DROPS / 162 / 39

Sea Treasure by DROPS Design

Heklet DROPS kurver i ”Paris” med stripemønster.

Stikkord: kjøkken, kurver, striper,

DROPS Design: Modell nr w-560
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
LAV KURV:
Mål: Diameter: ca 23 cm. Høyde: ca 13 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
200 g f.nr 16, hvit
50 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 02, lys turkis
50 g f.nr 09, kornblå

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 20 fm x 22 rader på 10 x 10 cm.

HENGEKURV:
Størrelse: Omkrets bunnen: ca 73 cm. Omkrets åpning: ca 60 cm. Høyde: ca 26 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
300 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 16, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 18 fm x 21 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 98kr. Les mer.

Hver omg fm starter med 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg med fargen for neste omg.
Hver omg med st beg med 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg med fargen for neste omg.

STRIPEFARGER 1 – lav kurv (gjelder bunnen og siden):
Rekkefølgen på stripene:
6 omg kornblå
3 omg hvit
4 omg light wash
1 omg kornblå
1 omg hvit
4 omg lys turkis
1 omg kornblå.
Herfra hekles omg videre i hvit frem til det startes med stripefarger 2.

STRIPEFARGER 2 – lav kurv (gjelder kanten):
Rekkefølgen på stripene:
3 omg kornblå
2 omg hvit
1 omg light wash
1 omg kornblå
1 omg hvit
2 omg lys turkis
1 omg kornblå
2 omg hvit
1 omg light wash.

MØNSTERFARGER - hengekurv:
Mønsteret hekles i light wash, bortsett fra 7.og 9.omg i diag - se pil i diag, som hekles i hvit.
¬¬----------------------------------------------------------

LAV KURV:
Arbeidet hekles fra bunnen og oppover.
Hekle 4 lm på nål 3 med kornblå og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: LES HEKLEINFO og STRIPEFARGER 1! Hekle 6 fm om lm-ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men i hver 3.fm hekles det 2 fm = 24 fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men i hver 4.fm hekles det 2 fm = 30 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Fortsett med å hekle 1 fm mer mellom økningene til det er heklet 24 omg = 144 fm på siste omg. Bunnen måler ca 23 cm i diameter. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Nå hekles siden av kurven slik: Hekle 1 fm i hver fm til arb måler ca 14 cm.
Snu arb slik at det hekles i motsatt retning (dette gjøres fordi kanten skal brettes utover, og da vil mønsteret komme ut på retten). Kanten hekles slik: HUSK HEKLEINFO og STRIPEFARGER 2! Hekle A.1 omg rundt (= 36 rapporter). Når A.1 er heklet 1 gang i høyden hekles siste omg slik: Hekle 2 fm i første fm, 1 lm, hopp over 2 fm, * 2 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 2 fm *, gjenta fra *-* omg rundt (= totalt 48 ganger). Klipp og fest tråden. Arb måler ca 23 cm. Brett kanten utover.
----------------------------------------------------------

HENGEKURV:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med light wash og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.

1.OMG: LES HEKLEINFO! Hekle 6 fm om ringen = 6 fm.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 2 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 3 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 6 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
9.-22.OMG: Fortsett med å hekle 1 fm mer mellom økningene = 132 fm på siste omg. Bunnen måler ca 23 cm i diameter. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!

Nå hekles det mønster etter diag slik:
LES HEKLEINFO og MØNSTERFARGER! Hekle A.1 omg rundt (= 33 rapporter). Hekle A.1 totalt 2 ganger i høyden = 132 st på siste omg. Nå felles det i mønsteret, dvs det hekles slik: * Hekle A.1 3 ganger, A.2, A.1 4 ganger, A.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger til (= totalt 3 ganger). Når A.1 og A.2 er heklet 1 gang i høyden er det 108 st på omg. Arb måler ca 25½ cm. Nå hekles det en omg med hvit slik: Hekle 15 lm (= hempe), 2 fm i første st, * 1 lm, hopp over 2 st, 2 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, hekle 15 fm om de lm til hempe, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden.

= fm om m
= 2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla
= st i m
= st om m
= Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st om m, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st om m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nåla
= Gjelder hengekurv: Omg hekles i hvit

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Antonella 04.04.2016 - 09:47:

Buongiorno. Premetto che sono una novellina e la domanda potrebbe essere banale. Sto provando a fare il cestino basso e il fondo mi viene ondulato e a 7 lati, gli aumenti sono in linea, ogni giro, uno sull'altro. C'è sicuramente un errore ma mi sembra di fare (già 3 volte) religiosamente secondo istruzioni. Dove sbaglio?

DROPS Design 04.04.2016 kl. 10:38:

Buongiorno Antonella. Verifichi di mantenere sempre costante la tensione del suo lavoro e di seguire tutte le indicazioni riportate, anche quelle sotto il paragrafo suggerimento per il lavoro. Nella sezione dei video, trova tutti i video che possono aiutarla ad eseguire correttamente il modello. Dopo aver lavorato anche i lati del cestino e dopo averlo lavato, dovrebbe assumere una forma più regolare. Buon lavoro!

Samone Liti 11.01.2016 - 11:37:

Bara jag som inte får till 23 cm på båda korgarna när jag följer mönstret? Jag tycker mina blir mindre. Och sen är beskrivningen av hängkorgen konstig för min blev "vasformad" :(

Giuliana 10.01.2015 - 14:30:

Ordine garantito con questi cestini!!

Menez 08.01.2015 - 12:22:

De jolis fourre- tout super trės mignons

Corrine 05.01.2015 - 12:58:

Erg leuk en handig

Kerstin Axelsson 16.12.2014 - 10:17:

Går säkert att göra en tuff väska av det här mönstret också !!!

Biggy 11.12.2014 - 22:01:

Wunderbare gehäkelte Helfer zum Ordnung halten

Jane Weinberger 11.12.2014 - 13:03:

Genau so etwas suche ich! Perfekt!

Kommentér oppskrift DROPS 162-39