DROPS / 162 / 12

Evening Breath by DROPS Design

Gehaakte DROPS omslagdoek met waaierpatroon van ”Delight”.

DROPS design: Model nr. de-134
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maten:
Hoogte: 80 cm
Breedte aan de bovenkant: 160 cm
Materiaal:
DROPS DELIGHT van Garnstudio
200 gr. kleur nr. 05, beige/grijs/roze

DROPS HAAKNLD 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van toer 1-10 meet ongeveer 21 cm in het midden.
----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten de goede kant van de omslagdoek zien.
A.X toont het midden van de van omslagdoek – het telpatroon wordt gespiegeld aan de andere kant van het midden.

WAAIER:
3 dstk en 2 l en 3 dstk om dezelfde st.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer gehaakt van middenachter naar beneden.
Haak 5 l met haaknld 4 mm en Delight en vorm 1 ring met 1 hv in de eerste l.
Haak volgens telpatroon A.1, dus haak als volgt:
TOER 1: haak 8 l, haak in l-ring 1 stk (= het midden) en 4 l en 1 driedubbel stk. Keer.
TOER 2: 7 l, haak in eerste l-lus 1 WAAIER – zie uitleg boven, haak 2 l, 1 dstk in volgend stk (= midden), 2 l, haak in volgende l-lus 1 waaier en 3 l en 1 driedubbel stk. Keer.
TOER 3: 7 l, 1 stk in eerste l-lus, 4 l, 1 v in l-lus van volgende waaier, 4 l, haak in volgend dstk 1 stk en 6 l (= midden) en 1 stk, haak 4 l, 1 v in l in volgende waaier, 4 l, haak in volgende l-lus 1 stk en 3 l en 1 driedubbel stk. Keer.
TOER 4: 7 l, haak 1 waaier in eerste l-lus, 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, haak in volgende l-lus 1 waaier en 2 l en 1 dstk (= het midden) en 2 l en 1 waaier, haak 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, haak in volgende l-lus 1 waaier en 3 l en 1 driedubbel stk. Keer.
TOER 5: 7 l, 1 stk in eerste l-lus, 4 l, 1 v in l-lus van volgende waaier, 4 l, haak in volgende l-lus 1 stk en 6 l en 1 stk, haak 4 l, 1 v in l-lus van volgende waaier, 4 l, haak in volgende dstk 1 stk en 6 l (= het midden) en 1 stk, haak 4 l, 1 v in l-lus van volgende waaier, 4 l, haak in volgende l-lus 1 stk en 6 l en 1 stk, haak 4 l, 1 v in l-lus van volgende waaier, 4 l, haak in volgende l-lus 1 stk en 3 l en 1 driedubbel stk. Keer.
TOER 6: 7 l, haak 1 waaier in eerste l-lus, haak 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, 1 waaier in volgende l-lus, 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, haak in volgende l-lus 1 waaier en 2 l en 1 dstk (= midden) en 2 l en 1 waaier, haak 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, haak 1 waaier in volgende l-lus, 1 v in volgende l-lus, 6 l, 1 v in volgende l-lus, haak in volgende l-lus 1 waaier en 3 l en 1 driedubbel stk. Keer.
Herhaal toer 5 en 6 met meerderingen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Haak tot een hoogte van ongeveer 78 cm gemeten in het midden – pas zo aan dat het na een toer als de 5e toer met meerderingen is – en haak dan nog een toer als de 6e toer met meerderingen, maar vervang elke l-lus met 6 l door 8 l. Het werk meet ongeveer 80 cm. Knip de draad niet af, maar haak de rand vanaf hier (de volgende toer begint aan de goede kant).

GEHAAKTE RAND:
Haak volgens telpatroon A.2, dus haak als volgt:
TOER 1: 1 l, * haak in l-lus van volgende waaier 5 driedubbel stk en 2 l en 5 driedubbel stk, haak 1 v in volgende l-lus *, herhaal van *-* tot er 1 waaier over is voor dstk in het midden, haak in l-lus van volgende waaier 5 driedubbel stk en 2 l en 5 driedubbel stk, haak 1 v in volgend dstk (= midden), * haak in l-lus van volgende waaier 5 driedubbel stk en 2 l en 5 driedubbel stk, haak 1 v in volgende l-lus *, herhaal van *-* tot er 1 waaier overblijft aan het einde van de toer, haak in l-lus van volgende waaier 5 driedubbel stk en 2 l en 5 driedubbel stk, haak 1 v in laatste l-lus. Keer.
TOER 2: 1 l, * sla 1 driedubbel stk over, 1 v in volgend driedubbel stk, 1 hstk in volgend driedubbel stk, 1 stk in elke van de volgende 2 driedubbel stk, haak in de volgende l-lus 1 stk en 1 dstk en 5 l en 1 dstk en 1 stk, haak 1 stk in elke van de volgende 2 driedubbel stk, 1 hstk in volgend driedubbel stk, 1 v in volgend driedubbel stk, sla 1 driedubbel stk over, 1 v in volgende v *, herhaal van *-* tot er 1 v is gehaakt in de v in het midden, haak 5 l (= midden), 1 v in dezelfde v, * sla 1 driedubbel stk over, 1 v in volgend driedubbel stk, 1 hstk in volgend driedubbel stk, 1 stk in elke van de volgende 2 driedubbel stk, haak in volgende l-lus 1 stk en 1 dstk en 5 l en 1 dstk en 1 stk, haak 1 stk in elke van de volgende 2 driedubbel stk, 1 hstk in volgend driedubbel stk, 1 v in volgend driedubbel stk, 1 v in volgende v *, herhaal van *-* de rest van de toer. Hecht af.

Telpatroon

= 1 l
= 1 v om st
= 1 v in st
= 1 dstk om st
= 1 dstk in st
= 3 dstk en 2 l en 3 dstk om st
= 1 stk in st
= 1 stk om st
= 1 driedubbel stk om st
= 1 hstk in st
= begin hier
= begin elke toer met 7 l (= 1 driedubbel stk en 3 l), maar eindig met 1 driedubbel stk om st
= begin elke toer met 1 l maar eindig met 1 v in/om st

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 162-12.