DROPS / 156 / 30

Raquel by DROPS Design

Strikket DROPS pandebånd og skulderstykke ”Eskimo”.

DROPS Design: Model nr ee-506
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
PANDEBÅND:
Størrelse: S/M – M/L – L/XL
Passer hovedmål: 54/56 – 56/58 – 58/60 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50-100-100 g f.nr 53, lys grå

DROPS PINDE nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 11 m x 15 p mønsterstrik på 10 x 10 cm.

SKULDERSTYKKE:
Størrelse: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Mål: Længde uden frynser: 100-110-120 cm. Bredde: 50-55-61 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
350-450-500 g f.nr 53, lys grå

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 11 m x 15 p mønsterstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 13.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 111.6kr. Læs mere.

Se diag A.1- A.4. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden (1.p = retsiden)

KANTM:
1.p (starten af p): 1 m RETSTRIK – se forkl over, 1 r, 2 vr,
1.p (slutningen af p): 2 vr, 1 r, 1 m retstrik.
2.p: retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang.

UDTAGNINGSTIPS:
Det tages 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 9 m op på p 8 med Eskimo. Strik således fra retsiden: 4 KANTM – se forkl over, 1 m glatstrik, 4 kantm. Når arb måler 8 cm fortsættes der således fra retsiden: 4 kantm, A.1, 4 kantm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket 1 gang i højden er der 21 m på p. Nu gentages de sidste 2 p i A.1 med 4 kantm i hver side af arb. Når arb måler 33-35-37 cm strikkes der således fra retsiden: 4 kantm, A.2, 4 kantm. Når A.2 er strikket 1 gang i højden er der 9 m på p. Fortsæt således fra retsiden: 4 kantm, 1 m glatstrik, 4 kantm. Når arb måler 49-51-53 cm lukkes der af med r over r, vr over vr. Klip tråden – lad tråd enden være ca 20 cm lang, den bruges til montering.

MONTERING.
Sy afluknings- og opslåningskanten sammen i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk.
----------------------------------------------------------

SKULDERSTYKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 6 m op på rundp 8 med Eskimo.
Strik 1.p (= retsiden) således: * 1 r, slå om *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage, 1 r = 11 m. Strik 1 p vrang hvor hver 1., 3. og 5 omslag strikkes vr (så der bliver hul til at sætte frynserne i), mens 2. og 4.omslag strikkes drejet vrang (så der ikke bliver hul). Strik 1 p ret hvor der tages 6-7-8 m ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS! = 17-18-19 m. Strik 1 p vrang. Strik 1 p ret hvor der tages 6-7-8 m ud jævnt fordelt = 23-25-27 m. Strik 5 p Rib (= 1 r, 1 vr), afslut med 1 r, med 3 m RETSTRIK – se forkl over, i hver side af arb. Nu strikkes der således fra retsiden: 3 m retstrik, A.3 (totalt 8-9-10 gange), afslut med første m i A.3 (uden omslaget mellem 2 m) og 3 m retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.3 er strikket 1 gang i højden er der 55-61-67 m på p. Gentag de sidste 2 p til arb måler 83-93-103 cm. Nu stikkes der således fra retsiden: 3 m retstrik, A.4 (totalt 8-9-10 gange), afslut med første m i A.4 og 3 m retstrik. Når A.4 er strikket 1 gang i højden er der 23-25-27 m på p. Strik 5 p Rib (= 1 r, 1 vr), afslut med 1 r, og 3 m retstrik i hver side af arb. Strik 1 p vr samtidig som der tages 6-7-8 m ind jævnt fordelt ved at strikke m vr sm = 17-18-19 m. Strik 1 p ret. Strik 1 p vrang samtidig som der tages 6-7-8 m ind jævnt fordelt = 11 m. Strik næste p således: * 3 r sm, slå om *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 r sm = 7 m. Strik 1 p vrang hvor omslagen strikkes vrang (så der bliver hul til at sætte frynserne i), luk af. Arb måler ca 100-110-120 cm.

FRYNSER:
1 Frynse: Klip 3 tråde à 2 meter, klip dem over (= 6 tråde), træk trådene gennem et af hullerne i enden (uden at lave en knude). Lav 2 frynser til på samme måde, og træk igennem de andre 2 huller. Lav 1 LØS fletning af de 3 frynser, derefter laves der 1 løs knude i enden (lad ca 8 cm tråd hænge i enden).
Gentag på den anden side af skulderstykket.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 22.09.2014
Nyt diagram A.2

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen
= 3 m strikkes sammen til 1 m således: Tag første m løst af p som om den skulle strikkes ret, sæt 2.m på 1 p foran arb, løft første m tilbage på p. Strik første og 3.m ret sm, løft 2.m over m som blev strikket
= slå om mellem 2 m, på næste p strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul
= slå om, tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes vr
= strik omslaget fra forrige p og m vr sm
= 2 m r sm

Mimi 24.01.2019 - 06:22:

Hi there, the instructions in diagram for the two sts decrease in A.2 are incomplete. You keep referring knitters to the videos. Yes, they're super helpful but it would be nice if you could update the pattern with a full sentence in the instructions. It won't take a long time to do and you would have solved a problem. Some knitters may be tech-challenged and rely on written instructions.... Thank you. Other than this observation, I made the headband twice in one evening and loved the results!

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:41:

Dear Mimi, thanks for your feedback, text will be updated under US-pattern. Happy knitting!

Béatrice DF 22.01.2018 - 12:50:

J'enrage. La solution est sans doute simple mais en suivant vos indications la ligne de côte est toujours brisée... Je ne comprends pas... Désolée...

DROPS Design 22.01.2018 kl. 13:53:

Bonjour Béatrice, au rang1, *placez le fil devant l'ouvrage, glissez la m suiv à l'env, ramenez le fil entre les 2 aiguilles (il va se placer au-dessus de la m glissée)*, tric la m env suiv à l'env. Au rang 2, tric ens. à l'env ce jeté et la m glissée. Au rang 3 (= augm), répétez de *-* pour la 1ère m de A.3, puis faites 1 jeté (enroulez le fil encore 1 fois autour de l'aiguille) = vous devez avoir 1 jeté autour de la m glissée + 1 jeté (= augm) et tric la m envers suiv. Au rang 4, tric le jeté (= augm) torse à l'end (dans le brin arrière) et tric le jeté au-dessus de la m glissée ens à l'env avec cette même maille, comme au rang 2. Bon tricot!

Béatrice DF 21.01.2018 - 09:34:

Je ne comprends pas la vidéo de A3. Le problème vient en partie du fait que je tiens mon fil de la main droite. Au rang 1 J'ai cru identifier que le jeté est à l'envers de ce que je fais habituellement mais au rang 2 je n'arrive pas à voir comment la maille et le jeté sont tricotés ensemble. Ce n'est pas une simple maille à l'envers. Pouvez-vous m'expliquer?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:55:

Bonjour Béatrice, regardez bien les mailles et le fil dans la vidéo, (que l'on tienne le fil dans la main droite ou dans la gauche): pour tricoter 1 maille en côte anglaise, au rang 1 de A.3, on va passer le fil devant l'ouvrage, glisser la m suivante comme pour la tricoter à l'envers, enroulez le fil 1 fois autour de l'aiguille droite pour tricoter la maille suivante à l'envers (= le fil forme un jeté au-dessus de la m glissée) et tricotez la m suiv à l'envers. Au rang 2, tricotez ensemble à l'envers le jeté et la m glissée du rang précédent. Bon tricot!

Béatrice DF 03.01.2018 - 06:34:

Un grand merci pour votre réponse rapide et... meilleurs vœux pour la nouvelle année.

Béatrice DF 29.12.2017 - 22:35:

Quand vous dites de faire l'échantillon en point fantaisie, qu'entendez-vous? Aucun diagramme n'a le nombre de mailles correspondant. Un point équivalent? Des côtes? Merci pour votre aide

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:25:

Bonjour Béatrice, au regard de modèles tricotés en Eskimo avec la même tension, vous devez avoir 11 m x 15 rangs jersey = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Kelsey K 13.12.2017 - 04:12:

I'm currently working on the wrap. I've followed the instructions and have 25 stitches on my circular needles (RS: 3 garter, P and K repeated ending with P, then 3 garter). How does A.3 fit? I've seen the video and the video starts A.3 with a K and P rib, not a P and K rib that I have. Where did I go wrong?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 10:37:

Dear Mrs Kelsey K, before A.3 you work: 3 sts in garter st, rib K1/P1 until 3 sts remain, 3 sts in garter st. When working A.3, work 3 sts in garter st, repeat A.3 until 4 sts remain, then work the 1st st in A.3 (= row 1: 1 YO, slip 1 st as if to P - row2: P tog YO from previous row and st, do not make the YO after this st), 3 sts in garter st. Happy knitting!

Martyna Cupriak 18.12.2016 - 14:46:

I have trouble with diagram A.1. Why in the video there are YO on every row when the 2nd one is all knit? Also, is there somewhere an explaation on this 1 YO between 2 sts stich?

DROPS Design 18.12.2016 kl. 19:08:

Witaj Martyno. Na filmie narzuty są wykonywane co 2 rzędy, tj. w rzędzie na prawej stronie robótki. Na lewej stronie oczka powstałe z narzutów są przekręcone i przerobione na prawo lub na lewo, zgodnie ze schematem. Właściwe video znajdziesz TUTAJ. Jak wykonać narzut znajdziesz TUTAJ. POWODZENIA!

Sarah Tellefsen 18.10.2015 - 19:09:

I am missing some instructions for the decrease portion all is says is work 3 sts together into 1 st as follows: Slip first st as if to knit, slip 2nd st on 1 needle in front of...and then there is no further instruction. Please advise.

DROPS Design 19.10.2015 kl. 09:52:

Dear Mrs Tellefsen, the video below shows how to work A.2 and how to dec 3 sts into 1 st. Happy knnitting!

Guillot 26.11.2014 - 18:33:

Merci beaucoup donc ce n'est pas les côtes anglaises mais ce que nous appelons les fausses côtes anglaises, je vais m'y mettre, merci encore.

Guillot 25.11.2014 - 20:44:

Non ce n'est pas tricoter à l'envers le jeté et la maille glissée ensemble mais c'est bien à l'endroit comme l'indique la vidéo du lien que vous avez mis. Merci quand même mais l'explication en francais n'est pas bonne.

DROPS Design 26.11.2014 kl. 14:32:

Bonjour Mme Guillot, vous trouverez ici, sur le forum DROPS, un tuto en images pour vous montrer comment tricoter A.3, en attendant qu'une vidéo soit publiée pour ce diagramme. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 156-30