DROPS / 72 / 19

DROPS 72-19 by DROPS Design

DROPS Trui met structuurmotief van "Ull-Tweed". Maat S - XL. DROPS muts met kabels van "Karisma". DROPS sjaal in patentsteek van "Angora-Tweed".

Trefwoorden: kabel, patent, sjaal, truien,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

TRUI
Maat: S/M - M/L - XL
Materiaal: DROPS Ull-Tweed van Garnstudio,
550-600-650 gr nr. 04, rood

DROPS Breinaalden 4 mm en 5 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

MUTS
Maat: One-size
Materiaal: DROPS Karisma van Garnstudio,
150 gr nr. 55, licht bruin gemêleerd

DROPS Breinaalden zonder knop 3mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

SJAAL
Maat: ca 17 x 160 cm.
Materialer: DROPS Angora-Tweed van Garnstudio,
150 gr nr. 06, bruin

DROPS Breinaalden 6 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

DROPS Ull-Tweed DROPS Ull-Tweed
100% puur wol

vanaf 1.70 € /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 1.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 1.70 € /50g

18 st x 22 nld met Ull-Tweed op breinld 5 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer breien):
Alle naalden recht breien.

Patroon: Zie teltekening - M.4 en M.5. De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant.

Voorpand:
Zet 83-92-101 st (inclusief 1 kantst aan weerszijden) op met breinld 4 mm en rood. Brei 8 cm volgens teltekening M.4 met 1 ribbelst aan weerszijden. Wissel naar breinld 5 mm. Brei verder volgens teltekening M.5 over alle st tot de gewenste afmetingen. Let op de steekverhouding! Meerder na M.4 4 keer 1 st aan weerszijden op iedere 5 cm = 91-100-109 st. Meerder vanaf een hoogte van 31-32-33 cm voor de schouder aan weerszijden in iedere 4e nld: 1-2-2 keer 1 st, daarna in iedere 2e nld: 2-1-3 keer 1 st, 2-2-1 keer 2 st en 2-1-0 keer 3 st = 117-120-123 st. Meerder vanaf een hoogte van 41-42-43 cm nogmaals aan weerszijden in iedere 4e nld: 4 keer 1 st = 125-128-131 st. Kant bij een hoogte van ca 48-50-52 cm (zodanig dat de laatste nld tricotsteek is aan de goede kant) de middelste 15-16-17 st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 2 keer 2 st en 4 keer 1 st = 47-48-49 st over voor iedere schouder. Kant alle st af bij een totale hoogte van 54-56-58 cm.

Achterpand:
Zet op en brei zoals het voorpand. Meerder voor de schouder zoals bij het voorpand en brei verder tot een hoogte van ca 52-54-56 cm (zodanig dat de laatste nld tricotsteek is aan de goede kant). Kant nu de middelste 29-30-31 st af voor de hals. Kant in de volgende nld nog 1 st af aan beide halszijden = 47-48-49 st over voor iedere schouder. Kant alle st af bij een totale hoogte van 54-56-58 cm.

Mouwen:
Zet 41-44-47 st (inclusief 1 kantst aan weerszijden) op met breinld 4 mm en rood. Brei volgens teltekening M.4 met 1 kantst aan weerszijden in ribbelst. Wissel bij een hoogte van ca 10 cm (na 1 nld tricotsteek)naar breinld 5 mm. Brei verder volgens teltekening M.5 over alle st. Meerder vanaf een hoogte van 11 cm 13 keer 1 st aan weerszijden op iedere 2 cm = 67-70-73 st. Kant als de mouw een totale hoogte heeft van 41 cm alle st af.

Afwerken:
Sluit de rechter schoudernaad.

Neem ca 74 tot 83 st (het aantal steken moet deelbaar zijn door 3 + 2 st) op rond de hals met breinld 4 mm en rood. Brei M.5 1 keer en brei daarna verder volgens teltekening M.4 met 1 kantst in ribbelst aan weerszijden. Brei, als het halsboord een hoogte heeft van 7 cm, 4 nld ribbelst. Kant daarna alle st af. Sluit de linker schoudernaad en het halsboord in één keer. Naai de mouwen in de trui. Sluit de mouw- en zijnaden in één keer met de kantsteek als naadtoeslag.

MUTS:

Steekverhouding:
23 st x 32 nld met Karisma op breinld 3 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Patroon:
Zie teltekening M.1, M.2 en M.3. De teltekening is van de goede kant van het werk.

Muts:
Zet 160 st op met breinaalden zonder knop 3 mm en Karisma. Brei rond. Brei 7 cm Boordsteek = M.1. Brei verder volgens teltekening M.2 (er komen 8 rapporten rond de hele muts). Brei M.2 drie keer in de hoogte. De hoogte is nu ca 26 cm. Brei verder volgens teltekening M.3 – kant af zoals aangegeven in de teltekening – dwz minder in iedere 2e nld: 7 keer 16 st = 48 st over op de breinld. Brei 1 nld av en brei tegelijkertijd alle st 2 aan 2 samen = 24 st. Rijg een dubbele draad door de resterende st, trek de draad aan. Maak de draad goed vast. De muts heeft nu een totale hoogte van ca 30 cm.

SJAAL:

Steekverhouding:
14 st x 36 nld met Angora-Tweed op breinld 6 mm in patentsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Patentsteek:
1e nld (goede kant): 1 kantst in ribbelst * 1 r, 1 omslag, haal 1 steek av af, *, herhaal steeds *-* eindig met 1 st r en1 kantst in ribbelst.
2e nld (verkeerde kant): 1 kantst in ribbelst * 1 omslag, haal 1 steek av af, brei de volgende st en de omslag r sm *, herhaal steeds *-* , eindig met 1 omslag, haal 1 steek av af en 1 kantst in ribbelst.
3e nld (goede kant): 1 kantst in ribbelst * brei de volgende st en de omslag r sm, 1 omslag, haal 1 steek av af *, herhaal steeds *-* eindig met: brei 1 omslag en 1 st r recht sm, 1 kantst in ribbelst.
Herhaal steeds de 2e en 3e nld (Vanaf de 2e nld zijn de st met de omslag altijd rechte st. De omslag ligt over de st, brei de omslag recht samen met de st).

Sjaal:
Zet 25 st op met 2 draden Angora-Tweed. Knip 1 draad af en brei 160 cm patentsteek - zie de beschrijving hierboven. Kant de st losjes af met 2 draden en r boven r en av boven av.

= zet 1 st op een hulpnld achter het werk, brei 2 st r, brei de st van de hulpnld av
= zet 2 st op een hulpnld voor het werk, brei 1 st av, brei de 2 st van de hulpnld r
= zet 2 st op een hulpnld voor het werk, brei 2 st r, brei de 2 st van de hulpnld r
= 2 st r samen
= 2 st av samen

Laat een opmerking achter voor DROPS 72-19