DROPS / 158 / 17

Northern Lights by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Big Delight” og ”Nepal” med forkortede p, striber og retstrik strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr db-037
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
450-500-550-600-700-750 g f.nr 8903, sort
og brug:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
400-400-400-500-500-500 g f.nr 09, atlantis

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m x 24 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS BØFFELHORNSKNAP MØRK, nr 536: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (50)

fra 36.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 36.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 287.3kr. Læs mere.

* 2 p retstrik med Big Delight (= 1 stribe), 2 p retstrik med Nepal (= 1 stribe) *, gentag fra *-*.

TIPS-1:
Når man skifter farve i striberne skal tråden ligge på vrangsiden af arb.

TIPS-2:
For at farveovergangene i Big Delight skal blive pæne når der skiftes nøgle, er det vigtig at finde et nøgle som starter med samme farve som forrige nøgle sluttede med.

KRAVE:
* 1 p ret over alle m, vend arb, 1 p ret over alle m, vend arb, 1 p ret over de første 17-17-17-18-18-18 m, vend arb, 1 p ret tilbage, vend arb *, gentag fra *-*.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forstk. 1 knaphul = strik 4. og 5. m fra midt foran ret sammen, slå om p.
Der lukkes af til knaphul når arb måler (målt fra skulderen):
STR S: 29 og 37 cm
STR M: 30 og 38 cm
STR L: 31 og 39 cm
STR XL: 32 og 40 cm
STR XXL: 33 og 41 cm
STR XXXL: 34 og 42 cm
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes i 4 dele, venstre og højre rygstk sys sammen midt bagpå til sidst. Der samles m op rundt om ærmerne og strikkes manchet fra albuen og ned. Der strikkes frem og tilbage på rundp så arb kan skubbes til modsat side og strikkes fra begge sider af pinden. Læs TIPS-2!

HØJRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp 8 i RETSTRIK - se forkl over, der strikkes ovenfra kraven og ned.
Slå 22-22-22-24-24-24 m op med Nepal strik KRAVE – se forkl over (1.p = vrangen).
Når kraven måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste side slåes der 49-53-53-55-57-61 nye m op til ærme fra kravens korteste side = 71-75-75-79-81-85 m.
Sæt 1 mærke her – herfra måles arb videre. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Nu strikkes arb i MØNSTER – se forkl over, trådskift ved striberne sker i siden af arb. Når arb måler 10 cm tages der 1 m ind fra vrangen indenfor 1 kantm mod midt foran på hver 6.p totalt 2 gange, 1 m på hver 4.p totalt 4-4-4-5-5-5 gange. SAMTIDIG når arb måler 16-17-18-19-20-21 cm lukkes maskerne til ærmet af således: Luk 0-0-3-4-2-2 m 1 gang, derefter lukkes 5 m af på hver 2.p totalt 5-5-4-4-4-4 gange = 40-44-46-48-52-56 m efter alle aflukninger. Husk KNAPHUL – se forkl over.
Strik mønster til arb måler 20-21-22-23-24-25 cm - afpas så næste pind er fra RETSIDEN og med Nepal.

Afsnit 1
1.p: Løft de 2 første m løst af over på højre p, læg tråden bag disse 2 m - læs TIPS-1 -, strik over de resterende m på p, vend arb.
2.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 2 m som blev løftet over, vend arb.
3.p: Løft de 2 første m løst af over på højre p, læg tråden bag disse 2 m, strik over de resterende m på p, vend arb.
4.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 4 m som blev løftet over, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er strikket 2 p over de sidste 2 m. Klip trådene. Derefter strikkes der 1 stribe over alle m med 1.p fra retsiden.

Afsnit 2
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES IND SAMTIDIG.
VENDING:
1.p: Strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
2.p: Strik tilbage.
3.p: Strik til der er 4 m tilbage, vend arb.
4.p: Strik tilbage.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er 2 m tilbage på højre p.
INDTAGNING:
Strik 3-3-3-2-2-2 striber. Derefter tages der ind i starten af næste stribe således: Strik 2 m ret sm, gentag indtagningen på hver 2.stribe (= på hver 4.p) totalt 6-7-8-8-8-10 gange, derefter tages der ind 0-1-0-0-0-0 gang på næste stribe = 34-36-38-40-44-46 m.

Afsnit 3
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES UD SAMTIDIG.
VENDING:
1.p: Strik over de 4 første m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over disse 4 m, vend arb.
3.p: Strik over de 6 første m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over disse 6 m, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p - gentag til der er strikket 1 stribe over alle m.
UDTAGNING:
Strik 2 striber. Derefter tages der ud i starten af næste stribe således: Strik 2 m i den første m, gentag udtagningen på hver 2.stribe (= hver 4.p) totalt 6-8-8-8-8-10 gange = 40-44-46-48-52-56 m. Klip trådene.

Afsnit 4
Løft de første 38-42-44-46-50-54 m over på højre p. Derefter strikkes der således:
1.p (= retsiden): Strik 2 m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over de 2 m, vend arb.
3.p: Løft 2 m fra højre p over på venstre p, strik over de 4 m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over de 4 m.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p til alle m er løftet over på samme p og der er strikket 1 stribe over alle m.

Nederste del af Jakken:
Nu fortsættes der i mønster. Når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm tages der ud i siden således: Strik 2 m i den første maske fra retsiden totalt 4 gange på hver 4.cm = 44-48-50-52-56-60 m. Strik til arb måler 78-80-82-84-86-88 cm - afpas så sidste stribe er med Nepal og luk løst af med Nepal.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk men modsat, kraven starter fra retsiden, der lukkes ikke af til knaphul - trådskift ved striberne sker midt foran. Strik til arb måler 20-21-22-23-24-25 cm, sørg for at næste pinde er fra RETSIDEN og med Nepal.

Afsnit 5
VENDING:
1.p: Strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
2.p: Strik tilbage.
3.p: Strik til der er 4 m tilbage, vend arb.
4.p: Strik tilbage.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er strikket frem og tilbage over de sidste 2 m.
Strik en stribe over alle m.

Afsnit 6
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES IND SAMTIDIG
1.p: Løft de 2 første m løst over på højre p, læg tråden bag disse 2 m - Husk TIPS-1 se forkl over, strik over de resterende m på p, vend arb.
2.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 2 m som blev løftet over, vend arb.
3.p: Løft de 2 første m løst af over på højre p, læg tråden bag disse 2 m, strik over de resterende m på p, vend arb.
4.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 4 sidste m, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er 2 m tilbage på venstre p. Klip trådene.
INDTAGNING:
Strik 3-3-3-2-2-2 striber. Derefter tages der ind i slutningen af næste stribe således: Strik 2 m ret sm, gentag indtagningen på hver 2.stribe (= på hver 4.p) totalt 6-7-8-8-8-10 gange, derefter tages der ind 0-1-0-0-0-0 gang på næste stribe = 34-36-38-40-44-46 m.

Afsnit 7
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES UD SAMTIDIG
De første 32-34-36-38-42-44 m sidder på din højre p. Derefter strikkes der således:
1.p: Løft 2 m fra højre p over på venstre p, strik over de 4 m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over de 4 m.
3.p: Løft 2 m fra højre p over på venstre p, strik over de 6 m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over de 6 m.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p til alle m er løftet over på samme p og der er strikket 1 stribe over alle m.
UDTAGNING:
Strik 2 striber. Derefter tages der ud i slutningen af næste stribe således: Strik 2 m i den siste m, gentag udtagningen på hver 2.stribe (= hver 4.p) totalt 6-8-8-8-8-10 gange = 40-44-46-48-52-56 m.

Afsnit 8
1.p: Strik over de 2 første m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over disse 2 m, vend arb.
3.p: Strik over de 4 første m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over disse 4 m, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p - gentag til der er strikket 1 stribe over alle m.

Nederste del af Jakken:
Nu fortsættes der i mønster. Når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm tages der ud i siden således: Strik 2 m i den sidste maske fra retsiden totalt 4 gange på hver 4.cm = 44-48-50-52-56-60 m. Strik til arb måler 78-80-82-84-86-88 cm - afpas så sidste stribe er med Nepal og luk løst af med Nepal.

VENSTRE RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp 8 i mønster, trådskift sker i siden, og der strikkes ovenfra og ned. Slå 49-53-53-55-57-61 m op med Nepal. Strik 2 p (1.p = retsiden). Derefter slåes der op i slutningen af de 2 næste p fra retsiden til hals 1 m 1 gang og 7-7-7-8-8-8 m 1 gang = 57-61-61-64-66-70 m. Når arb måler 16-17-18-19-20-21 cm lukkes maskerne af til ærme således: Luk 0-0-3-4-2-2 m af 1 gang, og derefter 5 m af på hver 2.p totalt 5-5-4-4-4-4 gange = 32-36-38-40-44-48 m.
Strik mønster til arb måler 20-21-22-23-24-25 cm sørg for at næste pinde er fra RETSIDEN og med Nepal.

Strik Afsnit 1 – se HØJRE FORSTK.

Derefter strikkes 4-3-4-3-4-3 striber over alle m. Samtidig med at der på hver 2.stribe tages 1 m ud i starten af p fra retsiden, og tages 1 m ind i slutningen af p fra retsiden. Dette gøres for at arb skal få rigtig vinkel.

Afsnit 9
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES IND SAMTIDIG.
VENDING:
1.p: Strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
2.p: Strik tilbage.
3.p: Strik til der er 4 m tilbage, vend arb.
4.p: Strik tilbage.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er 2 m tilbage på højre p.
INDTAGNING:
Strik 1-0-0-2-0-0 striber. Derefter tages der ind i starten af næste stribe således: Strik 2 m ret sm, gentag på hver 2.stribe (= på hver 4.p) totalt 4-6-6-6-6-8 gange = 28-30-32-34-38-40 m.

Afsnit 10
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES UD SAMTIDIG.
VENDING:
1.p: Strik over de 4 første m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over disse 4 m, vend arb.
3.p: Strik over de 6 første m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over disse 6 m, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p - gentag til der er strikket 1 stribe over alle m.
UDTAGNING:
Strik 2 striber. Derefter tages der ud i starten af næste stribe således: Strik 2 m i den første m, gentag udtagningen på hver 2.stribe (= hver 4.p) totalt 4-6-6-6-6-8 gange = 32-36-38-40-44-48 m. Klip trådene.

Derefter strikkes 4 striber over alle m. Samtidig med at der på hver 2.stribe tages 1 m ud i starten af p fra retsiden, og tages 1 m ind i slutningen af p fra retsiden. Dette gøres for at arb skal få rigtig vinkel. Klip trådene.

Strik Afsnit 4 – se HØJRE FORSTK.

NEDERSTE DEL AF JAKKEN:
Nu fortsættes der i mønster. Når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm tages der ud i siden således: Strik 2 m i den første maske fra retsiden totalt 4 gange på hver 4.cm = 36-40-42-44-48-52 m. Strik til arb måler 78-80-82-84-86-88 cm - afpas så sidste stribe er med Nepal og luk løst af med Nepal.

HØJRE RYGSTK:
Slå op og strik som venstre rygstk men modsat - trådskift ved striberne sker midt bagpå. Strik til arb måler 20-21-22-23-24-25 cm afpas så næste pinde er fra retsiden og med Nepal.

Strik Afsnit 5 – se VENSTRE FORSTK.

Derefter strikkes 4-3-4-3-4-3 striber over alle m. Samtidig med at der på hver 2.stribe tages 1 m ind i starten af p fra retsiden, og der tages 1 m ud i slutningen af p fra retsiden. Dette gøres for at arb skal få rigtig vinkel.

Afsnit 11
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES IND SAMTIDIG
1.p: Løft de 2 første m løst over på højre p, læg tråden bag disse 2 m - HUSK TIPS-1, strik over de resterende m på p, vend arb.
2.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 2 m som blev løftet over, vend arb.
3.p: Løft de 2 første m løst af over på højre p, læg tråden bag disse 2 m, strik over de resterende m på p, vend arb.
4.p: Strik tilbage men der strikkes ikke over de 4 sidste m, vend arb.
Fortsæt således med 2 m mindre for hver 2.p til der er 2 m tilbage på højre p. Klip trådene.
INDTAGNING:
Strik 1-0-0-2-0-0 striber. Derefter tages der ind i slutningen af næste stribe således: Strik 2 m ret sm, gentag indtagningen på hver 2.stribe (= på hver 4.p) totalt 4-6-6-6-6-8 gange = 28-30-32-34-38-40 m.

Afsnit 12
LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES – DER VENDES OG TAGES UD SAMTIDIG
De første 26-28-30-32-36-38 m sidder på din højre p. Derefter strikkes således:
1.p (= retsiden): Løft 2 m fra højre p over på venstre p, strik over de 4 m, vend arb.
2.p: Strik tilbage over de 4 m.
3.p: Løft 2 m fra højre p over på venstre p, strik over de 6 m, vend arb.
4.p: Strik tilbage over de 6 m.
Fortsæt således med 2 m mere for hver 2.p til alle m er løftet over på samme p og der er strikket 1 stribe over alle m.
UDTAGNING:
Strik 2 striber. Derefter tages der ud i slutningen af næste stribe således: Strik 2 m i den siste m, gentag udtagningen på hver 2.stribe (= hver 4.p) totalt 4-6-6-6-6-8 gange = 32-36-38-40-44-48 m.

Derefter strikkes 4 striber over alle m. Samtidig med at der på hver 2.stribe tages 1 m ind i starten af p fra retsiden, og der tages 1 m ud i slutningen af p fra retsiden. Dette gøres for at arb skal få rigtig vinkel.

Strik Afsnit 8 – se VENSTRE FORSTK.

Nederste del af Jakken:
Nu fortsættes der i mønster. Når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm tages der ud i siden således: Strik 2 m i den sidste maske totalt 4 gange på hver 4.cm = 36-40-42-44-48-52 m. Strik til arb måler 78-80-82-84-86-88 cm – sørg for at sidste stribe er med Nepal og luk løst af med Nepal.

MONTERING:
Sy højre rygstk og venstre rygstk sammen midt bagpå. Sy skulder- og sidesømmene. Sy kraven sammen midt bagpå og sy den fast til halsudskæringen bagpå.

HØJRE MANCHET:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Strik 42-44-46-50-52-54 m op med rundp 8 rundt om ærmet med Nepal. Arb strikkes i mønster. Luk af når arb måler 17-16-16-15-13-11 cm - luk af med Nepal.

VENSTRE MANCHET:
Strik op og strik som højre manchet.

MONTERING:
Sy manchetsømmene sammen. Sy knapperne i på venstre forstk.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 13.09.2016
Rettelse af antal m i mindste størrelse under VENSTRE RYGSTK sektion 9 + HØJRE RYGSTK sektion 11 och 12.

Diagram

= strikkeretning
= Afsnit 1-8 - se opskrift

Vibe Eriksen 09.11.2018 - 12:01:

Er der rigtigt, at der anbefales garngruppe C (pinde 5), men opskriften strikkes med p 8? Mvh Vibe

Lauresalerno 06.10.2018 - 15:33:

I\'m having a hard time figuring out the diagram of this pattern. Does the diagram represent the right back with sections 5-8? I\'m not sure what the piece on the left of the drawing is. Is that the left back with sections 1-4? Which part of the garment has second 1-4?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 10:19:

Dear Lauresalerno, the right front piece and the left back piece will look mirorerd -see picture- as left front piece/right back piece. Just work the differentn sections as explained, step by step. Happy knitting!

Angelique 28.04.2018 - 18:04:

Bedankt voor de snelle reactie. Moet ik dan de verkorte toeren aanpassen? Nu brei ik de eerste 17 steken voor maat s. Is dit in spiegelbeeld dan de eerste 5 steken? Of begin ik de verkorte toeren aan de verkeerde kant van het werk? Groet, Angelique

Angelique 28.04.2018 - 11:37:

Hallo, hoe brei ik de kraag bij het linkervoorpand. Pak ik dit hetzelfde aan als bij het rechtervoorpand of moet dit anders omdat het in spiegelbeeld word gebreid? Groet, Angelique

DROPS Design 28.04.2018 kl. 17:59:

Hallo Angelique, De kraag brij je inderdaad hetzelfde als bij het rechter voorpand, maar dan in spiegelbeeld.

Donatella 02.03.2018 - 17:33:

Buongiorno, un chiarimento: nella descrizione si inizia dal davanti destro, ma nello schema riportato la freccia che indica la direzione del lavoro è relativa al davanti sinistro. Mi è venuto un dubbio. Grazie cordiali saluti

DROPS Design 03.03.2018 kl. 10:35:

Buongiorno Donatella. Può seguire le indicazioni riportate nel testo, iniziando quindi sul davanti destro. Buon lavoro!

Patrizia 20.02.2018 - 14:54:

Buongiorno, ma il colletto è lavorato tutto con il nepal?

DROPS Design 20.02.2018 kl. 15:28:

Buongiorno Patrizia. Sì, il colletto è lavorato solo con Nepal. La fotografia presa leggermente di spalle, può aiutarla. Buon lavoro!

Daisy 26.01.2018 - 13:26:

J'ai commencé ce modèle et je bloque dés le début au col: Quand on ne tricote que les 17 1ères mailles et qu'on fait les rangs suivant çà fait un trou dans le tricot. Est ce normal? Y a t-il un moyen d'empécher celà? J'ai beau tendre ma laine à cet endroit là, j'ai toujours un trou. Merci pour votre aide!

DROPS Design 26.01.2018 kl. 13:30:

Bonjour Daisy, vous pouvez utiliser également la technique des mailles enveloppées (voir vidéo) pour les rangs raccourcis. Bon tricot!

Linnéa 12.11.2017 - 16:08:

Vänster bakstycke, efter avsnitt 1 står det att man ska öka i början av de 4 ränderna och minska i slutet. Men det ska vara tvärtom. Ser att andra påpekat detta, men det har i te blivit ändrat.

Katja Wagenführ 27.07.2016 - 22:37:

Hallo, ich hab eine Frage zu den Rückenteilen. Ich stricke die Jacke in Größe S. Bei Abschnitt 9 sollen laut Anleitung 4 Abnahmen gemacht werden. Man hat 32 Maschen auf der Nadel und angegeben sind am Ende der Abnahmen 26 Maschen. Muß ich nun 4 oder 6 Maschen abnehmen?

DROPS Design 28.07.2016 kl. 15:11:

Liebe Katja, ja ich sehe das Problem und habe eine Anfrage an unsere Designabteilung gemacht.

Lea 16.03.2016 - 17:13:

Fejl i opskriften: Venstre rygstykke, efter Afsnit 1 skal man strikke et antal riller. I teksten står der "på hver 2.stribe tages 1 m ud i starten af p fra retsiden, og tages 1 m ind i slutningen af p fra retsiden". Det betyder at man tager ud mod sidesømmen og ind mod rygsømmen. Det skal være modsat. De tre andre steder på rygstykkerne (under "rhomben" på venstre bagstykke og over og under "rhomben" på højre bagstykke) er opskriften korrekt.

Kommentere opskrift DROPS 158-17