DROPS / 154 / 28

Mable's Cables by DROPS Design

Neulotut DROPS palmikkosukat ”Fabel”-langasta.

Tagit: palmikko, sukat,

DROPS Design: Malli nro fa-268
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm.
Sukan varren pituus: 19 - 21 - 23 cm.

Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
joka kokoon 100 g nro 623, rose mist

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 3.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 3.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 5.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.1 (= 5 s). Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI:
Kun teet lisäyksiä langankierroin, neulo seuraavalla krs:lla langankierto kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET (neulotaan sileänä neuleena):
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 10-11-11 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 10-11-11 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-10-10 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-10-10 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 15-15-17 s.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna jalkaosan kummassakin sivussa seuraavasti:
3 s:n päässä mallineuleesta: Neulo 3 s kiertäen oikein yhteen, eli vie puikko kaikkien 3 s:n takareunaan (työstä kapeni 2 s).
Heti mallineuleen jälkeen: Neulo 3 s oikein yhteen (työstä kapeni 2 s).
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 70-70-70 s sukkapuikoille nro 2,5 Fabel-langalla. Neulo 1 krs oikein. Seuraava krs neulotaan näin: *1 n, 3 o, 1 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 2 cm. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 14 mallikertaa krs:lla). Jatka mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes työn pituus on 13-14-15 cm. Lisää sitten piirroksen A.1 7. ja 8. mallikerran väliin 1 s, ja lisää myös 14. ja 1. mallikerran väliin 1 s (KTS. LISÄYSVINKKI) = 72-72-72 s. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Neulo 1 krs mallineuletta kuten aiemmin ja siirrä SAMALLA ensimmäiset 37-37-37 s apulangalle (= lisätty s + 35-35-35 s = 7 piirroksen A.1 mallikertaa + lisätty s) = 35-35-35 s jäljellä työssä (= 7 piirroksen A.1 mallikertaa). Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo tasona lopuilla 35 s:lla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti = kantapää. Kun kantapään pituus on 8-9-10 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA koossa 35/37 tasavälein 2 s, kavenna koossa 38/40 0 s ja lisää koossa 41/43 tasavälein 2 s = 33-35-37 s kantapäässä. Neulo 1 krs nurin ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Tee nyt KANTAPÄÄKAVENNUKSET (kts. selitys yllä) sileänä neuleena. Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta (reunimmaisen s:n sisäpuolelta) 21-23-26 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 94-98-106 s. Jatka keskellä jalan päällä olevilla silmukoilla mallineuletta suljettuna neuleena, jalkapohjan s:t neulotaan sileänä neuleena. Neulo SAMALLA 1. krs:lla mallineuletta edeltävät 3 s kiertäen oikein yhteen, ja neulo mallineuleen jälkeiset 3 s oikein yhteen (työstä kapeni 4 s, kts. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-6-7 kertaa. Tee sitten jatkossa kavennukset siten, että neulot mallineuletta edeltävät 2 s kiertäen oikein yhteen, ja neulot mallineuleen jälkeiset 2 oikein yhteen (työstä kapeni 2 s). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6-7-8 kertaa = 58-60-62 s.
Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti ja sileää neuletta kuten aiemmin, kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22 cm (tarkista, että mallineuleen lopetuskohdasta tulee siisti). Työhön neulotaan vielä n. 4-4-5 cm = kärki. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta. Kavenna sitten seuraavalla krs:lla tasavälein keskellä jalan päällä olevien silmukoiden kohdalla 8-6-2 s = 50-54-60 s. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun siten, että keskellä jalan päällä on 25-27-30 s ja jalkapohjassa on 25-27-30 s. Tee nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset näin: Neulo kunnes jäljellä on 2-2-2 s ennen merkkilankaa, neulo 2 s oikein yhteen, (merkkilanka), 2 s kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla yht. 6-7-8 kertaa = 10-10-12 s jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 07.10.2016
Kärkeen on tehty korjauksia.

= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 o, vedä nostettu s neulottujen yli
= ei s, jätä tämä ruutu väliin

Évelyne 06.03.2019 - 19:44:

Bonjour, je ne comprends pas le second rang du diagramme (pas de maille sur ce tour). Merci de m'apporter l'explication.

DROPS Design 07.03.2019 kl. 10:09:

Bonjour Évelyne, au 1er rang de A.1, on diminue 1 maille (= on glisse 1 maille à l'end, on tricote 2 mailles et on passe la maille glissée par-dessus les 2 mailles tricotées = il reste 2 m end au milieu de A.1). Au rang suivant, on tricote ces 2 m ainsi: 1 m end, 1 jeté, 1 m end. Cette vidéo explique comment tricoter ce type de petites torsades. Bon tricot!

Louise 13.08.2018 - 11:25:

Hej, jeg kan ikke få det til at passe i slutningen når der er 70 masker. Jeg har én ret tilbage. Hvordan skal jeg få det til at passe?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 15:01:

Hej Louise, jo om du strikker ifølge opskriften * 1 vr, 3 r, 1 vr * så vil du kunne strikke det 14 gange, det vil sige du strikker 2vr, 3 ret hele vejen rundt. God fornøjelse!

Luise 25.05.2018 - 02:07:

Hallo ich habe eine Frage. Ganz am Anfang der Anleitung sind ja die zwei cm Rippenmuster (1li,3re,1li...). Wenn ich 70 Maschen aufgenommen habe geht das Muster bei mir nicht glatt auf am Ende der vierten Nadel. Ich Ende mit:1li,1re. Ich denke ich müsste normalerweise mit 3re enden. Mache ich was falsch, oder stimmt das so? Wenn ich 72 statt 70 M nehme könnte das Rippenmuster aufgehen, aber passt das dann noch mit dem Muster von A1. Ich wäre sehr dankbar um schnelle Hilfe!

DROPS Design 25.05.2018 kl. 09:25:

Liebe Luise, Rippenmuster wird so gestrickt: (1 li, 3 re, 1 li) x 14 M = 5 M x 14 = 70 M, am Ende der Runde enden Sie mit einem vollen Rapport (1 li, 3 re, 1 li). Viel Spaß beim stricken!

Andrea Raute 02.01.2017 - 10:20:

Ein tolles Muster, leicht zu stricken mit einem tollen Effekt!

Kareng 27.07.2016 - 10:24:

Hallo, ich habe leider ein Problem mit dem Diagramm in der zweiten Reihe: wenn ich die erste Reihe stricke, habe ich ja am Ende 3 Maschen. In der zweiten Reihe soll ich dann eine links, eine "keine" Masche, dann eine Masche rechts, einen Umschlag, eine Masche rechts und eine Masche links stricken...aber ich weiß nicht, wo ich die zweite Masche rechts herhaben soll! Denn es sind ja sozusagen nur 3 Maschen da! Kann mir da jemand helfen? Vielen liebenDank!

DROPS Design 28.07.2016 kl. 15:32:

Liebe Kareng, haben Sie vielelicht übersehen, dass bei dem mittleren Symbol in der ersten R nur 1 Masche abgenommen wird? Sie haben also nach der ersten Reihe noch 4 Maschen auf der Nadel.

Annica Bengtsson Ejdestig 13.11.2015 - 15:29:

Jag har problem med tåpartiet. Jag förstår inte avmaskningsdelen. Är den felaktigt skriven, eller är det jag som totalt missuppfattar?

DROPS Design 25.11.2015 kl. 15:53:

Hej Annica, Du minskar på varje sida om markören i varje sida av foten såhär: Sticka tills det återstår 6-6-7 m före markören, sticka 2 m räta tills, 4-4-5 rm, 2 m vridet räta tills - på vartannat v totalt 4 ggr och sedan på varje v totalt 6-7-8 ggr = 10-10-12 m kvar på st. Lycka till!

Patience Correll 16.04.2015 - 20:45:

I'm having trouble figuring out the toe. Work dec for toe on each side of both markers as follows. Work until 6 sets remain before marker, K2 tog, K 4, K 2 twisted tog, repeat dec in each side every other round 4 times in total every other round & then every round 6 times. If I work it this way the first dec will make the sock lop-sided because it doesn't start until u get to the second marker and if you work it like this it will go past the second marker for the K 2 twisted tog.

DROPS Design 07.10.2016 kl. 13:48:

Dear Mrs Correl, sorry for late answer. Pattern has been now edited. Thank you, happy knitting!

Pakkalakka 23.05.2014 - 01:31:

Veldig fine og lettstrikka sokker :) men beskrivelsen av tåfellinga kan da ikke være riktig? Om første merke er før de 37 m over foten, og første felling skal være 6 m før merket - da blir vel tåfellinga midt under foten..? Gjorde bare motsatt av det som står så stemte det :)

Cecilia 19.01.2014 - 03:48:

Nice sock pattern.

Froufy 09.01.2014 - 15:17:

Je les veux ! j'aime ce point !

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 154-28