DROPS / 157 / 21

A Patch of Comfort by DROPS Design

Strikket tæppe med ruder i retstrik, stjernemønster, helpatent, striber, vaffelmønster og bambusmønster i DROPS Nepal

DROPS Design: Model nr ne-160
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: 88 cm. Længde: 154 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
350 g f.nr 0206, lys beige
300 g f.nr 0100, natur
300 g f.nr 0500, lys grå
300 g f.nr 0300, beige

DROPS PINDE nr 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 29 p retstrik på 10 x 10 cm.
Mønsterstrik på 10 cm i bredden: Stjernemønster: 17 m, Helpatent: 12 m, Striber: 15 m, Vaffelmønster: 12 m, Bambus: 16 m.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (63) FAQ

65% Uld, 35% Alpaca
fra 15.95 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 398.75kr. Læs mere.
RUDEFARVER:
Rude 1 (Retstrik): 1 beige, 1 lys beige, 1 lys grå, 3 natur.
Rude 2 (Stjernemønster): 1 beige, 1 lys beige, 2 lys grå.
Rude 3 (Helpatent): 2 beige, 1 lys beige, 1 lys grå, 1 natur.
Rude 4 (Striber): 1 beige, 2 lys beige, 1 lys grå, 1 natur.
Rude 5 (Vaffelmønster): 1 beige, 1 lys beige, 1 lys grå, 1 natur.
Rude 6 (Bambus): 1 beige, 1 lys beige, 1 lys grå, 1 natur.

Se diag A.1. Diag viser alle p set fra retsiden. Se diag A.2 for montering af ruderne.

MØNSTERTIPS:
Diag A.1 passer ikke over sig selv i højden når det repeteres, men hulrækkerne fortsætter skråt opad som før.

RUDEMONTERING:
Tallene står for hvilken Mønsterrude det er, bogstaverne står for mønsterfarve:
A = beige
B = lys beige
C = lys grå
D = natur
----------------------------------------------------------

TÆPPE:
Ruderne strikkes for sig og syes sammen til sidst. Hver rude strikkes frem og tilbage på p. Der strikkes forskellige antal ruder med forskellige antal farver af hver rude – se RUDEFARVER over = totalt 28 ruder. 1 rude måler 22 x 22 cm.

RUDE 1 (RETSTRIK):
Slå 33 m op på p 6. Strik RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Luk af når arb måler 22 cm.

RUDE 2 (STJERNEMØNSTER):
Slå 33 m op på p 6. Strik 3 p ret. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 4 m ud jævnt fordelt = 37 m.
Fortsæt med STJERNEMØNSTER således:
1.p (= retsiden): Ret p ud.
2.p (= vrangen): 1 r, * 3 m vr sm uden at løfte dem af p, slå om, 3 m vr sm i samme 3 m og slip dem af p, 1 r * gentag fra *-* p ud.
3.p (= retsiden): Ret p ud.
4.p (= vrangen): 3 r, * 3 m vr sm uden at løfte dem af p, slå om, 3 m vr sm i samme 3 m og slip dem af p, 1 r *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, slut af med 2 r.
Gentag 1.-4.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 20½ cm strikkes 1 p ret – Samtidig med at der tages 4 m ind jævnt fordelt = 33 m. Strik 3 p ret, luk af.

RUDE 3 (HELPATENT MED OMSLAG):
Slå 33 m op på p 6. Strik 3 p ret. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 6 m ind jævnt fordelt = 27 m.
Fortsæt med PATENT således:
1.p: 2 r, * 1 r, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, slut af med 3 r.
2.p: 2 r, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse m r sm *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, slut af med slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang, 2 r.
3.p: 2 r, * strik omslaget og den løse m r sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sm, 2 r.
Gentag 2. og 3.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 20 cm – sørg for at der afsluttes efter 2.p, strikkes næste p således: 2 r, * strik omslaget og den løse m r sm, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sm, 2 r. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 6 m ud jævnt fordelt = 33 m. Strik 3 p ret, luk af.

RUDE 4 (STRIBER):
Slå 33 m op på p 6. Strik 3 p ret. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 1 m ud = 34 m. Fortsæt med 2 m RETSTRIK – se forkl over, mønster efter diag A.1 (1.p = retsiden) over de næste 30 m, slut af med 2 m retstrik – læs MØNSTERTIPS. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 20½ cm – strik 1 p ret – Samtidig med at der tages 1 m ind = 33 m. Strik 3 p ret, luk af.

RUDE 5 (VAFFELMØNSTER):
Slå 33 m op på p 6. Strik 3 p ret. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 7 m ind jævnt fordelt = 26 m. Strik 1 p ret. Fortsæt med VAFFELMØNSTER således:
1.p (vrangen): ret fra vrangen
2.p (retsiden): 2 r, * strik 1 r i m fra forrige p og slip derefter m af venstre p, 1 r *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, 2 r.
3.p (vrangen): 2 r, * strik 1 r, løft løkken op som ligger rundt om m og strik denne r sm med m på p *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, 2 r.
4.p (retsiden): 2 r, * 1 r, strik 1 r i m fra forrige p og slip den af venstre p *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, 2 r.
5.p (vrangen): 2 r, * løft løkken op som ligger rundt om m og strik denne r sm med m på p, 1 r *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, 2 r.
Gentag 2.–5.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 20 cm – sørg for at næste p er p nr 3 – strikkes næste p som forkl, men m indenfor m i retstrik strikkes vr i stedet for r. Strik 1 p ret - Samtidig med at der tages 7 m ud jævnt fordelt = 33 m, strik 3 p ret, luk af.

RUDE 6 (BAMBUSMØNSTER):
Slå 33 m op på p 6. Strik 3 p ret. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 3 m ud jævnt fordelt = 36 m.
Fortsæt med BAMBUSMØNSTER således:
1.p (= retsiden): 1 r, *slå om, 2 ret, løft omslaget over 2 ret *, gentag fra *-*, 1 r.
2.p (= vrangen): 1 r, strik vr til der er 1 m tilbage, slut af med 1 r.
Gentag 1.-2.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 20½ cm strik 1 p ret – Samtidig med at der tages 3 m ind jævnt fordelt = 33 m. Strik 3 p ret, luk af.

MONTERING:
Hæft trådene på hver rude. Sy ruderne sammen med lys beige som vist i diag A.2 - læs RUDEMONTERING over. Sy sammen i kanten i yderste led af yderste m så der ikke bliver tykke kanter.

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= r fra vrangen

Camilla 14.05.2019 - 08:05:

Hej. Jeg har strikket alle ruder og er i tvivl om hvordan ruderne skal syes sammen. Gøres dette med nål? Og kan jeg bruge samme garn som det jeg har strikket tæppet i?

DROPS Design 15.05.2019 kl. 09:43:

Hej Camilla, ja du skal sy tæppet sammen yderst i kanten med beige, hvis du har brugt farverne i opskriften. Se her hvordan man kan gøre Montering - Sy sammen

Sandra Aloi 25.02.2019 - 17:48:

Hello....I am going to use the pattern as a guide to use up some 4 ply worsted weight yarn.... what size US needle would you recommend?

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:21:

Dear Mrs Aloi, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store in USA for any further help & individual assistance adapting the pattern to your own taste. Thank you for your comprehension. Happy knitting!

Murielle Laberge 10.02.2019 - 16:25:

Au Québec et dans d'autres provinces, nous parlons aussi en français et je remarque quand je clic sur Canada vos patrons sont en anglais. Vos patrons sont intéressants.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:16:

Bonjour Mme Laberge, tout à fait, comprenez "français" ici comme langue et non comme pays, il en va de même pour d'autres pays francophones, comme la Suisse et la Belgique par exemple. Bon tricot!

Larochette Lydie 26.01.2019 - 13:41:

Comment vous retourner des pelotes de laine ?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 10:20:

Bonjour Mme Larochette, merci de bien vouloir directement contacter le magasin où vous avez acheté votre laine, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Lone 21.01.2019 - 14:39:

Kan jeg strikke flere firkanter - og arrangere dem så de passer i farverne - og dermed gøre tæppet større?

DROPS Design 22.01.2019 kl. 13:16:

Hei Lone. Ja, om du vil ha teppet større er det bare å strikke flere ruter. God fornøyelse

Caroline 27.12.2018 - 18:47:

Can I knit this afghan in four sections?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 10:10:

Dear Caroline, see knitting direction in chart - it may then look easier to work each square separately as explained in the pattern. Happy knitting!

Kristrún Grétarsdóttir 14.10.2018 - 00:15:

I am having trouble with the Waffle pattern, I don't understand the finishing of it. That is, this part "work next row as explained but P st inside st in garter in stead of K." Does it mean K2, *K1, lift loop around st and P this tog with st on needle*, repeat from * to * until 2sts remain on needle, K2 - or K2, *P1, lift loop around st and P this tog with st on needle*, repeat from * to * until 2sts remain on needle, K2 - or something else? Many thanks.

DROPS Design 15.10.2018 kl. 09:23:

Dear Mrs Grétarsdóttir, when piece measures 20 cm, work next row (= should be a row worked as row 3) as follows: K2 (edge sts), P all sts to the last 2 sts and K the last 2 sts. On next row, K all sts (= 1 ridge) increasing 7 sts evenly. Knit now 3 rows and cast off. Happy knitting!

Helle Nørbæk 13.09.2018 - 14:56:

Kan jeg strikke Drops 157-21 på pinde nr 8 ? vh Helle

DROPS Design 17.09.2018 kl. 12:56:

Hej Helle, ja det kan du godt, men da vil ruderne helt sikkert blive lidt større og lidt løsere. Prøv at lave en rude og se om du synes om den :)

Louise 03.06.2018 - 12:16:

With square 5 (waffle), when finishing the pattern, what does p stitch inside stitch mean? Am i pearling the garter stiches inbetween the k2tog or am i p2tog with the slipped stitch from the row below? \r\nThank you.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 10:08:

Dear Louise, at the end of square 5 instead of working row 3 P the sts instead of K them, ie work this row as follows: 2 sts in garter st, P all sts until 2 sts remain, work 2 sts in garter st. Happy knitting!

Elsebeth 31.05.2018 - 20:39:

Hej Ruderne skal være 22 cm i højden, men de forskellige mønstre giver ikke samme højde med samme antal pinde. Mit spørgsmål er, skal man have det samme antal pinde eller skal alle firkanter måle det samme i højden. Jeg er i tvivl om hvordan det bliver at sy sammen om det ikke er samme antal pinde.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:33:

Det bliver lettere at sy sammen hvis hver rude har samme mål. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 157-21