DROPS Baby / 25 / 31

Simply Sweet Singlet by DROPS Design

Undertrøje strikket i rib ovenfra og ned med raglan og hulmønster i DROPS BabyMerino. Str præmatur - 4 år

DROPS Design: Model nr bm-054-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: (præmatur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
(100) 100-100-100-100 (150-150) g f.nr 02, natur

DROPS STRØMPEP ELLER RUNDP (40 eller 60 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 34 m x 32 p Rib på 10 x 10 cm (24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm).
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 43.9kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p).

Der tages 1 m ud på hver side af de 4 raglan-linjer ved at slå om på hver side af de 2 m ret i hver raglan-linje (set fra retsiden). Omslagen strikkes løbende ind i Ribben, dvs de 2 første strikkes vrang fra vrangen, de 2 næste ret fra vrangen osv – OBS: Omslagen strikkes ikke drejet (dvs der skal være hul på hver side af de 2 ret-m i raglan-linjen).

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra kanten ret sammen og slå om (knaphullerne lukkes fra vrangen).
Luk af til knaphul når arb måler:
STR (præmatur): 1 og 3 cm.
STR 0/1 mdr + 1/3 mdr: 1 og 4 cm.
STR 6/9 mdr + 12/18 mdr: 1 og 4½ cm.
STR (2 år + 3/4 år): 1 og 5 cm.
----------------------------------------------------------

UNDERTRØJE:
Arb strikkes ovenfra og ned. Der strikkes frem og tilbage på rundp til efter halsslidsen, derefter strikkes arb rundt på strømpep/ rundp til færdig mål.

BÆRESTK:
Slå (54) 60-60-64-74 (74-74) m op (inkl 6 kant-m i hver side mod midt foran) på rundp 3,5 med natur Baby Merino. Strik 4 p retstrik – se forkl over (1.p = retsiden). Fortsæt med forhøjning bag i nakken således (1.p = retsiden):
Strik ret til der er (6) 8-8-8-10 (10-10) m tilbage, vend, stram tråden og strik ret til der er (6) 8-8-8-10 (10-10) m tilbage i den anden side. Vend arb, stram tråden og strik ret til der er (12) 16-16-16-20 (20-20) m tilbage, vend arb, stram tråden og strik ret til der er (12) 16-16-16-20 (20-20) m tilbage i den anden side. Vend arb, stram tråden og strik ret til der er (18) 24-24-24-30 (30-30) m tilbage, vend, stram tråden og strik ret til der er (18) 24-24-24-30 (30-30) m tilbage i den anden side. Vend, stram tråden og strik ret p ud. Næste p strikkes således fra vrangen: Strik 6 kant-m ret, strik vr over de næste (42) 48-48-52-62 (62-62) m Samtidig med at der tages (32) 26-42-38-44 (60-60) m ud jævnt fordelt over disse m og afslut med 6 kant-m ret (husk KNAPHUL på forkanten – se forkl over) = (86) 86-102-102-118 (134-134) m på p.
NÆSTE P STRIKKES SÅLEDES FRA RETSIDEN:

STR (præmatur) + 0/1 mdr:
6 kant-m i RETSTRIK – se forkl over, 2 r, 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr, 2 r og 6 kant-m i RETSTRIK.

STR 1/3 mdr + 6/9 mdr + 12/18 mdr:
6 kant-m i RETSTRIK – se forkl over, 2 r, 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 3-3-5 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 7 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 3-3-5 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), 2 vr, 2 r, 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr, 2 r og 6 kant-m i RETSTRIK.

STR (2 år + 3/4 år):
6 kant-m i RETSTRIK – se forkl over, ** 2 r, 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr **, gentag fra **-** totalt 2 gange, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 9 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 2 vr, 2 r (sæt 1 mærke midt mellem disse 2 m = raglan-linje), ** 2 vr, A.1 (= 2 m), 2 vr, 2 r **, gentag fra **-** totalt 2 gange og afslut med 6 kant-m i RETSTRIK.

ALLE STR:
Fortsæt mønsteret således frem og tilbage. SAMTIDIG på næste p fra retsiden tages der ud til RAGLAN – se forkl over (= 8 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 2.p/omg (dvs på hver p fra retsiden), (7) 7-7-11-11 (11-11) gange til (= totalt (8) 8-8-12-12 (12-12) udtagninger på hver side af hver raglan-linje).
SAMTIDIG når arb måler (4) 5-5-6-6 (7-7) cm slutter kanten og arb strikkes videre rundt på p således (sørg for at næste p strikkes fra retsiden): Sæt arb sammen med m fra højre forkant øverst (så forkanterne ligger ovenpå hinanden og knaphullerne sidder yderst). Strik 1 omg rundt Samtidig med at de 6 m fra højre og venstre forkant strikkes ret sammen 2 og 2, strik omg ud, klip tråden og start næste omg midt bagpå.
Fortsæt Ribben og mønsteret rundt Samtidig med at udtagningen til raglan fortsætter som før, men de 6 m midt foran strikkes nu således: 2 vr, A.1 (= 2 m) og 2 vr.
Efter sidste udtagning til raglan er der (144) 144-160-192-208 (224-224) m på p. Strik (0) 2-2-2-2 (2-2) omg til som før, arb måler ca (7) 8-8-10-11 (11-11) cm fra skulderen.
På næste omg lukkes de (32) 32-32-40-48 (48-48) m mellem hvert mærke over ærmerne LØST af i Rib = (40) 40-48-56-56 (64-64) m tilbage på for- og rygstk.

RYG & FORSTK:
= (80) 80-96-112-112 (128-128) m. På næste omg igen slåes der (8) 16-12-12-16 (16-20) LØSE m op under hvert ærme = (96) 112-120-136-144 (160-168) m på ryg- og forstykke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Fortsæt Ribben rundt som før (= 2 r/ 2 vr) med A.1 foran som før. Når arb måler (10) 13-17-17-18 (21-24) cm fra ærmegabet strikkes der Rib rundt over alle m (dvs strik 2 ret i stedet for A.1 på forstk). Når arb måler (13) 16-20-20-21 (24-27) cm fra ærmegabet (hele tøjet måler ca (20) 24-28-30-32 (35-38) cm fra skulderen), lukkes der LØST af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy knapper i på venstre forkant.

= strik 3 ret, løft den første m som blev strikket over de 2 andre så den ligger rundt om de 2 sidste m på højre p (= 1 m taget ind)

Lene 11.02.2019 - 18:34:

Ikke spørgsmål til opskriften men til printning af jeres opskrifter : når jeg printer opskrifter ud, går billedet ind over noget af teksten. Har haft dette problem flere gange på det seneste - aldrig tidligere. Nogen forklaring eller tip til hvad jeg kan gøre anderledes? Vh. Lene

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:43:

Hej Lene, Bruger du "skriv ud" knappen inde på selve opskriften? Den skal fungere :)

Miki Bridges 14.01.2019 - 04:27:

I am starting a increase along the raglan line and don't understand what "work YOs into rib" means........from WS, the raglan lines are two purl stitches, aren't they?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:50:

Dear Mrs Bridges, the new sts increased for raglan should continue the rib as before, so that the rib K2/P2 continue on each piece. Happy knitting!

Zannie 20.12.2018 - 15:17:

Er der ikke en fejl i strikkefastheden i det danske mønster? Babymerino strikker da op i 24 masker og 32 pinde og ikke som der står 34 masker og 32 pinde.

Neena Pawar 26.10.2018 - 13:52:

I still don’t understand the row which says Knit 6- then K2 P2 A1. ( = 2 Sts) P2 Is A1. Yarn forward ? And if so only 1 stitch will be increased - I don’t understand the chart of A1

DROPS Design 26.10.2018 kl. 14:56:

Dear Mrs Pawar, when working A.1 in the round, work row 1 from RS: K1, YO, K1 - R2 (from WS): P3 - R3: K 3, pass first st worked over the other 2 so that this st is around the last 2 sts on right needle (= 1 st dec) - R4= K2, repeat then row 1 to 4. Happy knitting!

Marianne Scheibelein Ginnerup 19.09.2018 - 12:38:

Hej. Jeg er ikke så øvet strikker, derfor dette (enkle?) spørgsmål? Jeg skal lukke af til knaphul på højre forkant, men hvor er det? Jeg har lavet forhøjning i nakken men kan ikke regne ud, hvor højre forkant er.

DROPS Design 19.09.2018 kl. 15:21:

Hej Marianne, du strikker knaphul på højre forkan, den som er strikket i retstrik. Øverst i opskriften ser du hvor du skal strikke dine knaphuller alt efter hvilken størrelse du strikker. KNAPHUL: Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra kanten ret sammen og slå om (knaphullerne lukkes fra vrangen). Luk af til knaphul når arb måler: STR (præmatur): 1 og 3 cm. STR 0/1 mdr + 1/3 mdr: 1 og 4 cm. STR 6/9 mdr + 12/18 mdr: 1 og 4½ cm. STR (2 år + 3/4 år): 1 og 5 cm.

Marianne Ginnerup 18.09.2018 - 15:50:

Hej. Jeg er ikke så øvet strikker, derfor dette (enkle?) spørgsmål? Jeg skal lukke af til knaphul på højre forkant, men hvor er det? Jeg har lavet forhøjning i nakken men kan ikke regne ud, hvor højre forkant er.

Christine Isnard 28.02.2018 - 22:23:

Bonsoir, je n'arrive pas à joindre les deux bandes de tricotage en les tricotant ensemble et à continuer en tricotant en rond. Le câble de mon aiguille circulaire est trop long, il faut que j'utilise la technique du "magique loop". Pouvez vous montrer en vidéo comment faire pour tricoter ensemble les six mailles à superposer? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 01.03.2018 kl. 09:11:

Bonjour Mme Isnard, vous tricotez jusque là en allers et retours, pour superposer les 6 m de la fin et du début du rang, tricotez un rang sur l'endroit (en commençant par le devant gauche) jusqu'aux 6 mailles de la bordure devant droit, puis glissez ces mailles sur une autre aiguille et tricotez la 1ère m de la bordure devant droit avec la 1ère m de la bordure devant gauche, et ainsi de suite jusqu'à ce que les 6 m soient tricotées ensemble - en magic loop, vous pouvez répartir les mailles pour avoir les mailles du dos d'un côté de l'aiguille et celles du devant sur l'autre moitié de l'aiguille. Bon tricot!

Dhanam 03.02.2018 - 17:05:

I have finished the increase in the kyoke section with 86 stitches in totoal on my needle.. Starting the pattern, I find there are not enough stitches to comply with your instructions. Also can I just omit the complicated A diagram altogether? to make it simple?

DROPS Design 05.02.2018 kl. 08:59:

Dear Dhanan, work the 86 sts as follows: 6 sts in garter st, K2, P2, A.1 (= 2 sts), P2, K1, marker, K1, *P2, K2*, repeat from *-* 3 times in total (= overe the next 12 sts), P2, K1, marker, K1, *P2, K2*, repeat from *-* 5 times in total (over the next 20 sts), P2, K1, marker, K1, *P2, K2*, repeat from *-* 3 times in total (= over the next 12 sts), P2, K1, marker, K1, P2, A.1 (= 2 sts), P2, K2 and 6 sts in garter st = 6+2+2+2+2+1+1+12+2+1+1+20+2++1+1+12+2+1+1+2+2+2+2+6= 86 sts. Happy knitting!

Annelies Rennert 27.07.2017 - 13:47:

Hallo, ich hätte gerne gewusst wie ich das mit den verkürzten Reihen zu verstehen habe. Lg. A. Rennert

DROPS Design 27.07.2017 kl. 17:07:

Liebe Frau Rennert, dieses Video zeigt wie man diese verkürzten Reihen strickt. Viel Spaß beim stricken!

Regina Zipfl 28.02.2017 - 20:41:

Vielen Dank für Ihre Rückmeldung! Ich komme allerdings nach der Zunahme nur auf 86 Maschen! DAS ist das Problem! Dann ist bereits frührer ein Fehler in der Anleitung! Und nun?

DROPS Design 01.03.2017 kl. 08:43:

Liebe Frau Zipfl, in der Größe 1/3 Monate haben Sie 60 M angeschlagen und nach den verkürzten Reihen 42 M gleichmäßig verteilt zugenommen: 60+42= 102 M, dann können sie die erste Reihe stricken, wie in dieser Größe beschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-31