DROPS / 156 / 50

Idaho by DROPS Design

Strikket DROPS hals, pannebånd og pulshansker i ”Eskimo”.

DROPS Design: Modell nr ee-512
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
HALS:
Størrelse: S/M – L/XL
Mål: Omkrets: 55-62 cm. Høyde midt foran: 34-41 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
150 g i begge str i f.nr 36, ametyst

DROPS RUNDP (40 cm) NR 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.

PANNEBÅND:
Strørrelse: S/M – L/XL
Passer hodemål: 54/56 – 58/60 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50 g i begge str i f.nr 36, ametyst

DROPS PINNE NR 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.

PULSHANSKER:
Strørrelse: S/M – L/XL
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50-100 g f.nr 36, ametyst

DROPS PINNE NR 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 26 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: høy hals, type oppskrift: hals, pannebånd, pulsvarmere, sett,

Strikk 2 m r sm, lag 1 kast, strikk 2 m r, lag 1 kast, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over. Gjenta på hver 2.p fra retten.

KANTM:
Starten av p fra retten: 2 m rett, 1 m vrang.
Slutten av p fra retten: 1 m vrang, 2 m rett.

ØKEINFO:
Det økes ved å lage et kast, på neste p strikkes kastet i glstrikk slik at det blir hull.

FELLEINFO (pannebånd):
Strikk til det gjenstår 2 m før midt-m: lag 1 kast, strikk 3 rett sammen, ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, strikk 2 m r sm, løft den løse m over siste m, lag et kast. På neste p strikkes kastet i glstrikk slik at det blir hull.
----------------------------------------------------------

HALS:
Halsen strikkes ovenfra og ned.
Legg opp 71-81 m på rundp 6 med Eskimo. Strikk 3 RILLER rundt – se forkl over. Videre strikkes det glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 16-19 cm strikkes de neste 2 omg slik: Strikk * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* over de neste 21-23 m, strikk 25-29 m r, sett 1 merketråd (= midt foran), strikk de siste 25-29 m r. Neste omg strikkes slik: Fell av de første 21-23 m med r over r, vr over vr = 50-58 m på p. Herfra strikkes det frem og tilbake på rundp slik: Strikk 2 m rille, glstrikk til det gjenstår 3 m før merketråden, strikk HULLMØNSTER (= 6 m) – se forkl over, strikk glstrikk til det gjenstår 2 m på p, 2 m rille - SAMTIDIG felles det 1 m i hver side av arb ved å strikke 2 m r sm innenfor 2 m rille, gjenta fellingen på de neste 2 p, strikk 1 p uten felling, fortsett slik til det gjenstår 8 m på p. Strikk 1 rille, fell av.
----------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Pannebåndet strikkes frem og tilbake.
Legg opp 6 m på p 6 med Eskimo. Strikk 4 p glstrikk. På neste p økes det 2 m ved å lage et kast på hver side av de 2 midterste m (på neste p strikkes kastene vridd vrang for å unngå hull) = 8 m. Strikk 3 p glstrikk. Neste p strikkes slik: * 3 KANTM - se forkl over, 1 kast, 2 m glstrikk (= midtm), 1 kast, 3 kantm * - LES ØKEINFO = 10 m. Gjenta fra *-* 3 ganger til på hver 4.p = 16 m. Fortsett med glstrikk med 3 kantm i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 37-41 cm felles det 1 m på hver side av 2 midtm – LES FELLEINFO. Gjenta fellingen på hver 4.p 3 ganger til = 8 m. Strikk 3 p glstrikk. På neste p felles det 1 m på hver side av 2 midt-m ved å strikke 2 m sm = 6 m. Strikk 4 p glstrikk, fell av og klipp tråden – behold litt tråd til monteringen. Arb måler ca 49-53 cm.

MONTERING:
Sy sammen oppleggs- og avfellingskanten, klipp og fest trådene.
----------------------------------------------------------

PULSHANSKE:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 24-26 m på p 6 med Eskimo. Strikk 1 p rett, deretter vrbord (= 1 r, 1 vr ). Når arb måler 4 cm strikkes det RILLER – se forkl over SAMTIDIG som det på 1.p fra retten felles det 4 m jevnt fordelt = 20-22 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 10-11 cm – avpass at neste p strikkes fra retten - strikk 1 p rett SAMTIDIG som det økes 4 m jevnt fordelt = 24-26 m. Strikk vrbord (= 1 r, 1 vr) i 3 cm, fell av.

MONTERING:
Sy sammen pulshansken i siden i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.
Strikk en pulshanske til på samme måte.