DROPS Extra / 0-1011

The Heart of the Mitten by DROPS Design

DROPS Valentine: Strikkede DROPS vanter i ”Merino Extra Fine” med hjerter.

DROPS Design: Model nr me-068
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
50 g f.nr 11, rød
50 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 17, cerise

DROPS STRØMPEP NR 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p mønsterstrik på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 til A.3. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind således før 2 m natur: Strik 2 m ret sammen med rød.
Tag ind således efter 2 m natur: Tag 1 m rød løst af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

VENSTRE VANTE:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 52 m op på strømpep 3,5 med rød. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der 4 omg Rib (= 1 r/ 1 vr). Fortsæt med mønster efter diag A.1 Samtidig med at der tages 4 m ind jævnt fordelt på 1.omg = 48 m. Efter A.1 fortsættes med A.2 Samtidig med at der tages 2 m ud jævnt fordelt på 1.omg = 50 m. Sørg for at hjerterne i A.2 kommer lige over et af de store hjerter fra A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er strikket op til de 3 første sorte ruder i diagrammet, strikkes disse 3 m ifølge A.3, samtidig som de andre m strikkes ifølge A.2 som før. Tag ud i A.3 med omslag indenfor 2 m i hver side som vist i diag. På næste omg strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul. Når der er taget ud 5 gange i hver side af tommelfinger-kilen (der er nu 13 m i tommelf-kilen), strikkes der 4 omg uden udtagning (se diag A.3). Derefter sættes de 13 tommelf-m på 1 tråd. Slå 3 nye m op bag m på tråden = 50 m på p. Fortsæt rundt ifølge A.2.
Når indtagningen øverst på vanten starter, tages der 1 m ind på hver side af de 2 m natur i hver side på hver omg 10 gange – læs INDTAGNINGSTIPS. Efter alle indtagninger er der 10 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m sammen 2 og 2 med natur. Klip trådene og træk dem gennem de resterende m og hæft.

TOMMELFINGER:
Sæt de 13 tommelf-m tilbage på strømpep 3,5. Strik 9 m op bag tommelfingeren = 22 m på p. Fortsæt mønsteret rundt efter diag A.3. Der tages ind på tommelfingeren på samme måde som øverst på vanten, men indtagningen starter tidligere på ydersiden af tommelf (dvs der er 4 indtagninger i hver side yderst på tommelf og 3 indtagninger i hver side på indersiden af tommelf – se diag A.3). Efter alle indtagninger er der 8 m tilbage på p. Næste omg strikkes alle m 2 og 2 sammen med natur. Klip trådene, træk dem gennem de resterende m og hæft.

HØJRE VANTE:
Slå op og strik som venstre vante men spejlvendt, dvs at de 3 sorte m til tommelfinger strikkes i andre, tredje og fjerde m fra højre side af diagrammet.

= m til tommelfingerkile
= 1 omslag mellem 2 m

Heather 09.10.2018 - 04:01:

I'm on A2... Added 2st. Then continued..but it done not make the base of big hearts line up with small ones....any advice ????? Help!

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:47:

Dear Heather, you will have to calculate how to increase before starting A.2 so that the big hearts will be lined up with the smaller ones. Happy knitting!

Helle Christensen 11.01.2016 - 16:01:

Når jeg har strikket 9 masker op til tommelfingeren og har 13 i forvejen stemmer det godt med 22 masker, men hvordan kan jeg strikke rundt efter diagram A 3 når jeg nu er på pind nr 14 og der er 3 pinde endnu inden diagrammet begynder at "hænge sammen" skal disse "overskydende" pinde være uden mønster? Eller hvad gør jeg lige efter at jeg har strikket de 9 masker op, og skal til at begynde på tommelfingeren?

DROPS Design 13.01.2016 kl. 14:09:

Hej. Då har du dessvärre gjort lite fel, se här: "Når der er taget ud 5 gange i hver side af tommelfinger-kilen (der er nu 13 m i tommelf-kilen), strikkes der 4 omg uden udtagning (se diag A.3). Derefter sættes de 13 tommelf-m på 1 tråd". Du skulle ha stickat de 4 omg för du satte tommelf-m på 1 tråd.

Outi Nisula 02.11.2015 - 10:49:

Mihin on kadonnut Valentine sydänkuvioisen sukan ohje sivuiltanne ?Olen hukannut sen, ja haluaisin tehdä niitä joulahjoiksi. Se on niin upea malli ,että nyt minulta viedään kohta omat sukat jaloistani.

Kirsten Rasmussen 26.05.2014 - 10:27:

Norske vanter med hjerter. Der står, at man efter at have strikket A1, fortsætter med A2 samtidig med at der tages 2 m ud jævnt fordelt på 1. omgang. Sørg for at hjerterne i A2 kommer lige over et af de store hjerter i A1. Men hvis man tager ud "jævnt fordelt", så kommr opskriften ikke til at passe med hjerterne. Hvordan gør jeg så? Desværre kan de ikke hjælpe mig hos Rito, hvor jeg har købt garn. mvh

DROPS Design 02.09.2014 kl. 11:17:

Jo de 2 nye m strikkes i rød sammen med alle de andre på første p i A.2. Og så er det bare at følge diagrammet fra næste p (de 2 nye m er da ekstra i venstre side og de strikkes natur ifølge diagrammet)

Ann-Toril Norum Solvi 04.04.2014 - 17:40:

Er dette mønsteret til en damevott,eller vil den passe til en herre også?

DROPS Design 08.04.2014 kl. 09:27:

Det er jo one-size og de bør være lange nok, men det kommer jo an på hvor store hænder han har :)

Lovisa 17.03.2014 - 19:47:

Har stickat en vante och håller på med andra i paret.. Jättenöjd med mönster, har aldrig stickat vantar förut :)

Johanna 23.02.2014 - 22:35:

Hej. Hade man kunnat få en lättare förklaring på hur man stickar tummen? Suttit flera timmar och försökt komma på hur man ska göra med dessa ökningar.

DROPS Design 03.03.2014 kl. 23:53:

Hej, Du har 3 m till tummen, dessa stickas "natur, röd, natur" i 4 varv. 5.e v: när du kommer till dessa 3 m, så stickar du "natur, omsl med röd, röd, omslag med röd, natur", nu har du 5 m till tumme. 6:e v: "natur, röd, natur, röd, natur". 7:e v: "natur, röd, omslag med röd, natur, omslag med röd, röd, natur". Forts på samma sätt med ökn som omslag i rött. Omsl stickas som maskor på nästa v.

Marie 05.02.2014 - 15:15:

Hej! Ni får titta igen när ni lägger ut mönstrena på drops Det inte vad för färger om man ska sticka efter eran DIAGRAM? Skriv gärna till det. Mvh Marie.

Elsa 04.02.2014 - 18:07:

Om jag vill sticka dessa underbara vantar i Lima, kommer det fortfarande räcka med 50 g av varje färg? :)

DROPS Design 06.02.2014 kl. 09:26:

Du har inte lika många m i 50 gr Lima, så du kanske behöver 1 nystan till i den röda :)

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1011