DROPS Extra / 0-1023

Cheeky Chicken by DROPS Design

DROPS Påsk: Stickad kycklingbyxa i ”Merino Extra Fine”. Stl 2-8 år

Tags: byxor, djur, karneval, påsk,

DROPS Design: Modell nr me-018-bn
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 år
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
100-100-150-150 g nr 30, senap
100-100-100-100 g nr 11, röd
50-50-50-50 g nr 01, natur
Och använd en rest av nr 20, mörk blå till ögon.

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 40 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 cm) NR 3 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 165kr. Läs mer.

Det ökas 1 m på varje sida av de 2 mittersta m fram och bak genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslagen vridet räta för att slippa hål.

MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 2 m före markören, sticka 2 m räta tills och sedan 2 m vridet räta tills (markören sitter mitt emellan dessa m).
----------------------------------------------------------

BYXA:
Arb stickas uppifrån och ned runt på rundst och när det behövs på strumpst. Lägg upp 120-124-128-132 m på rundst 3 med röd och sticka resår 2 rm, 2 am. Sticka tills resåren mäter 3 cm. Byt till rundst 4 och sticka sedan vidare i slätst - SAMTIDIGT som det på första v minskas 12 m jämnt fördelat = 108-112-116-120 m på st. Sätt 1 markör i början av v = mitt bak. Sticka 1 v till, men sluta v 5 m före markören. Lägg arb åt sidan. Nu stickas det 5-5-7-7 små trekanter som ska stickas in bak på byxan (= tuppkam).

TREKANTER: Lägg upp 2 m på en strumpst 4 med röd, sticka 1 rm, 1 omslag, 1 rm. Omslagen stickas alltid vridet räta på nästa v för att slippa hål. Sticka rm tillbaka = 3 m. Sticka RÄTST – se förkl ovan, fram och tillbaka på strumpst SAMTIDIGT som det ökas 1 m genom att göra ett omslag innanför 1 kantm i varje sida på vart 3:e v tills det är totalt 9 m och 2 omslag på st, på nästa v stickas det avigt, omslagen stickas vridet aviga. Det har nu stickats 2 v slätst överst på trekanten. Sätt trekanten på en tråd. Sticka totalt 5-5-7-7 trekanter och sätt alla tills på samma tråd. Se till att de sitter åt samma håll, så att alla har 2 v slätst mot samma sida.
Nu ska de stickas in på baksidan av byxan.
Håll tråden med trekanter mot rätsidan av byxan, se till att de 2 v slätst på trekanterna vänder mot dig. Sticka första m från första trekanten tillsammans med första m från byxan. Fortsätt att sticka tillsammans maskorna från trekanten och byxan tills du har stickat över 3-3-4-4 trekanter. Sticka sedan vidare på byxan tills det återstår 22-22-33-33 m före första trekanten.
Sticka sedan in de sista 2-2-3-3 trekanterna på byxan.
Sticka rm över de nästa 5 m = början på v/mitt bak, flytta markören från tidigare ned hit. Byt till senap och sätt 1 markör till på byxan, denna sätts efter 54-56-58-60 m (= mitt fram). Sedan stickas det förhöjning bak i slätst så här: Sticka 8 m förbi markören mitt bak, vänd, strama tråden och sticka 16 m, vänd, strama tråden och sticka 24 m, vänd, strama tråden och fortsätt så med att sticka 8 m mer för varje gång det vänds tills det har stickats över totalt 80-80-80-96-96 m. Vänd, fortsätt runt med slätst över alla m tills arb mäter 13-13-14-15 cm. Lägg arb åt sidan.
Nu stickas det en stor trekant (= näbb) som ska stickas in mitt bak på byxan på samma sätt som de små trekanterna överst.

STOR TREKANT: Lägg upp 2 m på rundst 4 (40 cm) med röd, sticka 1 rm, 1 omslag, 1 rm. Sticka rm tillbaka = 3 m. Sticka rätst, fram och tillbaka på rundst. SAMTIDIGT som det ökas 1 m med ett omslag innanför 1 kantm i varje sida på varje v 24-25-26-27 ggr = 51-53-55-57 m på st. På sista v stickas m aviga och omslagen stickas vridet aviga. Det är nu 2 v slätst överst på trekanten. Lägg trekanten åt sidan och sticka sedan runt på byxan till 25-26-27-28 m före markören mitt bak. Håll trekanten mot rätsidan av byxan, se till att de 2 v slätst på trekanten vänder mot dig. Sticka första m från trekanten tillsammans med nästa m från byxan. Fortsätt att sticka tillsammans maskorna från trekanten och byxan tills du har stickat tillsammans alla m på trekanten, sticka sedan vidare på byxan till mitt bak.

Fortsätt med slätst som vanligt tills arb mäter 18-18-20-21 cm mitt fram. Sedan ökas det 2 m fram och bak på nästa v – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på vartannat v, 5 ggr till(= totalt 6 ggr) = 132-136-140-144 m. Efter sista ökningen (arb mäter ca 23-23-24-25 cm mitt fram), maskas det av 12 m mitt fram och mitt bak (dvs 6 m på varje sida av båda markörerna). Varje ben stickas färdigt för sig, sätt m på det ena benet på 1 tråd.

BEN:
= 54-56-58-60 m. Fördela m på 4 strumpst nr 4 och fortsätt med slätst runt - sätt 1 markör på insidan av benet. Sticka slätst tills arb mäter 4 cm, nu stickas det 2 v med natur SAMTIDIGT som det minskas 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Sticka sedan med senap och upprepa minskn och 2 v med natur med 2,5-4,5-5,5-7 cm mellanrum, 5 ggr till (= totalt 6 ggr) = 42-44-46-48 m. När benet mäter 19-28-34-40 cm, byt till röd och sticka 2 v –SAMTIDIGT på sista v ökas det 6-8-6-8 m jämnt fördelat = 48-52-52-56 m. Byt till strumpst 3 och sticka sedan resår = 2 rm, 2 am med röd i 10 cm. Sedan maskas det av löst med rm över rm och am över am. Sätt tillbaka m från det andra benet på st och sticka som det första.

MONTERING:
Sy de 12 m som maskades av mellan benen, mot varandra i de yttersta maskbågarna så det inte blir en tjock söm.

ÖGON:
Lägg upp 5 m med mörk blå på strumpst 4 och sticka 6 v rätst fram och tillbaka. Sticka 1 v rätt, rotera arb medurs och plocka upp 1 m i varje rätst rand på sidan av arb med 1 ny strumpst (= 3 m), rotera arb igen och plocka upp 5 m i undersidan av uppläggningskanten med en ny strumpst = 13 m på st. Sticka rm tillbaka och byt sedan till natur. Sticka 5 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag och sticka 5 rm. Sticka rm tillbaka, omslagen stickas vridet räta för att slippa hål = 17 m på st. Sticka 6 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag och 6 rm. Sticka rm tillbaka, omslagen stickas vridet räta för att slippa hål = 21 m på st. Maska av med rm från rätsidan. Klipp av och fäst trådarna. Sticka ett öga till på samma sätt och sy fast ögonen bak på byxan rätt på översidan av den stora trekanten (=näbben).

May-Brit Hjelén Isaksen 18.01.2019 - 07:53:

Hvordan skal jeg felle før jeg strikker benene, altså de 12 foran og bak, uten å bli sittende igjen med en maske midt i fellingen bak? *nybegynner*

DROPS Design 25.01.2019 kl. 09:12:

Hej May-Brit, du feller alle 12 masker foran, strikker benet og sætter maskerne på en tråd, feller alle 12 masker bagpå. Nu har du maskerne til det andet ben på pinden og fortsætter ifølge opskriften. God fornøjelse!

Ana-Maria Pasca 05.04.2016 - 07:11:

And my 3rd questions is that my piece is not straight, is a little bit sloping, not vertical (it is my first time when working circular); is it normal? would be better after first wash? Thank you again for patience and for the gorgeous cheeky chicken pattern!

DROPS Design 05.04.2016 kl. 10:23:

Dear Mrs Pasca, since you have worked some short rows on back piece -before adding large triangle- you piece will not be "straight" - you can always show/send a picture to your DROPS store, they will then give you further individual assistance, even per mail or telephone. Happy knitting!

Ana-Maria Pasca 05.04.2016 - 07:10:

Hello again! Please tell me (I'm a beginner so thank you for your patience): 1. on inc just before going on legs, the YOs (YO--marker--YO) even worked twisted it turn into small hole, is it normal? 2. also there, is it correct to work one turn making YOs, next turn working them, 3rd turn YOs, 4th working and so on till 6th time--being for 6 inc 12 turns worked? (or should be YOs, work them and on the same time YOs)

DROPS Design 05.04.2016 kl. 10:21:

Dear Mrs Pasca, the inc before legs (on front and back pieces) are made on either side of the 2 middle sts on front and on back piece (see Increase tip at the very beg of the pattern), so that you will have YO, K2 (marker is between these 2 sts), YO. You repeat these inc every other round a total of 6 times, ie work *1 round with inc, 1 round without inc*, repeat from *-* a total of 6 times = 4 sts inc per round x 6 inc rounds = 24 sts inc. Happy knitting!

Pasca Ana-Maria 31.03.2016 - 15:01:

Before working the large triangle it is said to put piece aside when measures 13-13-14-15 cm. Measure is at mid front as rest of pattern? (it is not said in the text!). Thank you, Ana

DROPS Design 31.03.2016 kl. 16:00:

Dear Mrs Pasca, correct, you should measure at mid front. Happy knitting!

Catherine 07.12.2015 - 15:31:

Bonjour, Pour le Cheeky Chicken, est ce qu'on doit fixer tout le grand triangle (les trois côtés)? Dans le patrons on n'en parle pas, mais je me demandais si on devait coudre les deux autres côtés ? Merci!

DROPS Design 07.12.2015 kl. 16:50:

Bonjour Catherine, le grand triangle n'est pas fixé ici sur les 2 autres côtés. Bon tricot!

Audrey 21.04.2015 - 18:22:

So sorry to bother you again. I am still not sure I understand your answer. Here is what I think...please correct me. I knit the two rounds of whit, decreasing two stitches each row...then knit the mustard without decreasing for 2.5cm. Then do two rounds of white again decreasing each round two stitches.? Thank you in advance for your patience.

DROPS Design 22.04.2015 kl. 11:49:

Dear Audrey, you decrease only 2 sts when working the round off white (either on 1st or 2nd round as you rather), then continue with mustard for 2.5 cm (first size) and repeat 2 rounds with off-white + dec 2 sts on 1st or 2nd round, and 2.5 cm stocking with mustard a total of 6 times (12 sts decreased). Happy knitting!

Audrey 21.04.2015 - 13:42:

I am having trouble understanding the decreases in the leg of the chicken pants. Do I only decrease when I use the off white...or when I use the mustard color too. When I work the first two rounds, do I decrease both rounds or just one. I am making these for my nephews daughter. He raises chickens...I am hoping you can help with more explicit instructions. Thanks

DROPS Design 21.04.2015 kl. 17:29:

Dear Audrey, that's correct, you repeat the 2 rounds with off-white and the dec every 2.5-4.5-5.5-7 cm 5 more times (= 6 times in total) = 42-44-46-48 sts remain when all dec are done. HHappy knitting!

AJ 24.03.2015 - 00:59:

I am making the chicken pants pattern. It says knit with mustard color for 5". No sure if I should measure from the front or back of pants. Because of the extra rows on the back they are different lengths. Thanks

DROPS Design 24.03.2015 kl. 10:11:

Dear AJ, measure should be done from mid front. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1023