DROPS / 158 / 34

Emmie Gray by DROPS Design

Stickad DROPS mössa och halsvärmare i ”Cloud” eller ”Eskimo” med fiskbensmönster.

DROPS Design: Modell nr co-003
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L
Huvudmått: Passar huvudmått 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS CLOUD från Garnstudio
100-100 g nr 04, mellangrå
eller använd:
DROPS ESKIMO från Garnstudio
100-100 g nr 46, mellangrå

DROPS ST NR 12 – eller det st.nr du måste använda för att få 16 m FISKBENSMÖNSTER på 10 cm på bredden.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL – XXL/XXXL
Mått: Omkrets nedtill: 96-104-122 cm. Omkrets upptill: 76-80-84 cm. Höjd: 22-26-30 cm.
Garnåtgång:
DROPS CLOUD från Garnstudio
100-100-150 g nr 04, mellangrå
eller använd:
DROPS ESKIMO från Garnstudio
150-150-200 g nr 46, mellangrå

DROPS RUNDST (80 cm) NR 15 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m FISKBENSMÖNSTER på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

FISKBENSMÖNSTER :
VARV 1 (rätsidan): 1 rm, 2 m vridet räta tills men * den första av de två stickade m från vänster st släpps av st och den andra m stickas vridet rät tills med nästa m *, upprepa *-* tills det återstår 2 m på st, 2 rm.
VARV 2 (avigsidan): 1 am, 2 m aviga tills men * den första av de två stickade m från vänster st släpps av st och den andra m stickas avig tills med nästa m *, upprepa *-* tills det återstår 2 m på st, 2 am..
Upprepa v 1 och 2.

MINSKNINGSTIPS:
Från rätsidan: Minska genom att sticka 3 m räta tills genom de bakre maskbågarna, släpp de första 2 m från vänster st.
Från avigsidan: Minska genom att sticka 3 m aviga tills, släpp de första 2 m från vänster st.

AVMASKNING:
* 2 m vridet räta tills, släpp ned de 2 m på vänster st, lyft m som är längst till höger (på höger st) över den andra m på st *, upprepa *-*, och drag tråden igenom till slut.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på st och sys ihop till slut.
Lägg löst upp 82-84 m (inkl 1 kantm slätst i varje sida) på st 12 med Cloud eller Eskimo. Sticka FISKBENSMÖNSTER – se förkl ovan – med början på 2:a v (= avigsidan). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 15-16 cm minskas det 7 m jämnt fördelat på de nästa 7 v – LÄS MINSKNTIPS! Det är nu 33-35 m kvar på st. Nu stickas m 2 och 2 räta tillsammans till det är 16-17 m kvar. Klipp av tråden och drag den igenom de resterande m. Fäst ordentligt.

MONTERING:
Sy sömmen mitt bak. Sy m 1 och 1 fint tills innanför 1 kantm i slätst. Se till att sömmen inte stramar. Klipp av och fäst tråden.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst och sys ihop till slut.
Lägg löst upp 136-148-158 m (inkl 1 kantm slätst i varje sida av arb) på rundst 15 med Cloud eller Eskimo. Sticka FISKBENSMÖNSTER – se förkl ovan – med början på 2:a v (= avigsidan). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 7-9-11 cm minskas det 10-12-12 m jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS! Det är nu 126-136-146 m på st. Upprepa minskn när arb mäter 12-15-18 cm = 116-124-134 m. När arb mäter 17-21-25 cm minskas det 8-10-12 m jämnt fördelat = 108-114-120 m. Maska av från rätsidan när arb mäter 22-26-30 cm – LÄS AVM!

MONTERING:
Sy sömmen mitt bak. Sy m 1 och 1 fint tills innanför 1 kantm slätst. Se till att sömmen inte stramar. Klipp av och fäst tråden.

Kommentarer (24)

Skriv din kommentar här!

Barbara 08.01.2018 - 10:13:

Buongiorno, non sono molto esperta e avevo una domanda riguardo al cappello. Il modello dice di iniziare a fare il punto a spina di pesce sul secondo ferro (rovescio del lavoro). La mia domanda è con quale punto devo lavorare il primo ferro (diritto del lavoro)?. Grazie per la risposta.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 11:12:

Buongiorno Barbara. Dopo aver avviato le maglie, lavora subito il punto a spina di pesce, iniziando dal secondo ferro del motivo. Quindi: il primo ferro che lavora (dopo l'avvio delle maglie)è sul rovescio del lavoro e segue le indicazioni riportate per il ferro 2 della spina di pesce. Buon lavoro!

Loredana 25.09.2017 - 12:11:

Buongiorno, sto utilizzando il filato Nord (messo doppio), che ferri mi consigliate? Grazie Loredana

DROPS Design 25.09.2017 kl. 16:22:

Buongiorno Loredana. Usando un filato del gruppo A doppio, di solito si consigliano i ferri n° 5. Il modello scelto viene lavorato con filato ancora più spesso. Se vuole usare il filato messo doppio, molto probabilmente il campione non corrisponderà con quello indicato e dovrà riproporzionare le maglie per avere le misure finali desiderate. Per avere un campione corretto, potrebbe provare a lavorare con il filato messo triplo o quadruplo e ferri n° 12 (per il berretto) o 15 (per lo scaldacollo). Buon lavoro!

Marit 09.11.2016 - 23:33:

Hej ska man börja med ett avigt varv eftersom det står att fiskbensmönstret börjar på varv 2? För i mönstret står varv 1 som rätsidan... lite luddigt.

DROPS Design 10.11.2016 kl. 14:31:

Hej Marit. Ja, men i denne opskrift til huen skal du starte med en pind fra vrangen = beskrivelsen af 2. pind af fiskebensmönstret

Heidi 07.03.2016 - 11:35:

Hei ser i oppskriften at det skal bruker drpos pinner nr 12 og drops rundp nr er disse størelsene i EU mål?

DROPS Design 07.03.2016 kl. 14:56:

Hej Heidi, pinne nr 12 som betyder 12 mm. Lycka till!

DELORES SMITH 18.02.2016 - 00:57:

Thank you for providing videos with the patterns. I had been looking at your patterns for a couple of years and only recently realized you also provide videos. I also did not know that there were videos included with the patterns. I was looking at a herringbone pattern and couldn't understand the instructions. I discovered the video for the stitch and now I understand the instructions in the pattern. Thank you very much.

Rikke 31.01.2016 - 18:45:

Virkelig lækkert og flot! Vil dog sige at det er lige på grænsen at 100 gr eskimo rækker, mangler selv lige til det sidste. Så man skal evt. købe et nøgle ekstra.

Nina 26.11.2015 - 04:21:

Hvilken størrelse bruker modellen?

DROPS Design 26.11.2015 kl. 08:58:

Hej Nina, Modellen har den mindste størrelse. Men brug de mål som passer dig, du finder dem i opskriften. God fornøjelse!

Vera 04.02.2015 - 20:48:

Hallo, ist die nadelgröße 15!! Für den kragenschal richtig? Das ist sooo riesig!

DROPS Design 12.02.2015 kl. 10:35:

Antwort siehe unten! :-)

Vera 31.01.2015 - 19:58:

Hallo, ist die nadelgröße 15!! Für den kragenschal richtig? Das ist sooo riesig!

DROPS Design 01.02.2015 kl. 02:03:

Antwort siehe unten! :-)

Vera 30.01.2015 - 12:03:

Hallo, ist die nadelgröße 15!! Für den kragenschal richtig? Das ist sooo riesig!

DROPS Design 30.01.2015 kl. 19:36:

Ja. Das Muster wird grundsätzlich sehr fest und daher, um es weicher zu bekommen, mit einer großen Nadel gestrickt, damit Sie kein Brett am Hals haben. :-)

Kommentér oppskrift DROPS 158-34