DROPS / 157 / 9

Silver Dream Set by DROPS Design

Stickad DROPS mössa, halsvärmare och pulsvärmare i ”Karisma” med norskt mönster.

DROPS Design: Modell nr u-731
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: One-size
Passar huvudmått: ca 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 72, ljus pärlgrå
50 g nr 01, natur

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL
Omkrets: 69-74 cm
Höjd: ca 32 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
150 g i båda stl i nr 72, ljus pärlgrå
50 g i båda stl i nr 01, natur

DROPS RUNDST (60 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 och 80 cm) NR 3,5 – till resår.

PULSVÄRMARE:
Storlek: One-size
Omkrets: ca 19 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 72, ljus pärlgrå
50 g nr 01, natur

DROPS STRUMPST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 230kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1, A.2 och A.3. Diag visar mönstret sett från rätsidan. Hela mönstret stickas i slätst.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas med omslag, omslagen stickas vridet räta på nästa v för att slippa hål.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas runt på rundst, byt till strumpst när det behövs. Lägg upp 116 m med ljus pärlgrå på rundst 3,5. Sticka resår (= 2 rm, 2 am) till resåren mäter 4 cm. Byt till rundst 4. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 8 m jämnt fördelat = 108 m. Sedan stickas det mönster efter diag A.1 (= 9 rapporter runt). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det vidare med ljus pärlgrå och slätst. Sticka 1 v SAMTIDIGT som det sätts 9 markörer i mössan med 12 m mellan varje markör. På nästa v minskas det 1 m efter varje markör genom att sticka 2 m räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 10 ggr = 18 m kvar på st. På nästa v stickas alla m räta tills 2 och 2 = 9 m på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m drag åt och fäst ordentligt.
Mössan mäter ca 25 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas runt på rundst uppifrån och ned. Lägg upp 180-192 m med ljus pärlgrå på rundst 3,5. Sticka resår (= 2 rm, 2 am) till resåren mäter 5 cm. Byt till rundst 4 och sticka sedan vidare i slätst SAMTIDIGT som det på första v minskas 36 m jämnt fördelat = 144-156 m. Fortsätt med ljus pärlgrå och slätst tills arb mäter 7 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka A.3 1 gång på höjden. Sticka 1 v med ljus pärlgrå. På nästa v ökas det 36 m jämnt fördelat med omslag = 180-192 m på st - LÄS ÖKNINGSTIPS! Sticka 1 v slätst. Byt till rundst 3,5 och sticka sedan i resår (= 2 rm, 2 am) till resåren mäter 2 cm. Öka 1 m i varje avigt parti genom att göra ett omslag efter am = 225-240 m på st. Sticka vidare i resår (= 2 rm, 3 am). Sticka till resåren mäter 4 cm. Öka på samma sätt igen, men öka före am = 270-288 m på st. Sticka sedan i resår (= 2 rm, 4 am) till resåren mäter 6 cm. Öka på samma sätt igen, men efter am = 315-336 m på st. Sticka sedan i resår (= 2 rm, 5 am) till resåren mäter 8 cm. Maska av med rm över rm och am över am. Halsvärmaren mäter ca 32 cm.
----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 52 m på strumpst 3,5 med ljus pärlgrå. Sticka resår (= 2 rm, 2 am) tills arb mäter 3 cm. Byt till strumpst 4 och sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 12 m jämnt fördelat = 40 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN Sedan stickas det så här: sticka A.2 (= 4 m) 1 gång, A.3 (= 12 m) 3 ggr. När diag A.2 och A.3 har stickats 1 gång på höjden stickas det 1 v med ljus pärlgrå SAMTIDIGT som det ökas 12 m jämnt fördelat - LÄS ÖKNINGSTIPS! = 52 m. Sedan stickas det resår (= 2 rm, 2 am) till resåren mäter 4 cm. Maska av med rm över rm och am över am. Arb mäter ca 24 cm. Sticka 1 pulsvärmare till på samma sätt.

Diagram

= natur
= ljus pärlgrå

Gerlinde Rühl 05.04.2018 - 12:50:

Vielen Dank, dass Sie die falsch fomulierte Anleitung auf meinen Kommentar hin so schnell korrigiert haben. Der Kragenschal ist übrigens sehr schön geworden!

Gerlinde Rühl 04.04.2018 - 21:54:

Ich habe den Kragenschal nach Ihrer Anleitung gestrickt. Würde ich die Angaben einhalten, käme ich auf ca. 44 cm Höhe: Bündchen 7 cm, 17 cm Muster + 20 cm Rippenmuster = 44 cm. Ich habe nun einfach früher aufgehört. Die Anleitung müsste allerdings überprüft werden.

DROPS Design 05.04.2018 kl. 09:07:

Liebe Frau Rühl, Kragenschal endet mit nur 8 cm Rippenmuster, nicht 20, so bekommen Sie die 32 cm. Viel Spaß beim stricken!

Sh 21.09.2016 - 14:50:

So, I would knit a twisted YO in the yo round rather than going back to the yo in the next round? I did that twist the YO in the next round in the first yo increase, I didn't realize you could twist the YO as you go. Is this correct? Thanks again!

DROPS Design 21.09.2016 kl. 16:33:

Dear Sh, pattern says under "increase tip" to work YO twisted, but it's also a matter of taste, you can choose to work them either twisted or not - see example in stocking st below. Happy knitting!

Sh 21.09.2016 - 11:26:

Hello again and thank you for your help, I have another question and hopefully it will be the last one, I have added a yo after the purl stitches in the rib, do I now knit a round twisting the yo or do I just knit 2 purl 3?Thanks!

DROPS Design 21.09.2016 kl. 13:40:

Dear Sh, rather work the YO twisted to avoid holes. Happy knitting!

Sh 19.09.2016 - 23:28:

Thank you for your reply. Did you mean "inc" not "dec"?

DROPS Design 20.09.2016 kl. 09:51:

Dear Sh, oh yes sorry, you first work 1 round dec 36 sts, then work in stocking st until piece measure 7 cm, then work diagram A.3 in stocking st, 1 round stocking st, then 1 round inc 36 sts, 1 round stocking st and continue in rib with smaller needles. Happy knitting!

Sh 18.09.2016 - 14:29:

Hello! I am knitting the cowl without the pattern. Should I knit stokinette for 46 rounds? There are I believe 46 rows and 12 stitches in the pattern but if I am just knitting with one color would I knit for 46 rows after I reach 2 1/4 inch? Thanks

DROPS Design 19.09.2016 kl. 09:41:

Dear Sh, if you don't work the pattern, you have first to work 2 cm in stocking st, then work the next 46 rows in stocking st, then 1 more round + 1 dec round + 1 more round before switching to smaller needle - remember to check your tension in height to match the pattern. Happy knitting!

Mariken 17.02.2016 - 10:37:

In dit patroon staat dat de muts beschreven wordt. Het materiaal wordt wel genoemd. Niet het patroon. Ik ga hem breien :-) Hij staat wel bij de trui, alleen leek me handig om alleen de muts uit te printen, want de trui maak ik.

DROPS Design 17.02.2016 kl. 10:48:

Hoi Mariken. De beschrijving van de muts staat als eerste in dit patroon.

Minke 30.09.2014 - 15:24:

Ik heb een vraag over de halswarmer, met welke steek is deze opgezet? Op de foto is namelijk te zien dat deze bovenaan dikker is dan wanneer je hem met de gewone steek opzet, alsof de rand daar dubbel is. Ik vind dat er erg mooi uitzien maar ik kan de juiste video niet vinden. Alvast bedankt!

DROPS Design 30.09.2014 kl. 16:24:

Hoi Minke. Je begint en eindigt met boordsteek. Boven heb je 2 r/2 av en je eindigt met 2 r/5 av. Er is geen verschil in de dikte.

Kommentér oppskrift DROPS 157-9