DROPS / 154 / 2

Long Beach by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Paris” med hulmønster, strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr w-529
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-700 g f.nr 01, abrikos

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 5,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m i mønster A.1 på 10 cm i bredden. Eller 15 m x 21 p i glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 5,5 - til halskant
----------------------------------------------------------

Kommentarer (52)

Garnet til denne opskrift koster fra 80.55kr. Læs mere.
RETSTRIK (rundt på rundp/strømpep):
1 omg ret og 1 omg vrang.

RETSTRIK (frem og tilbage på p)
Strik ret på alle p.

Der tages 8 m ud på hver omg med udtagning. Tag ud på hver side af de 3 glatstrikkede m som skiller rygstk, forstk og ærmer. Tag ud ved at slå om, strik omslaget drejet ret på næste p for at undgå hul. De nye m strikkes løbende ind i mønster A.1:
Tag ud på hver 2. og 3. omg totalt 20-20-22-20-22-14 gange.
Fortsæt med at tage ud forskelligt på ærmer og forstk/rygstk i de forskellige str således:
STR S: Strik 3 omg til uden udtagninger = 232 m på p.
STR M: Tag ud på hver omg på for/rygstk 3 gange og tag ud på 3. omg 1 gang på ærmerne. Strik 2 omg uden udtagninger = 248 m på p.
STR L: Tag ud på hver omg 4 gange på for/rygstk, ingen udtagninger på ærmerne = 264 m på p.
STR XL: Tag ud på hver omg 9 gange på for/rygstk og tag ud på hver 3.omg 3 gange på ærmerne = 288 m på p.
STR XXL: Tag ud på hver omg 9 gange på for/rygstk og tag ud på hver 3.omg 2 gange på ærmerne = 304 m på p.
STR XXXL: Tag ud på hver omg 23 gange på for/rygstk og tag ud på hver 2. omg på ærmerne 11 gange = 332 m på p.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind på hver side af 3 m glatstrik midt under ærme.
Tag ind således før maskerne: Strik til 2 m før de 3 m, løft 1 m løst af, strik 1 m og løft den løse m over.
Tag ind således efter maskerne: Strik 2 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes ovenfra og ned. Slå 84-84-84-92-96-96 m op på rundp 5,5 og strik 4 omg retstrik rundt på p. Strik 1 omg ret og tag 12 m ind jævnt fordelt i alle str = 72-72-72-80-84-84 m. Strik 1 omg vrang – Samtidig med at der sættes mærketråde i arb således: 1.mærketråd i starten af omg (= bag på højre skulder), 2.mærketråd efter 18-18-18-18-20-20 m (=rygstk), 3.mærketråd efter 3 m, 4.mærketråd efter 12-12-12-16-16-16 m (=venstre ærme), 5.mærketråd efter 3 m, 6.mærketråd efter 18-18-18-18-20-20 m (=forstk), 7.mærketråd efter 3 m, 8.mærketråd efter 12-12-12-16-16-16 m (= højre ærme).

Fortsæt efter diag A.1 over forstk, rygstk og ærmer Samtidig med at der tages ud til RAGLAN- se forkl over på hver side af de 3 m glatstrik som skiller ærmerne, for- og rygstk.

Efter raglan-udtagningen er der 232-248-264-288-304-332 m på p. På næste omg strikkes A.1 over de 58-64-70-76-82-94 m på rygstk, luk 3 m af, strik A.1 over de 52-54-56-62-64-66 m på højre ærme, sæt maskerne fra ærmet på en tråd. Luk 3 m af, strik A.1 over de 58-64-70-76-82-94 m på forstk og luk 3 m af, strik A.1 over de 52-54-56-62-64-66 m på venstre ærme, sæt maskerne fra ærmet på en tråd og luk 3 m af. Videre strikkes ryg- og forstykke og ærmerne hver for sig.

RYG- OG FORSTYKKE: Næste p strikkes således: A.1 over de næste 58-64-70-76-82-94 m (=rygstk), slå 4 nye m op under højre ærme, A.1 over de næste 58-64-70-76-82-94 m (=forstk) og slå 4 nye m op under venstre ærme = 124-136-148-160-172-196 m. Sæt mærketråde midt mellem de 4 nye m under hvert ærme og lad disse følge med videre i arb. Sæt arb sammen og strik videre rundt efter A.1 over alle m til arb måler 41-43-45-47-49-51 cm. Strik 4 p retstrik over 4 m på hver side af mærketrådene og A.1 over de andre m som før. (= 8 m i hver side i retstrik). På næste omg deles arb ved mærketrådene og for- og rygstk strikkes færdig for sig med 4 m retstrik i hver side = 62-68-74-80-86-98 m på p. Strik til arb måler 54-56-58-60-62-64 cm og strik 4 p retstrik. Strik 1 p ret Samtidig med at der tages 10-10-12-14-14-14 m ud jævnt fordelt = 72-78-86-94-100-112 m. Strik 1 p ret og luk løst af. Arb måler ca 56-58-60-62-64-66 cm.

ÆRME:
Sæt m til ærmet tilbage på p = 52-54-56-62-64-66 m, slå 3 nye m op og sæt arb sammen og strik videre rundt på rundp/strømpep = 55-57-59-65-67-69 m. De 3 nye masker under ærmet strikkes i glatstrik og resten af m strikkes efter diag A.1 som før. Sæt et mærke midt under ærmet, herfra måles arb videre. Når arb måler 2 cm tages der 1 m ind på hver side af de 3 m glatstrik midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS OVER, gentag indtagningen på hver 2½-2-2-2-1½-1½ cm 15-16-16-18-19-19 gange til (=totalt 16-17-17-19-20-20 gange) = 23-23-25-27-27-29 m tilbage på p. Strik til arb måler ca 41 cm fra mærketråden, strik 1 omg ret, 1 omg vrang, 1 omg ret og 1 omg vrang. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 4 m ud jævnt fordelt = 27-27-29-31-31-33 m, strik 1 omg vrang og luk af løst. Arb måler ca 43 cm (ens længde i alle str pga større vidde i større str).

Diagram

= ret fra retsiden eller vrang fra vrangen
= slå om mellem 2 m
= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 m ret, løft den løse m over
= 2 m ret sammen

Anita 07.04.2019 - 14:01:

Tak

Anita 30.03.2019 - 16:37:

Bluse 154-2. Diagram A.1 viser 4 omgange med 2 "blanke" - men diagram forklaringen ser anderledes ud - ret fra retsiden el vrang fra vrangen - slå om mellem 2 m - og så de samme 2 som i A.1. Det kan jeg ikke forstå.

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:48:

Hei Anita. Diagram A.1 strikkes slik: rad 1: 1 kast (symbol 2), ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 m rett, løft den løse m over (symbol 3). Rad 2: begge makene strikkes rett (symbol 1). Rad 3: 2 masker rett sammen (symbol 4), 1 kast (symbol 2). Rad 4: begge maskene strikkes rett (symbol 1). God fornøyelse

Andrea Hölzl 21.08.2018 - 14:55:

Guten Tag, kann man diesen Pullover auch als Jacke stricken?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 10:18:

Hallo Andrea, leider haben wir für dieses Modell keine entsprechende Jacke. Als Jacke müsste in Hin- und Rück-Reihen gestrickt werden sowie an den vorderen Rändern jeweils eine Blende gestrickt werden. Wie gesagt haben wir dafür aber keine Anleitung. Vielleicht stöbern Sie einmal bei unseren Jacken und finden dort ein Modell, das Ihnen auch gefällt.

Anna 14.08.2018 - 13:12:

How do i get After raglan inc 232 sts for size S started with only 72 sts, I finished 20 rounds and I have only 152 (8 sts inc in each 2nd and 3rd rnd)

DROPS Design 14.08.2018 kl. 16:23:

Dear Anna, in size S you need to increase 8 sts a total of 20 times , there were 72 sts + 8 stsx20 = 72 + 160 = 232 sts. Happy knitting!

Marianna 30.06.2018 - 15:58:

Buon giorno, non riesco a capire la parte del RAGLAN nella quale si dice di aumentare ogni 2 e 3 giri. Significa che si aumenta ai ferri 2°,3°,5°,6°,8°,9°,ecc oppure che si aumenta una volta ogni 2 giri e una volta ogni 3? Grazie

DROPS Design 06.07.2018 kl. 15:00:

Buongiorno Marianna. Deve aumentare una volta dopo 2 giri e una volta dopo 3, in modo alternato. Buon lavoro!

Herma 14.04.2018 - 14:21:

Ik heb wat meer duidelijkheid nodig over het meerderen van de raglan. Ik begrijp nog wel dat ik voor en na de 3 steken die de overgang tussen voor-achterland en mouwen elke 2e naald 1 steek moet meerderen. Dit is 8 steken per naald. Maar ik moet ook nog eens elke 2e en 3e naald 22 steken, (per naald?( meerderen in totaal 14 keer. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Help!😅. Jammer dat er geen voorbeeld video is van deze trui.

Gunn 27.01.2018 - 15:05:

Siden første øking er på omg 2 å den starter med et kast , skal jeg ta 2 kast da ? får ikke antall masker til å stemme.

DROPS Design 30.01.2018 kl. 10:15:

Hei Gun. Du gjør et kast i begynnelsen av diagram A.1 på 1. omgang, første økning til raglan gjøres på 2. omgang. Når det skal gjøres et kast og en økning til raglan på samme omgang, blir det 2 kast, bare husk at kastet til diagrammet skal strikkes «ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 m rett, løft den løse m over», mens økningen til raglan skal «kastet strikkes vridd rett på neste p for å unngå hull». Usikker på hvorfor du ikke får maskeantallet til å stemme, husk å oppgi hvilken størrelse du strikker. Mvh Drops design

Gunn 24.01.2018 - 22:45:

Hvorfor står det : det økes 8 m på hver omg med øking, uansett hva jeg gjør så får jeg bare 4 masker øking i omg 2. eller menes 8 m øking med at det er både i omg 2 og omg 3, får heller ikke maske tall til å stemme ,,, diagram a-1 er 2 masker i 4 omganger ,, forstår jeg rett at det skal økes kun i omg 2 og omg 3 og at omg 1 og 4 er uten øking ?

DROPS Design 26.01.2018 kl. 08:45:

Hei Gunn. Du har 3 glattstrikkede masker 4 steder på genseren (2 foran og 2 bak). Når du skal øke skal det økes 1 maske FØR de 3 glattstrikkede maskene og 1 masker ETTER de 3 glattstrikkede masker = 2 økte masker. 2 økte masker x 4 steder = 8 økte masker per omgang. Det skal økes på hver 2.(andre) og 3. (tredje) omg (1. omg = ingen økninger. 2. omg = økninger. 3. og 4. omgang = ingen økninger. 5.omg (som er 3. omg etter siste økning, skal det økes). 6. omg = ingen økning. 7. omg (som er 2. omg etter siste økning, skal det økes). 8.-9. omg = ingen økninger. 10. omg (som er 3. omg etter siste økning, skal det økes) osv. God Fornøyelse!

Annie 04.07.2017 - 03:40:

Do I make all increases at the beginning of each sleeve or body section e.g. For Row 2 a yo before I knit all stitches? Then for Row 3 do I start with a yo, knit the yo through the back (from Row2) and then start pattern? Row 4 knit yo over through the back then knit all stitches. Then second time I do pattern sequence start the A1 pattern incorporating thr two new stitches? Thanks

DROPS Design 04.07.2017 kl. 07:23:

Hi Annie, You increase for Raglan at each transition from body to sleeve so on each side of markers 3 and 4; and 5 and 6 sts in stocking stitch. These increased stitches are then worked into pattern A1. I hope this helps, Kind regards, Deirdre

Margaret 15.01.2017 - 20:12:

Hello, I am having trouble understanding the A.1 diagram for Pattern no w-529 or 154-2. It seems to have two numbers. I believe it's called Long Beach. Is there a video? Thanks so much, Margaret

DROPS Design 16.01.2017 kl. 10:32:

Dear Margaret, work A.1 as follows in the round: round 1: (YO,slip1 ask if to K, K1, psso), repeat from (to) - round 2 (and all even numbered rounds: K) - round 3: (K2 tog, YO), repeat from (to). When working back and forth P all sts in row 2 and 4 from WS. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 154-2