DROPS Extra / 0-1013

Bee Happy by DROPS Design

DROPS Karnevaali: Neulotut ampiaishousut ja virkattu ampiaismyssy ”Eskimo”-langasta. Koot 1-6 v.

DROPS Design: Malli nro ee-124-bn ja ee-125-bn
Lankaryhmä E
----------------------------------------------------------
HOUSUT:
Koko: 1/2 – 3/4 – 5/6 v
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
150-200-200 g nro 02, musta
100-100-150 g nro 24, keltainen

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 7 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 6 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 12 s x 16 krs sileää neuletta puikoilla nro 7 = 10 x 10 cm.
MUUT TARVIKKEET: 4 nappia, joiden halkaisija on n. 20 mm. Hieman vanua piikin täyttämiseen.

MYSSY:
Koko: 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 v
Pään ympärys: n. 49-51-52-53 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
50-100-100-100 g nro 02, musta
50-100-100-100 g nro 24, keltainen
Sekä luonnonvalkoista jäännöslankaa silmiin.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 6 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 12 pp leveyssuunnassa x 9 pp korkeussuunnassa koukulla nro 6 = 10 x 10 cm.

Neulo *4 krs mustalla ja 4 krs keltaisella*, toista *-*.

KAVENNUSVINKKI:
Neulo 2 s oikein yhteen.

LISÄYSVINKKI:
Lisää tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli takakautta), jottei muodostuisi reikää.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

VIRKKAUSVINKKI PUOLIPYLVÄÄT:
Kerroksen ensimmäinen pp korvataan 2 kjs:lla. Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 2. kjs:aan.

VIRKKAUSVINKKI KIINTEÄT SILMUKAT:
Kerroksen ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla. Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.

VIRKKAA 2 PP YHTEEN NÄIN:
*Tee 1 langankierto koukulle, vie koukku seuraavaan s:aan, ota lanka koukulle*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.
----------------------------------------------------------

HOUSUT:
Neulotaan vyötäröltä alas suljettuna neuleena pyöröpuikolla.
Etu- ja takaosa neulotaan samalla tavalla. TARKISTA NEULETIHEYS!
Luo 64-68-72 s pyöröpuikolle nro 6 mustalla langalla. Neulo 10-11-12 cm 2 o/2 n -joustinneuletta ja neulo SAMALLA myös RAIDOITUSTA (KTS. SELITYS YLLÄ). Vaihda pyöröpuikkoon nro 7. Jatka neulomalla sileää neuletta SAMALLA raidoittaen ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 10-8-6 s (LUE KAVENNUSVINKKI) = 54-60-66 s. Kiinnitä 6 merkkilankaa työhön aina 9-10-11 s:n välein. Lisää seuraavalla krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Työhön lisättiin 12 s. Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs vielä 4 kertaa = 114-120-126 s. Neulo kunnes työn pituus on 24-27-30 cm. Kavenna nyt jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (työstä kapeni 12 s). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 kertaa = 66-72-78 s. Jätä ensimmäinen ja neljäs merkkilanka työhön (= keskietu ja keskitaka), poista loput merkkilangat. Lisää seuraavalla krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (työhön lisättiin 4 s). Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs vielä 2 kertaa = 78-84-90 s. Päätä seuraavalla krs:lla keskellä edessä ja takana olevat 4 s (eli päätä ensimmäisen ja neljännen merkkilangan molemmin puolin 2 s) = 35-38-41 s kummassakin lahkeessa.

LAHJE:
Siirrä toisen lahkeen s:t apulangalle ja ota toisen lahkeen s:t sukkapuikoille nro 7 = 35-38-41 s. Neulo 2 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Vaihda sukkapuikkoihin nro 6. Neulo 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 1-2-3 s = 36-40-44 s. Neulo sitten n. 6-7-8 cm 2 o/2 n -joustinneuletta mustalla langalla. Päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen. Neulo toinen lahje samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele haarasauma.

HOUSUNKANNATTIMET:
Luo 5 s mustalla langalla sukkapuikoille nro 6. Neulo tasona AINAOIKEAA (kts. selitys yllä). Kun työn pituus on 5 cm, tee 1 napinläpi seuraavasti: 1 s oikein, neulo 2 s oikein yhteen, 1 langankierto, 2 s oikein. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä. Jatka ainaoikein -neuletta ja tee vielä 1 napinläpi 5 cm:n kuluttua. Kun housunkannattimen pituus on n. 40 cm, päätä s:t. Neulo toinen housunkannatin samoin. Kiinnitä 4 nappia housujen sisäosaan, 2 etukappaleeseen ja 2 takakappaleeseen. Napita housunkannattimien napit edessä ja takana.

PIIKKI:
Luo 3 s mustalla langalla sukkapuikoille nro 6. Neulo tasona ainaoikeaa ja tee SAMALLA joka 2. krs kummankin reunan reunasilmukan sisäpuolelle 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Toista tällaiset lisäykset, kunnes työssä on yht. 27 s. Päätä s:t kerralla. Ompele piikki yhteen uloimmista silmukanreunoista. Täytä piikki vanulla ja kiinnitä sitten piikki housujen takaosan keskelle.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Virkataan ylhäältä alas. Virkkaa 4 kjs mustalla langalla ja koukulla nro 6 ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. LUE VIRKKAUSVINKKI PUOLIPYLVÄÄT.
1.KRS: Virkkaa 8 pp renkaaseen.
2.KRS: Virkkaa 2 pp jokaiseen pp:seen koko krs:n ajan = 16 pp.
3.KRS: Virkkaa 1 pp ensimmäiseen pp:seen, *2 pp seuraavaan pp:seen, 1 pp seuraavaan pp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 2 pp viimeiseen pp:seen = 24 pp. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
4.KRS: Virkkaa 1 pp kumpaankin 2 ensimmäiseen pp:seen, *2 pp seuraavaan pp:seen, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan pp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 2 pp viimeiseen pp:seen = 32 pp.
5.KRS: Vaihda keltaiseen lankaan ja virkkaa 1 pp jokaiseen 3 ensimmäiseen pp:seen, *2 pp seuraavaan pp:seen, 1 pp jokaiseen 3 seuraavaan pp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 2 pp viimeiseen pp:seen = 40 pp.
6.KRS: Virkkaa 1 pp jokaiseen 4 ensimmäiseen pp:seen, *2 pp seuraavaan pp:seen, 1 pp jokaiseen 4 seuraavaan pp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 2 pp viimeiseen pp:seen = 48 pp.
Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti.

7.KRS: Vaihda mustaan lankaan ja virkkaa näin:
KOOT 1/2 - 3/4 v: Virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen, MUTTA lisää samalla tasavälein 4-6 pp = 52-54 pp.
KOOT 5/6 – 7/8 v: Virkkaa 1 pp jokaiseen 5 ensimmäiseen pp:seen, *2 pp seuraavaan pp:seen, 1 pp jokaiseen 5 seuraavaan pp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 2 pp viimeiseen pp:seen = 56 pp.

8.KRS:
KOOT 1/2 - 3/4 - 5/6 v: Virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen koko krs:n ajan = 52-54-56 pp.
KOKO 7/8 v: Virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen, MUTTA lisää samalla tasavälein 2 pp = 58 pp.
Jokaisen koon kaikki lisäykset on nyt tehty ja työssä on 52-54-56-58 pp.

9.KRS: Vaihda keltaiseen lankaan ja virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen koko krs:n ajan.
Toista 9. krs:ta vielä 6-7-8-9 kertaa = 15-16-17-18 krs.

Vaihda mustaan lankaan ja virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen koko krs:n ajan. Virkkaa sitten reunus myssyn ympäri seuraavasti: Virkkaa 5-5-6-6 ks, 1 pp, 11-11-11-12 p, 1 pp, 15-17-18-18 ks (= keskietu), 1 pp, 11-11-11-12 p, 1 pp ja virkkaa lopuksi 6 ks. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KORISTELU:

SILMÄT:
Virkkaa 3 kjs mustalla langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. LUE VIRKKAUSVINKKI KIINTEÄT SILMUKAT.
1.KRS: Virkkaa 6 ks renkaaseen.
2.KRS: Virkkaa 2 ks jokaiseen ks:aan koko krs:n ajan = 12 ks.
3.KRS: Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa 1 ps jokaisen ks:n takareunaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen silmä samoin. Kiinnitä silmät myssyn etuosaan, keltaisen osuuden keskelle.

TUNTOSARVET:
Virkkaa 3 kjs mustalla langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1.KRS: Virkkaa 6 pp renkaaseen.
2.KRS: Virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen koko krs:n ajan.
3.KRS: Virkkaa 1 pp jokaiseen pp:seen, mutta kavenna 1 s virkkaamalla 2 PP YHTEEN (kts. selitys yllä) = 5 pp.
Virkkaa sitten suljettua virkkausta sulkematta krs:ia seuraavasti: Virkkaa 1 ps jokaisen s:n etuosaan, kunnes tuntosarven pituus on n. 7 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen tuntosarvi samoin. Kiinnitä tuntosarvet pään kummallekin puolelle, mustan raidan kohdalle.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Extra 0-1013