DROPS / 161 / 27

Blue Spring by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Cotton Light” med hulmønster, raglan og knapper bagpå. Kan vendes og bruges som jakke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-043
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-500-550-600-650-750 g f.nr 27, mint

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 3,5 – til retstrik.
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid), nr 521: 6-6-6-6-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 89.5kr. Læs mere.

Der tages 2 m ind i hver overgang mellem ryg- & forstk og ærmer.
Tag ind fra retsiden således:
Start 3 m før mærket og strik: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind fra vrangen således:
Start 3 m før mærket og strik: 2 drejet vrang sammen, 2 vrang (mærket sidder midt mellem disse 2 m), 2 vrang sammen.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på første kant fra retsiden. 1 knaphul = strik 3.og 4.m fra midt bagpå ret sammen og slå om. Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 10, 17, 24, 31, 38 og 46 cm.
STR M: 10, 17, 24, 32, 40 og 48 cm.
STR L: 10, 18, 26, 34, 42 og 50 cm.
STR XL: 10, 18, 26, 34, 43 og 52 cm.
STR XXL: 10, 18, 27, 36, 45 og 54 cm.
STR XXXL: 11, 20, 29, 38, 47 og 56 cm.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt bagpå.
Slå 213-229-245-269-293-317 m op (inkl 5 kantm i hver side mod midt bagpå) på rundp 3,5 med Cotton Light. Strik 6 p retstrik – se forkl over. Skift til rundp 4, fortsæt således – fra retsiden: 5 m retstrik (= kant), A.1 A (= 2 m), A.1 C (= 15 m), glatstrik over de næste 52-52-52-64-68-72 m , A.1 A ( = 2 m), A.1B over de næste 48-64-80-80-96-112 m, A1.C (= 15 m), glatstrik over de næste 52-52-52-64-68-72 m, afslut med A.1 A (= 2 m), A.1 C ( = 15 m) og 5 m retstrik (= kantm). Fortsæt dette mønster. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm sættes der 2 mærketråde i arb, 56-60-64-70-76-82 m ind fra hver side (= 101-109-117-129-141-153 m mellem mærketrådene på forstk). Nu tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde (= 4 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 9.-9.-9.-10.-10.-10.cm totalt 4 gange = 197-213-229-253-277-301 m.
Der lukkes af til KNAPHUL på første kant – se forkl over. Når arb måler 38-39-40-41-42-43 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Strik til der er 4 m tilbage før første mærketråd i siden, luk de næste 8 m af, strik til der er 4 m tilbage før mærketråden i den anden side, luk de næste 8 m af og strik p ud. Der er nu 85-93-101-113-125-137 m på forstk og 48-52-56-62-68-74 m på hvert rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 48-50-52-54-56-58 m op på strømpep 3,5 med Cotton Light. Strik 6 omg retstrik - se forkl over. Skift til strømpep 4. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 6-6-6-6-8-8 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Tag ud på hver 3.-3.-2½.-2½.-2.-2.cm totalt 13-14-15-16-17-18 gange= 74-78-82-86-90-94 m. Når arb måler 49-49-49-49-48-48 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde) lukkes de midterste 8 m af under ærmet = 66-70-74-78-82-86 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 313-337-361-393-425-457 m. Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmerne (= 4 mærker). Fortsæt i glatstrik og mønster som før SAMTIDIG på næste p fra retsiden starter indtagningen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 2.p totalt 20-21-22-22-23-24 gange og derefter på hver p 3-4-5-7-8-9 gange. Efter alle indtagninger til raglan er der 129-137-145-161-177-193 m tilbage på p. Strik 4 p retstrik over alle m, Samtidig med at der på første p tages 20-26-32-45-50-58 m ind jævnt fordelt = 109-111-113-116-127-135 m. Luk af.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne. Sy knapperne i på kanten.

= tag 1 m løs af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over
= slå om
= tag 2 m løs af p som om de strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse m over

Kommentarer (42)

Skriv din kommentar her!

Anne-Marie 17.08.2018 - 20:14:

Ik heb een probleem op het voorpand. Tussen de vijfde en de zesde heengaande rijen komt dit bij mij niet meer overeen. Wat doe ik verkeerd. Ben reeds drie keer herbegonnen. Alvast bedankt en groetjes.

DROPS Design 20.08.2018 kl. 08:37:

Dag Anne-Marie, Helaas kan ik niet met je meekijken wat er evt. mis gaat. Ik heb het telpatroon nagekeken en het zou moeten kloppen. Bij de zwarte driehoeken minder je 2 steken, deze worden gecompenseerd door extra omslagen. Kan het zijn dat je omslagen hebt gemist?

Anne-Marie 17.08.2018 - 19:09:

Hallo. Ik heb een probleem met het telpatroon op het voorpand. Tussen de vijfde en zesde rij komt dit niet meer overeen. Wat doe ik verkeerd. Ben reeds drie keer herbegonnen. Alvast bedankt en groetjes.

Margit 11.04.2017 - 11:25:

Liebes Drops-Team, ich bin eine sehr erfahrene Strickerin, und ich komme immer auf die richtige Maschenprobe, nur bei Cotton light komme ich einfach nicht auf die 21 Maschen mit Nadel 4. Das Probestück ist viiiiel zu groß. Soll ich einfach 2 Kleidergrößen kleiner wählen? LG Margit

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:41:

Liebe Margit, wenn Sie die richtigen Maschenprobe nicht haben, sollen Sie mit kleineren Nadeln versuchen. Mehr über Maschenprobe lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Ros 09.04.2017 - 17:19:

Thanks for your help. However, i have another question - from Row 3 onwards do i knit A1 followed by B followed by C with the stocking stitch inbetween or do i try to follow the ACB configuration as laid out in Row 1. This pattern is exquisite and I would like to do it correctly. Must say I am finding it a little confusing as i am not used to knitting off a chart.

DROPS Design 12.04.2017 kl. 13:00:

Dear Mrs Ros, you will always have to work as explained, ie: from RS: 5 sts in garter st (= band), A.1 A (= 2 sts), A.1 C (= 15 sts), stocking st over the next 52-52-52-64-68-72 sts , A.1 A ( = 2 sts), A.1B over the next 48-64-80-80-96-112 sts (= repeat A.1B over these sts), A1.C (= 15 sts), stocking st over the next 52-52-52-64-68-72 sts, finish with A.1 A (= 2 sts), A.1 C ( = 15 sts) and 5 sts in garter st (= band). ie on half back piece, you will work A.1A, A.1C, on front piece piece: A.1A, repeat A.1B and finish with A.1C, on half back piece piece A.1A, A.1C with stocking st between diagrams and 5 front band sts on each side. Happy knitting!

Ros 31.03.2017 - 13:13:

Hi. I am really keen to give this a try. However I am not used to knitting with charts. Do the rows number from the bottom or top of the chart

DROPS Design 31.03.2017 kl. 13:36:

Dear Ros, start reading diagram from RS from the bottom corner on the right side towards the left, and from WS from the left to the right. Read more about diagrams here. Happy knitting!

Els-Marie 01.05.2016 - 18:02:

Mycket trevlig stickning. Lättarbetad och lättförståelig. Flyter på jättefint..och så vackert mönstret är. Den sticker ut den tröjan...det lovar jag.

Shamim 18.02.2016 - 15:41:

Hello, I absolutely love your patterns. I have started this design in drops 160-16 and am unclear as to A1.A. When it says A=2 stitches, does that mean knit two together and also do the yarn over as part of the stitch, or do I not do this yarn over but the one that starts section A1.C? I hope to hear from you soon? Kindest Regards, Shamim

DROPS Design 18.02.2016 kl. 16:37:

Dear Shanim, A.1 A is worked over 2 sts, ie on 1st row = K2 tog, YO. A.1C is worked over 15 sts, ie start on first row with K2 tog. Happy knitting!

Kristin 09.02.2016 - 12:42:

Jeg lurer litt på størrelsene på denne. Jeg strikker denne med drops muskat-garn, laget prøvelapp som stemte når jeg gikk en størrelse ned i pinner. Men da jeg strikket genserdelen, tilsvarte str M en XL i str: 58 cm! Jeg har målt også på genseren, og det er 21m på 10 cm. Det samme gjelder ermene. Jeg begynte på L, men endte opp med S, som fortsatt er ganske romslig. Hva kan være årsaken til dette store avviket?

DROPS Design 11.02.2016 kl. 15:10:

Hei Kristin. Jeg taenker du maaske strikker diagrammet/mönstret forkert. Husk at alle pinde (baade ret og vrang) vises i diagrammet.

Doris 11.01.2016 - 17:56:

Bin im Moment leicht am verzweifeln - normalerweise stricke ich eure Modelle in xl und komme damit gut zurecht, nicht bei diesem Pullover. größe xl ergab 74 ( ! ) cm einfach in der Breite. Also alles aufgetrennt, zu Nadelstärke 3,5 gewechselt. Hier stricke ich die Maschenzahl von S, was ca. 60 cm ergibt. Soweit so gut. Allerdings geht bei 213 Maschen das Muster nicht auf, wenn der Mustersatz 48 Maschen sein sollen. Ich denke, der mittlere Maschensatz muss größer sein. Hilfe !

DROPS Design 08.02.2016 kl. 12:33:

Haben Sie vorher eine Maschenprobe gemacht? Zudem ergibt sich bei Lochmustern leicht ein Messfehler, wenn man es auf der Nadel zu sehr dehnt. Das Muster geht bei 213 M genau auf, wenn Sie genau nach der genannten Reihenfolge stricken: 5 M Blende + 2 M A.1A + 15 M A.1C + 52 M glatt re + 2 M A.1A + 48 M A.1B (= 3x A.1B, A.1B hat 16 M) + 15 M A.1C + 52 M glatt re + 2 M A.1A + 15 M A.1C + 5 M kraus re = 213 M.

Gery Mol 03.08.2015 - 22:15:

Ik heb een braag in het patroon staat dat je met 43 cm steken afmoet kanten voor de mouwen .en op de tekening zie je 53 cm staan . en voor de hals voor 5 cm minder hoog als achter .maar er staat nergens dat je de voorhals eerder moet stoppen .hebben jullie een verklaring hiervoor gr gery mol

DROPS Design 04.08.2015 kl. 14:48:

Hoi Gery. Als je het kleinste maat breit, dan is de totale hoogte is 53 cm + 5 cm over de schouder. Je begint met afkanten voor de armsgaten op 38 cm. Het armsgat is 15 cm + 5 cm over de schouder. Dus dan klopt de afmetingen.

Kommentere opskrift DROPS 161-27