DROPS / 162 / 39

Sea Treasure by DROPS Design

Heklet DROPS kurver i ”Paris” med stripemønster.

DROPS Design: Modell nr w-560
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
LAV KURV:
Mål: Diameter: ca 23 cm. Høyde: ca 13 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
200 g f.nr 16, hvit
50 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 02, lys turkis
50 g f.nr 09, kornblå

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 20 fm x 22 rader på 10 x 10 cm.

HENGEKURV:
Størrelse: Omkrets bunnen: ca 73 cm. Omkrets åpning: ca 60 cm. Høyde: ca 26 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
300 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 16, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 18 fm x 21 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: kjøkken, kurver, striper,

Hver omg fm starter med 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg med fargen for neste omg.
Hver omg med st beg med 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg med fargen for neste omg.

STRIPEFARGER 1 – lav kurv (gjelder bunnen og siden):
Rekkefølgen på stripene:
6 omg kornblå
3 omg hvit
4 omg light wash
1 omg kornblå
1 omg hvit
4 omg lys turkis
1 omg kornblå.
Herfra hekles omg videre i hvit frem til det startes med stripefarger 2.

STRIPEFARGER 2 – lav kurv (gjelder kanten):
Rekkefølgen på stripene:
3 omg kornblå
2 omg hvit
1 omg light wash
1 omg kornblå
1 omg hvit
2 omg lys turkis
1 omg kornblå
2 omg hvit
1 omg light wash.

MØNSTERFARGER - hengekurv:
Mønsteret hekles i light wash, bortsett fra 7.og 9.omg i diag - se pil i diag, som hekles i hvit.
¬¬----------------------------------------------------------

LAV KURV:
Arbeidet hekles fra bunnen og oppover.
Hekle 4 lm på nål 3 med kornblå og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: LES HEKLEINFO og STRIPEFARGER 1! Hekle 6 fm om lm-ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men i hver 3.fm hekles det 2 fm = 24 fm.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, men i hver 4.fm hekles det 2 fm = 30 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Fortsett med å hekle 1 fm mer mellom økningene til det er heklet 24 omg = 144 fm på siste omg. Bunnen måler ca 23 cm i diameter. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Nå hekles siden av kurven slik: Hekle 1 fm i hver fm til arb måler ca 14 cm.
Snu arb slik at det hekles i motsatt retning (dette gjøres fordi kanten skal brettes utover, og da vil mønsteret komme ut på retten). Kanten hekles slik: HUSK HEKLEINFO og STRIPEFARGER 2! Hekle A.1 omg rundt (= 36 rapporter). Når A.1 er heklet 1 gang i høyden hekles siste omg slik: Hekle 2 fm i første fm, 1 lm, hopp over 2 fm, * 2 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 2 fm *, gjenta fra *-* omg rundt (= totalt 48 ganger). Klipp og fest tråden. Arb måler ca 23 cm. Brett kanten utover.
----------------------------------------------------------

HENGEKURV:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med light wash og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.

1.OMG: LES HEKLEINFO! Hekle 6 fm om ringen = 6 fm.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 2 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 3 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 4 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 5 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver av de neste 6 fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
9.-22.OMG: Fortsett med å hekle 1 fm mer mellom økningene = 132 fm på siste omg. Bunnen måler ca 23 cm i diameter. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!

Nå hekles det mønster etter diag slik:
LES HEKLEINFO og MØNSTERFARGER! Hekle A.1 omg rundt (= 33 rapporter). Hekle A.1 totalt 2 ganger i høyden = 132 st på siste omg. Nå felles det i mønsteret, dvs det hekles slik: * Hekle A.1 3 ganger, A.2, A.1 4 ganger, A.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger til (= totalt 3 ganger). Når A.1 og A.2 er heklet 1 gang i høyden er det 108 st på omg. Arb måler ca 25½ cm. Nå hekles det en omg med hvit slik: Hekle 15 lm (= hempe), 2 fm i første st, * 1 lm, hopp over 2 st, 2 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, hekle 15 fm om de lm til hempe, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden.

= fm om m
= 2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla
= st i m
= st om m
= Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st om m, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st om m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nåla
= Gjelder hengekurv: Omg hekles i hvit