DROPS / 157 / 17

Grey Mist by DROPS Design

Strikket DROPS skjerf i 2 tråder ”Brushed Alpaca Silk” og helpatent.

Stikkord: patent, skjerf, tykke pinner,

DROPS Design: Modell nr as-027
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: One size.
Mål: Lengde: 175 cm. Bredde: 35 cm.
Materialer:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150 g f.nr 02, lys grå

DROPS PINNE NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10 m x 14 p patentstrikk på 10 x 10 cm med 2 tråder.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (12) FAQ

77% Alpakka, 23% Silke
fra 25.50 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 25.50 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 153kr. Les mer.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

HELPATENT MED KAST (frem og tilbake på p + 1 kantm i hver side):
1.p: 1 m rille, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r, 1 m rille.
2.p: 1 m rille, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse m r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, 1 m rille.
3.p: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m, strikk kastet og den løse m r sm, 1 m rille.
Gjenta 2. og 3.p oppover.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Legg LØST opp 38 m på p 9 med 2 tråder Brushed Alpaca Silk. Strikk 2 RILLER – se forkl over - SAMTIDIG som det på siste p felles 3 m jevnt fordelt = 35 m. Videre strikkes det HELPATENT MED KAST frem og tilbake – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 173 cm – avpass etter 2.p i patentmønsteret – strikkes neste p fra retten slik: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m r sm, 1 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, strikk 1 m rille. Strikk 2 riller SAMTIDIG som det på 1.p økes 3 m jevnt fordelt = 38 m, fell LØST av.

Linda 05.12.2016 - 13:32:

Hi there. The video and explanation of the English Rib/Fisherman's Rib accompanying the "Grey Mist" scarf pattern is different from the Fisherman's Rib video/explanation on You Tube. Which one is the correct one for the pattern? Thanks

DROPS Design 05.12.2016 kl. 15:30:

Dear Linda, please see below video showing how to work the English rib as in the pattern. Happy knitting!

Elisabeth 16.02.2016 - 11:30:

Hej Jeg kan ikke få patentmønstret til at passe. Skal der være en kantmaske i hver ende før retmasken der kommer før ** patentmønstret eller er det én og samme maske? Svært at forklare... Håber I forstår. Hilsen ELisabeth

DROPS Design 03.03.2016 kl. 11:59:

Hej Elisabeth, Nej, der skal kun være én kantmaske, ellers strikkes patentmønsteret helt ud, nøjagtig som der står i opskriften. Strik en lille prøve først, der strikkes ca 6 pinde inden du ser mønsteret. God fornøjelse!

Mette 04.11.2015 - 23:21:

Hej Laila, der skal ikke bruges 3 nøgler, men 6 nøgler. Hvert nøgle er på 25 gram. God fornøjelse, Hilsen Mette

Laila 04.11.2015 - 18:00:

Jeg har købt 3 nøgler som der står i opskriften. Er startet på tørklædet. I opskriften står der, at man skal strikke med 2 tråde brushed alpaca silke. Efter 1 nøgle, hvor jeg har strikket med 2 tråde, er tørklædet kun 25 cm. Så er 3 nøgler da ikke nok???

DROPS Design 05.11.2015 kl. 10:04:

Hej Laila. Brushed Alpaca Silk er 25 gr per nögle. Saa du skulle have bestilt 6 nögler for 150 gr.

Mélly 26.12.2014 - 16:31:

J'ai réalisé ce modèle avec la laine BRUSHED ALPACA SILK. c'est une écharpe bien moelleuse. Je l'ai lavé à la main avec un shampoing pour laine, laissé séché à plat mais la laine à perdu sont coté aérien. comment puis-je lui redonner son aspect d'origine?

DROPS Design 30.12.2014 kl. 13:11:

Bonjour Mme Mélly, suivez bien les consignes d'entretien de l'étiquette et les généralités (voir ici), votre magasin DROPS pourra également vous donner des astuces si nécessaire, vous pouvez le joindre soit par mail soit par téléphone. Bon tricot!

Kimberly 23.10.2014 - 14:14:

Kun je deze ook breien met breinaald nr. 8 of geeft dat echt een heel ander resultaat?

DROPS Design 23.10.2014 kl. 16:45:

Hoi Kimberley. Ja, dan wordt hij waarschijnlijk smaller ivm de stekenverhouding. Maar brei eerst een proeflapje en zie hoeveel het verschil het uitmaakt.

Kimberly 07.10.2014 - 16:20:

Is deze sjaal ook mooi in Big Merino? Of mis je dan dat 'donzige' effect?

DROPS Design 07.10.2014 kl. 16:44:

Hoi Kimberley. Je kan ook dit sjaal breien met Big Merino, maar de structuur is heel anders. Je krijgt inderdaad niet het pluizige effect van de Brushed Alpaca, maar een zeer duidelijke (en meer elastische) steek van de merino. Maar het is ook mooi.

Borghers Inge 03.10.2014 - 08:21:

Zeer mooie sjaal, maar de garenkost is wel een beetje laag ingeschat. Voor 150 gr. wol kost deze sjaal je meteen 15 euro...... Vind ik persoonlijk nogal veel :)

DROPS Design 03.10.2014 kl. 11:27:

Hoi Inge. Je hebt gelijk, de kosten waren verkeerd berekend. Dat is nu aangepast.

Violette B. 09.06.2014 - 17:10:

Cette écharpe a l'air douce et moelleuse. Hum.

Alessandra 04.06.2014 - 16:33:

Semplice e splendida.

Kommentér oppskrift DROPS 157-17