DROPS Extra / 0-987

Home Sweet Home by DROPS Design

DROPS Jul: Hæklet DROPS grydelap med peberkagehus i 2 tråde ”Safran” og ”Paris”

DROPS Design: Model nr e-218
Garngruppe A + A
----------------------------------------------------------
STORT PEBERKAGEHUS:
Mål:
Bredde: ca 23 cm
Højde: ca 23 cm (fra spidsen af taget)
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
100 g f.nr 22, lys brun
Og brug DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 17, natur
og en rest fra: f.nr 12, rød, f.nr 13, orange, f.nr 10, mørk turkis, f.nr 39, pistacie.

LILLE PEBERKAGEHUS:
Mål:
Bredde: ca 15 cm
Højde: ca 16 cm
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 g f.nr 22, lys brun
Og brug DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 17, natur
og en rest fra: f.nr 12, rød, f.nr 13, orange, f.nr 10, mørk turkis, f.nr 39, pistacie.

DROPS HÆKLENÅL NR 4 - eller den nål du skal bruge for at få 20 fm og 18 rækker på 10 x 10 cm med 2 tråde Safran.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 28.85kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Hver række beg med 1 lm, hækl fm i hver fm på rækken.

SAMMENHÆKLING:
Hækl 1 fm, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm (eller næste 2 fm på samme måde), men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen = 1 fm tilbage.
----------------------------------------------------------

STORT PEBERKAGEHUS:
Der hækles forside og bagside på taget først, derefter forside og bagside på huset.

TAG:
Arb hækles frem og tilbage.
1.RÆKKE: Hækl 32 lm med 2 tråde Safran på nål 4, vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver lm til der er 2 lm tilbage, hækl sidste 2 fm sammen - læs SAMMENHÆKLING = 30 fm, vend arb. OBS: Den 1.fm som blev hæklet = punkt A i skitsen (og den sidste fm er punkt B).
2.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO! Hækl de første 2 fm sammen, 1 fm i hver fm rækken ud = 29 fm, vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm til der er 2 fm tilbage på rækken, hækl sidste 2 fm sammen = 28 fm, vend arb.
Videre gentages 2.- og 3.RÆKKE - dvs der tages 1 fm ind på den ene side af trekanten på alle rækker - til der er 1 fm tilbage (= punkt C). Klip og hæft tråden (= bagside). Hækl 1 tag til på samme måde (= forside).

STROP:
Hækl 1 km med rød Paris i punkt A på bagsiden, derefter hækles lm i ca 12 cm, afslut med 1 km i samme m, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Læg forsiden ovenpå bagsiden vrang mod vrang, hækl dem sammen med 1 tråd naturhvid Paris således: Start i punkt B - se skitsen, hækl 1 km gennem begge lag, * 2 lm, spring over ca 1 cm, 1 km i yderst led af yderst m gennem begge lag *, gentag fra *-* op til punkt A øverst på taget, og ned til punkt C.
Derefter gentages fra *-* langs kanten mellem punkt C og B på forsiden - OBS! Sørg for at der bliver 23 lm-buer over denne kant, derefter 23 lm-buer på kanten mellem punkt B og C på bagsiden, afslut med 1 km om 1.lm-bue i punkt C på forsiden.

Videre hækles der således: 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, om næste lm-bue hækles 4 st med 1 lm mellem hver st, * 1 fm om hver af de 2 næste lm-buer, 4 dbl-st med 1 lm mellem hver dbl-st i næste lm-bue *, gentag fra *-*. Afslut med 1 fm i sidste lm-bue = 8 buer på hver side (= 16 buer totalt). Klip og hæft tråden. Brodere ruder på forsiden af taget med 1 tråd naturhvid Paris - se skitsen. Lav 1 fransk knude i hver rude med orange/rød/mørk turkis/pistacie Paris, - se skitsen.

HUS:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 37 lm med 2 tråde Safran på nål 4, vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver lm = 36 fm, vend. Videre hækles 1 fm i hver fm til arb måler ca 10 cm. På næste række hækles 1 fm i hver fm - men der hækles kun i bagerste del af m (= bukkekant) = kanten mellem punkt D og E i skitsen. Videre hækles 1 fm i hver fm som før til arb måler ca 10 cm efter bukkekanten (dvs lige langt på begge sider). Klip og hæft tråden.

HJERTE:
Arb hækles frem og tilbage.
1.RÆKKE: Hækl 2 lm med 1 tråd rød Paris på nål 4, hækl 2 fm i 1.lm som blev hæklet, vend arb.
2.RÆKKE: Hækl 2 fm i hver fm = 4 fm, vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 2 fm i 1.fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm i sidste fm = 6 fm, vend arb.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend arb.
5.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de 3 første fm, vend arb (der bliver 3 fm tilbage på den anden side af rækken).
6.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend arb.
7.RÆKKE: Hækl alle 3 fm sammen = 1 fm, klip tråden og behold ca 30 cm til montering.
Gentag 5.- 7.RÆKKE på den anden side af hjertet.

MONTERING:
Sy hjertet midt foran på den ene side af huset (= forsiden) - OBS: Spidsen nederst på hjertet skal syes mod kanten nederst på huset (uden bukkekant), sy 2 stjerner på hver side af hjertet med naturhvid Paris - se skitsen.
Buk siderne langs bukkekanten vrang mod vrang, hækl dem sammen med 1 tråd naturhvid Paris således: Start i punkt E i skitsen, hækl 1 km gennem begge lag, * 2 lm, spring over ca 1 cm, 1 km i yderst led af yderst m gennem begge lag *, gentag fra *-* langs de 3 kanter rundt om huset op til punkt D, dvs der hækles ikke over bukkekanten (mellem punkt E og D), afslut med 1 km i punkt D.
Læg bukkekanten på huset i åbningen mellem for- og bagside af taget, sy forsiden af huset mod forsiden af taget under vifterne, gentag på bagsiden af huset og taget.

LILLE PEBERKAGEHUS:
Der hækles forside og bagside på taget først, derefter forside og bagside på huset.

TAG:
Arb hækles frem og tilbage.
1.RÆKKE: Hækl 22 lm med 2 tråde Safran på nål 4, vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver lm til der er 2 lm tilbage, hækl sidste 2 fm sammen - læs SAMMENHÆKLING = 20 fm, vend arb. OBS: Den 1.fm som blev hæklet = punkt A i skitsen.
2.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO! Hækl de første 2 fm sammen, 1 fm i hver fm række ud = 19 fm, vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm til der er 2 fm tilbage på rækken, hækl sidste 2 fm sammen = 18 fm, vend arb.
Videre gentages 2.- og 3.RÆKKE - dvs der tages 1 fm ind på den ene side af trekanten på alle rækker - til det er 1 fm tilbage. Klip og hæft tråden (= bagside). Hækl 1 tag til på samme måde (= forside).

STROP:
Hækl 1 km med rød Paris i punkt A på bagsiden, derefter hækles lm i ca 12 cm, afslut med 1 km i samme m, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Læg forsiden ovenpå bagsiden vrang mod vrang, hækl dem sammen med 1 tråd naturhvid Paris således: Start i punkt B - se skitsen, hækl 1 km gennem begge lag, * 2 lm, spring over ca 1 cm, 1 km i yderst led af yderst m gennem begge lag *, gentag fra *-* op til punkt A øverst på taget, og ned til punkt C.
Derefter gentages fra *-* langs kanten mellem punkt C og B på forsiden - OBS! Sørg for at der bliver 11 lm-buer over denne kant, derefter 11 lm-buer på kanten mellem punkt B og C på bagsiden, afslut med 1 km om 1.lm-bue i punkt C på forsiden. Videre hækles der således: 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, * om næste lm-bue hækles 4 st med 1 lm mellem hver st, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* 4 gange til (= totalt 5 vifter på forsiden), 1 fm om 1.lm-bue på bagsiden, gentag fra *-* 4 gange til (= totalt 5 vifter på bagsiden), klip og hæft tråden.
Brodere ruder med 1 tråd naturhvid Paris på forsiden af taget - se skitsen. Med orange/rød/mørk turkis/pistacie Paris, lav 1 fransk knude i hver rude - se skitsen.

HUS:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 21 lm med 2 tråde Safran på nål 4, vend og hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver lm = 20 fm, vend. Videre hækles 1 fm i hver fm til arb måler ca 8 cm. På næste række hækles 1 fm i hver fm - men der hækles kun i bagerste del af m (= bukkekant) = kanten mellem punkt D og E i skitsen. Videre hækles 1 fm i hver fm som før til arb måler ca 8 cm efter bukkekanten (dvs lige langt på begge sider). Klip og hæft tråden.

HJERTE:
Arb hækles frem og tilbage.
1.RÆKKE: Hækl 2 lm med 1 tråd rød Paris på nål 4, vend og hækl 2 fm i 1.lm som blev hæklet, vend arb.
2.RÆKKE: Hækl 2 fm i hver fm = 4 fm, vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 2 fm i 1.fm, 1 fm i hver fm til der er 1 fm tilbage, 2 fm i sidste fm = 6 fm, vend arb.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend arb.
5.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de 3 første fm, vend arb (der bliver 3 fm tilbage på den anden side af rækken).
6.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm, vend arb.
7.RÆKKE: Hækl alle 3 fm sammen = 1 fm, klip tråden og behold ca 30 cm til montering.
Gentag 5.- 7.RÆKKE på den andre side af hjertet.

MONTERING:
Sy hjertet midt på forsiden af huset - OBS: Spidsen nederst på hjertet skal syes mod kanten nederst på huset (uden bukkekant), sy 1 stjerne på hver side af hjertet med naturhvid Paris - se skitsen.
Buk siderne langs bukkekanten vrang mod vrang, hækl dem sammen med 1 tråd naturhvid Paris således: Start i punkt E i skitsen, hækl 1 km gennem begge lag, * 2 lm, spring over ca 1 cm, 1 km i yderst led af yderst m gennem begge lag *, gentag fra *-* langs de 3 kanter rundt om huset op til punkt D, dvs der hækles ikke over bukkekanten (mellem punkt E og D), afslut med 1 km i punkt D.
Læg bukkekanten på huset i åbningen mellem for- og bagsiden af taget, sy forsiden på huset mod forsiden på taget under vifterne, gentag på bagsiden af huset og taget.

Diagram

= punkt A
= pistacie
= rød
= mørk turkis

Janet Burgoyne 02.12.2017 - 17:16:

I am working on the large gingerbread house and am confused... why are there 2 roofs and 2 houses? Is there a reason to double this up? Why so thick? And I’d the bottom supposed to be open for something? An assembly video about the parts and how they go together would be super helpful! Thank you!

DROPS Design 04.12.2017 kl. 09:19:

Dear Mrs Burgoyne, you crochet 2 houses and 2 roofs so that they will be double and potholder will be thicker (to make a better protection against warmth). They are then crocheted together, working 1 st in both layers (piece from the top side + piece from the down side) as shown in this video. Happy crocheting!

Anja Hjorth 09.12.2015 - 17:44:

Er der ikke en fejl i monteringen af taget? I den første lm-bue skal der hækles 4 st, men i alle de andre buer rundt om taget skal der hækles 4 db-st. Skal der ikke også hækles db-st i den første lm-bue? Det ser lidt underligt ud, at kun en bue er med st og resten db-st.

DROPS Design 11.12.2015 kl. 11:42:

Hej Anja, jo jeg tror også at første bue skal bestå af 4 db-st. God fornøjelse!

Dawn M Krupa 28.11.2015 - 19:38:

It it possible that you would have this pattern in Knit. I do not crochet and would love to make it for my daughter. Would it be hard to convert it to a knitted pattern? I'm am a slightly advanced knitted and can follow instructions.

DROPS Design 30.11.2015 kl. 10:35:

Dear Mrs Krupa, there is only a crochet version to this pattern, but to help you to start crochet, you will find here some lessons as well as videos under tab "videos" at the right side of "materials". Happy crocheting!

Gisger 20.08.2015 - 10:49:

Bonjour, les éléments en fils "paris" sont-ils crochetés aussi en double-fils ? ( broderies blanches, chainette rouge) ? Cordialement

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:55:

Bonjour Mme Gisger, tous les éléments crochetés ou brodés en Paris se font avec 1 seul fil Paris. Bon crochet!

Crystal Hart 06.12.2014 - 00:33:

These would make a great craft for younger children. You could crochet several blank gingerbread houses, and the kids (or yourself) could decorate them with squeeze tubes of puffy fabric paint, like frosting a real gingerbread house, and they could even embed beads or small clay shapes into the paint like candy decorations in frosting.

Micha Widerberg Serak 09.11.2014 - 12:45:

Hej! Jag har lite problem med mönstret. Jag virkar det lilla pepparkakshuset och har precis virkat ihop taken och virkat bågarna av luftmaskor. Men nu ska man virka stolpar och jag förstår inte var ifrån man ska börja. Tycker mönstret är lite svårläst. Kan ni hjälpa mig? Tack!

DROPS Design 25.11.2014 kl. 10:37:

Är det de 5 bågar (mellan B och C) du menar som hänger från taket?

Erika 28.12.2013 - 16:41:

Hey, excellent idea, I do love your web side..Thank you very much for sharing all these beautiful patterns!

Ludivine 05.12.2013 - 21:37:

Bonjour, Je ne comprends pas, le toit n'est pas pointu et ne forme pas un triangle. Les diminutions ne sont que d'un côté ?? Merci de votre aide

DROPS Design 06.12.2013 kl. 09:38:

Bonjour Ludivine, on diminue effectivement que d'un seul côté : à la fin des rangs impairs et au début des rangs pairs. Bon crochet!

Bettina Martinez 02.12.2013 - 23:18:

Fantastic! I´m going to do this.

Ludivine 02.12.2013 - 16:35:

Merci de votre réponse, je vais me mettre à l'ouvrage ! Maman trouve cela charmant :-) Félicitations

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-987