-900-950-1050 gr. kleur nr. 08, naturel

Of gebruik:
DROPS BELLE van Garnstudio
550-650-700-750-800-900 gr. kleur nr. 02, naturel

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (60 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (60 en 80 cm) 3,5 mm - voor de rand in ribbelst.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (170)

100% katoen
vanaf 1.85 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 1.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 24.05€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.6. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st voor de markeerder als volgt: brei tot er 2 st over zijn voor de markeerder, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder 1 st na de markeerder als volgt: 2 r samen.

RAGLAN:
Meerder verschillend voor de raglan in de verschillende maten:
MAAT S-M:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd) als volgt: 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan. Herhaal dit meerderen om de nld nog 17-19 meer keer.
MAAT L-XL-XXL-XXXL:
Meerder elke nld aan de goede kant (= om de nld) als volgt:
Meerder 2 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 16 st gemeerderd in totaal) als volgt: 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl (brei de eerste en laatste omsl gedraaid r in de volgende nld, er moet geen gaatje komen, maar de twee middelste omslagen worden r gebreid, er moet hier wel een gaatje komen), Herhaal dit meerderen elke nld aan de goede kant nog 1-1-1-3 keer.
Meerder dan elke nld aan de goede kant (=nog steeds om de nld) als volgt:
Meerder 1 st aan beide zijkanten van elke markeerder (= 8 st gemeerderd in totaal) als volgt: : 1 omsl, 1 gedraaid r, 1 r (= met markeerder), 1 gedraaid r, 1 omsl – brei de omsl niet gedraaid; er moeten gaatjes ontstaan. Herhaal dit meerderen om de nld nog 19-20-22-21 keer in totaal.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door een omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid r (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

PAS:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld, van boven naar beneden.
Zet 134-134-140-144-144-148 st op met rondbreinld 3,5 mm en Muskat of Belle. Brei A.1 (= 2 st) over alle st. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met rondbreinld 4 mm. Brei in de volgende nld alle st recht en meerder 16-20-14-22-42-46 st gelijkmatig = 150-154-154-166-186-194 st. plaats in de volgende nld 4 markeerders – 1 in het midden van elke overgang tussen mouw en pand - in het werk als volgt: plaats de 1e markeerder in de laatste st van de vorige nld, 45-47-49-55-65-71 r (= voorpand), brei 1 st en plaats 2e markeerder in deze, 28-28-26-26-26-24 r (= mouw), brei 1 st en plaats 3e markeerder in deze, 45-47-49-55-65-71 r (= achterpand), brei 1 st r en plaats de 4e markeerder in deze, brei de rest van de nld r (=28-28-26-26-26-24 st = mouw). DENK OM DE STEKENVERHOUDING.

Brei dan als volgt - meerder TEGELIJKERTIJD voor de RAGLAN - zie uitleg boven. 14-15-16-19-24-27 r, A.2 (= de 17 middelste st van het voorpand), r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 2e markeerder, brei de RAGLAN - zie uitleg boven, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 3e markeerder, brei de raglan, 1-2-3-3-6-11-14 r, A.3 (= de 43 middelste st van het achterpand), r tot er 1-1-2-2-2-2 st overblijft voor de 4e markeerder, brei raglan, r tot er 1-1-2-2-2-2 st over zijn voor de 1e markeerder, brei de raglan. Brei de gemeerderde st in tricotst tot ze in patroon passen volgens A.3.

Als A.2 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan in tricotst over al deze st. Als A.3 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.4 (= 57 st) boven A.3. Na alle meerderingen staan er 294-314-338-358-394-426 st op de nld. Het werk meet ongeveer 14-15-16-17-18-19 cm. Ga verder in patroon en tricotst als hiervoor en brei TEGELIJKERTIJD als volgt: brei de eerste 81-87-95-103-117-129 st (= voorpand), zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen de nieuwe st), brei de volgende 81-87-95-103-117-129 st (= achterpand), zet de volgende 66-70-74-76-80-84 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen de nieuwe st) = 174-186-202-222-250-274 st over op de nld. Plaats 1 markeerder in het werk, MEET NU HET WERK VANAF HIER. Ga verder en brei A.4 en tricotst over de overgebleven st. Minder bij een hoogte van 3 cm 1 st aan elke kant van de markeerders aan de zijkanten (= 4 st geminderd) - LEES TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 2½-4-4-4-4-4 cm nog 5-3-3-3-3-3 keer = 150-170-186-206-234-258 st. Als A.4 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan in tricotst over alle st. Plaats als het werk 18-19-20-21-22-23 cm meet 4 markeerders in het werk als volgt: brei 15-17-19-21-25-27 st, plaats 1e markeerder, brei 45-51-55-61-67-75 st, plaats 2e markeerder, brei 30-34-38-42-50-54 st, plaats 3e markeerder, brei 45-51-55-61-67-75 st, plaats 4e markeerder, brei de overgebleven 15-17-19-21-25-27 st.
De 1e en 2e markeerder zijn op het voorpand en de 3e en 4e markeerder zijn op het achterpand. Neem de markeerders gaandeweg mee naar boven. Meerder in de volgende nld 1 st voor de 1e en 3e markeerder en 1 st na de 2e en 4e markeerder (= 4 st gemeerderd) - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. LET OP: het aantal st middenvoor en middenachter blijft gelijk, meerder aan de buitenkant van de markeerders.

Herhaal dit meerderen elke 6e nld nog 1 keer, dan elke 4e rondte 6-5-6-5-6-10 keer, dan om de nld 22-18-22-18-18-8 keer = 270-270-306-306-338-338 st. Meerder in de volgende nld 2-2-0-0-2-2 st gelijkmatig = 272-272-306-306-340-340 st. Brei in tricotst tot het werk 45-46-47-48-49-50 cm meet (of tot de gewenste lengte, ongeveer 25 cm nog te breien tot de jurk klaar is). Brei dan A.6 (= 34 st) 8-8-9-9-10-10 keer in totaal in de rondte. Als A.6 een keer in de hoogte is gebreid, ga dan verder met rondbreinld 3,5 mm. Brei A.5 over alle st. Kant alle st af.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Zet de st van de hulpdraad terug op de breinld zonder knop 4 mm en zet 6-6-6-8-8-8 st op onder de mouw = 72-76-80-84-88-92 st.
Brei 2 cm in tricotst, minder in de volgende nld 8 st gelijkmatig = 64-68-72-76-80-84 st. Ga verder met breinld zonder knop 3,5 mm. Brei A.5 over alle st. Kant alle st af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

PAS: Er miste één getal voor maat L in de raglan
Gewijzigd online: 06.03.2015
Correctie: RAGLAN en PAS zijn herschreven.
Gewijzigd online: 01.06.2015

Opmerkingen (170)

Plaats uw opmerking!

Amanda 27.08.2018 - 17:22:

Hey, the lace patterns are really cute! A question, though. Do they show both right and wrong side, or just right? (Ie. Should even rows be on the wrong side?) Thank you!

DROPS Design 27.08.2018 kl. 18:42:

Hello Amanda. Diagrams show both right and wrong side. So even rows are to be worked on wrong side. Happy knitting!

Mari Jose 29.07.2018 - 17:30:

Hola! Creo que no hice bien mi pregunta.mi talla es la xl y ya he tejido 17 cm del canesu e hice todos los aumentos del ranglan pero no he tejido el A3 del todo, aun me quedan 16 vueltas. No entiendo bien si es en este momento cuando tengo que separar para las mangas o tengo que tejer hasta completar A3 y entonces separar para tejer mangas y cuerpo. Un saludo y gracias

DROPS Design 31.07.2018 kl. 12:46:

Hola Mari Jose. Los aumentos para el raglán y los calados en la espalda/delantero son independientes. Para el tamaño del canesú (antes de separar las mangas) tienes que ver la referencia para la talla que estas trabajando, es decir 17 cm. Y si la tensión es correcta vas a tener 358 puntos. Las calados los sigues trabajando hasta completar los diagramas.

Mari Jose 19.07.2018 - 17:08:

Hola, no entiendo bien el momento en que tengo que deslizar los puntos para hacer las mangas. Gracias!

DROPS Design 21.07.2018 kl. 20:32:

Hola Mari Jose. Cuando llegues a los puntos de las mangas primero pasa los puntos de la manga sin trabajar a una aguja auxiliar (esta parte queda en espera hasta que haya que trabajar las mangas), ahora vuelve al cuerpo del vestido y monta los puntos nuevos según tu talla para la parte de la sisa bajo la manga, continuar con los puntos del cuerpo hasta la siguiente manga y trabajamos la otra manga de la misma manera.

Meghan 19.07.2018 - 05:05:

I love this pattern, its absolutely stunning. I did have two questions though. Once the I have finished the increases (I'm knitting the large size) should I put the sleeve stitches on the holders on row 42 or 43? Secondly, when counting the stitches to separate the sleeves and the front and back pieces, which stitch is the first stitch of the row? The first stitch that isn't part of the raglan, the stitch with the marker, or the stitch after the final raglan? Many thanks.

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:37:

Dear Meghan, you have to divide piece after the last increase, ie on the row with all sts worked K and with no YO's. When dividing piece, count first st on front piece as first st on round as before. Happy knitting!

Barbara Drenth 18.07.2018 - 16:05:

Thank you for getting back to me. That explanation helps tremendously:)

Mariella 17.07.2018 - 23:59:

Nella realizzazione del capo ho riscontrato un errore nella taglia XL . Nella spiegazione dello sprone quando si indicano le maglie da lavorare dopo il terzo raglan per inizia re il diagramma A3 , viene indicato di lavorare 6 maglie e poi il diagramma . In effetti , così facendo il diagramma non è centrato. Lo è invece se si lavorarono 4 maglie . Questo per la taglia XL . Verificare le altre . Grazie . Fatemi sapere .

Barbara Drenth 17.07.2018 - 18:51:

Desperately wanting to get going on this pattern. I am new to knitting with charts understanding they read r to left in the round. For A1=2 sts over all sts I'm understanding this as do this across all sts in the round. So first one is purl this next round knit , 3rd purl, 4rth knit then k2tog across whole round? I must be reading this wrong. Please assist a newbie. Anxiously awaiting your reply. Love knitting it helps my Rheumatoid Arthritis:)

DROPS Design 18.07.2018 kl. 07:54:

Hi Barbara, You read the pattern in the diagram from left to right and bottom up. So with A.1 as you say, you work a round of pearl first, then a round of knit, then purl and knit followed by the 5th round where you knit 2 together, 1 yarn over, knit 2 together, 1 yarn over etc. to end of round. Then work the final 2 rounds. Hope this helps and happy knitting!

Mariella 11.07.2018 - 12:04:

Nella realizzazione del capo ho riscontrato un errore nella taglia XL . Nella spiegazione dello sprone quando si indicano le maglie da lavorare dopo il terzo raglan per iniziare il diagramma A.3 viene indicato di lavorare 6 maglie , poi il diagramma . In effetti così facendo il motivo non è centrato . Lo è invece se si lavorano 4 maglie . Questo per la taglia XL . Verificare per quelle successive . Grazie

Torill 02.07.2018 - 17:43:

Hva er brystvidden på M og L? Jeg finner ikke mål på de ulike størrelsene. Mvh Torill

DROPS Design 03.07.2018 kl. 10:47:

Hej Torill, du tager brystmålet i måleskitsen (nederst i opskriften) og ganger med 2 så får du 82-88-96-106-120-130 cm. God fornøjelse!

Fabienne Borel 02.07.2018 - 09:19:

Bonjour, ma question est simple et générale, lorsque l'on doit faire une augmentation/diminution tous les 4 rgs, doit-on laisser 3 ou 4 rgs entre celles-ci ? Les personnes que j'ai interrogées se contredisent ;-)

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:07:

Bonjour Mme Borel, on fait d'abord l'augmentation/la diminution quand elle est indiquée, puis on tricote 3 rangs/tours et on augmente/diminue au rang suivant, on a ainsi 1 augm/dim tous les 4 rangs. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 160-1