DROPS Extra / 0-937

Autumn Love by DROPS Design

DROPS bluse, strikket ovenfra og ned i “DROPS ♥ YOU #4” eller ”Nepal” med raglan, hulrække og snor. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr ne-135
Garngruppe C
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS ♥ YOU #4 fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700g fv2920 orange

Eller brug:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700 g f.nr 2920, orange
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 5,5- eller den p du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 5 - til kant.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 125.55kr. Læs mere.
UDTAGNINGSTIPS:
Frem og tilbage på p: Der tages 1 m ud fra retsiden ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet vr.
Rundt på p: Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet r.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind på hver side af mærket således: Strik til der er 3 m tilbage før mærket, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 2 r (mærket sidder mellem disse m), strik næste 2 m r sammen.
---------------------------------------------------------

RAGLAN:
Arb strikkes ovenfra halsen og ned. Der strikkes først frem og tilbage til der er slået op til forstk, derefter strikkes der rundt. Slå 48-50-52-52-52-58 m op på rundp 5,5 med orange.
1.p (= vrangen): Strik alle m vr. Sæt 1 mærke 8-8-8-8-6-6 m ind fra hver side (= 8-8-8-8-6-6 m på ærmet i hver side, 32-34-36-36-40-46 m på rygstk mellem mærkerne). Lad mærkerne følge med arb.
2.p (= retsiden): Strik 2 r, * tag 1 m ud - læs UDTAGNINGSTIPS, strik r til der er 2 m tilbage før næste mærke, tag 1 m ud, strik 4 r (mærket sidder mellem disse m), tag 1 m ud, strik r til der er 2 m tilbage før næste mærke, tag 1 m ud, strik 4 r (mærket sidder mellem disse m), tag 1 m ud *, strik r til der er 2 m tilbage på p, tag 1 m ud, strik 2 r = 6 m taget ud. Nu slåes der 4 m op til forsk = 58-60-62-62-62-68 m på p.
3.p: Strik vr, i slutningen af p slåes der 4 m op = 62-64-66-66-66-72 m. Sæt 1 nyt mærke 4 m ind fra hver side (= 4 m på forstk i hver side, totalt 4 mærker i arb).
4.p: Strik 6 r, (1.mærke sidder efter de 4 første m), gentag fra *-* fra 2.p, strik r til der er 2 m tilbage før sidste mærke, tag 1 m ud, strik 6 r (sidste mærke sidder før de 4 sidste m) = 6 m taget ud. Slå 4 m op = 72-74-76-76-76-82 m på p.
5.p: Strik alle m vr, i slutningen af p slåes der 4 m op = 76-78-80-80-80-86 m (= 8 m på forstk i hver side).
6.p: Strik 10 r, (1.mærket sidder efter de 8 første m), gentag fra *-* fra 2.p, strik r til der er 2 m tilbage før sidste mærke, tag 1 m ud, strik 10 r = 6 m taget ud (sidste mærke sidder før de 8 sidste m). Slå 11-12-13-13-15-18 m op = 93-96-99-99-101-110 m på p.
7.p: Strik vr, i slutningen af p slåes der 11-12-13-13-15-18 m op = 104-108-112-112-116-128 m på p (= 19-20-21-21-23-26 m på forstk i hver side, 38-40-42-42-46-52 m på rygstk og 14-14-14-14-12-12 m på hvert ærme). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Videre strikkes arb rundt på p således:
1.OMG: * Strik r til der er 2 m tilbage før næste mærke, tag 1 m ud, strik 4 r (mærket sidder mellem disse m), tag 1 m ud *, gentag fra *-* 3 gange til (= totalt 4 gange), strik resterende r = 8 m taget ud.
2.OMG: Strik r.
Videre tages der 8 m ud på omg på samme måde - dvs tag 1 m ud på hver side af hvert mærke - på hver 2.omg 10-11-12-17-20-21 gange til (totalt 11-12-13-18-21-22 udtagninger på forstk), derefter på hver 4.omg totalt 3-3-3-1-0-0 gange. Når alle udtagninger er færdige bliver det 216-228-240-264-284-304 m på p (= 66-70-74-80-88-96 m på forstk og på rygstk, 42-44-46-52-54-56 m på hvert ærme). OBS! sæt 1 mærketråd midt på forstk (mærker forstk som har kortere raglan).

RYG- & FORSTK:
Arb strikkes rundt. Næste omg strikkes således: Strik 66-70-74-80-88-96 m på forstk, * sæt næste 42-44-46-52-54-56 m (= ærme) på 1 tråd, slå 6-8-10-12-14-16 m op til ærmegab *, strik næste 66-70-74-80-88-96 m på rygstk, gentag fra *-* 1 gang til = 144-156-168-184-204-224 m på p. Fortsæt rundt i glatstrik over alle m.Når arb måler 57-59-60-62-64-66 cm totalt i højden (målt på rygstk)skiftes der til rundpind 5. Strik 1 omg vrang, 1 omg ret, 1 omg vrang før der lukkes af i ret på næste omgang.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep 5,5. Slå 3-4-5-6-7-8 m op på strømpep med DLY#4, strik 42-44-46-52-54-56 m op fra tråden fra ærmet, slå 3-4-5-6-7-8 m op på strømpep = 48-52-56-64-68-72 m totalt (= 6-8-10-12-14-16 m til ærmegab). Sæt 1 mærke i beg af omg (= midt under ærmet). OBS: Arb måles videre herfra.
Fortsæt med glatstrik rundt i 3 cm. På næste omg tages der 1 m ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS -. Gentag indtagningen på hver 5½.-5.-4.-2½.-2½.-2.cm 6-7-8-12-13-14 gange til (totalt 7-8-9-13-14-15 gange) = 34-36-38-38-40-42 m. Fortsæt med glatstrik til arb måler 41-40-40-39-39-38 cm. På næste omg skiftes der til strømpep 5, strik r - SAMTIDIG tages der 10-8-10-10-12-10 m ud jævnt fordelt på omg = 44-44-48-48-52-52 m. Fortsæt med Rib således: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* omg rundt. Når Ribben måler 5 cm lukkes alle m løs af med r over r og vr over vr, ærmet måler ca 46-45-45-44-44-43 cm (kortere mål i større str pga større skuldervidde).

MONTERING:
Sy sammen under ærmerne.

HALSKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundpind 5,5. Start midt på forstykket, strik ca 90 - 110 m opfra retsiden rundt om hele halskanten, strik i tillægyderligere 1 m op i hver af de første 2 m der blev strikket op på forstykket. På denne måde vil halskanten overlappe lidt og give en pæn åbning midt foran. Vend arb strik ret tilbage (fra vrangen). Vend arb strik de 2 første m ret sammen (fra retsiden) og strik ret omg rundt. Vend, strik de 2 første m vrang sammen og strik vrang tilbage (fra vrangen). Vend arb strik de 2 første m ret sammen, strik 1r,*2r sm, 1 omslag* gentag fra *-* omg rundt, afslut med 3 ret. Vend og strik alle m ret fra vrangen. Luk alle m løst af med ret fra retsiden. Halskanten måler ca 3 cm.
SNOET SNOR:
Klip 2 tråde á 3 m. Sno dem sammen til de gør modstand. Buk dem på midten og lad dem tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende så den ikke går op. Sæt den snoede snor ind i hulkanten.

Meike 16.09.2018 - 04:26:

Ich verstehe die 2. Reihe nicht. Auch weiß ich nicht was das * bedeutet. Wäre schön wenn sie mir das erklären könnten. Dankeschön

DROPS Design 17.09.2018 kl. 09:02:

Liebe Meike, die 2. Reihe wird einfach so gestrickt, wie beschrieben. Die * werden bei den nächsten Hinreihen gestrickt - siehe z.B. Reihe 4: man muss dann von *bis* der 2. Reihe stricken. Viel Spaß beim stricken!

Caroline 17.12.2016 - 18:32:

I would like to download/print this pattern 0-937 but the pdf is missing details on the righthand side of each page - it is not sizing correctly. Hope you can help ... Regards, Caroline

DROPS Design 19.12.2016 kl. 09:13:

Dear Caroline, we tested printing successfully to this pattern, make sure to check your printer's settings, try to refresh and empty your browser's cache - your DROPS store will be also able to help you. Happy knitting!

Cecilia Fernandez Perez 22.03.2015 - 19:44:

Me pueden aclarar la parte en la que dice "despues aum 8 pts en la vuelta de la misna manera a cada 2 vtas (en mi caso) 17 veces mas y que despues a cada 4° vta 1 veces. Y que deveria tener 264 pts en la aguja. Me e perdido en esta parte. Muchas gracias

DROPS Design 26.03.2015 kl. 09:52:

Hola Cecilia. Comenzamos con los aum cuando hay 112 pts para tu talla , ahora aum 144 pts (8 pts en la vta x un total de 18 vcs, cada 2ª vta) + 8 pts (8pts en la vta x 1 vez cada 4ª vta) = 112 + 144 + 8 = 264 pts.

Claudia 29.01.2015 - 21:17:

Wo genau befindet sich der Rundenbeginn nachdem ich zur Runde geschlossen habe? Eigentlich müsste die Runde in der Mitte des Vorderteils anfangen, jedoch heißt es bei der Einteilung für den Rumpf, dass bei Rundenbeginn ALLE Maschen des Vorderteils gestrickt werden.

DROPS Design 30.01.2015 kl. 10:04:

Liebe Claudia, wo genau Sie die Rd beginnen, ist bei diesem Modell nicht so wichtig, Hauptsache, Sie kommen bei den Raglanzunahmen nicht durcheinander und beenden jede Runde. Da noch eine Halsblende angestrickt wird und nur glatt re gestrickt wird, ist der Rd-Beginn am Vorderteil hinterher nicht mehr sichtbar. Wenn Ihnen das lieber ist, können Sie den Faden aber auch neu ansetzen, am besten am Beginn des Vorderteils.

Julie 25.01.2015 - 22:42:

I am ready to add the sleeves to the sweater. The pattern instructs to cast on 6 stitches, work stitches on holder and then cast on 6 stitches. Shouldn't this be pick up 6 stitches from under the arm, work stitches on holder and then pick up 6 more stitches under arm? There will be a huge hole if those stitches aren't added in to the sleeve. Thank you!

DROPS Design 26.01.2015 kl. 10:39:

Dear Julie, to work the sleeve, you first cast on 6 sts (in 4th size)), then work the sts on the st holder and cast on 6 sts at the end of row and work then sleeve in the round. The 12 new sts will be then sewn to the 12 sts you have bound off for armhole on body (see video below). Happy knitting!

Dominique 24.04.2014 - 14:21:

Bonjour Je suis arrivee au 7eme rang qui est envers et ne comprends pas comment tricoter en rond le suivant a l'endroit. Si je ferme le cercle c'est sur l'envers faut il couper le fil? Merci de votre reponse.

DROPS Design 24.04.2014 kl. 14:49:

Bonjour Dominique, après le 7ème rang (sur l'envers), tournez pour continuer sur l'endroit, et continuez en rond (sur l'endroit) comme indiqué. Vous allez fermer l'ouvrage en rond à la fin du 8ème rang (=1er tour). Bon tricot!

Dominique 24.04.2014 - 14:08:

Bonjour Je suis arrivee au 7eme rang qui est envers et ne comprends pas comment tricoter en rond le suivant a l'endroit. Si je ferme le cercle c'est sur l'envers faut il couper le fil? Merci de votre reponse.

G. Nyström 13.02.2014 - 02:43:

Jag erkänner att det här är min första tröja, så därför en, troligen dum, fråga - jag förstår inte varför jag ska öka (raglan) genom omslag, istället för att öka 'osynligt i maskan under', som ni visar i en video. Hur jag än gör, vriden maska eller inte - det blir ett hål. Med vriden maska blir det mindre, men inte så litet som om jag gör enl metoden osynlig i maskan under. Jag vet i och för sig att det normalt är hål vid raglan, men borde det inte vara bättre att minimera dem?

DROPS Design 13.02.2014 kl. 21:10:

Du kan välja helt själv :) Om du vill ha ökningen mer osynlig så använd gärna metoden "osynlig i m under".

Birgit 31.01.2014 - 17:30:

Hallo, müssen nach der letzten Zunahme für die Raglanblende (bei Größe M) noch einmal 3 Runden glatt rechts gestrickt werden, bevor die Ärmel stillgelegt werden und der Rumpf weiter gestrickt wird oder wird mit den Umschlägen für die Zunahme aufgeteilt. In der Anleitung schließt sich die Aufteilung direkt an die letzte Zunahme an. Vielen Dank für eine Antwort.

DROPS Design 03.02.2014 kl. 08:47:

Liebe Birgit, es wird direkt nach der letzten Aufnahme geteilt.

Tiiu 02.01.2014 - 23:42:

Eestikeelses mustris on tõlkeviga. Raglaani tuleb kasvatada igal teisel real, mitte igal real nagu mustris kirjas on.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-937