DROPS / 157 / 10

Silver Dream Socks by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Karisma” med norsk mønster. Str 35 til 46.

DROPS Design: Model nr u-733
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fodens længde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets højde: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150-150-150-200 g f.nr 72, lys perlegrå
50 g i alle str i f.nr 01, naturhvid

DROPS STRØMPEP NR 3,5 – eller det p.nr du må bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP NR 2,5 - til Rib
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 til A.3. Mønsteret strikkes i glatstrik.

HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik til der er 7-7-8-8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 7-7-8-8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 6-6-7-7 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 6-6-7-7 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningerne på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af, til der er 12-14-14-14 m tilbage på p.

INDTAGNINGSTIPS:
Strik de 2 sidste m før første mærket ovenpå foden drejet r sm (strik i bagerste m-bue i stedet for forreste) og strik de 2 første m efter sidste mærke ovenpå foden r sm.

INDTAGNINGSTIPS TÅ:
Før mærket: 2 r sm. Efter mærket: 2 drejet ret sammen (strik i bagerste m-bue i stedet for forreste).
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 64-64-68-68 m op på strømpep 2,5 med lys perlegrå. Strik Rib = 2 r / 2 vr i 4 cm. Skift til strømpep 3,5. Strik 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 4-4-8-8 m ind jævnt fordelt = 60 m. Strik A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Derefter strikkes A.2 - SAMTIDIG på første omg af A.2 tages der 4 m ind jævnt fordelt = 56 m på p. Efter A.2 strikkes A.3 - SAMTIDIG på første omg tages der 8-4-0-0 m ind jævnt fordelt = 48-52-56-56 m. Når A.3 er færdig, måler arb ca 20 cm. Sokken strikkes i glatstrik med lys perlegrå til færdig mål. Når arb måler 23-24-25-26 cm beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sæt de næste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsæt i glatstrik frem og tilbage over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sæt 1 mærke på hælen. Nu strikkes HÆLINDTAGNING – se forkl over. Når hælindtagningen er færdig strikkes der 11-12-13-14 m op på hver side af hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden sættes tilbage på p = 58-64-68-70 m. Sæt 1 mærke på hver side af de 24-26-28-28 m ovenpå foden. Fortsæt rundt i glatstrik Samtidig med at der tages ind i hver side læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 gange = 44-48-52-56 m. Strik videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra mærket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm tilbage). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 22-24-26-28 m både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af begge mærker læs INDTAGNINGSTIPS TÅ! Gentag på hver 2.omg totalt 4-4-5-5 gange og derefter på hver omg 5-6-6-7 gange = 8 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterende m. Træk sammen og hæft tråden.

Ming 21.11.2017 - 01:18:

Thanks for this lovely pattern! I just finished a pair and found that the pattern does not match up very well at the end of each round. What can I do to improve the continuity?

DROPS Design 21.11.2017 kl. 08:39:

Dear Ming, this video shows how to avoid jog when working stripes and can be adapted for fair isle patterns. Happy knitting!

Helena 07.06.2017 - 04:54:

Sokkene er alt for store i forhold til størrelsen. Har strikket i karisma og med riktig strikkefasthet - sokkene er veldig vide.

Anna 25.03.2017 - 00:33:

Dies ist mein erstes Projekt mit Norwegermuster mit zwei Fäden und ich bin ganz begeistert, wie gut es geklappt hat. Allerdings wird der gemusterte Teil durch den mitgeführten Faden viel wärmer, als der untere, einfarbige Teil des Sockens. Gibt es irgendwelche Tipps, um das zu ändern? Ich fände es schön, wenn gerade der Fußteil genauso dick und warm wäre.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 08:46:

Liebe Anna, wenn Sie 2-Fädig arbeiten, wir es immer bisschen dicker sein, als wenn Sie nur 1-Fädig arbeiten. Ihre Maschennprobe im beiden Fällen aber beachten. Viel Spaß beim stricken!

Stephanie Bevis 19.03.2015 - 14:20:

Just love these socks - my first ever pair of handmade socks for myself... already not my last! Thank you Drops.

Merilyn 26.02.2015 - 20:16:

Koo 1 ring parempidises koes, SAMAL AJAL kahanda 4-4-8-8 s ühtlaste vahedega = 60 Kas SAMAL AJAL tähendab, et hakkan kohe selle ringi ajal kahandama, või koon enne ühe ringi parempidises koes ära ja hakkan alles siis kahandama?

DROPS Design 18.12.2015 kl. 12:13:

See tähendab, kahandama peab sel sama parempidisel real. Head kudumist!

Kristine Motrøen 29.12.2014 - 13:21:

Hei! Jeg er ganske nybegynner når det gjelder strikking og skjønner ikke helt hvordan jeg skal få A1 til å gå opp? Det står at man skal ha 60 masker totalt, som vil si 15 per pinne(?), men diagram A1 er beregnet på 12 masker? Hva gjør jeg da? Hilsen Kristine

DROPS Design 13.01.2015 kl. 14:28:

Hei Kristine. Du har 60 masker og gentager A.1 (12 m i bredden) 5 gange gentaget i bredden = 60 masker i alt. Derefter mindsker du til 56 m og strikker du videre efter A.2 (8 masker i bredden) = 7 gange gentaget i bredden.

Luab 20.10.2014 - 19:16:

Strikker disse i str 38/40, og har derfor 52 masker etter at det er felt første omg av A3. Dette vil si 13m per pinne. Men A3 stemmer ikke overens med antall masker i diagrammet. Prøv å del 52 på 12 (som diagrammet viser), det går ikke opp. Er det meningen at det egentlig skal være 13 masker i diagrammet, da 13 *4 = 52? Og hva skal i såfall være i den siste maska? På forhånd takk for svar!

DROPS Design 23.10.2014 kl. 11:32:

Hej Luab, Jo men A.3 viser 4 m (ikke 12m) i diagrammet og 52/4 = 13 gange ifølge diagrammet. God fornøjelse!

Marias 22.07.2014 - 23:29:

Mi sa che c'è un errore in questa frase sulle diminuzioni per il tallone 1° f (= diritto del lavoro): lavorare fino a quando rimangono 7-7-8-8 m, passare la m successiva a dir, 1 MAGLIA DIRITTA SENZA LAVORARLA, accavallare la m passata sopra quella appena lavorata, girare il lavoro Ho scritto in maiuscolo per far vedere dov'è l'eventuale errore.Saluti.

DROPS Design 22.07.2014 kl. 23:45:

Buonasera Marias. La ringraziamo per la segnalazione. Abbiamo corretto il testo. Buon lavoro!

Marias 20.07.2014 - 09:57:

Scusate,quando c'è da lavorare A3 e dice di distribuire le m in modo uniforme,vuol dire diminuzioni vero? Perchè dice di distribuire le maglie in modo uniforme.

DROPS Design 20.07.2014 kl. 12:46:

Buongiorno Marias, grazie per la segnalazione, abbiamo corretto, sono diminuzioni! Buon lavoro!!

Mette Gøransson 18.06.2014 - 09:06:

Fine, de ønsker jeg meg!

Kommentere opskrift DROPS 157-10