DROPS Extra / 0-1046

A Toast to Christmas! by DROPS Design

DROPS Joulu: Virkattu DROPS viinilaatikon päällinen ”Paris”-langasta.

DROPS Design: Malli nro w-534
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
Mitat: Ympärys 52 cm ja korkeus 21 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PARIS:
200 g nro 44, ruskea
50 g nro 17, luonnonvalkoinen
sekä jäännöslankoja seuraavista väreistä: nro 12, punainen, nro 46, ruosteenpunainen, nro 39, pistaasi, nro 14, kirkkaankeltainen ja nro 10, tumma turkoosi.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 ks ja 18 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Saat tämän mallin langat alkaen 6.75€. Lue lisää.
MITTAUSVINKKI:
Ohje on tarkoitettu viinilaatikolle, jonka ympärys on 52 cm. Mikäli viinilaatikollasi on tästä poikkeavat mitat, lisää/vähennä aina 3 s/2 cm.
Mittaa viinilaatikon lyhyimmän sivun leveys ja jaa tämä luku 1,6:lla. Jaa s-luku 2:lla ja aloita neulominen näin monta s ennen merkkilankaa.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs.

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita suljettua virkkausta kjs:iden sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä ja kierrä lanka kerran (vasemmalta oikealle) vasemman käden etusormen ympärille. Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä ja aseta lanka vasemman etusormen päälle. Vie koukku silmukkaan, ota lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, virkkaa 1 kjs, virkkaa sitten silmukkaan 5 ks. Kun työssä on tarvittava määrä ks:ita, kiristä langan avulla silmukka umpeen.
----------------------------------------------------------

PIPARKAKKUMUOTOINEN PÄÄLLINEN:
Virkataan tasona. Virkkaa 84 kjs koukulla nro 4,5 ja ruskealla langalla (LUE MITTAUSVINKKI). Virkkaa 1 kjs (LUE VIRKKAUSINFO), 1 ks jokaiseen kjs:aan (= 84 ks).
Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan vielä 2 krs:n ajan (viimeinen krs virkataan työn oikealta puolelta). Virkkaa sitten näin: Virkkaa 1 ks jokaiseen 74 ensimmäiseen ks:aan, kunnes työn pituus on 6 cm ja olet viimeksi virkannut oikean puolen krs:n.

Virkkaa 1 ks jokaiseen 74 ensimmäiseen ks:aan, virkkaa 10 kjs ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka 5. ja 6. kjs:n väliin. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!

Virkkaa sitten 1 ks jokaiseen s:aan (= 84 ks). Jatka virkkaamalla 1 ks jokaiseen ks:aan, kunnes työn pituus on 14 cm. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan. Virkkaa 1 krs seuraavasti: *1 ks, 1 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ks krs:n viimeiseen ks:aan. Vaihda ruskeaan lankaan. Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan ja 1 ks jokaiseen kjs:aan. Virkkaa 1 ks jokaiseen ks:aan, kunnes työn pituus on 21 cm. HUOM: Mittaa viinilaatikkosi. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan. Virkkaa 1 krs seuraavasti: *1 ks, 1 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ks krs:n viimeiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VIIMEISTELY:
Ompele sivut yhteen uloimmista silmukanreunoista, ruskealla langalla.

YLÄOSA:
Virkkaa päällisen yläosa tasona koukulla nro 4,5 ja ruskealla langalla. Aloita 9 s ennen merkkilankaa ja virkkaa 1 ks jokaiseen 18 seuraavaan s:aan. Käännä työ ja virkkaa 1 ks jokaiseen 18 ks:aan. Jatka virkkaamista tähän tapaan, kunnes työn pituus on 15 cm (HUOM: Mittaa viinilaatikkosi). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä yläosa sivuihin uloimmista silmukanreunoista.

REUNUS:
Virkkaa reunus talon keskellä olevaan luonnonvalkoiseen kerrokseen. Virkkaa työn nurjalta puolelta, eli virkkaa vasemmalle koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla näin: *1 ks, 3 kjs, jätä 1 ks väliin*, toista *-* koko talon ympäri, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan. Virkkaa sitten 3 kjs, virkkaa 5 p ja 1 ps jokaiseen kjs-kaareen, virkkaa lopuksi 1 ps 3. kjs:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa samanlainen reunus talon alareunaan (ensimmäiseen ks-kerrokseen).

KATTO:
Katso piirros. Jaa katto kahteen osaan korkeussuunnassa, reunasta ylös viimeiseen luonnonvalkoiseen kerrokseen luonnonvalkoisella langalla. KIrjo sitten jälkipistoja reunasta, ylös katon yli ja toiselle sivulle. Toista, kunnes koko katto on täynnä ruutuja. Kirjo vielä kummallekin sivulle jälkipistoja.

NONSTOP:
Tee ALOITUSYMPYRÄ (kts. selitys yllä) koukulla nro 4,5 ja oranssilla/punaisella/tummalla turkoosilla/pistaasilla/kirkkaankeltaisella Paris-langalla. Katkaise lanka. Virkkaa 1 nonstop-makeinen katon jokaista ruutua varten.

OVI + IKKUNA:
Kirjo luonnonvalkoisella langalla pitkittäissivulle ovi jälkipistoin. Ovi tehdään n. 10 cm:n päähän luomisreunasta ja sen tulee olla 5 cm leveä. Virkkaa oven yläreunaan kuorrutusreuna luonnonvalkoisella langalla seuraavasti (1. krs = oikea puoli): Virkkaa 1 ks ensimmäiseen ks:aan, *2 kjs, jätä 2 ks väliin, 1 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 3 kertaa. Käännä työ ja virkkaa takaisin näin: 1 pp, 1 p, 1 pp, 1 ps jokaiseen kjs-kaareen.

Kirjo ikkuna oven viereen luonnonvalkoisella langalla. Ikkuna ommellaan jälkipistoin, n. 5 cm ovesta ylöspäin. Virkkaa sitten kuorrutusreuna kuten ovessa. Tee aloitusympyrä koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla. Kiinnitä kahva oveen.

LUMIPALLOT:
Tee aloitusympyrä koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla. Virkkaa yht. 3 lumipalloa. Kiinnitä lumipallot toiseen pitkittäissivuun.

KUORRUTUSREUNA:
Tee aukon yläreunaan kuorrutusreuna koukulla nro 4,5 ja luonnonvalkoisella langalla näin (1. krs = oikea puoli): Virkkaa 1 ks ensimmäiseen ks:aan, *2 kjs, jätä 2 ks väliin, 1 ks seuraavaan ks:aan*, toista *-* yht. 4 kertaa. Käännä työ ja virkkaa takaisin näin: 1 pp, 1 p, 1 pp, 1 ps jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= laatikon sivut
= laatikon yläosa
= kuorrutusreuna

Kommentit (3)

Kay Hewitt 29.05.2016 - 02:52:

Thank you for this fantastic pattern, It is absolutely perfect for my Mother!!! I can't wait to start crocheting this right away even though Christmas is many months off.

Gloria 14.03.2015 - 22:13:

I have lived your patterns for years now My daughter loves gingerbread anything this I will add to her collection for Christmas gift God. Bless all of you

E. Van Swieten 11.12.2014 - 12:54: www.funtastix.nl

Ich wollte gerade schreiben dass dies die ideale kalorienfreie Alternative zum Lebkuchenhaus ist.... und dann sah ich, dass es als Deko für einen Weinkarton gedacht ist. Also wir streichen das 'kalorienfrei'. Und die Kinder dürfen nur gucken (-: Witig finde ich's trotzdem. (-:

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Extra 0-1046