DROPS / 156 / 9

Sweet Spirited by DROPS Design

Hæklede DROPS tøfler i ”Eskimo” med stjernemønster.

DROPS Design: Model nr ee-500
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodlængde: 22 - 25 - 27 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
300-300-350 g f.nr 09, lys burgunder

DROPS HÆKLENÅL nr 8 – eller den nål du skal bruge for at få 11 fm x 11 rækker på 10 x 10 cm, og stjernemønster på 5 stjerner i bredden x 3 stjerner i højden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 11.95 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 11.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 114kr. Læs mere.
HÆKLETIPS:
Sørg for at m som hækles bliver løse nok.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 fm, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 fm ind.

HÆKLEINFO:
På beg af omg med fm hækles 1 lm (erstatter ikke 1.fm). Omg afsluttes med 1 km i første fm i beg af omg.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøflen hækles rundt ovenfra og ned.

SKAFTET:
Hækl 25-29-31 LØSE lm på hæklenål 8 med Eskimo og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
Videre hækles der stjernemønster således:
1.OMG: Læs HÆKLETIPS! Hækl 3 lm, saml 5 m op med start i 2.lm fra nålen (= 6 m på nålen), lav et omslag og træk igennem alle 6 m, hækl 1 lm som laver et hul øverst i de 6 m, * saml 1 m op i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i den samme lm som den sidste af de 6 m blev samlet op i, 1 m i hver af de næste 2 lm (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 11-13-14 gange, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.OMG: 2 lm, hækl 2 halv-st i hvert «stjernehul», afslut omg med 1 km i 2.lm i beg af omg = 12-14-15 stjerner. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
3.OMG: 3 lm, saml 1 m op i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bagerste led af de første 3 halv-st på rækken (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm, * saml 1 m op i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i bagerste led af den samme halv-st som den sidste af de 6 m blev samlet op i, 1 m i bagerste led af hver af de næste 2 halv-st (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 11-13-14 gange, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
Gentag 2.og 3.omg totalt 8 gange. Derefter gentages 2.omg 1 gang til = 9 stjernerækker. Arb måler ca 30 cm.
Vend arb så vrangen kommer ud, vend og hækl 1 omg modsat vej således: Hækl 1 lm, 1 fm i hver halv-st Samtidig med at der tages 4-4-6 m ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS, afslut med 1 km i 1.fm = 21-25-25 fm. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!

FODEN:
Arbejdet hækles videre rundt.
Hver fm hækles i bagerste led af fm på omg under.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 8-10-10 fm, 2 fm i næste fm, 1 lm, spring over næste fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 8-10-10 fm og 2 fm i sidste fm = 24-28-28 fm + 1 lm.
2.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 12-14-14 første fm, 7 st om lm og 1 fm i hver af de sidste 12-14-14 fm = 31-35-35 m.
3.OMG: Hækl 2 fm i første m, 1 fm i hver af de næste 13-15-15 m, 2 fm i næste m, 1 lm, spring over 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 13-15-15 m og 2 fm i sidste m = 34-38-38 fm + 1 lm.
4.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 17-19-19 første fm, 7 st om lm og 1 fm i hver af de sidste 17-19-19 fm = 41-45-45 m.
5.OMG: Hækl 2 fm i første m, 1 fm i hver af de næste 18-20-20 m, 2 fm i næste m, 1 lm, spring over 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm i hver af de næste 18-20-20 m og 2 fm i sidste m = 44-48-48 fm + 1 lm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 22-24-24 første fm, 7 st om lm og 1 fm i hver af de sidste 22-24-24 fm = 51-55-55 m.
Her afsluttes udtagningen i STR 35/37 og 38/40.
STR 41/43:
7.OMG: Hækl 1 fm hver af de næste 27 m, 1 lm, spring over næste m og hækl 1 fm i hver af de næste 27 m.
8.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 27 første fm, 7 st om lm og 1 fm i hver af de sidste 27 fm = 61 m.

ALLE STR:
Efter sidste udtagning er der 51-55-61 m på omg. Fortsæt rundt med 1 fm i hver m til arb måler 6-7-8 cm. På de næste 5 omg hækles de 2 første fm og de 2 sidste fm på omg sammen til 1 fm – Husk INDTAGNINGSTIPS (de øvrige fm hækles som før) = 41-45-51 fm. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Start under foden foran på tåen. Sy sammen i kanten i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk midt under foden. Klip og hæft tråden. Buk skaftet så retsiden kommer ud. Hækl 1 tøffel til på samme måde.

Kommentarer (42)

Skriv din kommentar her!

KelseyPolo 11.06.2018 - 07:07: https://www.dearlive ...

It's better if pictures uploaded.

Noyokazi 27.02.2018 - 12:14:

Too difficult for me use to uk version of crocheting

DROPS Design 27.02.2018 kl. 16:22:

Dear Mrs Noyokazi, you are welcome to follow the English pattern using the US-crochet terminology. Happy crocheting!

Debra Helton Weaver 07.11.2017 - 03:49:

Why does the “heel seam” work it’s way around to the side of the boot when it’s time to do 55 sc each round?

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:17:

Dear Mrs Helton Weaver, when dec from 55 sc to 45 sc you should dec the first 2 sc on round and the last 2 sc on round (ie 2 sc are dec, 1 sc on in each side of beg of round). Happy crocheting!

Denise 11.10.2016 - 04:25:

I'm very much enjoying crocheting these. I'm fairly new to crochet and am unsure what to do when starting the foot. The pattern says to turn the piece WS outwards and work 1 round in the opposite way . After finishing that 1 round as instructed, do I turn the work RS out again and work in the round normally or do I continue on the WS and in the opposite direction?

DROPS Design 11.10.2016 kl. 09:22:

Dear Denise, foot should be now worked in the round from RS. Happy crocheting!

Genette 07.08.2016 - 08:30:

Hi, After the final decrease instruction on the leg portion of the piece, I find that the hole is now too small to get my foot into. I'm making the size 41/43 version. How can I rectify this? Thanks

DROPS Design 08.08.2016 kl. 09:44:

Dear Genette, sure you can make less dec than stated in the pattern to adjust on your foot size, but remember you will then have to adjust the next step (foot) too. Happy crocheting!

Susanne 15.03.2016 - 16:58:

Når man skal måle 6-7-8 cm hvor måler man så den fra, er det fra når man er færdig med udtagning eller ??

DROPS Design 16.03.2016 kl. 15:44:

Hej Susanne, ja og du har kun de sidste 5 omg tilbage inden du er færdig. God fornøjelse!

Ann Naegelen 19.01.2016 - 22:28:

The pattern is beautiful. On the 2nd round of foot, what does it mean to do 7 dc around ch. What chain. Thanks for the help

DROPS Design 20.01.2016 kl. 11:50:

Dear Mrs Naeglen, on round 1 you have crocheted 1 ch between (2 sc in next sc, ch 1, 2 sc in next sc), on round 2, you will crochet 7 dc around this chain. Happy crocheting!

Denise 09.01.2016 - 02:45:

J'aimerais avoir un vidéo pour le pied

DROPS Design 11.01.2016 kl. 09:31:

Bonjour Denise, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser le pied d'un chausson similaire, vous pourrez ainsi voir la technique, mais rappelez-vous de bien suivre les indications de votre modèle en même temps. Bon crochet!

Luz Maria Garrido De Bueno 27.11.2015 - 13:39:

Soy señora mayor y en sus paginas, modelos, explicaciones, patrones y consejos encuentro la mayor distracción. Gracias por permitirme disfrutar de ello, y proporcionarme tantos modelos que gracias a ustedes he tejido para mis nietas.

Loele 27.11.2015 - 13:30:

Voor het mooie aangezicht heb ik de boord al omgedraaid voordat ik aan de laatste 2 sterren toeren begon. De meerdering voor en na de losse waar de 7stokjes op de voet inkomen om en om in de voorste en achterste lus gehaakt. Je krijgt dan minder grote openingen. Verder heel leuk patroon. Lekker warme sloffen.

Kommentere opskrift DROPS 156-9