DROPS / 156 / 30

Raquel by DROPS Design

Stickat DROPS pannband och axelvärmare i ”Eskimo”.

DROPS Design: Modell nr ee-506
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
PANNBAND:
Storlek: S/M – M/L – L/XL
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 – 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio
50-100-100 g nr 53, ljus grå

DROPS ST NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v mönsterst på 10 x 10 cm.

AXELVÄRMARE:
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Mått: Längd utan fransar: 100-110-120 cm. Bredd: 50-55-61 cm.
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio
350-450-500 g nr 53, ljus grå

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v mönsterst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 16.00 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 16.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 19.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 21.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 128kr. Läs mer.

Se diag A.1- A.4. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan (1:a v = rätsidan)

KANTM:
VARV 1 (början av v): 1 RÄTST m – se förkl ovan, 1 rm, 2 am,
VARV 1 (slutet av v): 2 am, 1 rm, 1 rätst m.
VARV 2: rätst över rätst, rm över rm och am över am.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 9 m på st 8 med Eskimo. Sticka så här från rätsidan: 4 KANTM – se förkl ovan, 1 m slätst, 4 kantm. När arb mäter 8 cm stickas det vidare så här från rätsidan: 4 kantm, A.1, 4 kantm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 21 m på st. Sedan upprepas de sista 2 v i A.1 med 4 kantm i varje sida av arb. När arb mäter 33-35-37 cm stickas det så här från rätsidan: 4 kantm, A.2, 4 kantm. När A.2 har stickats 1 gång på höjden är det 9 m på st. Sedan stickas det så här från rätsidan: 4 kantm, 1 m slätst, 4 kantm. När arb mäter 49-51-53 cm maskas det av med rm över rm, am över am. Klipp av tråden – låt trådänden vara ca 20 cm lång, denna används till montering.

MONTERING.
Sy ihop avmasknings- och uppläggningskanten i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.
----------------------------------------------------------

AXELVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 6 m på rundst 8 med Eskimo.
Sticka 1:a v (= rätsidan) så här: * 1 rm, 1 omslag *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, 1 rm = 11 m. Sticka 1 v avigt där 1:a, 3:e och 5:e omslaget stickas aviga (så att det blir hål att fästa fransarna i), medan 2:a och 4:e omslaget stickas vridet aviga (så att det inte blir hål). Sticka 1 v rätt där det ökas 6-7-8 m jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS! = 17-18-19 m. Sticka 1 v avigt. Sticka 1 v rätt där det ökas 6-7-8 m jämnt fördelat = 23-25-27 m. Sticka 5 v resår (= 1 rm, 1 am), avsluta med 1 rm, med 3 RÄTST m – se förkl ovan, i varje sida av arb. Nu stickas det så här från rätsidan: 3 rätst m, A.3 (totalt 8-9-10 ggr), avsluta med första m i A.3 (utan omslaget mellan 2 m) och 3 rätst m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.3 har stickats 1 gång på höjden är det 55-61-67 m på st. Upprepa de sista 2 v tills arb mäter 83-93-103 cm. Nu stickas det så här från rätsidan: 3 rätst m, A.4 (totalt 8-9-10 ggr), avsluta med första m i A.4 och 3 rätst m. När A.4 har stickats 1 gång på höjden är det 23-25-27 m på st. Sticka 5 v resår (= 1 rm, 1 am), avsluta med 1 rm, med 3 rätst m i varje sida av arb. Sticka 1 v avigt där det minskas 6-7-8 m jämnt fördelat genom att sticka 2 m aviga tills = 17-18-19 m. Sticka 1 v rätt. Sticka 1 v avigt där det minskas 6-7-8 m jämnt fördelat = 11 m. Sticka nästa v så här: * 3 m räta tills, 1 omslag *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 2 m räta tills = 7 m. Sticka 1 v avigt där omslagen stickas aviga (så att det blir hål att fästa fransarna i), maska av. Arb mäter ca 100-110-120 cm.

FRANSAR:
1 Frans: Klipp 3 trådar à 2 meter, dela dem på mitten (= 6 trådar), trä trådarna genom ett av hålen i änden (utan att knyta). Gör 2 fransar till på samma sätt, och trä genom de andra 2 hålen. Gör 1 LÖS fläta av de 3 fransarna, sedan görs det 1 lös knut på änden (låt det hänga kvar ca 8 cm trådar i änden).
Upprepa på den andra sidan av axelvärmaren.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 22.09.2014
Nytt diagram A.2

= 3 m stickas tills till 1 m så här: Lyft första m som om den skulle stickas rät, sätt 2:a m på 1 st framför arb, lyft tillbaka första m på st. Sticka första och 3:e m räta tills, lyft 2:a m över m som stickades
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig
= sticka omslaget från föregående v och m aviga tills
= 2 m räta tills
= stickriktning

Joanne M Fishman 26.02.2019 - 03:36:

I agree with Bonny 23.11.2014. Your patterns are confusing and therefore not enjoyable to some of us. I will drop this pattern.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 11:39:

Dear Mrs Fishman, we are sorry to hear that you have worries with our patterns. There might be as many differrent way to write pattern as there are knitters, and it's most of the time just a matter of how to read them. You will find some videos showing how to work the beg. ofo shoulder piece + diagrams A.1 to A.3. You are welcome to ask your question here, or contact the store where you bought the yarn for any individual assistance. Happy knitting!

Mimi 24.01.2019 - 06:22:

Hi there, the instructions in diagram for the two sts decrease in A.2 are incomplete. You keep referring knitters to the videos. Yes, they're super helpful but it would be nice if you could update the pattern with a full sentence in the instructions. It won't take a long time to do and you would have solved a problem. Some knitters may be tech-challenged and rely on written instructions.... Thank you. Other than this observation, I made the headband twice in one evening and loved the results!

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:41:

Dear Mimi, thanks for your feedback, text will be updated under US-pattern. Happy knitting!

Béatrice DF 22.01.2018 - 12:50:

J'enrage. La solution est sans doute simple mais en suivant vos indications la ligne de côte est toujours brisée... Je ne comprends pas... Désolée...

DROPS Design 22.01.2018 kl. 13:53:

Bonjour Béatrice, au rang1, *placez le fil devant l'ouvrage, glissez la m suiv à l'env, ramenez le fil entre les 2 aiguilles (il va se placer au-dessus de la m glissée)*, tric la m env suiv à l'env. Au rang 2, tric ens. à l'env ce jeté et la m glissée. Au rang 3 (= augm), répétez de *-* pour la 1ère m de A.3, puis faites 1 jeté (enroulez le fil encore 1 fois autour de l'aiguille) = vous devez avoir 1 jeté autour de la m glissée + 1 jeté (= augm) et tric la m envers suiv. Au rang 4, tric le jeté (= augm) torse à l'end (dans le brin arrière) et tric le jeté au-dessus de la m glissée ens à l'env avec cette même maille, comme au rang 2. Bon tricot!

Béatrice DF 21.01.2018 - 09:34:

Je ne comprends pas la vidéo de A3. Le problème vient en partie du fait que je tiens mon fil de la main droite. Au rang 1 J'ai cru identifier que le jeté est à l'envers de ce que je fais habituellement mais au rang 2 je n'arrive pas à voir comment la maille et le jeté sont tricotés ensemble. Ce n'est pas une simple maille à l'envers. Pouvez-vous m'expliquer?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:55:

Bonjour Béatrice, regardez bien les mailles et le fil dans la vidéo, (que l'on tienne le fil dans la main droite ou dans la gauche): pour tricoter 1 maille en côte anglaise, au rang 1 de A.3, on va passer le fil devant l'ouvrage, glisser la m suivante comme pour la tricoter à l'envers, enroulez le fil 1 fois autour de l'aiguille droite pour tricoter la maille suivante à l'envers (= le fil forme un jeté au-dessus de la m glissée) et tricotez la m suiv à l'envers. Au rang 2, tricotez ensemble à l'envers le jeté et la m glissée du rang précédent. Bon tricot!

Béatrice DF 03.01.2018 - 06:34:

Un grand merci pour votre réponse rapide et... meilleurs vœux pour la nouvelle année.

Béatrice DF 29.12.2017 - 22:35:

Quand vous dites de faire l'échantillon en point fantaisie, qu'entendez-vous? Aucun diagramme n'a le nombre de mailles correspondant. Un point équivalent? Des côtes? Merci pour votre aide

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:25:

Bonjour Béatrice, au regard de modèles tricotés en Eskimo avec la même tension, vous devez avoir 11 m x 15 rangs jersey = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Kelsey K 13.12.2017 - 04:12:

I'm currently working on the wrap. I've followed the instructions and have 25 stitches on my circular needles (RS: 3 garter, P and K repeated ending with P, then 3 garter). How does A.3 fit? I've seen the video and the video starts A.3 with a K and P rib, not a P and K rib that I have. Where did I go wrong?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 10:37:

Dear Mrs Kelsey K, before A.3 you work: 3 sts in garter st, rib K1/P1 until 3 sts remain, 3 sts in garter st. When working A.3, work 3 sts in garter st, repeat A.3 until 4 sts remain, then work the 1st st in A.3 (= row 1: 1 YO, slip 1 st as if to P - row2: P tog YO from previous row and st, do not make the YO after this st), 3 sts in garter st. Happy knitting!

Martyna Cupriak 18.12.2016 - 14:46:

I have trouble with diagram A.1. Why in the video there are YO on every row when the 2nd one is all knit? Also, is there somewhere an explaation on this 1 YO between 2 sts stich?

DROPS Design 18.12.2016 kl. 19:08:

Witaj Martyno. Na filmie narzuty są wykonywane co 2 rzędy, tj. w rzędzie na prawej stronie robótki. Na lewej stronie oczka powstałe z narzutów są przekręcone i przerobione na prawo lub na lewo, zgodnie ze schematem. Właściwe video znajdziesz TUTAJ. Jak wykonać narzut znajdziesz TUTAJ. POWODZENIA!

Sarah Tellefsen 18.10.2015 - 19:09:

I am missing some instructions for the decrease portion all is says is work 3 sts together into 1 st as follows: Slip first st as if to knit, slip 2nd st on 1 needle in front of...and then there is no further instruction. Please advise.

DROPS Design 19.10.2015 kl. 09:52:

Dear Mrs Tellefsen, the video below shows how to work A.2 and how to dec 3 sts into 1 st. Happy knnitting!

Guillot 26.11.2014 - 18:33:

Merci beaucoup donc ce n'est pas les côtes anglaises mais ce que nous appelons les fausses côtes anglaises, je vais m'y mettre, merci encore.

Kommentér oppskrift DROPS 156-30