DROPS / 161 / 28

Light Breeze by DROPS Design

Strikket DROPS top i ”Paris” med hulmønster og skrå linje. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr w-544
Garngruppe C eller A+A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L/XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
400-450-500-550-600 g f.nr 100, light wash

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 4,5 – til kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 71.6kr. Læs mere.

RIB:
* 4 vrang, 2 ret *, gentag fra *-*.

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 144-156-180-204-216 m op på rundp 4,5 med Paris. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der RIB – se forkl over. Når Ribben måler 2 cm skiftes der til rundp 5. Sæt 1 mærke i beg af omg og 1 mærke efter 72-78-90-102-108 m (= siderne). Fortsæt med mønster rundt efter diag A.1 (mønsteret skal stemme over Ribben), MEN de 2 sidste m før begge mærketråde strikkes ret på hver omg videre opover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler ca 8-7-6-6-6 cm (afslut efter 4. eller 8.omg i A.1), fortsættes der således: Start på omg markeret med pil i A.2 og strik mønster efter diag A.2 frem til 2.mærketråd (= forstk – OBS: diag viser hvordan hulrækken går over i glatstrik), derefter strikkes der glatstrik over de resterende m (= rygstk). Efter 1.omg i A.2 er der nu 2 m mindre på forstk end på rygstk. Fortsæt mønsteret efter A.2 på forstk og glatstrik på rygstk til alle vrang-m og hulrække-m er strikket ind i det glatstrikkede (mønsteret vil slutte ca 2-2-6-9-11 cm efter aflukningen til ærmegab). SAMTIDIG når arb måler 38-39-40-42-43 cm strikkes der 4 p retstrik – se forkl over, over de midterste 8-8-8-10-10 m i hver side (de øvrige m strikkes som før). På næste omg efter de 4 p retstrik lukkes de midterste 4-4-4-6-6 m af i hver side til ærmegab og for- og rygstk strikkes færdig for sig.

RYGSTK:
= 68-74-86-96-102 m. Fortsæt i glatstrik, men de 2 yderste m i hver side fortsættes i retstrik (= ærmekant). Når arb måler 54-56-59-62-64 cm lukkes de midterste 26-26-28-28-30 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste pind fra halsen = 20-23-28-33-35 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 56-58-61-64-66 cm. Gentag på den anden skulder.

FORSTK:
= 66-72-84-94-100 m. Fortsæt i glatstrik og A.2 som før, men de 2 yderste m i hver side strikkes i retstrik (= ærmekant).
Efter A.2 fortsættes der i glatstrik og 2 m retstrik i hver side. Når arb måler 46-48-49-51-53 cm sættes de midterste 10-10-12-12-14 m på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der af i beg af hver p fra halsen således: Luk 2 m af 3 gange og 1 m 2 gange = 20-23-28-33-35 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 56-58-61-64-66 cm. Gentag på den anden skulder.

Strik ca 74 til 92 m op rundt i halsen (inkl m på tråden foran) på rundp 4,5 med Paris. Strik 1 omg vrang, 1 omg ret og 1 omg vrang, luk derefter løst af med ret.

= ingen m, spring over denne rude
= slå om mellem 2 m
= strik 3 ret, løft den første m som blev strikket over de 2 andre så den bliver liggende rundt om de 2 sidste m på højre p (= 1 m taget ind)
= 3 ret sammen

Line Sofie 15.06.2019 - 21:22:

Jeg kan ikke helt forstå forklaringen til A.2. Der står at man skal strikke diagrammet på hele forstykket. Så vidt jeg kan regne mig frem til, er der ikke nok masker i A.2 til at det kun skal strikkes én gang i bredden. Jeg tænker umiddelbart at hvis jeg gentager A.2 flere gange i bredden, så bliver der ligesom flere skrå linjer på forstykket, hvis det giver mening? Jeg tror jeg har fået stirret mig blind på opskriften. Hilsen Line Sofie.

DROPS Design 09.07.2019 kl. 11:59:

Hej Line, prøv at se vores video, så tror jeg du forstår systemet :)

How to knit A.2 in DROPS 161-28 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Elena 08.06.2019 - 18:40:

Se puede tejer con agujas normales?? Cuáles serían los tamaños??

DROPS Design 08.06.2019 kl. 19:51:

Hola Elena. Se puede trabajar este modelo con agujas rectas, pero tienes que hacer algunos cálculos, como, por ejemplo, dividir el numero total de puntos por la mitad y añadir los puntos de orillo, que se utilizan para coser las partes al finalizar la labor.

Willy V S 27.03.2019 - 18:33:

Intussen heb ik begrepen dat de teruggaande naald ook op het telpatroon staat.

Willy V S 26.03.2019 - 12:43:

Nog even ter aanvulling: ik brei dit truitje op gewone breinaalden, dus niet op rondbreinaalden.

DROPS Design 28.03.2019 kl. 13:07:

Dag Willy,

Als je ervoor zort dat je steeds de even naalden op de verkeerde kant breit, is dit geen probleem.

Willy V S 26.03.2019 - 12:41:

Ik ga dit truitje breien en heb het patroon goed bekeken. Enkel rijst bij mij de vraag of de teruggaande naald volgens telpatroon gebreid moet worden of zoals de steken zich voordoen?

DROPS Design 28.03.2019 kl. 13:06:

Dag Willy,

Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven in het telpatroon en bij de symbolen staat hoe je alle steken breit (zowel op de goede als op de verkeerde kant.

Suzanne Bourque 08.01.2019 - 19:34:

Est-ce que je peux faire ce modèle avec Drops Cotton Light? J’ai 350 grammes.

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:31:

Bonjour Mme Bourque, ce top est réalisé en DROPS Paris, un fil du groupe C, or DROPS Cotton Light appartient au groupe B et n'est donc pas une alternative (plus d'infos sur les alternatives ici), vous pouvez en revanche l'utiliser pour des tops réalisés dans des fils du groupe B - utilisez le convertisseur pour vérifier la quantité si besoin. Bon tricot!

So 10.07.2018 - 20:56:

Bonjour, je ne comprends pas le debut deA2( à la flèche) pourquoi a t’on seulement 2m de moins que pour le dos alors que nous reproduisons le motif 3 fois pour aller jusqu’au marqueur et donc 6 m de moins? Merci 😊

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:48:

Bonjour So, au rang avec la flèche dans A.2, on diminue 2 m (= 3 m ens à l'end) à la fin de A.2 sur le côté sans faire aucun jeté pour compenser la diminution, on a ainsi 2 m en moins pour le devant - le devant se tricote en côtes ajourées qui vont être "mangées" progressivement par le jersey. Bon tricot!

Leah Vallance 23.06.2017 - 19:32:

When the pattern diagram shows "no stitch, skip this square", if you skip the stitch, what happens when I get to that stitch on the next row? I'm a new knitter, thanks

DROPS Design 24.06.2017 kl. 12:26:

Dear Leah, this stitch doesn't exist in the piece, it only exists in the diagram. This stitch would appear in the next rows when we do a YO.

Badette 81 05.04.2017 - 06:43:

Merci, j'ai compris, ça fait un point très joli. Je fais ce modèle avec un coton bleu, pour l'été il sera très bien. Merci pour tous vos modèles.

Badette 81 19.03.2017 - 07:39:

Bonjour, je n'arrive pas à comprendre, comment les côtes 4 envers et 2 endroit deviennent 5 envers, ensuite quand on fait maille glissée + 2 soit 1 diminution on se retrouve avec une seule maille et non 2 ? donc pour le rang d'après où est passée cette maille manquante ? Merci

DROPS Design 20.03.2017 kl. 09:46:

Bonjour Badette 81, dans le point fantaisie, on va diminuer 1 seule maille, pas 2 pour former la petite torsade ajourée. La vidéo ci-dessous vous montre comment tricoter A.2. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 161-28