DROPS Extra / 0-1065

Olaf by DROPS Design

DROPS Jul: Hæklet DROPS snemand i ”Paris”

Tags: jul, julepynt,

DROPS Design: Model nr w-537
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: ca 15 cm (med armene)
Højde: ca 16 cm
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 16, hvid (1 nøgle rækker til 2 snemænd)
En rest: f.nr 12, rød
En rest: f.nr 10, mørk turkis
En rest: f.nr 15, sort
En rest: f.nr 13, orange

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 20 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 6.95kr. Læs mere.
MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, lav et omslag og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, trækkes i garnenden så du snører løkken sammen. Hæft garnenden på bagsiden.

HÆKLE OMG RUNDT:
Efter den sidste fm på omg, fortsættes til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

HÆKLEINFO (gælder hovedet og halstørklædet):
Hver række beg med 1 lm, hækl fm i hver fm på rækken.

SAMMENHÆKLING:
Hækl 1 fm, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen = 1 fm taget ind.

FARVESKIFT:
For at få pænest farveskift hækles sidste fm på omg således: Stik nålen ind i sidste m, hent tråden, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. OBS: Klip ikke trådene.
----------------------------------------------------------

SNEMAND:
Der hækles først rundt til ryg- og forstykke, derefter frem og tilbage til hovedet. Lav en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - med hvid Paris på nål 3.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: Læs HÆKL OMG RUNDT! Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, hækl 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 32 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, hækl 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 40 fm.
7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
Derefter hækles der frem og tilbage til hoved således:
1.RÆKKE: Hækl 1 lm, 1 fm i hver af de næste 6 fm, vend.
2.RÆKKE: Læs HÆKLELINFO! Hækl 2 fm i 1.fm, 1 fm i hver fm til der er 1 fm tilbage, 2 fm i sidste fm = 8 fm, vend.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend.
4.RÆKKE: Hækl 2 fm i 1.fm, 1 fm i hver fm til der er 1 fm tilbage, 2 fm i sidste fm = 10 fm, vend.
5.-6.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend.
7.RÆKKE: Hækl de første 2 fm sammen - læs SAMMENHÆKLING, 1 fm i hver af de næste 6 fm, hækl de sidste 2 fm sammen = 8 fm, vend arb.
8.RÆKKE: Hækl de første 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm, hækl de sidste 2 fm sammen = 6 fm, vend arb.
9.RÆKKE: Hækl de første 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl de sidste 2 fm sammen = 4 fm, klip og hæft tråden.
Hækl 1 snemand til (= bagside).

ARM:
Arb hækles frem og tilbage. Med sort, hækl 9 lm (= lm-række), vend og hækl 1 km i 2.lm fra nålen, 1 km i hver af de næste 2 lm, * 4 lm, vend og hækl 1 km i 2.lm fra nålen, 1 km i hver af de næste 2 lm *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl 1 km i sidste lm som blev hæklet på lm-rækken, 1 km i hver af de næste 5 lm på lm-rækken, klip og hæft tråden. Hækl 1 arm til på samme måde.

MONTERING:
Sy armene fast på hver side af ryg- og forstykke (på bagsiden). Brodere øjne og mund foran på hovedet med sort, lav 2 knuder på maven til knapper. Lav 1 knude med orange til næse, se billedet.
Læg forsiden og bagsiden ovenpå hinanden vrang mod vrang, hækl dem sammen med hvid således: Hækl 1 km gennem begge lag, * 2 lm, spring over ca 1 cm, 1 km i yderst led af yderst m gennem begge lag *, gentag fra *-* rundt om hovedet og ryg- og forstykke. Afslut med 1 km i 1.lm, klip og hæft tråden.

HUE:
Arb hækles rundt. Hækl 16 lm med rød på nål 3, og sæt dem til en ring med 1 km i 1.lm.
1.-4.OMG: Hækl 1 lm, 1 fm i hver lm = 16 fm, afslut omg med 1 km i 1.fm.
5.OMG: 1 lm, * 1 fm i hver af de næste 2 fm, hækl næste 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm, afslut med 1 km i 1.fm.
6.OMG: 1 lm, * 1 fm i næste fm, hækl næste 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 8 fm, afslut med 1 km i 1.fm.
7.OMG: Hækl alle m sammen 2 og 2 = 4 fm. Klip ikke tråden, hækl ca 12 cm med lm til strop, afslut med 1 km på sidste omg, klip tråden og behold ca 20 cm til montering.

MONTERING:
Brodere 1 stjerne på huen med mørk turkis, se billedet. Sy huen fast på hovedet.

HALSTØRKLÆDE:
Arb hækles frem og tilbage.
1.RÆKKE: Hækl 4 lm med rød på nål 3, vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af næste 2 lm = 3 fm, vend.
2.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm - men i sidste fm skiftes til mørk turkis - læs FARVESKIFT, vend.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm - men i sidste fm skiftes til rød.
Gentag 1.-5.RÆKKE - dvs der hækles 1 fm i hver m og der skiftes farve på hver 2.række - til halstørklædet måler ca 30 cm (afslut med 2 rækker rød), klip og hæft tråden. Bind halstørklædet rundt om halsen.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar her!

Cristina 23.11.2018 - 11:11:

¡Precioso y muy fácil de hacer! El vídeo y las instrucciones se complementan a la perfección.

Dea 09.11.2017 - 21:51:

Ho trovato un refuso e un errore nella spiegazione del PUPAZZO DI NEVE. Dove c'è scritto "Fare un CERCHIO MAGICO- leggee..." (è il refuso) mentre al "GIRO 6: * 1 m.b in ognuna delle 2 m.b successive...", non sono 2, ma 3 le maglie . ^_^

DROPS Design 09.11.2017 kl. 22:38:

Buonasera Dea. Abbiamo corretto sia il refuso che l'errore. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marion Flood 30.07.2016 - 01:01:

Love the snowman but most of all I love the reminders during the pattern to read the notes. So clear and helpful. Also love the instructions stating the pattern is written in UK English...helps immensely for knowing which stitch to use. Might seem obvious to more experienced crocheters but to a slowly progressing novice it offers more certainty and confidence. Keep up the good work. Will be following closely for more projects!!

Monika Opočenská 24.12.2014 - 09:43:

Dobrý den, sněhuláka jsem dnes vyrobila, je moc krásný. Děkuji za skvělé návody a přeju krásné svátky :-) Monika

Solfrid 20.12.2014 - 21:28:

Stemmer det at det skal være 2 fm mellom økningene både i 4. og 5. omgang?

DROPS Design 23.12.2014 kl. 16:29:

Hei Solfrid. Ja, det er korrekt. Du har gentager i alt 8 gange over de 24 fm (4 fm per gentagelser) og har derefter 32 fm.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1065