DROPS Baby / 25 / 32

Simply Sweet Shorts by DROPS Design

Ribbstickade kortbyxor med hålmönster i sidan till baby i DROPS BabyMerino. Stl prematur - 4 år

DROPS Design: Modell nr bm-066-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
NB: Pga resåren blir plagget mycket elastiskt och kommer därför att dra ihop sig jämfört med måtten på måttskissen.
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
(50) 50-100-100-100 (100-100) g nr 02, natur

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 eller 60 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 2,5 – till kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 33kr. Läs mer.

Det ökas på varje sida av 2 rm genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslagen vridna (dvs sticka i bakre maskbågarna) så att det inte blir hål. De ökade m stickas fortlöpande in i resåren, dvs att de 2 första m som ökas stickas räta, de 2 nästa aviga osv.

MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 3 m före markören, sticka sedan 2 m tills (i resår), sticka 2 m (markören sitter mitt emellan dessa 2 m) och sticka sedan 2 m vridna tills (i resår).
---------------------------------------------------------

KORTBYXA:
Arb stickas runt, uppifrån och ned. V börjar mitt bak.
Lägg upp (88) 96-104-120-128 (136-144) m på rundst 2,5 med Baby Merino. Sätt 1 markör i början på v (= mitt bak) och 1 markör efter (44) 48-52-60-64 (68-72) m (= mitt fram). Sticka resår så här från mitt bak: 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta v med 2 am och 1 rm. När resåren mäter 4 cm stickas nästa v så här: * 1 rm, 1 omslag, 2 am tills, 2 rm, 1 omslag, 2 am tills, 1 rm *, upprepa *-* v runt (= hålvarv till knytband). Sticka 1 v resår 2rm, 2 am. Byt till rundst 3 och sticka förhöjning bak så här: Sticka (7) 7-9-9-9 (9-9) m resår, vänd, strama tråden, sticka (14) 14-18-18-18 (18-18) m resår tillbaka, vänd, strama tråden, sticka (20) 20-26-26-26 (26-26) m resår, vänd, strama tråden, sticka (26) 26-34-34-34 (34-34) m resår tillbaka. Fortsätt så genom att sticka (6) 6-8-8-8 (8-8) m mer för varje gång det vänds tills det har stickats över totalt (50) 50-66-66-82 (82-82) m. Vänd, sedan stickas det resår runt med mönster A.1 i varje sida så här från mitt bak:

Sticka resår som förut över (19) 23-23-27-31 (31-35) m, sticka A.1 över 2 rm, 2 am, A.1 över 2 rm, sticka sedan i resår över (38) 38-46-54-54 (62-62) m, sticka A.1 över 2 rm, 2 am, A.1 över 2 rm, sticka resår över de resterande (19) 23-23-27-31 (31-35) m = (88) 96-104-120-128 (136-144) m på v. Fortsätt att sticka resår med A.1 2 ggr i varje sida tills arb mäter (10) 12-13-16-15 (16-17) cm mitt fram. Härifrån ökas det 1 m på varje sida av de 2 mittersta m fram och bak – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 m ökade). Upprepa ökningen på vartannat v, (7) 7-7-7-11 (11-11) ggr till (= totalt (8) 8-8-8-12 (12-12) ökningar) = (120) 128-136-152-176 (184-192) m. När arb mäter (15) 17-18-21-22 (23-24) cm mitt fram (ökningarna ska nu vara avslutade) maskas det av maskor till kil så här: Börja mitt bak och maska av de (6) 6-6-6-8 (8-8) första m (maska av med rm över rm och am över am). Sticka resår fram till (6) 6-6-6-8 (8-8) m före markören fram och maska av (12) 12-12-12-16 (16-16) m. Sticka resår tills det återstår (6) 6-6-6-8 (8-8) m på v. Maska av. Sätt det ena benets m på en tråd och sticka varje ben färdigt för sig.

BEN:
= (48) 52-56-64-72 (76-80) m. Fördela m på 4 strumpst nr 2,5 och fortsätt med resår och A.1 runt som förut i (1) 1-1-2-2 (2-3) cm. Avsluta efter v 4 eller 8 i A.1. Sticka 1 cm till med resår utan A.1. Sedan maskas det av löst med rm över rm och am över am. Arb mäter totalt (17) 19-20-24-25 (26-28) cm. Sätt tillbaka m från det andra benet på st och sticka som det första benet.

MONTERING:
Sy de (12) 12-12-12-16 (16-16) m som maskades av mellan benen, mot varandra.

KNYTBAND:
Klipp 2 trådar natur à 2,5-3,5 meter. Tvinna dem till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden upp och ned genom hålvarvet (börja och sluta mitt fram).

= sticka 3 rm, drag den första m som stickades över de 2 andra så att denna m ligger runt de 2 sista m på höger st (= 1 m minskad)

Pia 01.09.2016 - 01:17:

Hvad betyder 'tel' ? det står i forbindelse med størrelserne overst på opskriften.

DROPS Design 01.09.2016 kl. 12:15:

Hej Pia. Det har jeg ikke staaende. Jeg tror din Skype er koblet paa en eller anden maade til din browser, saa den laver str om til telefonnummer :)

Bourgarel 20.10.2015 - 10:43:

Què save dire "re-hausse" pour le dos? Lorsqu'en tricote le pantalon vous dites de tricoter un "re-hausse pour le dos" et je ne comprends pas bien ce qu'il faut faire. merci d'avance pour votre réponse

DROPS Design 20.10.2015 kl. 14:03:

Bonjour Mme Bourgarel, la ré-hausse dos consiste à tricoter quelques rangs raccourcis sur les mailles du dos pour donner l'aisance voulue. Suivez bien les indications pour votre taille et tricotez 7-9 m à partir du milieu dos, tournez et tricotez 14-18 m, tournez, tricotez 20-26 m, tournez et tricotez 269-34 m, tournez et tricotez 6-8 m en plus à chaque rang, à chaque fois que vous tournez jusqu'à ce que vous ayez tricoté 50-82m, tournez et continuez ensuite en rond comme indiqué. Bon tricot!

Manuela 15.06.2015 - 10:52:

Mit dem Top einfach eine super Kombination für die heißen Tage!

Emma Falch 15.10.2014 - 21:14:

Ønsker å strikke denne som lang bukse i stedet for shorts. Har dere noen tips til hvordan jeg burde strikke beina? Hvor lange bør de være og bør jeg felle noen masker underveis for å skråne beina?

DROPS Design 17.10.2014 kl. 15:00:

Hei Emma. Du kan bruke målene i lengden som på modell 25-17. Der er det også en felling som du sikkert kan tilpasse etter. Lykke til videre.

Emma Falch 08.10.2014 - 13:06:

Sammenligner med oppskriften for den kortermede genseren som passer til, der står det pinnestr 3,5 og likt antall masker per cm som i denne oppskriften hvor man bare skal bruke pinnestr 3. Det må vel være en feil?

DROPS Design 16.10.2014 kl. 16:02:

Her har du strikkefastheden i både rib og glatstrik på p nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 34 m x 32 p Rib på 10 x 10 cm (24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm).

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-32