DROPS Baby / 25 / 16

Beth by DROPS Design

Klänning virkad uppifrån och ned med raglan, korta ärmar och solfjädersmönster till baby i DROPS BabyAlpaca Silk. Stl 0 - 4 år

DROPS Design: Modell nr bs-009-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
100-100-100-150 (150-150) g nr 1306, puder
50 g i alla stl i nr 0100, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 st och 8 strukturvarv på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 3 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 47.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 168kr. Läs mer.
VIRKINFO:
I början på varje v med fm ersätts 1:a fm med 1 lm. V avslutas med 1 sm i lm från början av v (vid virkning runt). V avslutas med 1 fm i 3:e lm från början av föregående v (vid virkning fram och tillbaka).
I början på varje v med st ersätts 1:a st med 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm från början av v (vid virkning runt). V avslutas med 1 st i lm från början av föregående v (vid virkning fram och tillbaka.

STRUKTURVARV:
* 1 v fm, 1 v st *, upprepa *-* (1 v fm + 1 v st = 1 strukturvarv).

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 fm/st genom att virka 2 fm/st i samma m.

MÖNSTER:
Se diag A.1.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arb virkas uppifrån och ned. Det virkas fram och tillbaka från mitt bak till efter sprundet mitt bak, sedan virkas arb runt.

OK:
Virka 67-71-75-79 (79-83) lm (inkl 1 lm att vända med) med nål 3,5 med puder. Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan virkas det 1 fm i varje lm v ut = 66-70-74-78 (78-82) fm på v.
Nu sätts det 4 markörer i arb till raglan så här (börja mitt bak – OBS: Det virkas INTE när markörerna sätts): Hoppa över 9-10-11-12 (12-13) fm (= höger bakst), sätt 1 markör i nästa fm, hoppa över 13 fm (= ärm), sätt 1 markörtråd i nästa fm, hoppa över 18-20-22-24 (24-26) fm (= framst), sätt 1 markör i nästa fm, hoppa över 13 fm (= ärm) och sätt sista markören i nästa fm (det är nu 9-10-11-12 (12-13) fm på vänster bakst efter sista markören.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU VIRKAR!
LÄS VIRKINFO och virka nästa v från rätsidan så här:
Virka 1 st i varje fm, men i varje fm med markör virkas det 2 st + 2 lm + 2 st = 78-82-86-90 (90-94) st på v.
Sedan virkas det STRUKTURVARV – se förkl ovan (det virkas fram och tillbaka med 1 fm/st i varje m från föregående v, men på varje v med fm från avigsidan virkas det 2 lm över de 2 lm från föregående v i raglanlinjerna).
SAMTIDIGT på 1:a v från rätsidan (dvs på v med st) ökas det till raglan så här: Virka 2 st + 2 lm + 2 st om varje lm-båge i varje raglanlinje (= 16 st ökade på v – OBS: virka om båda lm-bågarna). Upprepa ökningen på varje v från rätsidan, 3-3-4-4 (5-6) ggr till (= totalt 4-4-5-5 (6-7) ggr = 142-146-166-170 (186-206) m på v. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Efter sista ökningen till raglan virkas det 1 v med fm från avigsidan som förut.
Nästa v virkas så här från rätsidan: Virka 1 st i var och en av de första 19-20-23-24 (26-29) st (= höger bakst), hoppa över de nästa 33-33-37-37 (41-45) fm (= ärm), virka 6-8-6-10 (10-8) lm, virka 1 st i var och en av de nästa 38-40-46-48 (52-58) fm (= framst), hoppa över de nästa 33-33-37-37 (41-45) fm (= ärm), virka 6-8-6-10 (10-8) lm och virka 1 st i var och en av de sista 19-20-23-24 (26-29) fm (= vänster bakst).
Ärmarna är nu färdiga och arb virkas vidare runt.

FRAM- OCH BAKST:
Sätt arb tills mitt bak med rätsidan ut och virka 1 v med fm (virka 1 fm i varje st från föregående v och 1 fm i varje lm under varje ärm – kom ihåg VIRKINFO) = 88-96-104-116 (124-132) m på v. Sätt 1 markör i varje sida = 44-48-52-58 (62-66) m på fram- och bakst. Fortsätt runt med STRUKTURVARV.
När arb mäter ca 2 cm från markörerna under ärmarna ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 m ökade). Upprepa ökningen med 1½-2-3-3 (3-3½) cm mellanrum, 5-6-6-7 (8-8) ggr till (= totalt 6-7-7-8 (9-9) ggr) = 112-124-132-148 (160-168) m. När arb mäter ca 13-19-22-25 (28-31) cm från markören (avsluta efter 1 v med st, ökningarna ska nu vara färdiga), virkas det 1 v fm SAMTIDIGT som det ökas 8-2-0-2 (2-0) fm jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS = 120-126-132-150 (162-168) fm. Klipp av tråden.
Byt till natur och virka 1 v fm tillbaka med 1 fm i varje fm från föregående v. Sedan virkas det solfjädersmönster efter diag A.1, dvs det virkas så här:
VARV 1: * 3 lm, hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt och avsluta med 3 lm och 1 sm i 1:a lm i början på v = 40-42-44-50 (54-56 lm-bågar).
VARV 2: Virka sm till mitten av första lm-bågen, 3 lm (motsvarar 1 st), * 3 st + 2 lm + 3 st om nästa lm-båge, 1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 1 lm-båge, virka 3 st + 2 lm + 3 st om sista lm-bågen och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v = 20-21-22-25 (27-28) st-grupper med 1 st mellan varje st-grupp.
VARV 3-4: 3 lm (= 1 st), * 3 st + 2 lm + 3 st om lm-bågen mitt i nästa st-grupp, 1 st i nästa st *, upprepa *-* v runt, avsluta med 3 st + 2 lm + 3 st om lm-bågen mitt i sista st-gruppen och 1 sm i 3:e lm i början på v.
VARV 5: Virka som v 3-4, men om lm-bågen mitt i varje st-grupp virkas det 4 st + 2 lm + 4 st (i stället för 3 st + 2 lm + 3 st). Upprepa v 5 till kanten mäter ca 6 cm i alla stl (ev till önskad längd). Sedan virkas sista v på samma sätt, men med 5 st + 2 lm + 5 st om lm-bågen mitt i varje st-grupp.

TVINNAD SNODD:
Klipp 3 trådar natur à 3 meter. Tvinna dem tillsammans tills de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden upp och ned genom ett st-varv, ca 2 cm under ärmhålet på klänningen, med början från mitt fram.

ROSETT:
Virka 11 lm med nål 3,5 med natur. Första v virkas så här: 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de 7 nästa lm = 9 st på v. Vänd arb och virka STRUKTURVARV fram och tillbaka tills arb mäter ca 10 cm – avsluta efter 1 v med fm. Klipp av och fäst tråden. Sy ihop kortsidorna till en ring och surra lite tråd runt mitten på rosetten så att den drar ihop sig fint mitt på. Sy fast rosetten mitt fram på klänningen rätt över snodden.

UTJÄMNING AV HALSRINGNING:
För bättre passform virkas det en liten förhöjning bak i nacken. Sätt 1 markör i m i varje “hörn” i halsen, dvs i början av varje raglanlinje och 1 markör mitt fram.
Virka med nål 3,5 med puder så här: börja mitt bak och virka 1 fm i varje m tills det återstår 1 m före m med markör i, virka 1 hst i nästa m, 1 st i m med markör i och 1 hst i nästa m, sedan virkas det 1 fm i varje m tills det återstår 1 m för nästa m med markör i, 1 hst i nästa m, 1 st i m med markör i och 1 hst i nästa m, sedan virkas det 1 fm i varje m tills det återstår 4-4-5-5 (5-6) m före markören mitt fram. Vänd arb och virka 1 fm i varje fm tillbaka till mitt bak, men vid varje markör virkas 3 fm tills, dvs virka 1 fm i hst, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 fm i st m markör i, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 fm i nästa hst, men nu dras sista omslaget genom alla 4 m på nålen (= 2 fm minskade). Klipp av tråden och upprepa från mitt bak till mitt fram i den andra sidan.

KNAPPKANT BAK:
Virka längs vänster öppning mitt bak med puder så här: 1 fm om varje fm-varv och 2 fm om varje st-varv. Virka totalt 4 v fm fram och tillbaka, klipp av och fäst tråden.
Längs höger öppning mitt bak virkas det knapphål så här (börja från rätsidan vid halsringningen: Virka 3 fm (1 fm i fm-varvet och 2 fm om st-varvet). 4 lm (= 1 knapphål), hoppa över ca 1 cm, virka sedan fm till ca mitt på knappkanten, 4 lm, hoppa över ca 1 cm, virka fm tills det återstår 1 cm på knappkanten, 4 lm och fäst med 1 fm i sista m. Klipp av och fäst tråden. Sy i knapparna på knappkanten i vänster sida.

HALSKANT:
Virka runt halsen med natur så här: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* v ut, klipp av och fäst trådarna.

SOLFJÄDERSKANT RUNT ÄRMARNA:
Virka med natur så här: virka 1 fm i var och en av de 6-8-6-10 (10-8) m mitt under ärmen, sedan virkas det solfjäderskant runt ärmöppningen så här: * hoppa över ca 2 m, i nästa m virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, hoppa över ca 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= ca 5-5-6-6 (7-7) solfjädrar längs ärmen). Klipp av och fäst trådarna.
Upprepa längst ner runt den andra ärmen.

Pia-Lotta 19.06.2018 - 11:33:

Nej snälla ta du och räkna igenom det som står i mönstret för för ålder 6/9 mån. Första ökningsvarvet så står det att man skall öka 2+2r och så blir det 86 men 86-74=12 inte 16. Så du menar att man skall öka 6 gånger och inte 5 som det står? Det är före strukturvarven som problemet uppstår.6/9 månader får 170 maskor... 74+16+5*16=170 För hur man skall öka bara 12 maskor under det där första ökningsvarvet fattar jag inte. Kan du förklara det?

DROPS Design 20.06.2018 kl. 09:55:

Hej igen, jo du har 74 fm. Du virkar 1 st i 70 av dessa fm - och i de 4 fm med mærktråd virkar du 2st+2lm+2st = 16st nu har du totalt 86 st. :)

Pia-Lotta 10.06.2018 - 17:16:

Hej håller på med storlek 6/9mån och får inte ihop antalet stolpar... Har gjort mönstervarvet med ökningar 5 gånger- 74+5*16= 154 och inte 166... inte ens om man tar med luftmaskorna så stämmer det. Med 8 luftmaskor så blir det 162 och lägger man till ett varv till så blir det 170stolpar... Suck Jag får verkligen inte ihop det Pia

DROPS Design 11.06.2018 kl. 17:54:

Hej, det ökas 16 maskor totalt 5 gånger (80 ökade maskor). Då du påbörjar strukturmönstret har du 86 maskor, med de ökade maskorna ska det då bli 166 maskor.

Cloudy 28.04.2018 - 14:21:

I've almost finished but I found the Adjusting the Neckline very confusing, working back from mid front on both sides has left a ridge that makes it visible when doing the neck edge in the offwhite. It looks very messy and if I do this again I will leave out the adjustment i don't think the neck edge needs it. Otherwise it's a lovely pattern and the Drops Baby Alpaca is a stunning and beautifully soft yarn to work with I love this yarn 😊

DROPS Design 06.05.2018 kl. 09:25:

Dear Cloudy, You might want to try to do the last stitch before turning thighter to aboid the hole. However, leaving out the adjustment at the neck will result in a slight more open, wider neck line. If that does not bother you, you can leave it out, of course. Happy Crafting!

Cloudy 23.04.2018 - 14:28:

Ok I think I worked it out thank you. Have others found this pattern difficult to understand?

Cloudy 23.04.2018 - 13:13:

Thank you so much for the prompt reply! After I have done the dc row then on the next row which is a tr row, what do I crochet at the raglan line as I will have two lines of 2 chains?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 13:54:

Dear Cloudy, on next tr row, increasing crocheting 2 tr, 2 ch, 2 tr around both 2-ch-spaces. Happy crocheting!

Cloudy 23.04.2018 - 11:49:

I'm a little confused with the yoke in the Beth dress. Are you increasing in the raglan in the dc rows or just the tr row? And what is meant AT THE SAME TIME as you can only crochet one row at a time

DROPS Design 23.04.2018 kl. 12:35:

Dear Cloudy, you will increase only on treble crochet rows (= 2 tr + 2 ch + 2 tr in every ch-space in every raglan line), on double crochet rows work 1 dc in every tr from previous row and 2 ch over the 2 ch from previous row in raglan lines. Happy crocheting!

Maria 06.03.2018 - 23:52:

Hello! The Yoke instructions says to first chain 67 and then work 1 sc so in the end there are 66 sc on row. After completing this step, I am facing the RS and now I have to turn so my next row would be worked from WS. However, next instructions say: "READ CROCHET INFO and work next row as follows from RS". I don't understand how can I start working from RS if I have just completed a RS (the one with 66 sc on row). Can you please explain? Thanks!

DROPS Design 07.03.2018 kl. 08:37:

Dear Maria, in this pattern the first row (with sc in the fundation chain) is worked from WS so that the first row in pattern will be worked from RS, ie dc rows will be worked from RS and sc rows will be worked from WS. Happy crocheting!

Ina 28.06.2017 - 17:19:

Heb al 2x mijn vraag gesteld. Krijg helaas geen antwoord. ???? Heb nu als land België ingevoerd. Misschien kan iemand uit België mij antwoord geven in het Nederlands? Het is de vraag die hiervoor staat! Van 26-6-2017.

Ina 26.06.2017 - 21:58:

LIJF: rij vasten gehaakt en 2 steekmarkeerders geplaatst aan elke kant. Dan instructie: Ga verder in de rondte in STRUCTUURPATROON. 3 Vragen hierover: 1) beginnen met een structuurpatroon .... moet ik dan nog een toer vasten doen (hiervoor is er net een toer vasten geweest immers) of beginnen met stokjes? 2) er staat 'in de rondte': moet ik nu steeds maar door blijven haken en niet meer keren? 3) als je rond blijft haken, hoe krijg je dan de vasten aan de verkeerde kant?

DROPS Design 29.06.2017 kl. 13:29:

Hoi Ina, Voordat je start met structuurpatroon haak je 1 stokje in elke vaste, zoals beschreven staat in het patroon. Daarna start het structuurpatroon, inderdaad met vasten (1). Bij 'LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN' zie je hoe je de toer eindigt en begint wanneer je in de rondte haakt. Je keert dan inderdaad niet meer als je in de rondte haakt (2) Wat je met vraag 3 bedoelt begrijp ik niet, maar als je in de rondte haakt, haak je steeds op de goede kant, ook de vasten. Hopelijk kom je er zo uit.

Ina 26.06.2017 - 09:05:

LIJF: rij vasten gehaakt en 2 steekmarkeerders geplaatst aan elke kant. Dan instructie: Ga verder in de rondte in STRUCTUURPATROON. 3 Vragen hierover: 1) beginnen met een structuurpatroon .... moet ik dan nog een toer vasten doen (hiervoor is er net een toer vasten geweest immers) of beginnen met stokjes? 2) er staat 'in de rondte': moet ik nu steeds maar door blijven haken en niet meer keren? 3) als je rond blijft haken, hoe krijg je dan de vasten aan de verkeerde kant?

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-16