DROPS Extra / 0-993

Christmas Morning by DROPS Design

DROPS Kerst: gehaakt DROPS rond tafelkleed van 1 draad ”Cotton Viscose” en 1 draad ”Glitter”

DROPS design: Model nr. n-151
Garengroep A
--------------------------------------------------------
Maten:
Klein tafelkleed: diameter ongeveer 30 cm.
Groot tafelkleed: diameter ongeveer 60 cm
Materiaal:
DROPS COTTON VISCOSE van Garnstudio
50-200 gr. kleur nr. 05, rood
En gebruik:
DROPS GLITTER van Garnstudio
1 klosje voor beide maten in kleur nr. 08, rood

DROPS HAAKNLD 3.5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 stk in de breedte en 10 toeren in de hoogte met 1 draad Cotton Viscose en 1 draad Glitter = 10 x 10 cm (PATROON A.1 en A.2 = 4 toeren met stk in de hoogte.)
--------------------------------------------------------

60% cupro, 40% metaal
vanaf 2.09 € /10g
DROPS Glitter colours DROPS Glitter colours 3.30 € /10g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Glitter gold & silver DROPS Glitter gold & silver 2.09 € /10g

Vervang elke stk toer het eerste stk door 3 l. Eindig de toer met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (zie aparte uitleg voor toeren met PATROON A.1 en A.2).

PATROON A.1 (deelbaar door 4 st):
Patroon bestaat uit 4 toeren en telpatroon A.1 toont 5e en 6e toer in patroon. Haak als volgt:
TOER 5: 4 l (= 1 stk en 1 l), sla 1 stk over, haak in volgende stk: 1 stk en 7 l en 1 stk, 1 l, sla 1 stk over, 1 stk in volgende stk, haak dan in patroon volgens A.1 als volgt: * 1 l, sla 1 stk over, haak in volgende stk: 1 stk en 7 l en 1 stk, 1 l, sla 1 stk over **, 1 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 6: haak volgens telpatroon A.1 als volgt: * haak 7 stk in volgende l-lus, haak 1 v in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in eerste stk van het begin van de toer = 12 stk-groepen.
TOER 7: haak 1 hv in elke van de volgende 2 stk, 1 l, 1 v in 4e stk in stk-groep, * 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep *, herhaal van *-* 11 keer in totaal, eindig met 7 l en 1 hv in eerste v van het begin van de toer = 12 l-lussen en 96 st in totaal op de toer.
TOER 8: 3 l (= 1 stk), * 1 l, sla 1 st over, 1 stk in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 l en 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 48 stk en 1 l tussen elk stk (= 96 st in totaal op toer).

PATROON A.2 (deelbaar door 6 st):
Patroon bestaat uit 4 toeren en telpatroon A.2 toont de 14e en 15e toer in het patroon. Haak als volgt:
TOER 14: 4 l (= 1 stk en 1 l), sla 2 stk over, haak in volgende stk: 1 stk en 7 l en 1 stk, 1 l, sla 2 stk over, 1 stk in volgende stk, haak dan in patroon volgens A.2 als volgt: * 1 l, sla 2 stk over, haak in volgende stk: 1 stk en 7 l en 1 stk, 1 l, sla 2 stk over **, 1 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer maar eindig laatste herhaling na **, haak dan 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 15: haak volgens telpatroon A.2 als volgt: * Haak 7 stk in volgende l-lus, haak 1 v in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 hv in eerste stk van het begin van de toer = 26 stk-groepen.
TOER 16: haak 1 hv in elke van de volgende 2 stk, 1 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, * 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 6 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep *, herhaal van *-* 4 keer in totaal, 7 l, 1 v in 4e stk op volgende stk-groep, 7 l en 1 hv in eerste v van het begin van de toer = 26 l-lussen en 204 st in totaal op de toer.
TOER 17: 3 l (= 1 stk), * 1 l, sla 1 st over, 1 stk in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 l en 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 102 stk en 1 l tussen elk stk (= 204 st in totaal op toer).
--------------------------------------------------------

KLEIN EN GROOT TAFELKLEED:
Haak 4 l met haaknld 3.5 mm en 1 draad Cotton Viscose en 1 draad Glitter (= 2 draden) en vorm een ring met 1 hv in eerste l.
TOER 1: lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 12 stk in de l-ring.
TOER 2: haak 2 stk in elk stk = 24 stk.
TOER 3: * 2 stk in eerste stk, 1 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 36 stk.
TOER 4: * 2 stk in eerste stk, 1 stk in elk van de volgende 2 stk *, herhaal van *-* de hele toer = 48 stk.
TOER 5-8: haak PATROON A.1 – zie uitleg boven.
TOER 9: denk om de INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak * 2 stk in eerste st, 1 stk in elk van de volgende 7 st *, herhaal van *-* de hele toer = 108 stk.
TOER 10: * 2 stk in eerste st, 1 stk in elke van de volgende 8 st *, herhaal van *-* de hele toer = 120 stk.
TOER 11-13: ga verder met meerderen als op toer 9 en 10 (dus haak elke toer 1 stk meer tussen elk keer dat er 2 stk in dezelfde st worden gehaakt = 12 st gemeerderd per toer). Na de 13e toer zijn er 156 stk op de toer.
TOER 14-17: haak PATROON A.2 – zie uitleg boven maar eindig het KLEINE TAFELKLEED na de 15e toer.
TOER 18: * 2 stk in eerste st, 1 stk in elke van de volgende 16 st *, herhaal van *-* de hele toer = 216 stk.
TOER 19-28: ga verder met meerderen als op toer 18, dus haak elke toer 1 stk meer tussen elke keer dat er 2 stk worden gehaakt in dezelfde st = 12 st gemeerderd per toer. Na de 28e toer zijn er 336 stk op de toer.
TOER 29-30: haak in patroon volgens telpatroon A.2 (= 2 toeren).
Hecht af.

Telpatroon

= 1 stk in l-lus eronder
= 1 stk in st eronder
= 1 l
= 1 v
= toont de toer voor het telpatroon begint en hoe de st geplaats moeten worden ten opzichte van de toer eronder

Theresia. 13.07.2016 - 12:45:

Wel ervoor zorgen dat het aantal lossen na toer (17) deelbaar blijft door 6. die verandering doe je bij toer (16.)de boogjes met 6 lossen pas je aan. Dan weet je bij toer 18 hoeveel stokjes er moeten komen in de meerder toeren. (216-12):12=17.dus 1 meerdering+16stokjes ik hoop dat het duidelijk is

Theresia 10.07.2016 - 16:00:

Ik maak dit met garen10 en haaknaald 1.50 Het patroon is duidelijk,maar ik wil het met eenøvan 1 meter maken,moet ik het patroon dan steeds herhalen vanaf toer 9

DROPS Design 11.07.2016 kl. 13:48:

Hoi Theresia. Ja, dat zou ik doen denk ik - en dan steeds meerderen op dezelfde manier als in toer 9-10.

Elsa Rein 08.09.2015 - 21:19:

I would like to make a round. Tablecloth for my 90 years old mother. I Can knit but have never crochet. The table is 30 " in diameter. Can you please tell me what would be an easy way to do it?

DROPS Design 09.09.2015 kl. 10:05:

Dear Mrs Rein, you will find crochet lessons to start crochet, and videos related to the pattern under tab "videos" at the right side of the picture. For any personnal help & assistance, we recommand you to contact your DROPS store they will help you even per mail or telephone. Happy crocheting!

Pilar Marin Gonzalez 18.02.2015 - 23:57:

Envie pregunta que no entendia el patron,ahora lo he visto claro,lo siento Pero para mantel pequeño donde esta la vuelta 8? Gracias

DROPS Design 23.02.2015 kl. 15:19:

Hola Pilar, gracias por escribir. Parece que al publicar el patrón la vta 8 quedó sin añadirse. La añado ahora mismo y lamento las molestias.

Pilar Marin Gonzalez 18.02.2015 - 23:48:

Saludos!!! Me encanta este patron y me encantaria tejerlo,pero no entiendo las explicaciones,si quiero tejer el modelo pequeño,cuantas vueltas son? No entiendo sus explicaciones,me podrian ayudar por favor? Gracias

Pilar Buldain Perez 12.02.2015 - 12:22:

Serían tan amables de indicarme la vuelta n 8 por favor. Gracias

Kat 28.12.2013 - 16:59:

I didn't get it done this year but will make it in 2014 for sure. I made the Christmas tree rug/skirt pattern which looks similar to this, and that turned out beautifully, so I am sure this one will, too. Thank you, Drops, for another great crochet pattern. Happy New Year !

Bettina 08.12.2013 - 03:53:

Wow!!! it´s so beautiful, I´m going to do it!

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-993