DROPS Extra / 0-1036

Maribel by DROPS Design

Stickad DROPS mössa, vantar och halsduk i ”Karisma” med rätstickning

DROPS Design: Modell nr u-745
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100-150 g nr 55, ljus brunmelerad

100-150 g nr 55, ljus brunmelerad

DROPS ST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 42 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS ST NR 3,5 – till resår.

HALSDUK:
Mått: Bredd: 30 cm. Längd: 145 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
300 g nr 74, lavendel

DROPS ST NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 15 m x 32 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 18.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 18.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 180kr. Läs mer.
RÄTST (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka. Lägg löst upp 108-118 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på st 3,5 med Karisma och sticka 1 v rätt. Sticka 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, resår * 1 rm, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm. Kantm stickas i rätst till färdigt mått. Sticka 5 v till med resår och 1 rätst kantm i varje sida av arb. Byt st till 4. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 6 m jämnt fördelat = 102-112 m. Sedan stickas arb vidare i rätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 20-21 cm, anpassa så att nästa v är från rätsidan, minskas det så här:
VARV 1: 1 rätst kantm, * sticka 8-9 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 92-102 m = 10 minskade m.
VARV 2 (och sedan v från avigsidan): Stickas rätt.
VARV 3: 1 rätst kantm, * sticka 7-8 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 82-92 m.
VARV 5: 1 rätst kantm, * sticka 6-7 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 72-82 m.
VARV 7: 1 rätst kantm, * sticka 5-6 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 62-72 m.
VARV 9: 1 rätst kantm, * sticka 4-5 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 52-62 m.
VARV 11: 1 rätst kantm, * sticka 3-4 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 42-52 m.
VARV 13: 1 rätst kantm, * sticka 2-3 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 32-42 m.
VARV 15: 1 rätst kantm, * sticka 1-2 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 22-32 m.
VARV 17: 1 rätst kantm, * sticka 0-1 rm, sticka nästa 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 12-22 m.
Endast stl L/XL: VARV 19: 1 rätst kantm, * sticka 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 12 m.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och fäst ordentligt.
Arb mäter ca 24-25½ cm på höjden.

MONTERING:
Sy ihop mössan i sidan innanför 1 kantm.
----------------------------------------------------------

VANTE:
Arb stickas fram och tillbaka.
Lägg upp 56-60 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på st 3,5 med Karisma och sticka 1 v rätt. Sedan stickas det 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, resår * 1 rm, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm. Kantm stickas i rätst till färdigt mått. Sticka 5 v till med resår och 1 rätst kantm i varje sida av arb. Byt till st 4. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 12-10 m jämnt fördelat = 44-50 m. Vänd arb med rätsidan mot dig och sätt 1 markör i den 22:a-25:e m (markerar för tumme). Sedan stickas det RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 8 cm ökas det 2 m genom att göra 1 omslag på varje sida av m med markör - för att slippa hål stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) på nästa v. Upprepa ökningen på utsidan av de ökade m på vart 4:e v totalt 6 ggr = 13 tum-m och 56-62 m totalt. Efter sista ökningen sätts tum-m + 1 m på varje sida (= 15 m) på 1 tråd. Lägg upp 1 ny m bakom tummen = 42-48 m. Fortsätt med rätst tills arb mäter 23 cm (= ca 4 cm kvar). Nu minskas det 3 m jämnt fördelat på vartannat v totalt 9 ggr = 15-21 m. Sedan stickas 1 rätst kantm, 2 och 2 m tillsammans tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm = 9-12 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt. Arb mäter ca 27 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 15 m från tråden på st 4. Fortsätt med rätst fram och tillbaka SAMTIDIGT som det ökas 1 m på 1:a v = 16 m. När tummen mäter ca 5 cm (mätt från där m sattes tillbaka på st) stickas m 2 och 2 tills = 8 m. Sticka 1 v rätt. Sticka alla m tills 2 och 2 = 4 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och drag åt. Sy sidsömmen på tummen i de yttersta maskbågarna, så att det inte blir en tjock söm.

MONTERING:
Lägg vanten dubbel och sy ihop på sidan av handen innanför 1 kantm. Sticka 1 vante till på samma sätt.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Lägg upp 45 m på st 8 med Karisma. Sticka RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Maska av när arb mäter ca 145 cm.

Kakis 19.03.2018 - 11:21:

Vielen Dank!

Kakis 17.03.2018 - 16:07:

Hallo, sind mit den Nadeln 3,5 und 4 Rundnadeln gemeint?

DROPS Design 19.03.2018 kl. 09:49:

Liebe Frau Kakis, das Set wird in Hin- und Rück-R gestrickt, Sie können entweder mit Paar oder mit einer Rundnadel (hin und zurück) stricken. Viel Spaß beim stricken!

Krause, Ilona (w) 07.11.2014 - 06:11:

Sehr geehrtes Team, was bedeutet bitte: "1 RM kraus rechts stricken"? Ist damit "rechts verschränkt" gemeint? Danke für Ihre Antwort I. Krause

DROPS Design 07.11.2014 kl. 17:42:

"kraus rechts" bedeutet, dass Sie die M in jeder R re stricken, die Rand-M wird also immer, in Hin- und Rück-R, re gestrickt, nie li.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1036