DROPS / 162 / 35

Kitchen Flowers by DROPS Design

Hæklet DROPS grydelap i ”Paris” med blomster rude.

DROPS Design: Model nr w-564
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: 20 x 20 cm
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
150 g f.nr 17, naturhvid
50 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 103, dark wash

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 10,5 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 44.75kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm og afsluttes med en km i 3.lm på omg.
Hver omg med halv-st starter med 2 lm og afsluttes med 1 km i 2.lm på omg.

PICOT:
Hækl 2 lm, 1 fm i 2.lm fra nålen.

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste km på omg med den nye farve således: Stik nålen ind i sidste lm fra beg af omg, hent den nye tråd, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem m på nålen.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.2. Efter 1.omg, repeteres A.1 og A.2 repeteres totalt 4 gange rundt.
----------------------------------------------------------

GRYDELAP:
Arb hækles i to dele som hækles sammen til sidst.

BLOMSTER RUDE:
Hækl 7 lm med hæklenål 3,5 med light wash og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm om ringen, 13 lm *, gentag fra *-* totalt 8 gange, afslut med 1 km i første lm = 8 lm-buer. Klip og hæft tråden.
Se diag A.1. Skift farve til dark wash.
2.OMG: Hækl 1 km om første lm-bue, 6 lm, * 1 km om næste lm-bue, 6 lm *, gentag fra *-* totalt 7 gange, afslut med 1 km i første km = 8 lm-buer. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
3.OMG: Hækl 3 lm, * hækl 2 st om næste lm-bue, 3 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 8 gange, afslut med 1 km i 3.lm = 32 st.
4.OMG: Hækl 1 lm, * 1 fm i første/næste st, spring over 1 st, om næste lm-bue hækles der således: 2 st, 2 dbl-st, 1 PICOT – se forkl over, 2 dbl-st, 2 st, spring over 1 st, 1 fm i næste st, 1 km om næste lm *, gentag fra *-* totalt 8 gange, afslut med 1 km i første lm = 8 blade.
Skift farve til naturhvid – læs FARVESKIFT.
5.OMG: Hækl 2 lm, * 8 lm, 1 halv-st om lm på 3.omg *, gentag fra *-* totalt 8 gange, afslut med 1 km i 2.lm = 8 lm-buer. Buerne lægger sig bag bladene på 4.omg.
6.OMG: Hækl 2 lm, * 4 lm, 1 halv-st om lm-buen, 4 lm, 1 dbl-st i næste halv-st, 4 lm, 1 dbl-st i samme halv-st, 4 lm, 1 halv-st om næste lm-bue, 4 lm, 2 halv-st i næste halv-st *, gentag fra *-* totalt 4 gange, afslut med 1 km i 2.lm.
7.OMG: Hækl 3 lm, * 4 st om lm-buen, spring over 1 halv-st, hækl 5 st om næste lm-bue, spring over 1 dbl-st, 2 st om næste lm-bue, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, spring over 1 dbl-st, 5 st om næste lm-bue, spring over 1 halv-st, 4 st om næste lm-bue, spring over 2 halv-st *, gentag fra *-* totalt 4 gange, afslut med 1 km i 3.lm = 88 st.
8.OMG: Hækl 3 lm, * 1 st i hver af de næste 11 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 11 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange, afslut med 1 km i 3.lm = 104 st.
9.OMG: Skift farve til light wash. Hækl 3 lm, ** * 1 st i første/næste st, 1 lm, spring over 1 st *, gentag fra *-* totalt 6 gange, 1 st i næste st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st, * 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st *, gentag fra *-* totalt 6 gange **, gentag fra **-** totalt 4 gange, afslut med 1 km i 3.lm = 72 st.
10.OMG: Skift til naturhvid. Hækl 3 lm, ** hækl 1 st i første/næste st, 1 st om næste lm, * 1 st i næste st, 1 st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 1 st i hver af de 3 næste st, 2 st om næste lm-bue (= hjørnet), 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de 3 næste st, * 1 st om næste lm, 1 st i næste st *, gentag fra *-* totalt 6 gange, 1 st om næste lm **, gentag fra **-** totalt 3 gange, derefter hækles der således: Hækl 1 st i næste st, 1 st om næste lm, * 1 st i næste st, 1 st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 1 st i hver af de 3 næste st, 2 st om næste lm-bue (= hjørnet), 8 lm (hjørnet med strop), 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de 3 næste st, * 1 st om næste lm, 1 st i næste st *, gentag fra *-* totalt 6 gange, 1 st om næste lm, afslut med 1 km i 3.lm = 140 st og 4 lm-buer (= hjørnerne).

RUDE (BAGSIDEN):
Hækl 7 lm med hæklenål 3,5 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Se diag A.2. Hækl 3 lm – læs HÆKLEINFO, * 3 st om ringen, 4 lm *, gentag fra *-* totalt 4 gange, afslut med 1 km i 3.lm = 12 st.
2.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 3 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 28 st.
3.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 5 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 2 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 44 st.
4.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 7 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 4 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 60 st.
5.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 9 st, 2 st om lm-buen, 4
lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 6 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 76 st.
6.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 11 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 8 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 92 st.
7.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 13 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 10 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 108 st.
8.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 15 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 12 st *, gentag fra *-* totalt 4 gange = 124 st.
9.OMG: Hækl * 1 st i hver af de første 17 st, 2 st om lm-buen, 4 lm, 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 14 st *, gentag fra *-* totalt 3 gange, derefter hækles der således: 1 st i hver af de første 17 st, 2 st om lm-buen, 8 lm (hjørnet med strop), 2 st om samme lm-bue, 1 st i hver af de næste 14 st = 140 st.

MONTERING:
Læg blomster ruden ovenpå bagsiden vrang mod vrang. OBS: Sørg for at hjørnerne med strop er i samme side, hækl dem sammen med naturhvid med start fra første st efter hjørnet med strop således: Hækl 1 fm gennem begge lag frem til næste hjørne, * 2 fm om begge lm-buer, 4 lm, 2 fm om samme lm-buer, 1 fm gennem begge lag frem til næste hjørne *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 1 fm gennem begge lag frem til hjørnet med strop, derefter hækles der således om stroppen: 4 fm om begge stropper, 3 lm, 4 fm om begge stropper igen = 156 fm. Klip og hæft tråden.

= dbl-st om lm-bue
= dbl-st i m
= halv-st om lm og km
= halv-st om lm-buen
= halv-st i m
= picot: 2 lm, 1 fm i 2.lm fra nålen
= fm i m

Meiling Chong 27.08.2016 - 09:03:

Hi, Flower Square I got up to Round 8 - 104tr (UK) Round 9 I only fewer than 72tr Most importantly, Round 10 should be 136tr, and not 140, as 104 +16 + 16 = 136. Hence, The back piece cannot line up as it will be 140tr. Please let me know if this is right (or not). Thanks!

DROPS Design 29.08.2016 kl. 11:29:

Dear Mrs Chong, you should have 35 tr in each A.1 (i.e. when working from **to** a total of 4 times (including last repeat of A.1 with loop): 35 tr x 4= 140 tr. see also diagram. Happy crocheting!

Gisger 13.08.2015 - 10:57:

Bonjour, j'ai fini ce modèle, très beau. Mais n'y a t'il pas une erreur pour les explications du dos ? Il y a 9 rangs alors que le côté "fleur" en a 10. Moi j'ai dû crocheter 1 rang de + pour le dos car je n'avais pas le nombre de mailles. Qu'en pensez-vous ?

DROPS Design 13.08.2015 kl. 16:54:

Bonjour Mme Gisger, pour le dos, on doit bien avoir 9 tours seulement (motif différent du devant), on commence avec 12 B au 1er tour et on augmente de 16 B tous les tours jusqu'au tour 9 où on en a 140, comme à la fin du tour 10 de celui avec la fleur. Bon crochet!

Heidi 05.01.2015 - 19:12:

Freie mich auf die Anleitung

Ellen Meester 03.01.2015 - 00:11:

Leuke pannenlap. Vrolijk voor in de keuken.

Bertina 24.12.2014 - 10:03:

Mooi voor jezelf en leuk om cadeau te doen.

Wia 19.12.2014 - 16:21:

Leuk voor de volgende sint- of kerst kado's

Lizette Bergstedt 17.12.2014 - 13:48:

This would make a great Gift for a friend who already has everything!

Marit 15.12.2014 - 18:54:

Så fine:-) håper oppskriften på denne kommer:-)

Päivi 12.12.2014 - 11:27:

Nice color and model - practical

Kommentere opskrift DROPS 162-35