DROPS Extra / 0-1021

Kikiri-Key by DROPS Design

DROPS Påsk: Rätstickad påskkyckling i ”Cotton Merino”

DROPS Design: Modell nr cm-010
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Garnåtgång:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio
50 g nr 17, vaniljgul
50 g nr 13, korall

En kyckling väger ca 7 gr utan fyllning.

DROPS STRUMPST NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.

TILLBEHÖR: Vadd till fyllning.

----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 33.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 66kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på alla varv.
----------------------------------------------------------

PÅSKKYCKLING:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Först stickas tuppkammen, sedan öglan, sedan kycklingen och till sist ben.

TUPPKAM:
Lägg upp 2 m med korall på st 3,5. Sedan stickas det taggar så här:
VARV 1: Sticka 1 rm, 1 omslag, 1 rm.
VARV 2: Sticka alla m räta, omslaget stickas vridet rätt = 3 m.
VARV 3: Sticka 2 rm, 1 omslag, 1 rm.
VARV 4: Sticka alla m räta, omslaget stickas vridet rätt = 4 m.
VARV 5: Sticka 3 rm, 1 omslag, 1 rm.
VARV 6: Sticka alla m räta, omslaget stickas vridet rätt = 5 m.
VARV 7: Sticka 4 rm, 1 omslag, 1 rm.
VARV 8: Sticka alla m räta, omslaget stickas vridet rätt = 6 m.
VARV 9: Sticka 5 rm, 1 omslag, 1 rm.
VARV 10: Sticka alla m räta, omslaget stickas vridet rätt - SAMTIDIGT som de första 5 m maskas av och sticka v ut = 2 m.
Upprepa v 1-10 tills det har stickats totalt 3 taggar, och maska av alla m på v 10 av sista taggen. Klipp av och fäst tråden och lägg tuppkammen åt sidan.

ÖGLA:
Sticka en ögla så här: Lägg upp 1 m på st 3,5 med gul, * gör ett omslag och maska av m *, upprepa *-* tills öglan är ca 12 cm lång. Plocka sedan upp 1 m i den första m (=uppläggningsmaskan) och lyft m som var på st över denna m. Lägg upp 14 nya m, sticka 1 v rätt över dessa m.

KYCKLING:
Plocka upp 15 m i de yttersta maskbågarna i undersidan av kammen (= avigsidan). Sedan stickas det RÄTST - se förkl ovan, sticka totalt 10 v rätst. Avsluta med 1 v från avigsidan. Lägg arb åt sidan och sticka en näbb så här: Lägg upp 2 m på st 3,5 med korall. Sedan ökas det 1 m på varje v genom att göra ett omslag innanför 1:a m, omslaget stickas vridet rätt på nästa v. Sticka så tills det är 6 m på st. Avsluta med att sticka 1 v avigt utan ökning, det är nu 2 v slätst på den ena sidan av näbben. Lägg näbben åt sidan och hämta fram kycklingen igen. Sticka rm över de 12 första m, hämta fram näbben och lägg den på rätsidan av kycklingen med de 2 slätstickade v mot dig. Sticka ihop 1 m från näbben med 1 m från kycklingen och sticka sedan vidare på kycklingen. Sticka sedan rätst tills det har stickats totalt 12 v rätst och maska av från rätsidan.

BEN: Lägg upp 13 m på st 3,5 med korall. Sticka och maska av de första 3 m, sätt tillbaka 4:e m (= m som är på höger st) på vänster st. Vänd arb och och lägg upp 3 nya m. Sticka och maska av alla m på st. Klipp av och fäst tråden. Sticka ett ben till på samma sätt.

MONTERING OCH DEKORATION:
Brodera ett par ögon på översidan av näbben, använd en rest av blått eller svart garn. Vik arb dubbelt så att uppläggningskanten och kammen ligger mot varandra med avigsida mot avigsida. Sy ihop med små stygn. Sy sedan nedöver längs sidan av arb (= baksidan av kycklingen). Fyll kycklingen med vadd, vik arb så att avmaskningskanten ligger på tvären av sömmen överst, stick in ett ben i varje sida nedtill. Sy ihop längs hela avmaskningskanten och se till att sätta några stygn genom båda benen.

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar här!

Maria 24.09.2016 - 18:43:

Te escribo de Argentina, muy buenas tus explicaciones y muy hermosos todos los trabajos , gracias y muchas gracias por compartirlos.

éliane Villain 30.03.2015 - 10:19:

Bonjour, on voit bien sur la photo de la poule que le corps est réalisé d'un seul morceau et pourtant vous faites relever des mailles uniquement sur un côté ... vraiment pas clair !

DROPS Design 30.03.2015 kl. 16:02:

Bonjour Mme Villain, effectivement, la poule se tricote d'une seule pièce, on la plie ensuite en double le long de la crête pour coudre le haut de la tête. Bon tricot!

Paulette 29.03.2015 - 14:50:

Poule de Pâques Pour le bec de la poule: je tricote 12 mailles et je reprend à partir de la 12 ème 3 mailles du bec et les 3 autres ou vont 'elles?

DROPS Design 30.03.2015 kl. 15:44:

Bonjour Paulette, tricotez d'abord les 12 premières m puis tricotez les mailles suivantes et les mailles du bec ainsi: la 13ème m sur l'aiguille et la 1ère m du bec ensemble, puis la 14ème m et la 2ème m du bec ensemble et ainsi de suite jusqu'à ce que toutes les mailles du bec aient été tricotées, et terminez par les dernières m de la poule. Bon tricot!

Stricker Petra 19.03.2015 - 08:00:

Bei dieser Anleitung kann die Maschenzahl für den Körper nicht stimmen. Es werden 15 M aus dem Kamm aufgenommen, später soll man dann den Schnabel mit 6 M nach 12 M mit dem Körper zusammenstricken, da sind nur noch 3 M übrig. Wo ist die andere Seite des Huhns?

DROPS Design 19.03.2015 kl. 10:13:

Die von Ihnen vermissten M sind vorhanden - sie werden nach dem Aufhänger angeschlagen. Nachdem Sie den Aufhänger gestrickt haben, schlagen Sie 14 neue M an, stricken 1 R re über diese M und fassen dann 15 M aus dem Kamm auf, dann haben Sie 30 M auf der Nadel (die M des Aufhängers ist ja auch noch dabei). Die Anschlagskante wird zuletzt oben an die andere Seite des Kamms genäht.

Helen 11.03.2015 - 06:17:

Hvordan får dere 12+6 m til å passe? Når nebb skal strikkes inn i kropp. Helen

DROPS Design 29.05.2015 kl. 13:09:

Hej Helen, se hvordan du gør her:

DROPS Knitting Tutorial: How to knit an Easter chicken in garter st from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Helen 09.03.2015 - 21:24:

Hvordan får dere 12+6 m til å passe? Når nebb skal strikkes inn i kropp. Helen

Charlotte 11.04.2014 - 10:00:

Nej, der er helt sikkert en fejl. Hvis man strikker kyllingen over kun 15 masker får man simpelthen ikke en kylling. Jeg har samlet masker op i kammen og slået 15 masker yderligere op - og nu har jeg en kylling! :-) Go påske

DROPS Design 11.04.2014 kl. 10:10:

Hej Charlotte. "Montering: Buk arb dobbelt så opslåningskanten og kammen ligger mod hinanden vrang mod vrang." Men er du tilfreds med din egen tilpasning, saa er det jo ogsaa i orden. God paaske

Charlotte 11.04.2014 - 08:59:

Hej, der er vist en fejl i denne opskrift, ellers passer billedet ikke til opskriften. Man kan ihvertfald ikke få denne kylling hvis man kun slå 15 masker op til kyllingens krop. vh, Charlotte

DROPS Design 11.04.2014 kl. 09:40:

Hej Charlotte. Mönstret stemmer skam. Denne kylling er ikke saa stor. 15 m med den rette strikkefasthed (23 m per 10 cm) gör at den bliver godt 6 cm bred.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1021